• Mammatillelise

när är man vuxen?

Har sätt att det är ett hett ämne är inne och tänkte att jag spinner vidare på det i en ny tråd. SÅ, när är man egentligen vuxen?

• Svar på tråden när är man vuxen?
  • Anonym (Troligen)
    Anonym (Va) skrev 2023-12-29 06:44:35 följande:
    Ja, du svarar nonsens när jag frågar dig saker. Du trådsaboterar.

- du hävdar att vuxen är efter 25, som en sanning
    - jag frågar enligt vem
    - du vägrar svara men hänvisar till Google
    - jag Googlar och kopierar in svar som visar att du har fel
    - du börjar  skriva nonsenssvar, vill ändå inte säga var sitt påstående kommer från men säger att det är rätt

Fakta är att vuxen/undomsgränsen inte är spikad utan tolkas och definieras olika av olika instanser. Vilket gissningsvis är vad som föranlett trådstarten.

Det ovan är varför jag tycker du bara går in och saboterar.
    Fullt rimligt svar och bra förklarat. Dock en aning naivt om du tror att kommer få ett vettigt svar.
  • klyban
    Anonym (Va) skrev 2023-12-29 06:44:35 följande:
    Ja, du svarar nonsens när jag frågar dig saker. Du trådsaboterar.

- du hävdar att vuxen är efter 25, som en sanning
    - jag frågar enligt vem
    - du vägrar svara men hänvisar till Google
    - jag Googlar och kopierar in svar som visar att du har fel
    - du börjar  skriva nonsenssvar, vill ändå inte säga var sitt påstående kommer från men säger att det är rätt

Fakta är att vuxen/undomsgränsen inte är spikad utan tolkas och definieras olika av olika instanser. Vilket gissningsvis är vad som föranlett trådstarten.

Det ovan är varför jag tycker du bara går in och saboterar.
    DU har allt du behöver, att blunda är till ingen hjälp för dig.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Va)
    klyban skrev 2023-12-29 14:15:55 följande:
    DU har allt du behöver, att blunda är till ingen hjälp för dig.
    Ursäkta? Jag har som sagt googlat. Vill du ha skärmklipp?

Ditt påstående om 25 som brytgräns är EN tolkning, inte en allmän sanning.

Jag förstår inte vad du tror dig vinna på den här diskussionen. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Va) skrev 2023-12-29 15:12:26 följande:
    Ursäkta? Jag har som sagt googlat. Vill du ha skärmklipp?

Ditt påstående om 25 som brytgräns är EN tolkning, inte en allmän sanning.

Jag förstår inte vad du tror dig vinna på den här diskussionen. 
    Klyban vinner detta, att du inte kan släppa det. Klyban vinner på att ha den makten över dig. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-29 21:07:41 följande:
    Klyban vinner detta, att du inte kan släppa det. Klyban vinner på att ha den makten över dig. 
    Nädå. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-27 23:32:39 följande:

Juridiskt, 18. 
    På individuellt plan, olika, vissa aldrig. 

Juridiskt, inte vid 18. Myndig är inte vuxen numera då vi tar hänsyn till att kroppen och hjärnan fortfarande är under enorm konstruktion vid 18
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Va) skrev 2023-12-28 18:08:34 följande:

Wiki ger

Det finns ingen konsensus när ungdomstiden upphör. I normala fall ser man övergången från ungdom till vuxen i att man av samhället får samma rättigheter som vuxna, till exempel att få rösträtt, vara byxmyndig, sluta skolan, bli en fullvärdig juridisk person eller få rätt att köpa alkohol. Dessa rättigheter infaller inte samtidigt, men någonstans kring 20 år är man ofta ur samhällsjuridisk synpunkt vuxen. 

Wiki skriver sen stt bla arbetsförmedlingen räknar en som ungdom till 25, men SJ till 27.

Så jag ser inte det här tydliga 25 du häcdar, nej.

Det finns ingen samhällsjuridisk vuxen som på 40-talet. Vi vet och tar hänsyn till att hjärnan inte är färdigutvecklad hos de i sena tonåren och tidigt 20 årsåldern.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Barn för länge sen) skrev 2023-12-27 18:09:19 följande:

Skulle säga att man räknas som vuxen när man fyller 20. Innan dess är man barn respektive tonåring. för mig har det ingenting med mognaden av hjärnan att göra utan vad jag anser att man ska vara någonstans i livet. Skulle man gå på utvecklingen av hjärnan och fertiliteten skulle det innebära att man är ?gammal?/pensionär bara ett tiotal år efter att barndomen tar slut vilket givetvis inte är rimligt. i dag känns det dock som att människor, på grund av uppfostran och låga förväntningar från omgivningen samt att man måste självförverkliga sig själv, är barn alldeles för länge och många verkar sakna såväl incitament och eget initiativ till att växa upp och ta ansvar för sig själv. Med det menar jag att man bor hemma trots att man har ett heltidsarbete och möjligheter till eget boende för att det är bekvämt när mamma och pappa tvättar och lagar mat. Försöker själv lära mina två äldre barn att ta ansvar och formulera en målbild för sig själva men det är svårt när man har en hel värld emot sig ibland. 

