• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Hallonpajen

Jag hade svår svamp med första barnet men det dröjde länge innan jag fick rätt hjälp, tyvärr! Bra att ni tar tag i det i tid! Det som oftast inte informeras om är att man måste tvätta bh:ar och handdukar som använts på brösten i 60 grader efter användning för annars dödas inte svampen och ni kommer bara återsmitta er igen, trots medicin. Tänk oxå på er egen kost - jag åt mat helt fritt från socker, vitt mjöl och mjölkprodukter för att bli av med svampen (jag ville verkligen amma!)

Vit tunga kan de ha utan att det orakar svampproblem - min tvåa hade det och jag blev jättenervös och fick medicin, men det utvecklades aldrig till ett problem. Kanske för att jag tvättade noga, luftade mkt och tänkte på kosten (dock inte strikt).

Stolt sytok!
  • anlili

Grattis Nmg! Så skönt att höra att du äntligen har fått din lille och slipper gå och vänta!

Snuttispluttis skrev 2016-09-09 14:47:44 följande:

Grattis Nmg! Äntligen!!! Och 55 cm lång :O 6 cm längre än min tjej när hon föddes.

Hoppas att ni som spruckit mycket läker okej. Jag sydde tre stygn första fl och ett stygn denna gången, men det sved och gjorde mer ont denna gången.

Förr klippte de som standard, men nu jobbar de mer för att man ska behöva sy så lite som möjligt. Nu klipper de typ bara när fl är utdragen och bebis behöver hjälp ut/komma ut fort. Och då ofta ihop med sugklocka.

Angående viktuppgång hos bebisen är det viktigt att tänka på att det kan variera stort från en vecka till en annan och vara helt normalt. Så länge som bebisen är pigg, sover bra, äter bra och har våta blöjor så behöver man inte oroa sig. Och har för mig att jag har läst att i genomsnitt går en bebis upp 200 gr/vecka första två-tre månaderna.

Jag är lite kluven. Min lilla sover stadigare och är nöjdare om jag skippar ersättningen (30 ml morgon och kväll), men hon går ju upp massa mer i vikt om jag ger ersättning. Utan ersättning går hon upp i nederkant av okej, men bvc vill gärna att vi ger lite extra. Hur hade ni gjort?

Åh, och för storasysters utveckling skulle hon behöva träffa andra barn, men vet inte när jag vågar dra med bebisen till typ öppna förskolan. Hade ni väntat till tre månaders ålder?

Jag hade skippat ersättningen om det bara är lite för lite hon går upp och hon mår bättre utan. Tycker de är lite väl hysteriska på bvc med viktuppgång ibland. Men jag är ju inte medicinskt utbildad så vad vet jag.?

Jag släpade med lillasyster på inskolning på dagis och så här i efterhand tycker jag inte att det var så farligt med tanke på baciller som jag var rädd för innan. De små är ju ganska skyddade av bröstmjölken. Stora tjejen har så mycket glädje av förskolan , att få träffa andra barn och uppleva lite mer än om hon bara var med mig hela dagarna med tanke på att man i stort sett sitter fast i en bebis.

Hur går det för dig annars med två så små barn, snuttis? Jag måste säga att det är en utmaning. Ibland tjuter vi ikapp alla tre, haha. Men andra dagar klaffar allt och man blir så nöjd med sig själv. Idag har jag vågat mig ut med båda barnen till en lekpark. Hade bebis i sele medan stora tjejen lekte av sig. Gick över förväntan!
  • HJohannesson
    Mrs.Brightside skrev 2016-09-09 17:44:48 följande:

Nu gick mitt vatten!!!!

Grattis till klumpen! Vad skönt att det är över för dig äntligen

Lycka till!!!!
  • Mulan91

Wohoo mrs B!! :) lycka till!

Då var det alla då?

Usch alltså d här med att bli klippt är ju jätte läskigt :(((( starka e ni som gått igenom det!

Moen ja jag förstår hahah funderade också på det! Men sambons andra barn gick till lilje så tog den. Hade en hemsk BVC första gången, i vårby gård hahaha takplanerna höll bokstavligen på att ramla ner och d var fuktskador längs väggarna :/ trötta barnmorskor som för det mesta svarade "håll ut" eller "fullkomligt normalt" till allt utan nån stöttning.

