• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • moen
    Mulan91 skrev 2016-09-08 07:15:44 följande:

Om inget tycker man ju att du borde bli igångsatt tidigare, varför ska du behöva vänta till fredag?? Blir frustrerad när man läser det här. Alla vi har fått barn nyligen och VET hur hemsk smärtan är, så att läsa det här gör mig förbannad! Hoppas du får nån hjälp idag!

Mulan! Fick inbjudan idag till föräldragrupp. Tänkte, eftersom vi bor så nära, att vi kanske går till samma BVC :) Skulle inte bli förvånad om vi råkat se varandra utan att veta om det.. haha! Vet ju inte hur det fungerar men "Du får träffa andra föräldrar till lika gamla barn som ditt". Våra är ju tyyyyp lika gamla
  • Hallonpajen

STORT GRATTIS Nmg, har följt din vånda och är så glad att bebisen äntligen kommit! Jag har fått en grad två bristning alla mina tre förlossningar och trots att det bara var 9 dagar sedan jag födde känner jag mig redan nästan återställd! Svullnaden helt borta och jag har blivit bättre efter varje gång de sytt :)

Stolt sytok!
  • moen
    HJohannesson skrev 2016-09-09 11:26:42 följande:
    Bra jobbat!! Äntligen är det över :)

Jag blev sydd i över en timma. Men en vecka senare var allt som vanligt igen och nu 1 månad senare syns det inte att jag fött barn.

Det gjorde inte ont att kissa eller bajsa efteråt heller :)

Det läker otroligt bra i underlivet, oroa dig inte!
    Jag önskar att de va lika för mig :( 6v senare svider det fortfarande, kan ibland göra riktigt ont! Skulle känna efter stygnet som jag fick sy längre ner och klarade inte ens av att "trycka" in fingerspetsen. Av vad jag kan se så ser det ut som att jag har 3 blygdläppar (den högra sprack upp till klitoris). Ser riktigt fult ut. Ska till min barnmorska om två veckor och då ska hon ta en titt. Plastikkirurgi tack ?!
  • Zarizen

Grattis Nmg! Jobbigt med snitt och bristning men glad för din skull med att han äntligen kom och mår bra!

• Mulan91

grattis Nmg!! Äntligen!! Bra jobbat wow vad stor han var! <3

Moen jag vet inte, hade tänkt skriva in mig i Liljeholmen faktiskt :o antar att du är i vår ort? :)

Shit är det nån som inte brister? Jag fick 4 st men de var inte så stora, de sydde ihop två med 4 stygn vad jag förstått.. Har typ inte vågat känna där nere hahaha gör bara rent. Att kolla kommer inte ens på fråga, jag vill inte se haha.

Är det nån mer här som fått ont i svanskotan? Kände av det igår och det håller i sig, gör ont när jag sitter ner :/

Hur många är det kvar nu förresten? En va ? Sen uppdaterar vi listan tycker jag med alla datum :)

• anlili
    Nefermiw skrev 2016-09-09 09:07:40 följande:

Har försökt läsa ikapp sedan sist jag var här, men det är svårt att få tid när man ska sova, amma, byta blöja och hinna hämta storasyster på dagis.

Grattis till alla som har fått bebis, och lycka till Nmg, jag hoppas verkligen att du får en bra förlossning här på slutet till trots för allt du har gått igenom de sista dagarna.

Min pojke, Viktor, blev 1 månad igår. Han var på BVC med läkarekontrol och då hörte läkaren en blåsljud när han lysnade på hjärtat. De skickar en remiss till en kardiolog. Jag har inte tänkt mig att vara orolig eftersom jag inte kan göra något åt det ändå och det är säkert inget farligt, men lite obehagligt är det att få veta.

Nu när jag läste att Anlili hade ont när hon ammade och också emellan, då kom jag på att jag faktisk också har det så. Tror jag vill ringa amningsmottagningen. Jag har ingen sår eller blåsor, så jag har undrat vad det kunde vara som ger besvär.

Viktor kräks också mycket mjölk. Han ska rapa flera gångor ibland efter en amning och så kan det gå en timme efter innan han spontant kräks igen. Han är också mycket mer våken nu. Ska hålla koll på utvecklingssprången. Vi har boken seden dottern föddes fem år tillbaka. Den är jätte bra. Passade nästan på veckan med dottern hela tiden.

