calabalic skrev 2016-06-21 13:03:37 följande:
Ni som har fött barn vaginalt förut, hur har era förlossningar varit? Var det som ni föreställt er? Fick ni skador eller hur snabbt var ni återställda?
Jag har haft tre vaginala förlossningar. De två första var "normala" och tog väl runt 7 timmar eller så. Den första gången fick jag bara en liten bristning som inte ens behövdes sys. Fast det sved som helvetet vid varje toabesök! Andra gången blev det ett par stygn men kände inte av det alls efteråt. Sved inget vid toalettbesök. Tredje förlossningen gick i raketfart, ca 15 minuter, hemma i sängen. Fick sys några stygn när vi kom in.
Det kändes väl som värst någon vecka efteråt om man tänker på underlivet. Däremot så tar ju fogarna desto längre tid på sig att läka.
Jag kan säga att den första var verkligen inte som jag föreställt mig... Hade väl kanske läst på lite dåligt men inbillade mig att det skulle va som på film... Korkat, jag vet.... Värkarna kommer, vattnet går, åker in, och bebis föds... Men när värkarna kom för mig så var det inget vatten som gick, och jag fick bada inne på förlossningen! Fattade inget! Skulle jag bada nu?! Ska jag inte föda barn?? Nåja, nu vet jag bättre. Och att det inte är som på tv. Och att alla förlossningar är olika.