Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2017-03-21 21:19:05 följande:
    De va en stor kille :) hade ni hembesök? Vid vår 8 månaderskontroll kom dom hem för att tala om säkerhet.
    Nej inget hembesök. Tror inte de gjort det med de andra heller. Bara det när de är nyfödda. Varför kommer de hem? Vi pratade lite säkerhet o så på BVC.
  • Sommarmalva
    cameleon skrev 2017-03-23 13:37:00 följande:

Det är nytt från och med i år och ett hembesök vid 8-månaderskontrollen skall gälla i hela Sverige. Men än så länge verkar det inte finnas resurser för det. Jag fick brev igår att hembesöket var inställt så jag får gå till BVC i stället. Dom hade inte tillräckligt med personal för alla hembesök än.

Jaha, det sa de inget om... fast varför behöver de komma hem? Känns som att det är för att kontrollera. Eller är det för att kunna ge konkreta råd och tips om hur man har det hemma?
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2017-03-23 19:25:53 följande:

Här gör de också hembesök vid 8 mån, om man vill, för att prata säkerhet. Men vi pratade ju säkerhet vid den här tiden förra året så vi har det färskt i minnet. :)

Tovemaja låter jättejobbigt!! :( Hoppas ni mår bättre snart. Här har ju förkylningar, krupp och magsjukor avlöst varann sen oktober. Hoppas VERKLIGEN att det blir bättre nu när det blir vår för jag orkar snart inte mer. Jag kommer bli deprimerad till slut! Känner att den här två-täta-småbarnstiden tär på mig enormt. Hade man fått sova lite eller kunnat lämna bort lilltjejen till barnvakt ibland hade det kanske känts lättare, jag vet inte. Om vi sluppit otyget krupp hade det garanterat känts betydligt bättre. Men jag är på bristningsgränsen varje dag. Undrar när man kommer andas ut och känna att det känns lättare? Önskar jag hade ett datum att räkna ner till.

Hur mår ni andra? Börjar ni klättra på väggarna än eller stortrivs ni? Med storebror var det nånstans mellan 6-8 mån som jag började längta tillbaka till jobbet. Men jag var inte på långa vägar så utmattad som jag är nu..

Jag längtar INTE tillbaka till jobbet. Jag har fyra barn och känner att nu har jag så mycket tid med dem! När jag jobbade var det bara hämta på fritids, hem, ungar försvinner upp på sitt rum. Äta. Sova. Och varannan helg jobbade jag. Jättetråkigt tyckte jag, eftersom jag vill vara med familjen på helgen. Tycker det är mycket mindre stress att vara hemma. Fast jag har ju inget krupp barn, och jag får sova någorlunda bra. Jag älskar att inte ha en massa tider att passa. Bara lämna och hämta i skolan. Och jag har tid o ork att laga ordentlig kvällsmat
  • Sommarmalva

Nu har liten blivit stor. Vi har nu bytt ut babyskyddet mot bilstol! Haha han nästan försvann i stolen tyckte jag, när vi provade ut den. Fast han var ju så stor i babyskyddet så det är väl en vanesak. Nu har han något att växa och bli stor i. Och han riktigt lyste upp när han provsatt! Nu sitter han upp och ganska högt, och ser så mycket mera. En lycklig kille blev det!

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2017-03-26 08:02:27 följande:

Vi är också på gång med att byta till bilbarnstol, får se när vi hinner med det bara. Han har bara nån cm upp till kanten nu, så det börjar onekligen brännas! Vilken stol köpte ni? Vi funderar på en Maxi cosi, men inget bestämt ännu.

Tycker i övrigt att det står lite still nu, även om det säkert händer en del. Men han kan fortfarande bara backa när han ligger på mage, inte ens nära att åla framåt eller krypa. Däremot började han gå steg när jag höll honom ståendes för nån vecka sen, antagligen tack vare gåstolen. Att få honom att hålla i handtaget på gåvagnen däremot.. Det har han inte riktigt förstått än :)

Nu har jag slutat amma helt iallafall! Han åt bara på natten sen ett tag, så vi bytte till välling. Nu får han en flaska vid 22 och en vid 2-3. Tidigare åt han minst tre gånger på natten, så det går väl framåt. Brösten är inte så glada, jäklar vad dom spänner! Men uthärdligt nu, förutom då man ska byta blöja och han tar sats och sparkar hårt rakt på brösten :S

