• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • CB1982
    Libra1 skrev 2016-08-09 18:09:26 följande:

Ja det finns ju annat att söta med. Fast mjölk är ju sött i sig så det behövs kanske inte. Det får bli Nice Cream i massor. :)

Nice Cream är bra för där behöver man inte tillsätta något söttningsmedel.

Finns ju osöttad sojamjölk som man säkert också kan göra glass utav.

Jag har annars gjort glass med kikärtsfluff och alpros visp men tror den är väldigt sött.

Man kan även göra advokado glass, aldrig testat själv men hört att det ska vara riktigt gott.
  • Libra1
    CB1982 skrev 2016-08-09 21:30:52 följande:
    Nice Cream är bra för där behöver man inte tillsätta något söttningsmedel.

Finns ju osöttad sojamjölk som man säkert också kan göra glass utav.

Jag har annars gjort glass med kikärtsfluff och alpros visp men tror den är väldigt sött.

Man kan även göra advokado glass, aldrig testat själv men hört att det ska vara riktigt gott.
    Ja det finns mycket man kan göra glass på. Använder mycket mandel/havremjölk annars. Så slipper man mjölksockret. Många förstår ju inte att det är jättemycket socker i mjölk också. Vissa frukter kanske man får ta det lite lugnt med. Men jag får äta 2 om dagen. :)

Köpte även riktigt mörk choklad. Stillade suget något.

Har bara testat göra chokladpudding på avocado. Smakade helt ok. Dadlar är perfekt annars som sötningsmedel.
  • Amie77
    CB1982 skrev 2016-08-09 18:07:35 följande:
    Tänk dock på att du isåfall måste säga upp dagis platsen om man vill utnyttja allmän förskola.

Sedan får man söka om den när man behöver dagis vid arbete igen. Risken är då att det inte finns plats på den förskola barnet går på nu.
    Så kanske det är i storstäderna? Skrev faktiskt mail till kommunen i förrgår om olika frågor kring allmän förskola och svaret på frågan "riskerar man att förlora sin plats?" var ett kort nej. Skönt!

Men bra att du tar upp det för det kan ju gälla i andra kommuner än min!
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-08-09 21:26:59 följande:
    Jag kommer också förlösas med kejsarsnitt, så vi är åtminstone två som kommer göra det.

Själv haft en jobbig förlossning tidigare så är rädd jag med men denna gången är det omöjligt för mig att föda varginalt då moderkakan sitter i vägen.

När är du beräknad?

Kommer inte ihåg när alla är beräknade nämligen.

Jag ska få träffa läkaren som ska utföra snittet i början av september, känns skönt att kunna ställa alla frågor.
    Jag är beräknad den 16 okt o har fått tid för snitt den 11 okt. Med dottern hade jag också fått tid 5 dagar innan beräknat datum, men hon kom tre veckor innan. Så jag tar inte så hårt på datumet 11 okt ;) Har du fått tid för snitt?
  • CB1982
    jewel skrev 2016-08-10 06:40:35 följande:

Jag är beräknad den 16 okt o har fått tid för snitt den 11 okt. Med dottern hade jag också fått tid 5 dagar innan beräknat datum, men hon kom tre veckor innan. Så jag tar inte så hårt på datumet 11 okt ;) Har du fått tid för snitt?

Jag är beräknad till den 20/10 men fått preliminärt fått veta att det kommer bli 6/10 eller 7/10.

Märkligt att dom satte snittet så tätt inpå när du fått 3 veckor tidigare förut.

Men då kommer vi få träffa våra bebisar ganska tätt inpå.

Gjorde du snitt förra gången också?

Jag är ganska nervös för snittet men försöker tänka positivt.
  • Libra1

Är det olika när de sätter planerat snitt eller gör de det i en viss vecka? Vi är lite osäkra på vad vi vill.

• Amie77

I mitt landsting sätter de planerat snitt så sent som möjligt om det inte finns medicinska orsaker. Så, om jag får snitt godkänt blir det troligtvis 3 dagar innan BF och storebror kom minst tio dagar innan BF förra gången.

• jewel
    CB1982 skrev 2016-08-10 13:14:01 följande:

Jag är beräknad till den 20/10 men fått preliminärt fått veta att det kommer bli 6/10 eller 7/10.

Märkligt att dom satte snittet så tätt inpå när du fått 3 veckor tidigare förut.

Men då kommer vi få träffa våra bebisar ganska tätt inpå.

Gjorde du snitt förra gången också?

Jag är ganska nervös för snittet men försöker tänka positivt.

Ja jag tänkte också att de kanske ville ge mig en tidigare tid men jag har bara pratat med min barnmorska som pratat med läkaren som skrivit remiss så jag vet inte vad som står i remissen. Men jag tycker att det är helt okej, är inställd på att det kan bli tidigare som senast. Jag tänker att det bara var bra för min dotter att hon var redo att komma ut då. När vattnet hade gått frågade de bara på förlossningen om jag fortfarande ville göra kejsarsnitt o det ville jag ju. Jag låg med värkar i 7 timmar för att de ville vänta på en pigg läkare som skulle komma på morgonen o jag kan ju säga att det var en otrolig lättnad när fick bedövningen inför snittet. Nu är jag inte alls orolig för ett till snitt, det var en väldigt fin upplevelse!
  • jewel
    Libra1 skrev 2016-08-10 13:33:24 följande:

Är det olika när de sätter planerat snitt eller gör de det i en viss vecka? Vi är lite osäkra på vad vi vill.

I några papper jag fick hem står det att de planerar in kejsarsnitt 7-10 dagar innan beräknad födsel, men jag fick ju 5 dagar. När behöver ni ha bestämt er?
  • jewel
    Amie77 skrev 2016-08-10 14:19:42 följande:

I mitt landsting sätter de planerat snitt så sent som möjligt om det inte finns medicinska orsaker. Så, om jag får snitt godkänt blir det troligtvis 3 dagar innan BF och storebror kom minst tio dagar innan BF förra gången.

Det är väl det bästa egentligen. Jag var lugn förra gången för jag trodde typ att alla förstagångsföderskor går över tiden men så blev det ju inte :) Var det ett snabbt förlopp med sonen?
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016