• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Anonym (Alex)

Hej! Tänkte kolla om det är någon här som vet hur många man får ha med vid förlossningen? Skulle gärna vilja ha med både min mamma man & syster. (Tänkte föda på Danderyds sjukhus)

• Hallonpajen

Jag var extra hos bm precis för att kolla hur bebis ligger och både hon och kollegan kände, enades till slut att han "nog" ligger med huvudet nedåt men väldigt högt för att vara i v 36+0...känns ju sådär roligt så nu får jag väl ställa in mig på en septemberbebis ändå. Blä. Har så himla svårt att andas och kan inte ligga bekvämt på något sätt så jag är trött och sur och får utbrott på barnen mest hela dagarna känns det som. Och så minst 4 veckor kvar, säkert fler. Hurra! Not.

Hälsningar från fru Neggo

Stolt sytok!
  • Mal Mal
    Hallonpajen skrev 2016-08-02 14:50:23 följande:

Jag var extra hos bm precis för att kolla hur bebis ligger och både hon och kollegan kände, enades till slut att han "nog" ligger med huvudet nedåt men väldigt högt för att vara i v 36+0...känns ju sådär roligt så nu får jag väl ställa in mig på en septemberbebis ändå. Blä. Har så himla svårt att andas och kan inte ligga bekvämt på något sätt så jag är trött och sur och får utbrott på barnen mest hela dagarna känns det som. Och så minst 4 veckor kvar, säkert fler. Hurra! Not.

Hälsningar från fru Neggo

Stolt sytok!
    Gillar inte det där "nog" i det dom säger... Min ligger som sagt högt och rörlig så hon kunde inte känna något med säkerhet.. Vattnet gick inte först med de andra två så får väl hoppas att så inte sker nu....
  • Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-08-02 13:23:49 följande:

För två veckor sen kunde bm inte finna hjärtljuden till en början (tog 20 min), hon kunde heller inte avgöra hur bebis låg i magen. Dagen efter fick jag ul på sjukhuset där man fann att bebis låg vidöppet, huvudet neråt, dvs sin ryggrad mot min ryggrad, ansiktet framåt. Detta kan göra det svårt att finna hjärtljud och föds han i det fosterläget finns risk för utdragen fl och mer smärta, om det nu kan göra mer ont :P ...

Kom nyss från bm nu, en semestervikarie. Hon kunde inte säkert säga att huvudet låg nedåt och hon var väldigt osäker på hur han låg. Rörlig bebis med andra ord. Så i morgon ska jag tillbaka till mvc och träffa gynläkaren som ska klämma o känna på magen "så slipper du åka till sjukhuset igen". Känner mig efteråt lite sur eftersom jag litar mer på ul än den mänskliga faktorn. Sen tycker jag vår vc/mvc är mkt dålig. Hur mkt erfarenhet av höggravida kvinnor har en gynläkare på vc på vår lilla ort? Jag vet inte. Både jag och mina vänner har alltid skickats direkt till spec.mvc på sjukhuset vid minsta lilla... Mkt gnäll här men varför "chansar" dom så här dagen före bf? Skulle känns tryggare och veta säkert! Har för övrigt en vän som fick akutsnittas då bm här missade säte. Jag är LIVRÄDD för snitt.

Förlåt allt gnäll men blir orolig :(

Vilket märkligt bemötande!

Min dotter satt i säte och hade det inte varit för ett sent tul så hade det inte upptäckts förrän värkarna satt igång och det hade blivit akut snitt istället för planerat.

Denna gången frågade jag min bm hur vanligt det är att dom känner fel och då menade hon att så länge bebisen inte är fixerad så kan det vara svårt att känna men oftast kan man avgöra beroende på vart hjärtljuden ligger. Det verkar ju inte gå på dig om han nu ligger rygg mot rygg.
    Oavsett så blev jag lovad ett extra ul om det var så att dom var minsta osäkra på vad som var upp och ner.

Hur långt har du till sjukhuset? Kan du inte ringa in och vara orolig för minskade fosterrörelser eller nåt? Jag är inte direkt ett fan av att fejka så men om det kan göra att du undviker ett akut snitt så är det värt det!
  • Moorii

Tack allihopa! <3

Kan absolut dela med mig av förlossningshistorien! I lördags vaknade jag yr och blev orolig, vilket efter ett samtal med förlossningen slutade med att jag åkte till antenatal och kollade upp det. De hittade inget fel, bortsett från yrseln, men efter ett ultraljud konstaterades det att fostervattnet var borta. Därför tyckte läkaren att jag skulle bli igångsatt redan dagen efter och observerad på specialmödravården under natten. Dagen efter fick vi byta sjukhus då östra var fullt, kl ett fick jag min första tablettdos för att mjuka upp tappen som inte var mogen. Det tog till kl 8 dagen efter innan dom kunde sätta mig på värkstimulerande dropp. Denna ökades på lite för fort och till slut hade jag extrema värkar utan minsta paus, så fick be om epidural för att orka stå ut. De fick stanna upp det hela lite.