Vi köpte en britax Max Way. På den kan man höja nackstödet vartefter barnet växer. Bra för oss då storasyster är mycket längre än medel och är minst huvet längre än jämngamla. Tänkte att om lillebror blir likadan så är det dumt om han växer ur stolen innan fyra år. Han är redan lång. Den kändes "ombonad" och trygg med.
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2017-03-26 17:02:37 följande:
    Aha, det är ju en bra grej! Våra barn lär nog alla bli kortare än medel då min man är 172 och jag 154.. Men ska kika på den ändå :) tycker de som man kan luta lite bakåt är bra! När han somnar i babyskyddet faller ofta huvudet fram, så hade varit bra att undvika. Finns ju massor med olika modeller, kommer bli svårt att välja!
    Ja herregud, det är en hel djungel! Det var nackstödet som avgjorde för oss, annars finns det ju för o nackdelar med alla kan jag tänka. Denna går inte ändra ryggläge på, men för oss var det viktigare att kunna ha den hela tiden ifall han blir lång. (Och så heter han ju Max, som lillebror själv..)
  • Sommarmalva

Är så stolt över min lille kille! 9 månader har han blivit och har denna vecka börjat gå när man håller honom i händerna, och hasat sig sakta fram på rumpan. Idag tog det fart och han började krypa på riktigt! Dessutom ställde han sig upp mot diskmaskinen!! Allt på en gång. Så stor han blivit plötsligt. Nu kan man inte lämna honom utan uppsikt en sekund. Trots att man längtat efter framsteg och är så stolt! Så var det ganska skönt när han satt där man satte honom... hehe...

• Sommarmalva

Å herregud! Jag som var så stolt över min lille som börjat krypa. Nu har han fått fart ordentligt och är överallt! Och pillar på allt! Drar i alla sladdar! Trycker på alla knappar! Hade ett skyddsgaller eller vad man säger, i öppna spisen. Det välte han så det kom sot överallt! Medans jag ska ta hand om detta så hittar han sladdarna till akvariet. Jag flyttar på honom, då kryper han till tvn och drar upp volymen till Max! Hag flyttar honom för att fortsätta torka golvet, då kryper han iväg o drar ut sladden till tvn.... suck! Vet inte hur jag ska kunna dölja ALLT!? Aj aj och Nej skrattar han bara åt. Nu sover han. Äntligen! Nog för detta är mitt fjärde barn, men har aldrig varit med om en sån aktiv unge! Hur har ni andra? Hur har ni gjort med sladdar o grejer? Hur ska man lösa allt?

• Sommarmalva

10 månaders kontrollen är gjord! Herregud så fort det gått! Nu väger han 10.7 och är 78 lång!! Kryper med full fart. Och teser sig mot möbler. Tand nr 6 är på väg! Men han rasade i golvet i onsdags och slog i munnen så det blödde ringde tandläkaren som tyckte vi skulle komma. Men allt såg bra ut. Var bara tandköttet som fick sig en smäll. Stackars liten.

• Sommarmalva

Max är 11 månader och världens energiknippe! Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Full rulle från morgon till kväll. Kryper i 50km/h känns det som. Är på allt! Sladdar, tv, blomkrukor. Äter dessutom på allt med! För mig känns det som att det bara är jaga och vakta som gäller hela dagarna. Nu kan han inte sova på dagarna heller. Idag sov han 30 minuter på FM vid 11 tiden. Varit uppe sen kl 6. Sen la jag honom igen vid 15. Då sov han 5 minuter. Det är såå jobbigt att inte få nån återhämtning på dagarna. Jag är helt slut! Och det värker i ben o fötter. För övrigt så är han världens gladaste. Inte rädd för något eller någon. Äter allt, men vill helst plocka i sig själv med händerna. Detta är vilda bebin i storformat. Hoppas innerligt det lugnar ner sig. Får nästan lite ångest över att det börjar om i morgon igen. Hur är era små? Är de också så här?? Ingen av de andra tre jag har har varit så här extrem! Blir knäpp snart!

• Sommarmalva

Min pojk är snart 15 månader och en aktiv liten krabat som aldrig är stilla. Går bara några steg än så länge, tycker det går snabbare att krypa... pillar på allt och är fruktansvärt nyfiken! Det bästa han vet just nu är att ställa sig på bänken framför fönstret och titta ner på bilar hundar och cyklar som far förbi. Han kan krama, peka vart lampan,magen och foten är och har ljud för kisse och bil. Glad från morgon till kväll. Ska inte börja dagis förren januari fast jag tror han hade tyckt det vore kul att börja nu!

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)