Du är barn upp till 25 år enligt alla avseenden. Hjärnan och kroppen hos unga mellan sen tonår och tidigt 20 årsåldern är fortfarande under enorm konstruktion, bland annat gapet mellan limbiska och prefrontal cortex kvarstår. Unga mellan 18-24 år är dessutom också på väg in mot vuxenlivet men är inte där fullständigt ännu.
  • Anonym (18)

18 vill jag säga i legala avseenden. Jag tror de flesta som är investerade i frågan är gubbsjuka män. 18 är svaret då.Är hon mogen att rösta är hon mogen att själv välja om hon vill ligga med en snuskgubbe eller ej, men inte en dag tidigare.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-30 13:39:37 följande:
    Juridiskt, inte vid 18. Myndig är inte vuxen numera då vi tar hänsyn till att kroppen och hjärnan fortfarande är under enorm konstruktion vid 18
    I juridisk mening jo, vad dina känsloargument säger är en annan femma.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-30 14:07:18 följande:
    I juridisk mening jo, vad dina känsloargument säger är en annan femma.

Fast det finns andra lagar som infaller efter 18 år. Du är juridiskt sätt myndig i lagen men vuxen omfattar inte detta. 

Mvh

• Anonym (Anonym)
    Anonym (18) skrev 2023-12-30 13:48:31 följande:

18 vill jag säga i legala avseenden. Jag tror de flesta som är investerade i frågan är gubbsjuka män. 18 är svaret då.Är hon mogen att rösta är hon mogen att själv välja om hon vill ligga med en snuskgubbe eller ej, men inte en dag tidigare.

Anonym (18) skrev 2023-12-30 13:48:31 följande:

Du är myndig men inte vuxen då den aspekten numera ej omfattas i lagen på grund av neurologiska rönen och förskjuten vuxenhet. Även vid 16 får unga expanderade rättigheter och vid 25 år får man sterilisera sig utan ett tillståndskrav. Så, det beror också på vilka lagområden du menar med vuxen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Blå) skrev 2023-12-28 16:39:32 följande:

Jag begriper inte vad du skriver. Alla vet att man klassas som vuxen vid 18.

Enligt dig (om jag förstår dig rätt) så anser män att en 19-åring klassas som vuxen under förutsättning att mannen är en kändis. Inte en 18-åring. så åldersgränsen gällande kvinnor för en vanlig man går högre upp? Du pratar om pengar. värderar män en kvinna som mer värdefull ju yngre de är? och att normala män då känner sig bittra, för de får tillhandahållas 70-åringar som klassas som vuxna för dom. (Eller vilken ålder det nu månne vara)

Låter helt knäppt.

Fast då har man missat mycket. Myndig är inte vuxen numera för äldre tonåren och tidigt 20 årsåldern då hjärnan fortfarande är under enorm konstruktion.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (.,.) skrev 2023-12-28 12:28:44 följande:

När man är 18 får
    man rösta, gifta sig och strida för sitt land. Jag tycker det indikerar ganska väl när man anses vuxen i Sverige? Man kan vara en relativt omogen vuxen som blir en mer mogen vuxen med åren. 

tyvärr säger all forskning nej till det
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (det blev just enklare) skrev 2023-12-27 08:51:07 följande:
    vid 18 är man vuxen nog att få köra bil, men att ligga med äldre, där går tamejfan gränsen
    väldigt fel då forskningen säger helt motsatt
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Va) skrev 2023-12-27 19:59:51 följande:
    Varför 25? Du är myndig vid 18.
    hjärnan är inte färdigutvecklad vid 18 och vid 25-30 år är den det. därför är man inte vuxen förrän runt slutet av 20 års åldern. 
  • Anonym (Anonym)

Myndig medför inte vuxen hos unga mellan 18-24 år då bland annat hjärnan fortfarande genomgår enorm utveckling en bra bit efter 18 år. Här nedanför presenteras grupperna:

Yngre barn = 0-9 år

Adolescensen = 10-24 år (omyndig adolecent eller myndig adolecent)

Ung vuxen = 25-29 år

Vuxen = över 30 år

Svar på tråden när är man vuxen?