• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Amie77

Ingen glukosbelastning här heller. Bara om ens blodsocker visar avvikande. Skönt att slippa om det inte behövs!

Angående sängkläder så tror jag inte täcke behövs. Känns oerhört varmt och hemskt om det skulle hamna ovanpå ansiktet (jag är dock en worrier by nature). Vi körde hemmagjorda "lapptäcken" som svärmor gjort i ganska tunt material och filtar. Bebisen har ju pyjamas också och vår sov i början med mössa så att det inte försvann värme där. :)

Kan säga att filtarna och kuddarna dock irriterat sparkats av från dag 1 och vår son som är på väg mot tre år vägrar fortfarande ha ens minsta filt på sig. Han sover i pyjamas rätt upp och ner och har alltid haft enbart det.

• Pusheen

Jag ska inte ha täcke förrän senare när hen blivit äldre. Har köpt kudde och några olika små filtar.

• jewel
    Libra1 skrev 2016-08-04 16:51:32 följande:

Hur tänker ni med täcke och kudde till spjälsängen? Köpa nu eller avvakta? Många använder inte täcke utan bara filt.

Vi har täcke och kuddar från Minimundus. Täcke behövs nog egentligen inte från början, men kudde tyckte jag var bra. Vi har en som ska vara i vagnen, en i babynestet o en i spjälsängen (lite större än de andra). Men det är nog olika från barn till barn kan jag tänka mig. Bebisen ska ligga med både huvud o axlar på kudden. En bra typ av filt om man är orolig är en s k gallerfilt med små hål i, det ska jag nog köpa.
  • CB1982
    Libra1 skrev 2016-08-04 13:56:58 följande:

Jag har skaffat mig ett busskort så jag kan komma ut lite mer. Helt klart värt det!!! Har inte hämtat ut kryckor ännu. Men måste göra det innan vi ska till Ikea. Huu! Fasar för det.

Ska göra glukosbelastningen på tisdag. Vi har en säng att ligga i då man bör vara vilandes. Inget ni har på er MVC?

Jag har ju kul och kan koll ut så men jag kan inte gå något direkt innan jag får så ont att jag inte kan lyfta benen. Kryckor hjälper inte heller för mig mer än att jag klarar kanske 5 minuts längre att gå.

Ikea brukar ha rullstolar man kan låna, gjorde vi sist vi var där.

På MVC där jag går så får man sitta i deras förföljer och läsa tidningar.

Hade egentligen velat slippa det men tror inte de skulle bli glada om jag ställde in det. I Helsingborg verkar alla göra dessa testerna.
  • CB1982
    FörstaIVF skrev 2016-08-04 16:31:29 följande:

Jag har gjort Glukosbelastningen och det är ungefär som att dricka avslagen Sprite, med extra socker i! Väldigt sött... När jag gjorde det så hade jag möjlighet att lägga mig i ett av deras besöksrum på en brits om jag ville, det kanske du med kan få göra. Kolla med dom!

Smaken är verkligen olika, haha...

Jag tycker inte att det smakar som avslagen Sprite utan bara socker. Jag gillar verkligen inte drycken men det jag bävar mest inför är att man måste sitta i deras förtöljer.
  • Libra1
    CB1982 skrev 2016-08-04 21:59:28 följande:
    Jag har ju kul och kan koll ut så men jag kan inte gå något direkt innan jag får så ont att jag inte kan lyfta benen. Kryckor hjälper inte heller för mig mer än att jag klarar kanske 5 minuts längre att gå.

Ikea brukar ha rullstolar man kan låna, gjorde vi sist vi var där.

På MVC där jag går så får man sitta i deras förföljer och läsa tidningar.

Hade egentligen velat slippa det men tror inte de skulle bli glada om jag ställde in det. I Helsingborg verkar alla göra dessa testerna.
    Jag hämtade ett par kryckor idag. Får se om de hjälper något. Rullstol på Ikea får det bli annars. :)

I region Skåne är det tydligen standard att göra glukosbelastningen. Fick tips om att ta med en citron.
  • Sally Cinnamon

Ingen rutinmässig glukosbelastning i Västra Götaland heller. Antagligen är det nåt man får göra om man uppvisat ngt annat symtom bara. Det verkar ju inget vidare så det gör mig inte så mycket :)
    Inatt vaknade jag med vadkramp för första ggn. Tog ett bra tag att häva. Googlade lite för jag minns inte vad ni sa om det, magnesium och stödstrumpor verkar vara grejen. Har slarvat med stödisarna den här sommaren men nu är de på igen!
    Lider med er som behöver kryckor och rullstol!! Är det fogarna som är så jävliga? Kram!

• Libra1
    Sally Cinnamon skrev 2016-08-05 08:47:35 följande:

Ingen rutinmässig glukosbelastning i Västra Götaland heller. Antagligen är det nåt man får göra om man uppvisat ngt annat symtom bara. Det verkar ju inget vidare så det gör mig inte så mycket :)
    Inatt vaknade jag med vadkramp för första ggn. Tog ett bra tag att häva. Googlade lite för jag minns inte vad ni sa om det, magnesium och stödstrumpor verkar vara grejen. Har slarvat med stödisarna den här sommaren men nu är de på igen!
    Lider med er som behöver kryckor och rullstol!! Är det fogarna som är så jävliga? Kram!

Vadkramp är hemskt!!! Det gäller att ställa sig upp direkt och stretcha vaden.

Magnesium har nog hjälpt mig för har bara fått det 2 ggr. :)

Fogarna ja! Hoppas kryckor kan hjälpa lite. Känns som alla tittar på en bara. Men busschauffören var snäll och sänkte bussen och man får sitta ner. Hi hi!
  • irrbloss_83

Åh, även jag som inte är särskilt handikappad (än?) har märkt av det där med kollektivtrafik och när man väntar på bussen osv. Även fast jag inte är särskilt stor så lämnar folk plats åt mig. I början blev jag lite trotsig "de ska minsann inte tro att jag inte kan stå" osv, men ju längre tiden går desto skönare märker jag att det är att få sitta ner... Så nu blir jag lite rörd istället, människor är bra fina ibland :)

• Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-08-05 13:55:51 följande:

Åh, även jag som inte är särskilt handikappad (än?) har märkt av det där med kollektivtrafik och när man väntar på bussen osv. Även fast jag inte är särskilt stor så lämnar folk plats åt mig. I början blev jag lite trotsig "de ska minsann inte tro att jag inte kan stå" osv, men ju längre tiden går desto skönare märker jag att det är att få sitta ner... Så nu blir jag lite rörd istället, människor är bra fina ibland :)

Härligt att höra att det finns fina människor där ute!
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016