• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Misszandra

Min bebis är en sjusovare. Han väcker mig aldrig på natten och sover oftast till kl typ 11-12, han vägrar vakna med mig på morgonen. Det är alltid lugnt fram tills middag sen vaknar han till och är vaken till och från fram till kvällen och sen är han som mest aktiv mellan 20-00. Jag hoppas att det stämmer att deras dygnsrytm fortsätter när de kommit ut. Jag är ingen morgonmänniska, inte heller hans pappa så han är väl inte heller det. 

• Mulan91

Intressant det där! Vi får se hur mönstren ser ut sen när vi fått våra bebisar :D

• Kela1981

Jag tror att bebis hör sin storasyster när hon vaknar så därför vaknar hon också. Hade jag fått välja hade jag legat kvar i sängen men dottern vaknar klockan 6 och sen är det fullt ös ;)

• Nmg

Har ni Börjat planera fp än? Gaah va lite pengar man får när man ska försöka spara dagar och ändå har jag jobbat heltid i flera år och har en "ok" inkomst.

Finns det nåt speciellt man kan tänka på för att spara In på utgifter? Och få in extra nånstans?

Jag har pratat med facket och jag skulle få betala lägsta avgiften under min fp som gör att det blir ca 300kr mindre. Sen inväntar jag svar från baken om jag kan få amorteringsfritt under min FL, ska oxå ansöka om premiebefrielseförsäkring från AFA och föräldralön som man kan få...

Nån som har fler tips på saker man kan dra in på eller utöka?

• Kela1981

Vissa företag betalar ut föräldralön under de första 6 månaderna. Jag får exempelvis ca 2000:- extra från arbetsgivaren de första 6 månaderna så om jag räknar in det behöver jag inte ta ut lika många dagar under den perioden :)
    Annars har jag inga bra tips. Kommer nog att gå in och jobba lite över julen för att spara dagar men annars blir man inte direkt fet på fp ;)

• Nmg

Precis men jag skulle anmäla till AFA för jag skulle få föräldralön därifrån som jag har förstått det

Kela1981 skrev 2016-05-18 10:00:40 följande:

Vissa företag betalar ut föräldralön under de första 6 månaderna. Jag får exempelvis ca 2000:- extra från arbetsgivaren de första 6 månaderna så om jag räknar in det behöver jag inte ta ut lika många dagar under den perioden :)

Annars har jag inga bra tips. Kommer nog att gå in och jobba lite över julen för att spara dagar men annars blir man inte direkt fet på fp ;)

• Hallonpajen

Tack för tipset om facket! Det hade jag glömt annars. Vi band en större del av våra bolån förra föräldraledigheten men det är väl knappast lönt nu med dagens ränteläge. Då tog vi även bort amorteringen (har inget tvång på det) och det gör ju några tusenlappar i månaden. Har man CSN-lån tror jag man kan få lägre betalningskrav där oxå - jag ska dock betala min sista skuld i december så jag står med glädje ut de sista sex månaderna med lite mindre i plånboken :)

Stolt sytok!
  • Curlingmorsan

När jag var föräldraledig med mina stora barn så jobbade jag som säljare för Gangstar (barnkläder) och Dag och Natt (smycken). Åkte runt och hade homeparty hos folk. Då kunde man jobba så mycket man kände att man orkade/hann med. Gav inte jättemycket pengar men lite extra.
    Kanske kan man läsa någon kurs på distans och få lite studiebidrag.

• Snuttispluttis

Skönt att det känns bra inför läkarsamtalet Curlingmorsan! Du kommer säkert få igångsättningen :)

Angående pengar så kan ju inte jag komma med några tips till er andra när jag får mitt från Norge. Men jag håller dottern hemma så jag får 6000/månad för henne. Bor hos min mamma så jag slipper betala hyra (ej att rekommendera). Vi har det helt okej ekonomiskt faktiskt, men det är nog mest för att vi sparar så mycket pengar på att vara i Sverige istället för Norge :P

Åh, fast kan tipsa om att göra matschema och veckohandla. Sjukt vad pengar iaf jag sparar på att inte vara i mataffären varje dag!

Härligt att vara klar med studielånet Hallonpajen! Jag får betala tills jag är typ 50 tror jag..

Svar på tråden BF Augusti 2016