• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Snuttispluttis

Jag har märkt på min lilla tjej att hon blir väldigt stressad och vill amma när det händer något som hon inte är trygg/van vid. Typ nåt nytt ljud eller så. I början trodde jag att hon var hungrig jämt, men sen jag fattade vad det berodde på så kan jag strunta i att ge henne bröstet de gångerna och bara ha henne i famnen och lugna henne så blir hon trygg igen utan att ha fått amma. Hon har ingen napp (har provat lite, men hon tar den inte).

Moen, var ni på akuten och tog prover? Låter ju hemskt att ni och lilltjejen ska ha det så där..

En fråga, kan era bebisar ligga vakna i vagn/rede/säng och bara vara tysta och nöjda?

Min lilla kan ligga typ 20 min så.

Att jag frågar beror på att min första typ inte lämnade min famn de första fyra månaderna. Så nu känner jag mig som en sämre mamma bara för att jag låter bebisen ligga själv vaken :/

Men det är så skönt för då kan jag ta hand om storasyster (14 månader) eller fixa nåt i hushållet.

Ska sägas att hon nästan hellre ligger själv när hon är vaken än när hon sover.

• anlili

Har fått problem med amningen igen. Började få ont när jag ammade i förra veckan och på fredagen ringde jag bvc och beskrev mina symptom. Hon trodde att det kunde va svamp men sa att de är restriktiva med medicin mot det (av oklar anledning) och att jag skulle behandla med bikarbonat över helgen för att se om det hjälpte. Har inte hjälpt ett dugg. Det känns som att hon suger på ett öppet sår och gör ont även mellan amningarna. Idag ringde jag bb. De gissade också på svamp och jag fick en tid för odling. På torsdag! Jag är väldigt dålig på att vara krävande när det gäller vård, men känner att man inte tas på allvar. Ska man bara stå ut med att det gör så ont att man fruktar nästa amningstillfälle när det finns mediciner att få? Frustrerad!

• Nmg

Hej på dig! Kul att höra från dig! Skönt att allt gått bra och helt otroligt att du klarade det bra utan epidural! Bra jobbat. Förstår att det inte känns så

Roligt med brösten som är Såriga, ryser bara jag tänker på det för så blev det för mig sist också.

Oj du va alltså så öppen när du kom in, tänk om det kunde vara så för mig oxå! Jag har väntat med att ringa till fl för jag är så less nu på att bli hemskickad efter varje lovad igpngsättning, kontroll mm. Jag vill inte åka in dit nå mer och bli hemskickad!

Väntar nu på att maken ska komma hem, han gick iväg en stund, när jag kommer ska jag ringa fl och berätta hur det ligger till och att det varit massor av blodblandade grejer här på FM, äckligt usch. Ska

Även fråga om jag kan få nån tablett så jag kan sova har knappt sovit på 3 dygn och imorse kände jag bara hur less jag va och ont jag hade så jag började gråta som ett barn.

Stort grattis till dig igen och va skönt att slippa vara gravid haha!!

Mulan91 skrev 2016-09-06 13:24:14 följande:

Svårt att få en ledig stund för o skriva men har läst :)

Grattis anonym och heja Nmg äntligen är det på G! Jag tycker man ska lyssna på sin kropp, alla är så olika. Kanske du e mer öppen än vad de tror!

Jag ringde in och de sa till mig att vila hemma innan det sätter igång ordentligt. La mig ner och vilade och mina värkar fortsatte. Kände på mig att det faktiskt var dags och började ordna med barnvakt och packa det sista.

En timme efter att jag pratat med förlossningen första gången så ringde jag in igen och sa att jag kmr behöva komma in snart. Värkarna är hanterbara men ökar i intensivitet.

Så runt kl 19 skrevs jag in när de hade kollat barnets hjärtljud, mina värkar och blodtryck osv. De kollade och jag var öppen 7 cm redan.

Körde på TENS (som var helt ok inget spec) och lustgas hela vägen och valde att föda stående på knäna med kroppen lutad över sängen som de hade höjt. Kändes bra faktiskt men Gud va ont det gjorde att krysta utan epidural haha trodde jag skulle dö. Så 3 timmar efter jag skrevs in så föddes vår son :) fick sy lite så nu är man öm haha. Jäkla eftervärkar shit dom e jobbiga!

Min son är nu knappt två dygn gammal och ligger klistrad på mina bröst som är helt ömma och nästan såriga :( de sa att han kommer att fortsätta tills mjölken rinner till. Gah haha knappt sovit för att han bara vill amma ! Men e så glad att han äntligen är här ! Vilken befrielse att inte vara gravid längre!

Lycka till ni som är kvar :)

PS tror läkarna räknar fel ibland, min son va 50 cm och 3,5 kg fastän jag gått över tiden! Tror faktiskt han var fel beräknad för annars hade han ju varit pytteliten på BF!

