-
Har ni tagit upp det på BVC? Jag har inte ringt om detta än, lugnade ner mig lite, men precis när man upptäcker det så blir man ju förskräckt! Jag rättar också till honom på dagen när han somnat. Då lägger jag honom på sidan. I sängen på kvällen försöker jag bulla upp lite under kudden så det inte är så lätt att vrida huvet åt "fel" håll. Men allt får jag ju göra när han somnat för han kan bara inte somna på nån annan sida...Liinaa91 skrev 2016-09-09 09:11:13 följande:Yes! Han är 2 månader och jag försöker rätta till de men som sagt sover dom bäst på sin favorit sida... så jag rättar till honom på dagen där jag ser honom -
Åh herrejösses!! Ikväll inser jag hur jobbigt det är med fyra barn!! Ett fredagsmys som bara blev kaos av skrikande bebis, bråkande syskon, trötta barn efter skolvecka, och skittrött mamma som varit uppe sen kl 5..... Har skickat alla ungar i säng och sitter här med en dotter i 6 årstrots som gråter o skriker... Ville bara gnälla lite... Nu laddar vi batterierna och tar en ny dag i morgon. Pust!
-
Ja men det kan vara minst lika tufft med två barn. Särskilt om man inte får sova... Idag var en bättre dag! Det var väl mest att det var fredag. Man ser såå fram emot en myskväll med familjen. Samtidigt som alla är vansinnigt trötta efter en skolvecka. Och jag vansinnigt trött av vakennätter... Det blir ju inte som man tänkt sig. Lördagen kunde vi mysa bättre då vi fått sova ut lite. Nu har vi lyckats med lite kvalitetstid och jag ser faktiskt fram emot att vardagen börjar i morgon igencalabalic skrev 2016-09-11 19:26:39 följande:Hehe låter tufft! Jag som tyckte att vi har haft två kämpiga dygn då sonen blivit sjuk med feber och inte vill äta, vaknar o skriker minst en gång i timmen på natten, och är grinig hela dagen.. och så bebis på det. Men vi har ju bara hälften så många barn som du. :D Har det funkat bättre idag?
-
Oj! Hur kändes det? Själv är jag ju väldigt glad över att inte va gravid längre, och så bli det igen! Vet inte hur jag skulle reagera... Är det den lilla bebisen som kom nu i juli?calabalic skrev 2016-09-12 08:59:22 följande:Det är som tovemaja skriver men skydda er ändå om ni har sex! Tips från en som fått erfara vad det innebär att INTE skydda sig i tron att man inte har mens/ägglossning när man ammar.. ;) Fick ju aldrig tillbaka mensen efter sonens födelse, blev gravid efter 3 mån trots helamning.
-
Härligt! Min tog också en månad på sig att komma till födelsevikten. Visst är det en underbar känsla! Så skönt att kunna slappna av!cutepoison skrev 2016-09-12 15:11:47 följande:Nu har min älskade unge äntligen börjat gå upp i vikt och idag hade han nått födelsevikten och lite till 1 månad efter födelsen. Kan slappna av lite grann nu iaf.
