Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva

BF Juli 2016 (ny!)

Adis83 skrev 2016-06-18 18:11:22 följande:
    Ja det känns bra såklart :)

Har blivit igångsatt två ggr innan och det har gått bra, även om jag skulle föredra att komma igång själv. Läkaren sa att ofta så är ju kroppen redo och man behöver bara lite hjälp på traven att komma igång så att säga. I just det läget hoppas jag att jag är :D
    Ok så då vet ju du hur det är. Tycker du det varit skillnad på de gånger du blivit igångsatt och de gånger det kommit igång naturligt? Hur har du blivit igångsatt?
    Jag kommer bli igångsatt vecka 38+0 och känner mig lite nervös inför detta då jag läst såna skräckhistorier om igångsättning.... Det är ju sååå dumt att sitta o googla, och särskilt läsa trådar på fl där det skrivs hej vilt! Läkaren sa att det inte är någon större skillnad, men alla dessa trådar har satt spår i mitt huvud liksom...
  • Sommarmalva
    Adis83 skrev 2016-06-18 22:19:53 följande:
    Första gången jag blev igångsatt fick jag värkstimulerande dropp och det hände inte så mkt mer förrän jag satt i cafeterian o vattnet gick,fick spinalbedövning sen gick det undan. I detta fallet var jag mogen (v 40+0 )

Andra gången har jag för mig att jag fick gel samt värkstimulerande dropp. Blev värkar ganska omgående, starka o tätt som inte gjorde nån nytta vill jag minnas. Sedan när bm skulle hämta smärtstillande öppnade jag mig de sista 6 cm o började krysta ( på ca 10 min) och vattnet gick i samma veva hon kom ut. Stackars barnmorska :D

Jag har inga men av dessa förlossningar. Jag hade världens bästa barnmorskor och läkare! Man är ju helt övervakad hela tiden och skulle något mot förmodan hända så är man på rätt ställe :)

Det är så typiskt att man googlar på allt, det gör jag också :D Min man retar ihjäl mig på det haha
    Ok då verkar det som att det gått relativt snabbt ändå? Jag tänker att de som haft såna utdragna förlossningar kanske skulle haft det ändå, utan igångsättning. Jag blir igångsatt just för att det gick så himla fort sist! Hade värkar typ en kvart sen var ungen ute... Hemma i sängen... Hade ringt efter skjuts eftersom sambon inte har körkort, hon hann inte ens komma. Ambulansen hann inte komma heller så det blev lite kaosartat... Hoppas nu på en snabb förlossning igen även om det lika gärna kan bli utdraget.

Ja visst googlar man! "Vad sitter du nu o läser om" får jag höra OFTA.... Man vill ju förbereda sig och veta saker samtidigt som man bara blir orolig.
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-06-18 22:13:55 följande:

Angående igångsättning så har jag många i bekantskapskretsen som gjort sådan. En av dem hade en väldigt utdragen och jobbig förlossning på 36h från första värk till att barnet var ute, plus att barnet fick tas ut med sugklocka så hon fick sfinkterruptur. Men övriga ca 10 säger att de haft drömförlossningar efter igångsättning. Så jag tror igångsättning brukar gå minst lika bra i de flesta fallen, särskilt om man är kring veckorna då bebis är klar. En stor fördel oxå är ju att man slipper ligga hemma och vara stressad över när det är dags att åka in, oro att man inte ska hinna osv. Dessutom är det ju ofta planerat så man kan lämna hos barnvakt i god tid osv.

Är det nån här som blivit igångsatt efter att ha gjort snitt i tidigare graviditet? Jag gjorde ju snitt i juni förra året så de säger att de helst inte kommer vilja sätta igång mig pga högre risk för livmoderruptur och andra komplikationer.

Va skönt att höra att så många haft bra förlossningar ändå! Jag tänker att de som haft långa utdragna kanske skulle haft det ändå, utan igångsättning.... Fast det vet man ju inte. Och det är ju just det att man är på rätt plats från början! Det var vi inte sist, och dottern föddes hemma i sängen. Är just därför vi blir igångsatta. Vill inte ha en till raketförlossning utan kontroll!

Skulle du behöva igångsättning denna gång, eller varför kom det upp att de inte vill det?
  • Sommarmalva
    Axelberg79 skrev 2016-06-20 20:39:16 följande:

Jösses vilken fotbollsmatch det är i min mage nu :) Funderar bara vem den spelar mot hahahahahahahaha....

