Inlägg från: Misszandra |Visa alla inlägg
  • Misszandra

BF Augusti 2016

Zarizen skrev 2016-09-08 18:55:05 följande:
    Ja Gud det är han verkligen Nu känns han liksom "stor" med tanke på att han vägt nästan 2,5 kilo mindre och varit en decimeter kortare. Får rensa bort kläder varje vecka som han växer ur

Ja det var riktigt mycket ju men 200g är ju jättebra det med. Sen avtar det väl lite per vecka ju äldre de blir? Jag menar skulle de gå upp 400g per vecka så blir det ju typ 20kg på ett år + födelsevikten och så mycket väger ju ingen 1-åring
    Det med att rensa bort kläder är blandade känslor. Det är ju roligt att de blir större och utvecklas men samtidigt lite ledsamt att de aldrig kommer passa i de kläderna igen. Oj, jaa det är stor skillnad, extra stor när han varit så liten kan jag tänka mig.

Hahah, jaa det har du rätt i. Så länge han går upp som han ska så är jag nöjd. 
  • Misszandra
    31/7 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

1/8 Misszandra, 23 år, Karlskrona, första barnet, pojke

3/8 Anlili, 36 år, Norrköping, andra barnet, flicka

5/8 Mal Mal, 32 år, Karlstad, tredje barnet, pojke

31/8 Hallonpajen, 39 år, Bjärred, tredje barnet, pojke

4/9 Mulan91, 25 år Stockholm, andra barnet, pojke

• Misszandra
    Jag pratade med någon här inne om d-vitaminen man ger, att det finns vattenbaserad som är snällare mot magen. För jag är 99% säker att min pojke får magknip av den oljebaserade. Vill verkligen inte ge honom den för man ser hur han lider, stackarn. Var köper man den vattenbaserade?
  • Misszandra
    Mal Mal skrev 2016-09-11 11:16:32 följande:
    Hört att de finns Apoteket?! Annars kanske apotea.se el annat nätapotek har. Har dock inte köpt själv än men borde! Kan inte ge de vanliga pga magknip..
    Jag kollade apotea och sökte på google men hittade inget, sökte nu på apotekhjartat.se och där fanns det. Tack så mkt! :) 

Du vet inte om man kan få de av BVC om nu de oljebaserade ger magknip. Han skriker så mkt att han inte ens kan äta och det varar i några timmar. Nu sover han gott men det känns som det gör mer ont än gott för honom just nu.
  • Misszandra
    Mulan91 skrev 2016-09-11 15:24:28 följande:

Tycker du ska sluta ge honom oljan om han reagerar så illa på den, iaf tills ni har ett annat alternativ :/ då kan du ju med all säkerhet se om det upphör när du slutar med oljan!

Vi var iväg i går så jag glömde ge honom den då och han var inte alls så som han varit den senaste tiden. Jag trodde att han var sån, som blev ledsen på förmiddagen, men nu den senaste tiden gråter han så mkt att han inte kan ta bröstet jag måste sitta och gunga honom tills han blivit lugn. Men som sagt, igår var han en helt annan bebis. Jag brukar ge både d-vitamin och magdroppar. Testade bara d-vitaminen idag och han blev så idag igen. 

Har BVC på tisdag, kanske borde låta bli tills dess och prata med henne?
  • Misszandra
    moen skrev 2016-09-11 19:51:52 följande:
    Det va mig haha :)) vi kör med vattenbaserade droppar. Ska finnas på Apoteket men fråga BVC, dom har vattenbaserade också.
    Åh, det var du ja! :)) Tycker du det har fungerat på er flicka? Jag ger också magdroppar, men han kräks också mkt. Måste ta upp det med BVC, det känns som han kräks mer än han äter ibland.

Perfekt om BVC har, måste få testa det, känns som man plågar honom när han blir så ledsen efter de dropparna. 
  • Misszandra

När jag läser om alla som har problem med amningen så känner jag mig lyckligt lottad som faktiskt inte haft några som helst problem. Jag önska det var så här lätt för alla som vill amma. Från dag ett har det fungerat för mig och min son, man fick ju höra från alla att det är supersvårt och jag har många vänner som gett upp så jag förväntade mig verkligen det värsta men bestämde mig verkligen att det ska tusan fungera. Kanske hade jag bara tur eller är det min starka vilja jag ska tacka?

Jag märker också att min son vill äta ofta men han visar även tendens till att vilja amma även hos pappan och våra föräldrar, han är nog en hungrig bebis. Jag hoppas att det löser sig för er som verkligen vill och försöker amma.

Måste också få säga att få ha denna grupp att prata av sig i och kunna ställa frågor är så skönt, att få andras erfarenheter också. Jag uppskattar det verkligen, detta är ju en helt ny upplevelse för mig och många fler här inne. Sen är ju varje barn unikt så där är väl mkt nytt även fast man har barn sen innan. 

• Misszandra

Jag undrar en sak, hur mkt överseende bör man ha med mormor/farmor? Ibland tkr jag att det går överstyr men känner inte att jag kan säga ifrån, för det är ju deras barnbarn, men samtidigt är det ju mitt barn. 

• Misszandra
    Snuttispluttis skrev 2016-09-16 21:04:42 följande:

Angående farmor/mormor tycker jag att man måste känns vart ens egna gräns går. Tycker man inte att det är okej att de ens håller bebisen första tiden så ska de respektera det. Att de har blivit farmor/mormor är inte i närheten lika viktigt som att du har blivit förälder.

En fråga tjejer, har ni skaffat barnförsäkring och vilken isf? Stora är fortfarande försäkrad i Norge, men ska skaffa till lillan nu. Lutar åt Länsförsäkringar för då får vi mängdrabatt, men är nån annan bättre tar jag ju hellre den.

Min mamma säger alltid att hon vill hålla honom och säger jag nej respekterar hon det men min sambos mamma kan bara typ ta honom utan att ens fråga, och det stör mig jättemkt. Tkr också hon är väldigt oförsiktig med honom, jag får liksom en känsla att jag vill ta honom och springa långt långt bort. Och hon envisas med att trösta när han är ledsen, ibland tror jag han bara vill vara hos mig och ingen annan anledning. De bor även långt bort så jag förstår ju att de vill mysa så mkt de kan när de väl träffas men jag vill inte att han ska gråta om han bara blir lugn av att komma till mig. 

Ang, försäkring så har vi Folksam. Mest bara för jag är försäkrad där, min sambo och även vårt hem. Hade också min gravidförsäkring där. Dom har 50% rabatt tills bebis är 1år. 
  • Misszandra

Ni som har barn med en spansktalande, eller något annat språk också. Märker ni att er bebis reagerar annorlunda när någon pratar annat språk med den? Min son blir 7 veckor på måndag och nu när han börjat uttrycka sin glädje när man pratar med honom märker jag att han inte ens reagerar när farmor pratar spanska. Men min sambos brors fru pratade svenska med honom och då pratar han tillbaka och ler och sprattlar. Mig reagerar han ju mest på men även min mamma, kan vara att vi låter lika. Men kan en bebis höra att det inte är något han känner igen eller är van vid, att det är ett annat språk?

Svar på tråden BF Augusti 2016