-
Förstår att det blev blandade känslor! Vet inte hur jag skulle reagera , vill verkligen inte vara gravid nu igen!! Men vilka mirakel du fått iallafall. Otroligt! Nej jag har inte alltid velat ha många men de två största har en annan pappa och när jag träffade min nuvarande sambo så kändes det naturligt att skaffa barn tillsammans. Sen kändes det färdigt först men den lilla blev ju så ensam varannan vecka när de andra åkte till pappan så vi tyckte hon skulle få ett "helsyskon". Men sen så älskar jag när det är full rulle, och när barnen tar med kompisar. Även om jag känner nu att det räcker så kan jag säkert bli sugen igen om ett par år. Den största är ju ändå 12 år... Fast jag vill inte vara en för gammal mamma och känner därför att det är stopp nu. Är 37 år. Och vill inte skaffa barn över 40.calabalic skrev 2016-09-12 12:57:06 följande:Ja precis, bebisen som kom nu. Det var väldigt blandade känslor. Vi försökte nämligen i 5 år varav 2 slitsamma år med ivf innan sonen blev till. Så vi var ju helt inställda på att "bara" ha ett barn. Det var också därför vi inte hade en tanke på att skydda oss. Sen plötsligt så bara funkade det naturligt, medan jag helammade dessutom! Blev ju en chock och glädje. Men samtidigt var graviditeten med sonen kämpig så tanken på 9 mån till graviditet var väl inte jättelockande. Hade precis gått ner alla gravidkilon och kommit igång lite med löpningen som jag längtat efter. Dessutom kom ju sonen med snitt och jag var orolig att inte ha läkt färdigt. Och att få syskon så tätt kändes också som en utmaning. Men abort kändes ju helt otänkbart, detta var ju kanske vår enda chans till syskon.
Även graviditeten med dottern blev kämpig, och förlossningen blev ju tuff också (24h värkar och sen urakut snitt), samt att moderkakan börjat släppa. Så ja, båda mina barn är små mirakel som vi inte tagit för givna och som vi kämpat hårt för, kan man säga. :)
Har du alltid velat ha många barn eller har suget kommit vartefter? -
Någon som vet hur stor risken är för psd om bebis sover på mage? Oftast när jag lägger Max på mage på en filt så somnar han efter en stund. Eftersom han fått snett huvud så är det ju bra för honom att ligga på mage på dagarna men jag blir sååå nojjig!! Jag kan inte slappna av alls och tittar på honom konstant! Vad är det i magläge som höjer risken för psd? På natten ligger han på rygg. Det är bara dagtid han ligger på mage. Ute i vagnen ligger han också på rygg.
-
Så det är trycket på luftvägarna det handlar om? Får höra med BVC hur jag ska göra. Eftersom huvet blivit platt så behöver han ligga på mage oftare men han tycker det är så mysigt, så han somnar ju oftast.namnlös2016443 skrev 2016-09-14 21:19:02 följande:hej!
Såg detta inlägg om psd.. pratade just med en läkare på min bvc om detta , eftersom hon hela tiden uppmanar oss att låta våran lilla ligga mage mot mage på oss. Men att hon absolut inte får sova på mage på tex soffan
Enligt doktorn så berodde detta på att när bebisen ligger på mage på MIN MAGE, så har jag hela tiden koll på att hon andas, samt att trycket mot hennes luftvägar inte blir så starkt.. Däremot så blir situationen anorlunda om hon sover själv på mage, och därför får hon aldrig sova på magen på tex en filt..
-
Jag använder ingen termometer. Jag värmer i mikro och har lärt mig hur många sekunder som blir lagom men droppar lite på handleden för att känna tempen ifall det känns varmt, ifall man ändrar mängd eller använder annans mikro.calabalic skrev 2016-09-15 15:25:22 följande:Ni som ger flaska, vad använder ni för termometer för att ha koll på hur varm mjölken/ersättningen är? Jag skulle vilja hitta nån bra dedikerad termometer som är spädbarnssäker men hittar bara stektermometrar typ.
-
Jag fick släpa med termos o pulver igår till stranden...hade inga tetror hemma. Gud va omständigt! Visste inte om jag kunde blanda hemma o ha med i termos så jag värmde vatten o hade i termos och fick ha med pulver o blanda där. Väldigt bökigt!! Tänk om man kunde amma och bebis blev nöjd av det... Saknar det så!!!cameleon skrev 2016-09-16 07:08:34 följande:När jag är ute så tar jag med tetror och det äter hon rumstempererat. Jag märker att hon inte gillar det lika mycket men det går. Jag tycker det är bra att vänja henne för tillgång till att värma finns ju inte alltid. I början släpade jag med termos men gud vad drygt!