• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Josefineq

Jag är också förstföderska och skulle också vilja veta allt det där! Mina bröst började läcka igår (v.22). Har även problem med ischiasnerven men ska till en sjukgymnast på onsdag. Hoppas jag får lite hjälp då! Svårt att jobba när man inte kan böja sig, haltar och får ont i vissa vridningar..

Gravidträning vill jag gå på. Jag ska fråga sjukgymnasten om det!

Där jag bor får man veta allt om mammagrupper osv i v26.

minMonchichi skrev 2016-04-10 17:42:30 följande:

Kul att se var flera av er kommer från, fortsätt uppdatera ni andra med!

Jag som är förstföderska har ingen aning om sånt här med råmjölk... När kommer det ungefär, när det är första barnet? Eller är det väldigt individuellt?

Är lite småskraj för såna här naturliga saker, men för mig helt nya... Är det något mer man bör förbereda sig på (förutom barnet hehe!)?

Än att brösten läcker, sammandragningar, ligament och växtvärk i magen. Borde man börja med någon speciell graviditetsträning? Något annat? När ska man börja i föräldragrupp/mammagrupp?

• HJohannesson
    Nmg skrev 2016-04-10 18:48:17 följande:

Gör alla tul?

Nej bara de som tidigare fått barn som är stora, om man diabetes, om magen växt väldigt mycket eller man gått upp extra i vikt!
    Eventuellt att man gör det om man är väldigt liten i kroppen som mamma.

Kan säkert finnas någon mer orsak att göra rul men det var anledningar jag vet iaf :)
  • anlili
    minMonchichi skrev 2016-04-10 17:42:30 följande:

Kul att se var flera av er kommer från, fortsätt uppdatera ni andra med!

Jag som är förstföderska har ingen aning om sånt här med råmjölk... När kommer det ungefär, när det är första barnet? Eller är det väldigt individuellt?

Är lite småskraj för såna här naturliga saker, men för mig helt nya... Är det något mer man bör förbereda sig på (förutom barnet hehe!)?

Än att brösten läcker, sammandragningar, ligament och växtvärk i magen. Borde man börja med någon speciell graviditetsträning? Något annat? När ska man börja i föräldragrupp/mammagrupp?

Läckande bröst behöver man inte få. Jag hade ingenting sånt i min förra graviditet. Däremot var det jävla jobbigt när man var lite längre gången och blev förkyld. Kissade på mig lite varje gång jag nös eller hostade. :) I övrigt har mina graviditeter varit väldigt "lätta " så vad man mer kan drabbas av får nån annan fylla på med.
  • HJohannesson
    HJohannesson skrev 2016-04-10 18:58:07 följande:
    Nej bara de som tidigare fått barn som är stora, om man diabetes, om magen växt väldigt mycket eller man gått upp extra i vikt!
    Eventuellt att man gör det om man är väldigt liten i kroppen som mamma.

Kan säkert finnas någon mer orsak att göra rul men det var anledningar jag vet iaf :)
    Menade givetvis tul, rul för ju alla som vill göra :)
  • Hallonpajen

Jag bor i Skåne, nära Malmö och Lund :)

Mina bröstvårtor kliar oxå och jag har lite torkad mjölk men inget som läcker. Mina bröst har varje graviditet växt lite (en storlek) och jag har aldrig läckt, inte ens när jag ammar och då har jag helammat två barn utan problem. Så tecken under graviditeten behöver inte vara facit till hur det blir sen.

Gravidträning är alltid bra, jag önskar jag orkade hålla igång med än jag gör. Yogar iaf en gång i veckan och promenerar. Vår barnmorskemottagning ska erbjuda vattengympa snart och det ser jag fram emot! Mammagrupp brukar de erbjuda ett par månader innan, jag är omföderska och då får man bara en träff

Stolt sytok!
  • Mulan91

Jag läckte inget under min första graviditet faktiskt. Nu har jag läckt en gång för några veckor sen... Bara en gång, annars e d lite smått torkad mjölk vid bröstvårtorna jämt xD fresh!

Jag tränar inget just nu, promenerar men jag har fått foglossning så ska till sjukgymnast och fråga lite vad jag kan hitta på :) jag fick en bok från MVC där det står lite om övningar, har ni också fått en?

• Anonym (aj.)

Någon som har något bra tips mot den förbaskade förstoppning? Har så ont och har även lite hemorrojder och får sedan diarréer istället. Kör mycket fiberrik mat och russin, päron och liknande. . Några andra bra tips?

• linda.clintbrand
    Nmg skrev 2016-04-10 18:48:17 följande:

Gör alla tul?

Jag förstår inte alla förkortningar. Men antar att du menar tillväxtultraljud. I så fall så är mitt svar nej. För mig så blir det första gången att göra det. Detta är ju min 4:e graviditet.
  • linda.clintbrand
    Anonym (aj.) skrev 2016-04-10 19:46:01 följande:

Någon som har något bra tips mot den förbaskade förstoppning? Har så ont och har även lite hemorrojder och får sedan diarréer istället. Kör mycket fiberrik mat och russin, päron och liknande. . Några andra bra tips?

Katrinplommon är bra mot förstoppning. Annars finns det ju olika pulver och flytande saker på Apoteket, även microlax som sprutas upp i ändtarmen. Har dock ingen koll på vad som får användas/tas vid graviditet. Men sånt har ju personal på Apoteket koll på.
Svar på tråden BF Augusti 2016