• Misszandra
    Nmg skrev 2016-09-06 13:55:57 följande:

Hej på dig! Kul att höra från dig! Skönt att allt gått bra och helt otroligt att du klarade det bra utan epidural! Bra jobbat. Förstår att det inte känns så

Roligt med brösten som är Såriga, ryser bara jag tänker på det för så blev det för mig sist också.

Oj du va alltså så öppen när du kom in, tänk om det kunde vara så för mig oxå! Jag har väntat med att ringa till fl för jag är så less nu på att bli hemskickad efter varje lovad igpngsättning, kontroll mm. Jag vill inte åka in dit nå mer och bli hemskickad!

Väntar nu på att maken ska komma hem, han gick iväg en stund, när jag kommer ska jag ringa fl och berätta hur det ligger till och att det varit massor av blodblandade grejer här på FM, äckligt usch. Ska

Även fråga om jag kan få nån tablett så jag kan sova har knappt sovit på 3 dygn och imorse kände jag bara hur less jag va och ont jag hade så jag började gråta som ett barn.

Stort grattis till dig igen och va skönt att slippa vara gravid haha!!

Även fast det inte var riktat till mig kan jag kanske trösta lite med att vad som helst kan verkligen hända. Mina värkar började på natten vid 4 tiden, jag åkte in första gången till fl på morgonen vid 8, var då öppen 1cm. Jag fick citodon och fick åka hem. Hemma hela dagen, känner på kvällen att det blivit värre så åker in igen, endast öppnat mig 0.5cm på över 14h. Åker hem vid 22 tiden och allt känns bara hopplöst, jag fick ytterligare citodon och även sömntablett. Hade även TENS-apparat som jag använde flitigt, tog ett bad vid 00-tiden som inte hjälpte. Det blev bara värre och värre, åker in till fl. 

Ankommer kl 01.07. Jag hoppas för allt i världen att jag ska ha öppnat mig åtminstone 4cm. Jag hade så ont så CTG kunde inte göras så hon undersökte mig och då var jag helt öppen, 10 cm. Alltså hade jag öppnat mig 8.5cm på mindre än 3h och allt gjorde jag hemma. Min son föddes 02.34, så jag var inte ens inne på fl 1.5h innan han kom. 

Det jag vill ha sagt är egentligen att oavsett hur långsamt det känns som det tar, så kan det gå undan iallafall. Jag hoppas det gör det för dig också! Håll ut, snart har du också din bebis i famnen! :)
  • Mrs.Brightside
    Nmg skrev 2016-09-06 12:03:36 följande:

Tror att det bara är Du och jag kvar nu. Men jag känner något i alla fall men det könns

Väldigt segt. Ditt kanske

Säger poff och kommer igång

Typiskt att va sist :( vad känner du? Jag hade massa onds förvärkar innan BF men sen när det passerade så känner ja inget.... BF + 9 nu.... Suck :( tror inte mitt kommer att komma igång av sig själv. Kan det bara börja? Känns konstigt att det funkar så....
  • moen
    Misszandra skrev 2016-09-06 13:15:24 följande:
    Åh vad skönt. Det känns som det varat mer än en vecka här. Han kan vara go och lugn ena sekunden sen gallskriker han nästa och så kan det skifta snabbt och ofta. Åh, visst är det tråkigt att napp inte fungerar. 

Usch, vad jobbigt. Men hon går upp i vikt som hon ska annars? Riktigt så illa är det inte för oss, men BVC rekommenderade att ha han upprätt efter han ätit så tyngdkraften kan hjälpa honom att få ner maten men det är då han spyr som värst, ibland känns det som att han tömmer hela magen, inte konstigt han vill äta massor sen. 

Haha nejdå, men jag hoppas ändå att det är normalt. Inte riktigt tänkt på det innan nu du skrev det. Jag är precis som du och kollar hans blöja typ hela tiden, han börjar bli trött på mitt tvångsmässiga kollande. Jag tror jag luktar i "syne" ofta också, tror att han bajsat fast jag inte hört det men att där är inget, och ibland så är där. 
    Jobbigt att det varar så länge! Men då är ni nog snart förbi :)

Jo, hon går upp riktigt bra faktiskt, därför dom inte gör nåt :/ Ja försöker ha henne så upprätt jag bara kan. Hjälper kanske liiite :D haha ja dom käkar sjukt mkt! Känns som att amma är det enda man gör!

Luktar också i "syne"! Jobbig mamma ;)
    Snuttispluttis skrev 2016-09-06 13:33:28 följande:

Jag har märkt på min lilla tjej att hon blir väldigt stressad och vill amma när det händer något som hon inte är trygg/van vid. Typ nåt nytt ljud eller så. I början trodde jag att hon var hungrig jämt, men sen jag fattade vad det berodde på så kan jag strunta i att ge henne bröstet de gångerna och bara ha henne i famnen och lugna henne så blir hon trygg igen utan att ha fått amma. Hon har ingen napp (har provat lite, men hon tar den inte).