Haha ja jag har samma här! De känner väl av EM så fort jag sätter mig ner så är det dags. Ingen vila här inte... Ska till bm i morgon, blir spännande att se ifall han lagt sig tillrätta där inne nu. Känns väldigt mycket neråt nu så det känns som att det kan vara så.
  • Sommarmalva

Jag börjar också bli nervös, fastän detta blir mitt fjärde barn! Tror nog alltid att oron finns där hur många barn man än har. Jag är dock bara orolig över förlossningen och dessa fasansfulla värkar som gör att man ångrar sig litegrann....hehe.... Som tur är kan man inte ångra sig... Tiden efteråt vet jag att jag fixar och lillebror kommer ha tre syskon som kommer älska att hjälpa till! Det jag däremot kan oroa mig lite för är att amningen inte ska fungera denna gång. Det gjorde den inte sist så det blev flaska... Även om det var smidigt, och man inte kände sig bunden, och pappan kunde mata så är det ju nåt speciellt med amning. Fast det har fungerat med de andra så det går säkert bra.

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-06-21 13:03:37 följande:

Ni som har fött barn vaginalt förut, hur har era förlossningar varit? Var det som ni föreställt er? Fick ni skador eller hur snabbt var ni återställda?

Jag har haft tre vaginala förlossningar. De två första var "normala" och tog väl runt 7 timmar eller så. Den första gången fick jag bara en liten bristning som inte ens behövdes sys. Fast det sved som helvetet vid varje toabesök! Andra gången blev det ett par stygn men kände inte av det alls efteråt. Sved inget vid toalettbesök. Tredje förlossningen gick i raketfart, ca 15 minuter, hemma i sängen. Fick sys några stygn när vi kom in.
    Det kändes väl som värst någon vecka efteråt om man tänker på underlivet. Däremot så tar ju fogarna desto längre tid på sig att läka.

Jag kan säga att den första var verkligen inte som jag föreställt mig... Hade väl kanske läst på lite dåligt men inbillade mig att det skulle va som på film... Korkat, jag vet.... Värkarna kommer, vattnet går, åker in, och bebis föds... Men när värkarna kom för mig så var det inget vatten som gick, och jag fick bada inne på förlossningen! Fattade inget! Skulle jag bada nu?! Ska jag inte föda barn?? Nåja, nu vet jag bättre. Och att det inte är som på tv. Och att alla förlossningar är olika.
  • Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-06-21 17:28:59 följande:

V.39 idag å bm. Gjorde en samnanfattning. Min bm blev förvånad att ja skulle föda el neutral. Men sa att ja har så dålig erfarenhet av EDA och lustgas tål ja inte. Blir andning och bad för min del. Hon kände även på tappen. Sa att den va mjuk å fin men låg än bakåt så bebis måste komma nee mer. Ska tillbaka nästa fredag å då ska hon göra en hinnsvepning. Men hoppas på att bebis e ute innan dess :)

Hur kommer det sig att hon ska göra hinnsvepning nästa vecka?
  • Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-06-21 20:35:24 följande:
    Eftersom ja bad henne om de. Trodde hon skulle säga nej. Sen ser hon oxå hur dålig ja e i fogarna å förstår mig att ja inte vill gå över tiden.
    Ok. Hur går en hinnsvepning till? Då får man åka hem efteråt eller? Det blir inte som en igångsättning?
  • Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-06-21 22:16:42 följande:
    Bm typ rör om eller va man ska säga i tappen å försöker lossa hinner som gör att man få sd som kan leder till värkar. Är inte jämt de funkar.

Haha hoppas du förstod min förklaring :)

Vissa bm vill inte göra de.
    Ah, hon liksom "retar upp" tappen lite? Det blir alltså inte igångsättning utan mer påskyndande kanske? Jag har ju fått tid för igångsättning så undrar över allt sånt just nu, hihi. Har googlat alltför mycket och blivit mer rädd än förberedd... Pratade med bm idag om detta och hon sa att man ska INTE googla så mycket!
  • Sommarmalva
    Axelberg79 skrev 2016-06-21 21:10:19 följande:
    Jag sprack ganska rejält förra gången , så dom gjorde ett löpande stygn. Det sved väldigt när jag var på toa. Men det gick ju över.
    Vad menas med löpande stygn?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)