• Mammatillelise

när är man vuxen?

Har sätt att det är ett hett ämne är inne och tänkte att jag spinner vidare på det i en ny tråd. SÅ, när är man egentligen vuxen?

• Svar på tråden när är man vuxen?
  • Anonym (skattebetalare)

Man är vuxen när man försörjer sig själv utan att gnälla och skylla ifrån sig på andra för att livet inte är perfekt.

• Anonym (det blev just enklare)
    Anonym (skattebetalare) skrev 2023-12-27 08:48:22 följande:

Man är vuxen när man försörjer sig själv utan att gnälla och skylla ifrån sig på andra för att livet inte är perfekt.

vid 18 är man vuxen nog att få köra bil, men att ligga med äldre, där går tamejfan gränsen
  • klyban
    Anonym (det blev just enklare) skrev 2023-12-27 06:34:18 följande:
    inte här... när tjejer (kvinnor?) pratar med kända män så är de vuxna vid 19 år, men bara om det är kända män hon pratar med

25år är det som gäller och ungdom, sen samma dag man fyller 26år så är man vuxen enligt det officiella.
    Men ja, man säger vuxen lite hur som helst, dock är det som jag säger mer officiellt och att man är då vuxen.(vart lite otydligt felaktig där innan, då hela 25året är man ungdom.)

Anonym (det blev just enklare) skrev 2023-12-27 06:46:34 följande:
    ja, några sa det i en tråd, att det är skillnad om de pratar med kända män, då är de vuxna, ej barn, men om de pratar med vanliga män så är de inte vuxna vid 19, de är inte vuxna vid 24 ens

Okey, vad är det du svamlar om nu?

För inte handlar det om vad man sagt om när man är ungdom och vuxen.
    Så antar du pratar om fall till annat, men varför säger du män och kvinnor?
    Undrar då det saknar betydelse vid fall till fall.

Anonym (Kaffedrauken) skrev 2023-12-27 07:36:13 följande:

Är ju såklart stor skillnad på mental mognad och kroppslig mognad, men beror ju helt på, vissa under 18 kanske funkar as bra och jobbar och sköter sig och har "vuxet sätt och tänk", själv började jag jobba extra i 9an eller första ring, och det kändes inte jättevanligt då.

Ingen pratar om det du skriver här.

Anonym (det blev just enklare) skrev 2023-12-27 08:51:07 följande:
    vid 18 är man vuxen nog att få köra bil, men att ligga med äldre, där går tamejfan gränsen

Finns ingen gräns där, då man redan som 15åring får ligga med vem man vill.
    Du pratar nu om moral och avundsjuka, det har inte nått med vuxen eller inte och göra, mer om andra människor än 18åringen.

Nej, man är inte vuxen och få köra bil, utan det är först vid 18år som man kan tillåtas att köra upp.
    Och sen bedöms man om man klarar av att köra bil eller inte och åldern är sekundär dock fastställd till först vid den åldern att få köra upp.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Danneberg
    Anonym (Troligen) skrev 2023-12-27 07:00:12 följande:

För mig är det enkla svaret barn 0-12, tonåring 13-19 och vuxen 20+

Men det varierar stort hur vuxet man agerar. Vissa agerar inte vuxet under hela sina liv, medan andra gör det när dom är 12.

Vuxna egenskaper: Balans, trygghet, tar ansvar, planerar, sätter andra före sig själv, kompromissar, samarbetar

Barnsliga egenskaper: Egoistisk, impulsiv, föränderligt humör, tar inte ansvar, känslostyrd, allmänt ostrukturerad 

Synsättet förankrar sig i uråldriga traditioner präglades i samhället innan  millennieskiftet. I överensstämmelse med neurovetenskapen fortlöper hjärnans konstruktion in i tidiga 20 års åldern där klyftorna i limbiska systemet och prefrontal cortex regionerna ofrånkomligen kvarstår. 

Under emotionell belastning råder likartad hjärnaktivitet hos 13-17 åringar respektive 18-21 år (överflödigt känslosystem icke desto mindre i prefrontal regionerna). Inom internationellt tillkännages att ålderströskeln på 18 år i brottsliga mån är godtyckligt och fångar inte nyanserna rörande ungdomarnas fortgående mognadsfas (18-24 år besitter sig i ytterligare gemensamma drag, i synnerhet biologiskt, med yngre ungdomar under 18 år gentemot civila medborgare över 25 år).

På sistone råder allmänt erkännande att den så kallade adolescensen (tonåren) innefattar 10-24 år och inte upphör vid 18-20 år. Välkända internationella organisationer (NIH, WHO, FN) tillstår att den fortgående mognaden vidsträckts långt in i 20 års åldern. Juridiska system implementerar numera i praktiken åtgärder som bottnas i de neurovetenskapliga rönen som rör unga vuxna.

Under förra seklet var puberteten enbart ramverket för mognad. Tanners sista byggsten i pubertetsprogressionen avses långsam och oansenlig som antogs avklarad vid 20 år. Decennier senare ligger dock tillvägagångssättet i en skakig grund som nu är kompletterad med hjärnforskningens väletablerade upptäckter. Ty tonåren tillämpar åldersspannen 10-24 år istället för traditionella 13-19 år. 

Uppdelningen av barn och vuxna vid 18 år vilar på mager kunskap som nutilldags erkänns som bristfällig. Det äldre konceptet, som påpekar att barndomen upphörs vid puberteten. vilar på överskicklig kunskapsomfång. Sammantaget varar barndomen längre än 18 år och avslutas vid 25-30 år. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (det blev just enklare) skrev 2023-12-27 08:51:07 följande:
    Det enkla svaret är nej.
  • d0MiN077
    Mammatillelise skrev 2016-02-19 15:50:10 följande:
    när är man vuxen?

Har sätt att det är ett hett ämne är inne och tänkte att jag spinner vidare på det i en ny tråd. SÅ, när är man egentligen vuxen?

När sina föräldrar är döda anser jag
  • Anonym (Barn för länge sen)

Skulle säga att man räknas som vuxen när man fyller 20. Innan dess är man barn respektive tonåring. för mig har det ingenting med mognaden av hjärnan att göra utan vad jag anser att man ska vara någonstans i livet. Skulle man gå på utvecklingen av hjärnan och fertiliteten skulle det innebära att man är ?gammal?/pensionär bara ett tiotal år efter att barndomen tar slut vilket givetvis inte är rimligt. i dag känns det dock som att människor, på grund av uppfostran och låga förväntningar från omgivningen samt att man måste självförverkliga sig själv, är barn alldeles för länge och många verkar sakna såväl incitament och eget initiativ till att växa upp och ta ansvar för sig själv. Med det menar jag att man bor hemma trots att man har ett heltidsarbete och möjligheter till eget boende för att det är bekvämt när mamma och pappa tvättar och lagar mat. Försöker själv lära mina två äldre barn att ta ansvar och formulera en målbild för sig själva men det är svårt när man har en hel värld emot sig ibland. 

• Anonym (Hm)
    d0MiN077 skrev 2023-12-27 15:32:05 följande:
    När sina föräldrar är döda anser jag
    Oj, då är jag inte vuxen trots att jag är över 60 år
  • Anonym (Va)
    klyban skrev 2023-12-27 06:00:19 följande:

Man anses som vuxen vid 25år och ungdom före.....
    Och det är vad som gäller.

Och ska man bedöma var person för sig, ja, då är en del vuxna tidigt och andra mot aldrig.
    Så där går det inte säga generellt, dock 25år är det korrekta.

Varför 25? Du är myndig vid 18.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (det blev just enklare) skrev 2023-12-27 06:34:18 följande:
    inte här... när tjejer (kvinnor?) pratar med kända män så är de vuxna vid 19 år, men bara om det är kända män hon pratar med
    Det har jag aldrig hört. Tycker män det alltså?
Svar på tråden när är man vuxen?