Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva

BF Juli 2016 (ny!)

cameleon skrev 2016-08-28 16:51:24 följande:

Jag skiter i amningen nu, har inte tålamod att pumpa flera gånger om dagen så vi fortsätter med ersättning. Sammanlagt sedan lillan föddes har hon kanske ammat max 10 minuter allt som allt..

Jag har i alla fall inte  det minsta dåligt samvete över att jag slutar försöka.

Vet ni när mjölken försvinner? Jag läcker lite ibland och får ont i brösten men det går snabbt över.

Klart du inte ska ha dåligt samvete! Man ska göra vad som känns rätt, och har hon ammat så lite så förstår jag att du inte orkar. Jag önskar egentligen att jag också kunde lägga av, det tar sån tid att först amma och sen ge ersättning, men jag vill ju så gärna amma! Önskar att det gick att sluta med ersättningen men han blir ju inte mätt. Jag får väl kämpa på ett tag till o se hur länge jag orkar...
    Hejja dig!
  • Sommarmalva
    fastfrusen skrev 2016-08-28 19:24:14 följande:

Jag tog dostinex på sjukhuset så min produktion kom aldrig riktigt igång så vet inte hur lång tid det tar om man har ammat innan, men tänker åtminstone några dagar?

Vad är dostinex?
  • Sommarmalva

Jaha... Först kräks lillen rakt på mig, det rinner ner i urringningen på tröjan, över axeln och ner på ryggen. Jag duschar. Byter sen blöja på honom. Jag får en kiss stråle rakt på mig... Byter tröja. Vi sätter oss i soffan. Han ligger i mitt knä. Det brakar loss, och jag känner hur det blir skumt varmt o fuktigt mot min arm... RYGGBAJS!!
    Livet med bebis!

• Sommarmalva
    fastfrusen skrev 2016-08-30 09:43:12 följande:

Jag blev kissad på på BVC precis såklart! Bebis växer så det knakar, 4766gram o 59,6cm lång.. herregud! Fast det är mycket roligare nu när han börjar bli mer med, pratar o ler åt sina fåniga föräldrar :P

Hur gammal är han nu? Längtar också efter att kunna ha mer kontakt med Liten. Nu får man lite ögonkontakt ibland men mer är det inte. Han är 6 veckor nu.
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-08-30 20:35:38 följande:
    Oj, var din kille hemma så länge, vilken lyx! Jag har varit ensam i två veckor och känner precis som du. Typ klappar sig lite på axeln när man lyckas tvätta, gå och handla, diska eller laga mat :'D vad gjorde man innan barn undrar jag! Första gången jag gick ut med barnvagn själv kändes typ som jag gjort nåt fantastiskt stort och var sjukt stolt, haha. Det är ju stort också, för en själv, just då.

Nästa utmaning blir att åka buss in till stan. Vilka är era utmaningar?
    Min utmaning varje dag är att lyckas få tre barn skolfärdiga och följa den lilla till förskoleklassen, och att då helst hunnit ammat bebis innan så han inte skriker hela vägen i barnvagnen... Än så länge har alla barn kommit i tid till skolan... Peppar peppar... Blev liksom er, väldigt nöjd över mig själv när jag tvättade idag! Två maskiner t.om!
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-08-30 21:17:21 följande:
    Usch största utmaningen är ju att hinna ägna tid åt stora syster vilket är svårt då lillebror är sååå krävande. Jag är dessutom ensam på nätterna då mannen jobbar plus dagen när han sover .Men annars handla laga mat är tidskrävande. Tvätt ska vi inte prata om!! Tvätta gör jag när mannen är hemma.
    Håller med. Att ge syskonen tid är ju en utmaning. Den viktigaste. Jag tror jag lyckas bra. Brukar passa på när jag ammar, att läsa en bok, bygga lite med lego (med typ en hand...) eller vad de vill göra. Försöker göra saker med dem också utan att ta med lillebror, så de får full uppmärksamhet. Tid för MIG har jag ingen, kanske lite när de andra är i skolan och lillen slumrar lite, men då är det ju den där tvätten... Trots att det känns slitigt och stressigt nu så ÄLSKAR jag det! Har alltid gillat att ha huset fullt. Och tycker det är mysigt när barnen har kompisar hemma. Jag kan börja fundera på vad jag gjorde när jag "bara" hade tre barn... Fniss... Kan hända att jag faktiskt hade en gnutta egentid då tom
  • Sommarmalva

Jag har inte heller problem med libero. Det är de som vi använder just nu. Pampers däremot tycker jag blir så stora, tjocka och svampiga när det är mycket kiss i, som det kan bli på natten om han sover länge. Ibland ser det t om ut som att han inte skulle kunna få ihop benen...
    Max somnar i sin säng på kvällen, mest för att jag vill det. Vill inte ha trångt i sängen. Vi har bara en 160 säng. Men när han vaknat på natten/tidig morgon och ätit så får han ligga bredvid mig för då orkar jag inte natta om, och oftast är det trögt att få honom att somna om då.

• Sommarmalva

Ja när man ammar mitt i natten är mobilen guld! Värre är det när det efter amningen är dags för ersättning i flaska. Alla händer upptagna! Händer att jag nickar till, och mat kommer lite varstans... Nån som har tips? Hur håller man sig vaken när man ger flaska?

• Sommarmalva
    cameleon skrev 2016-09-01 10:19:09 följande:
    Haha, jag har inte nickat till än (jag ger bara flaska). Jag pratar och stryker lillan på huvudet och kinderna medan hon äter. Det som är drygt är att "vingla" ner i köket och värma vatten och blanda till flaskan.. Inatt hade jag feber också så det var extra jobbigt!
    Visst är det jobbigt att fixa flaskan på natten. Jag brukar hälla upp lagom med vatten på kvällen för på natten är jag så trött och ser nästan inte vad jag gör
    Jag har inget babynest så jag har alla händer upptagna tyvärr.
  • Sommarmalva
    cameleon skrev 2016-09-01 15:06:34 följande:
    Vi har en tillbringare uppkokat vatten i kylen (vi har egen brunn), så jag häller bara i en skvätt i vattenkokaren och ställer in vilken temperatur jag vill att vattnet skall bli.
    Skönt att slippa koka upp det till 100 grader och sedan stå och kyla flaskan under rinnande vatten, så gjorde vi några gånger i början men det tog ju sjukt lång tid!
    Smidigt med en sån vattenkokare! Jag häller i lagom med vatten i flaskan på kvällen sen värmer jag i mikron.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)