• Mammatillelise

när är man vuxen?

Har sätt att det är ett hett ämne är inne och tänkte att jag spinner vidare på det i en ny tråd. SÅ, när är man egentligen vuxen?

• Svar på tråden när är man vuxen?
  • Anonym (Olika)

Vuxen för att få göra det mesta man får som vuxen är man vid 18. Pratar vi allmän mognad minst 23 för innan dess är inte hjärnan färdigvuxen och man kan helt enkelt inte tänka tillräckligt moget. Pratar vi verklig mognad och sunt förnuft finns det vissa som aldrig blir vuxna. Vi har en bekant som är 60 år och absolut inte mogen!

• Anonym (Vuxen vid 16)
    Anonym (Olika) skrev 2016-02-19 17:43:19 följande:

Vuxen för att få göra det mesta man får som vuxen är man vid 18. Pratar vi allmän mognad minst 23 för innan dess är inte hjärnan färdigvuxen och man kan helt enkelt inte tänka tillräckligt moget. Pratar vi verklig mognad och sunt förnuft finns det vissa som aldrig blir vuxna. Vi har en bekant som är 60 år och absolut inte mogen!

Fast även om hjärnan inte rent fysiskt är utvecklad förrän runt 20-25 kan man vara vuxen ändå. Själv blev jag vuxen som 16- åring, idag är jag 32 år och anser fortfarande att jag blev vuxen då. Det var ett helvete som jag inte önskar någon. Ingen, verkligen ingen tar än på allvar, det är mycket svårare att hitta vänner och jag missade hela min tonårstid vilket jag fortfarande sörjer. Det var svåra omständigheter som gjorde att jag blev vuxen så tidigt.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Vuxen vid 16) skrev 2016-02-19 19:44:40 följande:
    Fast även om hjärnan inte rent fysiskt är utvecklad förrän runt 20-25 kan man vara vuxen ändå. Själv blev jag vuxen som 16- åring, idag är jag 32 år och anser fortfarande att jag blev vuxen då. Det var ett helvete som jag inte önskar någon. Ingen, verkligen ingen tar än på allvar, det är mycket svårare att hitta vänner och jag missade hela min tonårstid vilket jag fortfarande sörjer. Det var svåra omständigheter som gjorde att jag blev vuxen så tidigt.
    Det är skillnad på att vara vuxen och behöva ta vuxenansvar vid tidig ålder. Jag flyttade hemifrån vid 17, men inte var jag vuxen för det. Inte du heller vid 16. Vi hade båda däremot mer livserfarenhet än andra i samma ålder, men det är ju också en annan sak.
  • Anonym (Vuxen vid 16)
    Anonym (Olika) skrev 2016-02-19 20:01:22 följande:

Det är skillnad på att vara vuxen och behöva ta vuxenansvar vid tidig ålder. Jag flyttade hemifrån vid 17, men inte var jag vuxen för det. Inte du heller vid 16. Vi hade båda däremot mer livserfarenhet än andra i samma ålder, men det är ju också en annan sak.

Du känner inte mig sådu kan inte säga hur det var för mig. Jag började ta vuxenansvar som 12- åring, det fick mig att mogna väldigt fort så jag var vuxen på alla sätt och vis som 16- åring. Det säger jag inte för att jag tror det är coolt utan för att det var så. Det skapade massor av problem och gör det fortfarande så det är inget jag önskar någon.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Vuxen vid 16) skrev 2016-02-19 23:49:42 följande:
    Du känner inte mig sådu kan inte säga hur det var för mig. Jag började ta vuxenansvar som 12- åring, det fick mig att mogna väldigt fort så jag var vuxen på alla sätt och vis som 16- åring. Det säger jag inte för att jag tror det är coolt utan för att det var så. Det skapade massor av problem och gör det fortfarande så det är inget jag önskar någon.
    Du har nog missförstått. Man blir inte vuxen för att man gör vuxengrejor.
  • Anonym (Vuxen vid 16)

?

Anonym (Kalle) skrev 2016-02-19 23:57:27 följande:

Du har nog missförstått. Man blir inte vuxen för att man gör vuxengrejor.

Det hänger ju lite ihop. Tar man "vuxenansvar" så menar man automatiskt snabbare. Ta de som tår barn väldigt tidigt, de blir oftast vuxna väldigt fort. Jag tog vuxenansvar som 12- åring, men skulle inte säga att jag var vuxen då. Vuxen blev jag som sagt då jag var runt 16 år fast jag tog exakt samma ansvar då som jag gjorde som 16- åring.

Jag tycker hela idéen om att vara vuxen är något man ska förtjäna ör väldigt märklig.
  • Anonym (Vuxen vid 16)

Nu blev mitt inlägg väldigt märkligt, jag skriver från mobilen, men du fattar förhoppningsvis ändå.

• Anonym (Anonym)
    Långbenopluto skrev 2016-02-19 16:53:41 följande:

När man fyller 20, då är man ingen tonåring längre.

Detta är en klassisk myt som rotar sig efter decennier sedan. Forskningen framvisar att hjärnan fortfarande är under intensiv mognadskonstruktion in i tidiga 20 års åldern, däribland gapet mellan det rationella och kognitiva kvarstår långt in efter de traditionella tonåren. 

Individer mellan 18-21 år påvisar identisk hjärnaktivitet som 13-17 åringar, påtagligt under emotionell belastning och stressfulla förhållanden. Nyckelregionerna här är aktiviteten som rör det limbiska systemet och prefrontal cortex. Hos ungdomar, i synnerhet 13-24 år, råder förfarande relativt låg aktivitet i prefrontal regionerna i kontrast med limbiska. Rangordningen av barn och vuxen vid en tröskel på 18 år är således inte korrekt i något vetenskapligt eller sakligt perspektiv. 

Adolescensens antogs förut upphöra efter tonåren på grund av bristfällig kunskap. Nu är perioden utökat för att inkludera de tidiga 20 års åldern, primärt av följande orsaker:

(1) Kroppen och hjärnan mognar fortfarande vid tidigt 20 år. Så, tonårsutvecklingen är inte avslutad vid 20 år, utan varar tills mitten eller i slutet av 20 års åldern. 

(2) Förlängd vuxenhet. Det är väletablerat att dagens generation har förskjutit milstolparna rörande vad som utgör vuxen. Detta gäller exempelvis arbetsmarknad, ekonomisk oberoendehet och vidare. 

Lagsystem speglar inte den fortgående intensiva mognaden hos unga, speciellt mellan 18-24 år. Denna grupp ligger också enligt forskningen närmare de under 18 år, inte minst biologiskt, jämfört med de över 25 år. 

• Anonym (Anonym)

Du är fullvuxen vid 30 år, detta enligt bland annat forskningen. Du är fortfarande inte vuxen vid 18 trots allt. 

Adolescensen = 10-24 år

Ung vuxen = 25-30 år

Vuxen = över 30 år. 

Svar på tråden när är man vuxen?