Hazel Grace skrev 2016-09-27 20:57:28 följande:
Hallonpajen, jag märkte att min lille också trivdes på mage nyligen. Låg jättelänge en gång och försökte få honom att somna och så tänkte jag typ trötta ut honom med nackträning men när jag la honom på mage så somnade han på en gång. Tänkte på psd också och vände honom efter typ tio minuter men då vaknade han igen så jag lät honom sova på mage i kanske en timme medan jag låg bredvid. Han har inte somnat så igen sen dock. Däremot älskar min att ligga på sidan. På dagen kan jag låta honom sova så ibland men på natten vågar jag inte. Vet inte hur stora riskerna är men om han sover bättre på mage så rådfråga på bvc nästa gång kanske? Har hört att varningarna är lite överdrivna också. Alltså att risken finns men är inte nödvändigtvis så stor.
Moen, va kul med återträffen! Vi ska ha om tre veckor här men jag tror faktiskt inte att någon kommer komma. Min grupp kändes inte så sällskapliga tråkigt nog. Men hoppas jag har fel. Jag vill också hitta aktiviteter och träffa andra föräldrar :p vad kan man hitta på?
Det med sova på mage har jag inte stor koll på men som du säger så tror jag också varningarna är väldigt överdrivna. Första veckan när vi kom hem och innan BVC tanten var här hade jag min son i sängen med mig, sen sa hon att det är stor risk för psd. Så då vågade jag inte, men sov så himla dåligt i kanske 1-2 veckor så jag gick tillbaka till samsova. Jag är så beroende av min sömn och nu sover vi så himla bra hela familjen. Lillen vaknar 1-2 ggr/natt och vill äta men jag matar i sängen, ligger och ammar.
Har också läst nu att de tester som gjordes där psd hände, var föräldrarna alkoholpåverkade, eller andra faktorer spelade in. Så samsovning är inte så illa som de påstår, dock måste BVC varna och rekommendera enligt de reglerna.
Det jag ville komma fram till var att jag tror inte det är så illa som de påstår men just magsovning tror jag ger mkt tryck på lungorna och kan då din bebis inte vända sig, och du sover kan det bli farligt. Men jag ligger med min son på magen ofta, men då ser man honom, och man ser att han andas.