Jag har varit på koll på BB nu och de konstaterade att det var svamp. Inte mycket vit beläggning i munnen på lillan men alla symptom stämde in på det. Fick svampsoppa (canesten) tool mig och en sörja att smörja bebis i munnen med. Kolla upp du med. Det ska inte göra ont att amma!
  • moen
    Mulan91 skrev 2016-09-09 13:09:57 följande:

grattis Nmg!! Äntligen!! Bra jobbat wow vad stor han var! <3

Moen jag vet inte, hade tänkt skriva in mig i Liljeholmen faktiskt :o antar att du är i vår ort? :)

Shit är det nån som inte brister? Jag fick 4 st men de var inte så stora, de sydde ihop två med 4 stygn vad jag förstått.. Har typ inte vågat känna där nere hahaha gör bara rent. Att kolla kommer inte ens på fråga, jag vill inte se haha.

Är det nån mer här som fått ont i svanskotan? Kände av det igår och det håller i sig, gör ont när jag sitter ner :/

Hur många är det kvar nu förresten? En va ? Sen uppdaterar vi listan tycker jag med alla datum :)

Okej! :D Jaaa jag valde den.. är för slö för att åka längre än 1 station, och då kan jag promenera med vagnen dit med xD!
  • HJohannesson
    moen skrev 2016-09-09 11:36:49 följande:
    Jag önskar att de va lika för mig :( 6v senare svider det fortfarande, kan ibland göra riktigt ont! Skulle känna efter stygnet som jag fick sy längre ner och klarade inte ens av att "trycka" in fingerspetsen. Av vad jag kan se så ser det ut som att jag har 3 blygdläppar (den högra sprack upp till klitoris). Ser riktigt fult ut. Ska till min barnmorska om två veckor och då ska hon ta en titt. Plastikkirurgi tack ?!
    Jag blev klippt, ca 6 cm långt och snett ner från slidan. Jag blev klippt på insidan med.

Förstår inte varför de inte hellre klipper än låter en spricka. Men det kanske är svårt att avgöra innan det är försent?

Jag förlöstes med sugklocka så det var därför de klippte mig.

Hoppas verkligen att du känner dig bättre snart. Och att du får fixat till det ordentligt i underlivet!
  • Snuttispluttis

Grattis Nmg! Äntligen!!! Och 55 cm lång :O 6 cm längre än min tjej när hon föddes.

Hoppas att ni som spruckit mycket läker okej. Jag sydde tre stygn första fl och ett stygn denna gången, men det sved och gjorde mer ont denna gången.

Förr klippte de som standard, men nu jobbar de mer för att man ska behöva sy så lite som möjligt. Nu klipper de typ bara när fl är utdragen och bebis behöver hjälp ut/komma ut fort. Och då ofta ihop med sugklocka.

Angående viktuppgång hos bebisen är det viktigt att tänka på att det kan variera stort från en vecka till en annan och vara helt normalt. Så länge som bebisen är pigg, sover bra, äter bra och har våta blöjor så behöver man inte oroa sig. Och har för mig att jag har läst att i genomsnitt går en bebis upp 200 gr/vecka första två-tre månaderna.

Jag är lite kluven. Min lilla sover stadigare och är nöjdare om jag skippar ersättningen (30 ml morgon och kväll), men hon går ju upp massa mer i vikt om jag ger ersättning. Utan ersättning går hon upp i nederkant av okej, men bvc vill gärna att vi ger lite extra. Hur hade ni gjort?

Åh, och för storasysters utveckling skulle hon behöva träffa andra barn, men vet inte när jag vågar dra med bebisen till typ öppna förskolan. Hade ni väntat till tre månaders ålder?

• Nefermiw
    anlili skrev 2016-09-09 13:29:49 följande:

Jag har varit på koll på BB nu och de konstaterade att det var svamp. Inte mycket vit beläggning i munnen på lillan men alla symptom stämde in på det. Fick svampsoppa (canesten) tool mig och en sörja att smörja bebis i munnen med. Kolla upp du med. Det ska inte göra ont att amma!

Jag pratade med sköterskan på BVC idag och hon sa att det låter som svamp och att jag ska smörja bröstvårterna med Cortimyk men tvätta av det innan jag ammar. Viktor är vit på tungen så den ska jag tvätta med bikarbonatlösning fyra gånger om dagen. (1/2 tsk bikarbonat till 1 dl vatten). Hoppas att det hjälper.

Jag hadde inte problem med svamp med första barnet, derimot hadde jag ett sår som inte läkte på en bröstvårta och det viste sig att där var en staffylikokinfektion så jag fick antibiotika.
Svar på tråden BF Augusti 2016