Moen, var ni på akuten och tog prover? Låter ju hemskt att ni och lilltjejen ska ha det så där..

En fråga, kan era bebisar ligga vakna i vagn/rede/säng och bara vara tysta och nöjda?

Att jag frågar beror på att min första typ inte lämnade min famn de första fyra månaderna. Så nu känner jag mig som en sämre mamma bara för att jag låter bebisen ligga själv vaken :/

Men det är så skönt för då kan jag ta hand om storasyster (14 månader) eller fixa nåt i hushållet.

Fick inte ta några prover.. har typ accepterat att det är så här nu :/ Kommer gå på igen om det inte blir bättre om någon månad.

Min tjej kan ligga vaken i vagnen om vi promenerar men annars vill hon ligga på axeln/bröstet :)

• Snuttispluttis

Grattis till alla nya bebisar!

Skönt för er att det äntligen är över :D

Moen, men vad konstigt. Hoppas att det bättrar sig snart!

Okej, kan hon sova själv eller måste du ha henne i famnen då också?

Och en lite fåfäng grej. Min lilla har hormonplitor i typ hela ansiktet. Känner mig hemsk, men de ser så äckliga ut att jag knappt tar bilder på hennes ansikte just nu :/ Min första hade inget sånt, men antar att det är för att jag ammar mer den här gången.

• moen
    Snuttispluttis skrev 2016-09-06 18:22:11 följande:

Grattis till alla nya bebisar!

Skönt för er att det äntligen är över :D

Moen, men vad konstigt. Hoppas att det bättrar sig snart!

Okej, kan hon sova själv eller måste du ha henne i famnen då också?

Och en lite fåfäng grej. Min lilla har hormonplitor i typ hela ansiktet. Känner mig hemsk, men de ser så äckliga ut att jag knappt tar bilder på hennes ansikte just nu :/ Min första hade inget sånt, men antar att det är för att jag ammar mer den här gången.

Hoppas jag med :)

Ja somnar hon i min famn brukar det oftast gå att jag lägger ner henne, men hon kan inte somna själv..

Min har också massa hormonprickar till och från. Förra veckan va de som bölder (ja, lite kanske jag överdriver). Men det hindrar inte mig från att fota :) jag tycker hon är världens finaste ändå haha!
  • Nmg

Tack tjejer för era svar! Är nu på väg hem från förlossningen, de satte ctg kurva men hon sa att värkarna var oregelbundna forfarande men att de höll i sig länge när de kom (inte konstigt att man haft så ont) sen så kände hon på tappen, hon sa att den va mjuk och lite mer i mitten men ändå mer bakåtlutad än framåt så de va svårt att säga om jag var öppen nånting det skulle lika gärna kunna vara öppen 2-3 cm. Fick en sovdos som jag ska ta för jag har inte sovit på snart 3 dygn,

Det skulle hjälpa livmodern slappna av lite eftersom de bara "står och tuggar " nu och kommer inte framåt. Så

Förhoppningsvis kanske det drar igång mer efter att den fått vila. Annars är det

Väl bara att invänta igångsättning fredag morgon.

Hur var det för dig mrs brightside skulle du få

Igpngsättning nästa vecka?

• Misszandra
    moen skrev 2016-09-06 17:54:40 följande:
    Jobbigt att det varar så länge! Men då är ni nog snart förbi :)

Jo, hon går upp riktigt bra faktiskt, därför dom inte gör nåt :/ Ja försöker ha henne så upprätt jag bara kan. Hjälper kanske liiite :D haha ja dom käkar sjukt mkt! Känns som att amma är det enda man gör!

Luktar också i "syne"! Jobbig mamma ;)
    Snuttispluttis skrev 2016-09-06 13:33:28 följande:

Min tjej kan ligga vaken i vagnen om vi promenerar men annars vill hon ligga på axeln/bröstet :)

Haha det låter verkligen som min lilla kille. Han vill aldrig ligga på rygg, förutom som du säger när man är ute med vagnen, inte ens då alltid. Och på natten, jag vågar knappt säga det men han har börjat sova riktigt bra på natten och jag är så lycklig att jag är rädd att det är för bra för att vara sant. 

Jag tror att de vill vara upprätt pga omogen magmun eller vad det heter. Att det är typ som halsbränna för oss vuxna. BVC sa det, och han älskar att sitta i babysittern eller i amningskudden med extra kudde som stöd, eller bara på en vanlig kudde. Men ligga på rygg själv gör han aldrig om inte jag ligger bredvid. Och typ gungar honom eller buffrar han i rygg/rumpa. Det känns lite som att man får byta till den andra delen av vagnen tidigt, pga detta. 

Han är även väldigt stark, även BVC sa det när hon försökte visa knep hur man rapar honom, han håller nere dom typ. Han är väldigt svår-rapad. 
Svar på tråden BF Augusti 2016