• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Lena

Mosa med gaffel, det funkar bra med ugnsbakad fisk och tex avokado.

• Milleman
    Sommar15 skrev 2015-12-31 01:56:56 följande:
    Så han åt alltså burkmat tidigare också? Och det gick bra?
    Jag var tvungen att läsa igenom bloggen vid de månaderna. Har inte skrivit mycket om hans matvanor men när han var 4 månader varvade vi gröt med specialersättning. När han var knappt 6 månader åt han burkmat :)
  • Mooomin

Har du läst på om att introducera mat till bebisar? Du vet att man ska ta det lugnt med gluten och grönsaker? Vissa saker ska man inte ge förrän de är ett år osv.. Låter lite oroande att du har så bråttom. Varför? Tarmarna har knappt precis blivit mogna.. Mitt tips är att läsa på! Och inte på familjeliv eller andra google-träffar, utan who's info eller liknande..

Sommar15 skrev 2015-12-31 02:03:43 följande:

Ok, så stark mat går alltså bra? Men hur ger man smaksensationer av sådant som inte är sås/puréaktigt? Pasta, grönsaker som inte är kokta etc? En vanlig måltid för mig är t.ex. Kycklingsallad - finns inte mkt däri som jag enkelt kan ge tänker jag. Fiskfiléer tillagade i ugn med sallad till äter vi också ofta, inte heller lätt att ge. Då är ju färdigköpt puré smidigare för smaksensationer men det känns väldigt slösigt att köpa en burk och ge ett kryddmått gånger tre ur den innan den blivit dålig. Även om man fryser in i tärningar blir det ju mycket som man får slänga. Eller har nån annan nåt bra tips?

• Sommar15
    Mooomin skrev 2015-12-31 10:01:44 följande:

Har du läst på om att introducera mat till bebisar? Du vet att man ska ta det lugnt med gluten och grönsaker? Vissa saker ska man inte ge förrän de är ett år osv.. Låter lite oroande att du har så bråttom. Varför? Tarmarna har knappt precis blivit mogna.. Mitt tips är att läsa på! Och inte på familjeliv eller andra google-träffar, utan who's info eller liknande..

Ja jag har läst på, jag är inte dum i huvudet. Som jag skrev i starten så tycker jag däremot att det står olika överallt just angående portionsstorlek, därav min fråga. Jag ville därför ha erfarenheter, faktan har jag redan. Spenat, honung, gluten etc har jag full koll på.

Oroande för vem? För dig?
  • carolinheiner
    Milleman skrev 2015-12-31 00:33:48 följande:

Vår son hade reflux och vi blev ombedda att byta ut "hela" mål ersättning mot gröt, alltså inte en full portion som en 6-månaders äter men ändå motsvarande ersättningen från att han var 3 månader.
    Han var absolut inte 6 månader gammal när han åt en halv burk mat :)

Nu får ja stoppa dig lite. De e stor skillnad på ett friskt barn med noll problem å ett barn som har reflux.. De hjälper refluxbarn att få fast föda men de betyder inte att de går bra för alla barn...
  • bo50
    Milleman skrev 2015-12-31 00:33:48 följande:

Vår son hade reflux och vi blev ombedda att byta ut "hela" mål ersättning mot gröt, alltså inte en full portion som en 6-månaders äter men ändå motsvarande ersättningen från att han var 3 månader.

Han var absolut inte 6 månader gammal när han åt en halv burk mat :)

• Sommar15

Tack för de bra tips jag fått. Kommer fasa ut amning till ersättning så jag slipper den stressen.

Men tar fortfarande tacksamt emot bra tips på hur jag kan ge så små mängder utan att behöva slänga en massa burkmat eller laga egen!

• bo50
    Sommar15 skrev 2015-12-31 15:32:30 följande:

Tack för de bra tips jag fått. Kommer fasa ut amning till ersättning så jag slipper den stressen.

Men tar fortfarande tacksamt emot bra tips på hur jag kan ge så små mängder utan att behöva slänga en massa burkmat eller laga egen!

Du köper några burkmatsburkar åt gången och lägger innehåll åt gången som går åt till barnet.

Resterande som blir kvar kan du lägga i små tättslutande burkar som du förvarar i kylskåpet.
  • Milleman
    carolinheiner skrev 2015-12-31 15:16:06 följande:
    Nu får ja stoppa dig lite. De e stor skillnad på ett friskt barn med noll problem å ett barn som har reflux.. De hjälper refluxbarn att få fast föda men de betyder inte att de går bra för alla barn...
    Fast det betyder inte att "friska" barn inte klarar av att äta.
    Jag kommer inte vänta tills mitt nästa barn är 7 mån innan vi introducerar mer än ersättning.
  • Kvinna30plus
    Sommar15 skrev 2015-12-30 23:48:41 följande:

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

Hej vår bebis är 5 månader BVC frågade oss nu om vi börjat med gröt. Å de hade vi inte och hon menade att vi kunde byta ut ett mål mot gröt. Tittar man vad gröt från 4 månader innehåller är det ju inte olikt från ersättning, så sådan gröt kan du börja med från 4 månader. Vi började dock med smakportioner tidigare. Från ca 3 månader (rekommendation 4 månader men har en tjej i min föräldragrupp som har hela tio barn och hon brukade börja redan vid 2,5-3 och tyckte barnen då fick lättare att äta d mesta å mindre kinkiga så vi har följt det lite :) vi har som sagt gett smakportioner från vår mat. Som vi mosat. Lax å potatis, sås potatis å kyckling, mosad kokad morot, äggula, rånkex osockrade etc lycka till!
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader