Inlägg från: Misszandra |Visa alla inlägg
  • Misszandra

BF Augusti 2016

Det där folk säger "jag vet inte vad jag gjorde innan jag fick barn" stämmer faktiskt. Vad mycket fritid man har haft, nu fokuserar man på amma, sova och byta blöja. 

Min lilla skatt har nu börjat komma till ro mer, jag fick sova i natt för första gången, vilket var helt underbart. Man är verkligen helt uppe i bebisbubblan. 

Jag hänger gärna också med på en tråd där vi pratar bebisar, det finns ju lika många frågetecken nu om inte fler. 

Måste också säga grattis till er som fått och hejar på er som är igång! :)

• Misszandra

Minns ni att jag berättade att svärmor alltid tjatat om att min bebis kommer va superstor? Han var 51cm lång och vägde 3520g, alltså precis enligt medel. Helt underbart lagom. Hon fortsätter tjata om hur stor han är, han är ju bara en liten plutt. Jag vet inte riktigt vad hon jämför med, för om han är stor skulle hon sett mig när jag föddes, vägde nästan ett kg mer än honom. 

• Misszandra

Jag känner också igen det med besök. När jag var gravid ville jag bara vara ensam hela tiden och inte träffa någon, älskade att ligga och vila hela dagarna utan att ha huset fullt av folk. Och nu efteråt, i början kände jag inte så med besök, jag ville gärna ha hit mina föräldrar och att min bror skulle få träffa honom men nu i helgen var min sambos familj här och jag blev lite smått galen. 

Jaa ni känner ju till min svärmor lite nu, inte nog med vad hon säger till en utan även hur hon beter sig också. De var här fre-sön och jag hade inte ens varit mamma i en vecka, jag fick i princip bara amma mitt barn sen skulle dom hålla honom eller så skulle han ligga för sig själv, så fort jag rörde mig för att bara kika till honom så sprang dom till honom och sa att han har det bra, jaa fast jag får väl kolla på mitt barn. Skillnad om någon kommer på besök i nån timma, klart den ska få hålla och gosa då men en hel helg blir för mkt. Och så kommer det ju självklart se ut framöver pga avståndet mellan oss.

Hon ändrar om i mina köksskåp också, flyttar på grejer och är väldigt oförsiktig med våra grejer och de fäller inte ner toalocket. SÅ nu har jag fått ut det, ibland måste man bara få ut det. 

• Misszandra

Om det var svårt att hänga med i tråden förut är det ju omöjligt nu. Varje gång man loggar in är där tiotals nya inlägg. Jag hoppas det går bra för er alla, hur många har fått bebis och hur många är kvar egentligen? 

Ska denna tråden göras om till bebistråd eller skapas en ny?

• Misszandra

jag fick tips om att trycka ut lite mjölk innan och efter amning och smörja bröstvårtan med för jag hade sår, det hjälpte mig mkt. 

• Misszandra
    Nmg skrev 2016-08-24 07:28:52 följande:

Imorgon är den stora dagen här, bf-dagen som man väntat på så länge.. Dessvärre tror jag inte han kommer imorgon, har så svårt att tro att det bara ska smälla till och han kommer imorgon.

Igår vid 17 så kände av nåt nytt, typ mensvärksont som strålade ut i ljumsken, detta pågick i över en timme med 5 min mellanrum, sen försvann det bara. Åhhh vad jag hoppades att det skulle vara nåt...

ont i ljumsken fick jag två dagar innan allt drog igång, så det kan vara ett tecken! :)
  • Misszandra
    Hallonpajen skrev 2016-08-30 21:45:22 följande:

Det är skitsvårt att inte tappa modet! Man är ju aldrig så populär heller - jag har blivit uppringd och messad av kompisar jag inte hört av på länge idag. Dagen efter BF - knappast en slump... Blir så bitter...

Dagarna klarar jag ändå av hyfsat bra eftersom jag hittills lyckats sysselsätta mig med en massa saker, men kvällar och nätter är svårare - speciellt som båda mina tidigare förlossningar startat sen kväll/tidig natt. Jag försöööööker tänka att det är lyxig ensamtid de här sista dagarna, ingen bebis vid bröstet, som man ständigt kollar om den andas, känslan att kunna stå i duschen lääänge...

Det där med att duscha länge eller ta ett bad hade inte varit helt fel .. Är nästan lite avundsjuk på er som kan göra det, och äta när man är hungrig och inte i 190 för bebis håller på och vakna!

Men sen saknar jag ju verkligen inte att vara gravid! Men som tips, ta vara på era duschar och måltider! ;) 
  • Misszandra
    Nmg skrev 2016-09-05 17:35:06 följande:

Några av värkarna jag har känns i korsryggen och nästan som att man måste gå och göra nr2. Har ni

Oxå haft så? Är man i "förstadiet" då?

Jag hade ont i både rygg och mage av mina värkar i latensfasen, så du kan mycket väl vara i den. Mina krystvärkar kändes som att kroppen tryckte ut honom utan att jag hade nån kontroll. 
  • Misszandra

Jag tänkte ställa en fråga om bebisar, amning och era erfarenheter. 

Min son är 5 veckor idag och jag har ammat honom utan problem sen dag 1. Men nu har han börjat  men att han äter några minuter och sen börjar han skrika och vägrar ta bröstet. Han äter en väldigt kort stund sen vill han inte ha mer, ibland skriker han, ibland är han nöjd. Och han äter ganska ofta. Han har ifs bara varit otröstlig 2 gånger på dessa 5 veckorna, så det brukar inte vara svårt att trösta honom.

Han har också varit "gnällig" den senaste veckan! Jag har läst om utvecklingsfaser som bebisar har och kan då bli mer gnälliga och ledsna. Är det något ni märkt av som har lite äldre bebisar eller barn sen innan?

• Misszandra
    anlili skrev 2016-09-06 00:10:06 följande:
    Har du läst om de 10 utvecklingssprången? Finns en app som heter typ The Wonder weeks. Har haft den sen dottern föddes och den anger när de olika sprången inträffar och vad de innebär. Den här stämt nästan på dagen genom hela hennes liv. Finns ett språng vid 4-5 veckors ålder, så det stämmer ju bra med din sons ålder. Vid varje språng blir de mer gnälliga, mammiga eller pappiga och verkar ibland byta personlighet helt. Rekommenderar verkligen att ladda ner appen!
    Jaa, precis. Det var det jag menade med "utvecklingsfaserna". Typiskt att jag inte har nån mobil för tillfället men ska ladda ner så fort jag får tillbaka den. Jag har läst lite online om det iallafall. Ja han känns lite mammig, han kan vara hos mig helt lugn, sen ska jag gå och duscha eller nåt, tar 2 sek så gallskriker han. 

Hur länge varar faserna ungefär?
Svar på tråden BF Augusti 2016