Runt 8 igår kväll började det äntligen hända nånting. Precis i skiftesbytet så ville jag ha en undersökning då jag tyckte mig känna ett väldigt tryck neråt. Det visade sig att jag var helt öppen! Vid första krystningen så gick dock bebisens hjärtslag ner ganska markant, så läkare tillkallades som satte en sugklocka på bebisen. Hon blev också tvungen att klippa mig, då han fastnade. Efter det tog det bara en krystvärk så var han äntligen ute! Han låg på mitt bröstet i en minut kanske, tårarna sprutade på mig och allt kändes väldigt overkligt. Sen fick min man gå ut med några bm och bebis som hade svalt lite bajs och hade lite svårt att andas, men inget som var farligt. Jag fick ligga kvar och bli sydd, sprack inget utan bara klippningen som syddes.

Har idag lite svårt att gå och sitta, men det ger sig ju med tiden. Det är konstigt, när jag var mitt uppe i värkarbetet så var det fruktansvärt, men nu känner jag bara att det var så värt det och det finns inga tvivel om att det blir fler barn :)

Om det finns några särskilda funderingar så är det bara att fråga på!

• Mulan91
    Anonym (Alex) skrev 2016-08-02 14:05:54 följande:

Hej! Tänkte kolla om det är någon här som vet hur många man får ha med vid förlossningen? Skulle gärna vilja ha med både min mamma man & syster. (Tänkte föda på Danderyds sjukhus)

Jag fick ha två personer på rummet men det var några år sen och på SÖS.. Min vännina hade två också och det var 1 1/2 år sen på SöS , vi andra fick vänta utanför. Det bästa är nog att bara ringa in och fråga :)
  • Mulan91
    Moorii skrev 2016-08-02 15:21:51 följande:

Tack allihopa! <3

Kan absolut dela med mig av förlossningshistorien! I lördags vaknade jag yr och blev orolig, vilket efter ett samtal med förlossningen slutade med att jag åkte till antenatal och kollade upp det. De hittade inget fel, bortsett från yrseln, men efter ett ultraljud konstaterades det att fostervattnet var borta. Därför tyckte läkaren att jag skulle bli igångsatt redan dagen efter och observerad på specialmödravården under natten. Dagen efter fick vi byta sjukhus då östra var fullt, kl ett fick jag min första tablettdos för att mjuka upp tappen som inte var mogen. Det tog till kl 8 dagen efter innan dom kunde sätta mig på värkstimulerande dropp. Denna ökades på lite för fort och till slut hade jag extrema värkar utan minsta paus, så fick be om epidural för att orka stå ut. De fick stanna upp det hela lite.

Runt 8 igår kväll började det äntligen hända nånting. Precis i skiftesbytet så ville jag ha en undersökning då jag tyckte mig känna ett väldigt tryck neråt. Det visade sig att jag var helt öppen! Vid första krystningen så gick dock bebisens hjärtslag ner ganska markant, så läkare tillkallades som satte en sugklocka på bebisen. Hon blev också tvungen att klippa mig, då han fastnade. Efter det tog det bara en krystvärk så var han äntligen ute! Han låg på mitt bröstet i en minut kanske, tårarna sprutade på mig och allt kändes väldigt overkligt. Sen fick min man gå ut med några bm och bebis som hade svalt lite bajs och hade lite svårt att andas, men inget som var farligt. Jag fick ligga kvar och bli sydd, sprack inget utan bara klippningen som syddes.

Har idag lite svårt att gå och sitta, men det ger sig ju med tiden. Det är konstigt, när jag var mitt uppe i värkarbetet så var det fruktansvärt, men nu känner jag bara att det var så värt det och det finns inga tvivel om att det blir fler barn :)

Om det finns några särskilda funderingar så är det bara att fråga på!

Wow tack för din berättelse! Väldigt dramatisk men slutade bra :) inspirerande! Många styrkekramar!
  • Mal Mal

Kela1981
    Jag har 30 minuter till sjukhuset, så är varken långt bort el nära tycker jag. Jag har tänkt på det, att kanske ringa dit. Avvaktar till efter morgondagens bm-besök så får vi se. Men om vattnet går så antar jag att jag ska lägga mig ner o ringa ambulans? Eftersom han låg högt och rörligt....

• Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-08-02 15:49:25 följande:

Kela1981
    Jag har 30 minuter till sjukhuset, så är varken långt bort el nära tycker jag. Jag har tänkt på det, att kanske ringa dit. Avvaktar till efter morgondagens bm-besök så får vi se. Men om vattnet går så antar jag att jag ska lägga mig ner o ringa ambulans? Eftersom han låg högt och rörligt....

Japp! Man ska ligga ner om bebisen är rörlig och vattnet går!
    Håller tummarna för att dom skickar in dig på ul i morgon <3
Svar på tråden BF Augusti 2016