• moen

Nu gick mitt vatten!!!!

Åååh va spännande! Lycka till! :)
  • moen
    Mulan91 skrev 2016-09-09 18:57:28 följande:

Wohoo mrs B!! :) lycka till!

Då var det alla då?

Usch alltså d här med att bli klippt är ju jätte läskigt :(((( starka e ni som gått igenom det!

Moen ja jag förstår hahah funderade också på det! Men sambons andra barn gick till lilje så tog den. Hade en hemsk BVC första gången, i vårby gård hahaha takplanerna höll bokstavligen på att ramla ner och d var fuktskador längs väggarna :/ trötta barnmorskor som för det mesta svarade "håll ut" eller "fullkomligt normalt" till allt utan nån stöttning.

Urs det låter inte bra! Har gått vill vårdcentralen här i Vårberg med en öroninflammation.. katastrof! Vågade inte köra BVC som finns här Så blev BVC i Skärholmen. Men den är också lite halvdan sådär :'D Byter om det blir illa.. sköterskan är trevlig iallafall :)
  • Nmg

Men åhh va spännande!!!

Nu gick mitt vatten!!!!

• Nmg

Nu är vi på BB och natten har varit rätt bra efter omständigheterna, äter smärtstillande och får nån bedövningsgel där nere. Pratade med en barnmorska här igår, jag hade ju inte spruckit nånting i slida o

Sånt det va mer i "bak" vid ringmuskeln. Men tydligen hade hon läst min journal efter operationen och visst det kommer krävas läkningstid men de trodde allihopa att jag skulle bli helt återställd eftersom han som sydde var otroligt duktig och att han sytt ihop det bra. Har inte varit på toa oh gjort nr2 än Jah vågar inte!!! Får nån dryck här varje dag i alla fall som jag ska fortsätta ned hemma oxå Så jag inte blir hård i magen.

Om det inte hade varit för att det blev akut mot slutet (Han kom inte ner i bäcken utan låg kvar där uppe) så hade hag inte spruckit nånstans men i och med att de va tvungen att hjälpa Till och det blev stress (för att undvika kejsarsnitt) så tryckte de på min mage och när han kom ut sprack jag neråt eftersom Det va där han låg och tryckte.

Hoppas bara jag blir Helt Återställd, har i alla fall kissat idag så jag slipper kateterna. Vilken lycka haha!

• moen
    Nmg skrev 2016-09-10 10:10:23 följande:

Nu är vi på BB och natten har varit rätt bra efter omständigheterna, äter smärtstillande och får nån bedövningsgel där nere. Pratade med en barnmorska här igår, jag hade ju inte spruckit nånting i slida o

Sånt det va mer i "bak" vid ringmuskeln. Men tydligen hade hon läst min journal efter operationen och visst det kommer krävas läkningstid men de trodde allihopa att jag skulle bli helt återställd eftersom han som sydde var otroligt duktig och att han sytt ihop det bra. Har inte varit på toa oh gjort nr2 än Jah vågar inte!!! Får nån dryck här varje dag i alla fall som jag ska fortsätta ned hemma oxå Så jag inte blir hård i magen.

Om det inte hade varit för att det blev akut mot slutet (Han kom inte ner i bäcken utan låg kvar där uppe) så hade hag inte spruckit nånstans men i och med att de va tvungen att hjälpa Till och det blev stress (för att undvika kejsarsnitt) så tryckte de på min mage och när han kom ut sprack jag neråt eftersom Det va där han låg och tryckte.

Hoppas bara jag blir Helt Återställd, har i alla fall kissat idag så jag slipper kateterna. Vilken lycka haha!

Fyyy för att spricka neråt! Är då tacksam för hur jag sprack. BM lyckades styra så att jag sprack upp och inte ner. Tydligen är det värre att spricka ner :/ förstår om du inte vågar göra nr 2!! Gjorde inte jag heller de första 3 dygnen (hade sån rejäl smärtlindring pga annat så fick inte ens ont i magen :S) och då va min ringmuskel intakt...
Svar på tråden BF Augusti 2016