• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Mulan91

Tycker du borde få komma in och bli omhändertagen Nmg :( att föda barn e jobbigt nog även när det går snabbt! Du måste ju orka sen också!

Snuttispluttis tack för rådet! Jag har plana bröstvårtor så vi jobbar på taget o så :/ d bättre nu iaf än me min första, tror han lyckades suga ut dom lite xD då var det ännu värre, hade blåsor i typ två månader trots amningsnapp!

• moen
    Snuttispluttis skrev 2016-09-07 12:56:36 följande:

Men stackars er som är gravida och får kämpa så! Att ers bebisar inte vill ut :(

Mulan, det är så i början innan mjölken rinner till och bebisen hittar en ätrytm. Har man otur (lite som jag) får man en bebis som vill äta med typ 30-60 min mellanrum även senare. Men se till att han suger rätt för det ska inte göra ont sen, även om han ammar ofta. Jag känner knappt att min ammar de flesta ggr och jag har inte haft en enda blåsa eller sår.

Moen, ingen av mina har kunnat somna själva. Jag ammar eller vaggar till sömns. Sen samsover jag och liggammar och det är så sjukt smidigt. Får sova riktigt mycket på nätterna med oftast endast ett blöjbyte vid 4-5-tiden. Hoppas att det håller i sig :P

När jag lägger ner henne när hon har somnat på dagen sover hon sällan längre än 20 min själv. Men det är väl för att hon gillar samsovning bättre, hehe

Jag vågar inte samsova pga PSD. Liggammar ofta men då får jag inte vara så trött så att jag somnar / se till så att sambon är vaken och kan lägga henne i hennes babynest när hon somnat. Man ska ju amma helst vart 3e timme (ska inte gå mer än 4a timmar mellan amningarna). Lägger mig vid 22-23 och brukar oftast vakna vid 1, 3, 5 av att hon vill äta. Ibland är vi vakna 1-2h. Klarar inte av att sova på dagen så får nöja mig med de få timmarna :(

Samma här! Hon sover inte så länge efter att man lagt ner henne. Helst ligger hon på bröstet och sover :)
    Mulan91 skrev 2016-09-07 12:20:43 följande:

Oj Nmg va jobbigt! Hoppas det går framåt snabbare snart ! <3 håll ut!

Snart blir min kille 3 dagar... Och jag har inte sovit många timmar alls... Han vill ju bara ligga och amma... HELA TIDEN?! Har ni andra också haft så? Jag överdriver inte ens när jag säger hela tiden.. Har blåsor och jätte ont i bröstvårtorna buhu :(

Haha ja urs vad man får amma... min tjej vill fortfarande amma ofta och länge men har blivit lite bättre nu när hon är 5v. Hade blåsor och sår i början och något som hjälpte jättebra va att smörja vårtorna med bröstmjölk och låta det självtorka. När det torkat smörjde jag med Lansinoh Lanolin salva som inte behöver torkas bort :)

• Misszandra
    Mulan91 skrev 2016-09-07 12:20:43 följande:

Oj Nmg va jobbigt! Hoppas det går framåt snabbare snart ! <3 håll ut!

Snart blir min kille 3 dagar... Och jag har inte sovit många timmar alls... Han vill ju bara ligga och amma... HELA TIDEN?! Har ni andra också haft så? Jag överdriver inte ens när jag säger hela tiden.. Har blåsor och jätte ont i bröstvårtorna buhu :(

Jag fick rådet att trycka ut lite bröstmjölk och smörja bröstvårtan med, innan och efter amning. Det funkade för mig, värt ett försök? Gratis och allt!
  • Misszandra

Ni andra som ammar här i gruppen. 

Min son är nu 5 veckor och 1 dag. Och förut så ville han amma heela tiden, och kunde amma i timmar i sträck. Jag var så rastlös och visste inte vart jag skulle ta vägen, han kunde ligga i 4h och amma - sova lite - amma - sova lite. Och gick man ifrån när han sov så vakna han sekunder senare och skrek.

Nu, däremot så ammar han mer sällan och väldigt kort tid, ibland bara några minuter sen somnar han och då kan det ha gått timmar sen han åt sist. BVC pratade om att bebisar ammar mkt en tid tills de kommit upp i den mängden mat de vill åt och sen ammar man inte längre som förut. Det låter ju som han kommit dit, men man blir ju orolig att han inte får i sig som han ska. Dessutom kräks han en hel del också, så ibland tkr jag han kräker mer än han äter men sen vet jag ju inte heller hur mkt han får i sig när han ammar. 

Har ni märkt av denna förändring? 

• Nmg

Värkarna blev tätare så jag åkte in, hon undersökte och tydligen är tappen forfarande bakåtlutad så hon skulle höra med en läkare hur de ska gå vidare. Sitter i ett rum och väntar på svar. Tydligen har man fastnat i nåt mitt emellan läge mellan latens och aktiv. Kul...

• Mulan91
    Nmg skrev 2016-09-07 20:42:15 följande:

Värkarna blev tätare så jag åkte in, hon undersökte och tydligen är tappen forfarande bakåtlutad så hon skulle höra med en läkare hur de ska gå vidare. Sitter i ett rum och väntar på svar. Tydligen har man fastnat i nåt mitt emellan läge mellan latens och aktiv. Kul...

Nej men åh va jobbigt! Det var då en envis bebis där inne <3 skönt att du ska få hjälp i alla fall, snart är det över!!
  • Zarizen
    Misszandra skrev 2016-09-07 18:21:26 följande:

Ni andra som ammar här i gruppen. 

Min son är nu 5 veckor och 1 dag. Och förut så ville han amma heela tiden, och kunde amma i timmar i sträck. Jag var så rastlös och visste inte vart jag skulle ta vägen, han kunde ligga i 4h och amma - sova lite - amma - sova lite. Och gick man ifrån när han sov så vakna han sekunder senare och skrek.

Nu, däremot så ammar han mer sällan och väldigt kort tid, ibland bara några minuter sen somnar han och då kan det ha gått timmar sen han åt sist. BVC pratade om att bebisar ammar mkt en tid tills de kommit upp i den mängden mat de vill åt och sen ammar man inte längre som förut. Det låter ju som han kommit dit, men man blir ju orolig att han inte får i sig som han ska. Dessutom kräks han en hel del också, så ibland tkr jag han kräker mer än han äter men sen vet jag ju inte heller hur mkt han får i sig när han ammar. 

Har ni märkt av denna förändring? 

Hm.. Nej denna förändring har inte varit med min pojke. Han har ammat i princip varannan timme hela tiden.. Ibland oftare.. Puh. Ibland kan det gå 3 timmar men det är sällan. När det gått så lång tid så gallskriker han och är sååå hungrig istället. Han går upp bra i vikt så jag vet att han får i sig. Vägde 4300g idag och var 55,5cm lång Bra ökning med tanke på att han var 44cm lång och vägde 1900g!

Hur ökar din pojke i vikt på BVC då?
  • Mulan91

Tack för alla råd om amningen och bröstvårtorna! Ska testa med bröstmjölken, tror mjölken börjar rinna till för det spänner riktigt ordentligt i brösten nu!

• Nmg

Jaha tydligen var det ont om platser och de vill inte sätta igång På nätterna så jag fick en tens och sovtabletter igen så jag skulle hem. Började gråta där inne framför barnmorskan. Orkar verkligen inte mer nu känner jag!!!

Mulan91 skrev 2016-09-07 20:51:38 följande:

Nej men åh va jobbigt! Det var då en envis bebis där inne <3 skönt att du ska få hjälp i alla fall, snart är det över!!

Svar på tråden BF Augusti 2016