• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • minerva123
    Sommar15 skrev 2015-12-31 15:32:30 följande:

Tack för de bra tips jag fått. Kommer fasa ut amning till ersättning så jag slipper den stressen.

Men tar fortfarande tacksamt emot bra tips på hur jag kan ge så små mängder utan att behöva slänga en massa burkmat eller laga egen!

Att fasa in ersättning är en jättebra idé! Att ha en dead line för när en bebis måste ha gått över 100% på fast föda utan amning/ersättning i grunden leder sällan till något gott. En bebis ska få äta i sitt eget tempo och de mängder han/hon själv vill och inte behöva stressas på. Med min äldsta visste jag från början att jag skulle sluta amma runt 9-10 månader (pga syskonförsök med IVF) och vi introducerade därför ersättning vid 6 månader. Det funkade jättebra! Han var inte särskilt matglad och behövde stöttas med ersättning till långt upp över året. Min yngsta var tvärtom en matglad figur mellan 6 och 8 månader, sedan åkte han på feber med hosta och diarréer, sedan kom tandsprickningen och utvecklingsfaser och nu vid 10 månader äter han t o m mindre än vid 8 månader. Jag är med andra ord väldigt glad att vi introducerade ersättning åt honom också vid 6 månader (amning hade ju såklart funkat lika bra, men efter 6 månaders helamning kände jag mig redo att trappa ner på det). Så en matglad 7 månaders kan bli en ganska matkinkig 9 månaders...

Vad gäller smaksensationer så kan du mixa er egen mat (typ en liten kyckingbit och en bit potatis eller vad ni nu äter) och späda med lite vatten. Doppa fingret i det och ge bebisen. När bebisen i större kan du ge skedvis. Planerar du att ge ersättning från och med nu skulle jag vänta med mat faktiskt. Vissa bebismagar kan reagera på ersättning (knip, gaser, förstoppning) och det onödigt att belasta systemet med allt för mycket nytt på en och samma gång. Ditt barn är ju pyttelitet fortfarande!
  • minerva123

Okej, såg nu att du inte vill laga egen mat. Burkmat som du fryser in är ju enda sättet då.

• Sommar15

Tack, ersättning har hon druckit som tillägg sen hon var två veckor så det tar hon redan (med glädje :) ) till varje mål så jag ammar redan väldigt korta stunder även om det är rätt ofta. Ska börja med att hon får smaka så mkt som möjligt av vår mat och sen i Sverige frysa in burkmat i små tärningar så jag slipper slänga. Hon är otroligt nyfiken och blir som sagt superarg när hon inte får mer att smaka men får begränsa det tills hon är några veckor äldre då. Det går ju ändå fort så snart är hon sex månader och kan få lite mer.

• Mooomin

Mitt inlägg var inte illa menat, men det är i tidigaste laget och jag undrade bara. Det är smaksensationer som gäller, slick på fingret, kryddmått. Oroande för barnets mage, tänkte jag bara. Tarmarna har nätt o jämnt blivit mogna och saliven innehåller som sagt inte enzymet som bryter ner kolhydrater.

Sommar15 skrev 2015-12-31 15:08:17 följande:

Ja jag har läst på, jag är inte dum i huvudet. Som jag skrev i starten så tycker jag däremot att det står olika överallt just angående portionsstorlek, därav min fråga. Jag ville därför ha erfarenheter, faktan har jag redan. Spenat, honung, gluten etc har jag full koll på.

Oroande för vem? För dig?

• Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2015-12-31 16:48:54 följande:
    Hej vår bebis är 5 månader BVC frågade oss nu om vi börjat med gröt. Å de hade vi inte och hon menade att vi kunde byta ut ett mål mot gröt. Tittar man vad gröt från 4 månader innehåller är det ju inte olikt från ersättning, så sådan gröt kan du börja med från 4 månader. Vi började dock med smakportioner tidigare. Från ca 3 månader (rekommendation 4 månader men har en tjej i min föräldragrupp som har hela tio barn och hon brukade börja redan vid 2,5-3 och tyckte barnen då fick lättare att äta d mesta å mindre kinkiga så vi har följt det lite :) vi har som sagt gett smakportioner från vår mat. Som vi mosat. Lax å potatis, sås potatis å kyckling, mosad kokad morot, äggula, rånkex osockrade etc lycka till!
    Fast att en person med 10 barn gör på ett sätt betyder ju inte att det är bra. Det finns en mycket känd person (författare) som har 9 barn, men ändå ger helt vedervärdiga råd om barnuppfostran. Har man så många barn så gör man kanske inte det som är bäst för barnet utan det som är mest effektivt för en fungerande vardag med så många barn...

