när är man vuxen?
Har sätt att det är ett hett ämne är inne och tänkte att jag spinner vidare på det i en ny tråd. SÅ, när är man egentligen vuxen?
Har sätt att det är ett hett ämne är inne och tänkte att jag spinner vidare på det i en ny tråd. SÅ, när är man egentligen vuxen?
Juridiskt, 18.
På individuellt plan, olika, vissa aldrig.
Wiki ger
Det finns ingen konsensus när ungdomstiden upphör. I normala fall ser man övergången från ungdom till vuxen i att man av samhället får samma rättigheter som vuxna, till exempel att få rösträtt, vara byxmyndig, sluta skolan, bli en fullvärdig juridisk person eller få rätt att köpa alkohol. Dessa rättigheter infaller inte samtidigt, men någonstans kring 20 år är man ofta ur samhällsjuridisk synpunkt vuxen.
Wiki skriver sen stt bla arbetsförmedlingen räknar en som ungdom till 25, men SJ till 27.
Så jag ser inte det här tydliga 25 du häcdar, nej.
Skulle säga att man räknas som vuxen när man fyller 20. Innan dess är man barn respektive tonåring. för mig har det ingenting med mognaden av hjärnan att göra utan vad jag anser att man ska vara någonstans i livet. Skulle man gå på utvecklingen av hjärnan och fertiliteten skulle det innebära att man är ?gammal?/pensionär bara ett tiotal år efter att barndomen tar slut vilket givetvis inte är rimligt. i dag känns det dock som att människor, på grund av uppfostran och låga förväntningar från omgivningen samt att man måste självförverkliga sig själv, är barn alldeles för länge och många verkar sakna såväl incitament och eget initiativ till att växa upp och ta ansvar för sig själv. Med det menar jag att man bor hemma trots att man har ett heltidsarbete och möjligheter till eget boende för att det är bekvämt när mamma och pappa tvättar och lagar mat. Försöker själv lära mina två äldre barn att ta ansvar och formulera en målbild för sig själva men det är svårt när man har en hel värld emot sig ibland.
18 vill jag säga i legala avseenden. Jag tror de flesta som är investerade i frågan är gubbsjuka män. 18 är svaret då.Är hon mogen att rösta är hon mogen att själv välja om hon vill ligga med en snuskgubbe eller ej, men inte en dag tidigare.
Fast det finns andra lagar som infaller efter 18 år. Du är juridiskt sätt myndig i lagen men vuxen omfattar inte detta.
Mvh
18 vill jag säga i legala avseenden. Jag tror de flesta som är investerade i frågan är gubbsjuka män. 18 är svaret då.Är hon mogen att rösta är hon mogen att själv välja om hon vill ligga med en snuskgubbe eller ej, men inte en dag tidigare.
Jag begriper inte vad du skriver. Alla vet att man klassas som vuxen vid 18.
Enligt dig (om jag förstår dig rätt) så anser män att en 19-åring klassas som vuxen under förutsättning att mannen är en kändis. Inte en 18-åring. så åldersgränsen gällande kvinnor för en vanlig man går högre upp? Du pratar om pengar. värderar män en kvinna som mer värdefull ju yngre de är? och att normala män då känner sig bittra, för de får tillhandahållas 70-åringar som klassas som vuxna för dom. (Eller vilken ålder det nu månne vara)
Låter helt knäppt.
När man är 18 får
man rösta, gifta sig och strida för sitt land. Jag tycker det indikerar ganska väl när man anses vuxen i Sverige? Man kan vara en relativt omogen vuxen som blir en mer mogen vuxen med åren.
Myndig medför inte vuxen hos unga mellan 18-24 år då bland annat hjärnan fortfarande genomgår enorm utveckling en bra bit efter 18 år. Här nedanför presenteras grupperna:
Yngre barn = 0-9 år
Adolescensen = 10-24 år (omyndig adolecent eller myndig adolecent)
Ung vuxen = 25-29 år
Vuxen = över 30 år