Vi väntade länge med att introducera mat, men vår son äter nästan allt.
  • carolinheiner
    Milleman skrev 2015-12-31 16:04:03 följande:
    Fast det betyder inte att "friska" barn inte klarar av att äta.
    Jag kommer inte vänta tills mitt nästa barn är 7 mån innan vi introducerar mer än ersättning.
    De säger ja inte. Men rekommendationen är från 4 mån smaksensationer. Sen har dom reflux kan de hjälpa med fast föda. Ja hade inte gett flera mål mat till mitt barn om inte sjukvården sagt så..
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2015-12-31 19:21:03 följande:

Fast att en person med 10 barn gör på ett sätt betyder ju inte att det är bra. Det finns en mycket känd person (författare) som har 9 barn, men ändå ger helt vedervärdiga råd om barnuppfostran. Har man så många barn så gör man kanske inte det som är bäst för barnet utan det som är mest effektivt för en fungerande vardag med så många barn...

Vi väntade länge med att introducera mat, men vår son äter nästan allt.

Nej visst men nu har jag läst på en hel del om just med att introducera mat också och ser man tillbaka i tiden är det naturligt å det är ett beslut efter det som vi gjort det. Hur DU gör lägger jag mig inte i. Men att vänta länge ser jag inte några som helst varför man gör. Men som sagt jag tror inte barn far illa av att vänta länge men jag förstår inte heller varför man väntar länge.
  • Mooomin

Hellre vänta liiiite längre än att börja för tidigt. Är 6 månader länge? Deras magar är knappt färdigutvecklade, det känns ju dumt att "belasta" magen mer än nödvändigt, för tidigt. Det kan orsaka problem.. Jag skulle iaf inte chansa med det, men slla gör som de vill. Men jag tror att ju mer man tar reda på hur kroppen funkar destå längre vill man vänta. Sen ska man ju heller inte vänta FÖR länge.. Men nog skulle jag följa rekommendationerna ist för hur någon i nån mammagrupp har gjort.. Folk gör mycket med/mot sina barn och de lverlever, men det betyder inte att det är bra för det.. En liten tanke bara.

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 01:07:17 följande:

Nej visst men nu har jag läst på en hel del om just med att introducera mat också och ser man tillbaka i tiden är det naturligt å det är ett beslut efter det som vi gjort det. Hur DU gör lägger jag mig inte i. Men att vänta länge ser jag inte några som helst varför man gör. Men som sagt jag tror inte barn far illa av att vänta länge men jag förstår inte heller varför man väntar länge.

• Rani

Hur ger man ens smakisar till en 3-månaders? De kan ju inte sitta i en matstol ens. Varför mata en liten bebis som knappt kan sitta upp med grlt? De har ju hela livet på sig att äta det. Vänta tills de kan sitta upp själva och äta. Vid 5 månader har mina kunnat sitta i matstol korta stunder. Men de har ju inte fattat det här med att svälja mat. Pyttrsmå mängder har åkt in och ut i munnen. Att byta ut mål har känns långt borta. Varför stressa?

• Sommar15
    Rani skrev 2016-01-01 03:17:19 följande:

Hur ger man ens smakisar till en 3-månaders? De kan ju inte sitta i en matstol ens. Varför mata en liten bebis som knappt kan sitta upp med grlt? De har ju hela livet på sig att äta det. Vänta tills de kan sitta upp själva och äta. Vid 5 månader har mina kunnat sitta i matstol korta stunder. Men de har ju inte fattat det här med att svälja mat. Pyttrsmå mängder har åkt in och ut i munnen. Att byta ut mål har känns långt borta. Varför stressa?

Kan bara svara för min flicka som sitter stadigt i bumbostol vid fyra mån och gapar och tuggar efter mer. Det är säkert som så mkt annat väldigt individuellt!
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader