• Mammatillelise

när är man vuxen?

Har sätt att det är ett hett ämne är inne och tänkte att jag spinner vidare på det i en ny tråd. SÅ, när är man egentligen vuxen?

• Svar på tråden när är man vuxen?
  • Anonym (Hin håle)

Juridiskt, 18. 
    På individuellt plan, olika, vissa aldrig. 

• klyban
    Anonym (Va) skrev 2023-12-27 19:59:51 följande:
    Varför 25? Du är myndig vid 18.
    Ja, du är myndig vid 18, dock inte myndig jag pratar om.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (det blev just enklare)
    Anonym (Blå) skrev 2023-12-27 21:07:17 följande:
    Det har jag aldrig hört. Tycker män det alltså?
    ja och kvinnor, hade inte heller hört det innan jag läste här... det är förståeligt att tjejer gillar kända män med pengar, och i den åldern så är hon vuxen nog att bestämma själv vem hon träffar
  • Anonym (Va)
    klyban skrev 2023-12-28 06:20:02 följande:
    Frågar igen: varför just 25 då?
  • klyban
    Anonym (Va) skrev 2023-12-28 11:39:45 följande:
    Frågar igen: varför just 25 då?

Det är så de klassar det och ungdom till och med 25år, 26år = vuxen.
    Och detta har inget med juridik att göra, myndig eller annat.

Sen kan man ställa sig frågan varför de valt detta och det har jag inget svar på.
    Själv finner jag detta betydelselöst, men och andra sidan jag får jag inte de rabatter som en ungdom har och som sen försvinner när de blir "vuxna".

Ska se sen om jag orkar googla och se hur de resonerat fram detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (.,.)

När man är 18 får
    man rösta, gifta sig och strida för sitt land. Jag tycker det indikerar ganska väl när man anses vuxen i Sverige? Man kan vara en relativt omogen vuxen som blir en mer mogen vuxen med åren. 

• Anonym (Hin håle)
    klyban skrev 2023-12-28 06:20:02 följande:
    Vad du ''pratar om'' lägger jag ingen vikt vid då du vare sig är ts eller på något sätt auktoritär i ämnet. 
    18 år, punkt. Det går att googla sig till med flera diverse trovärdiga källor. 
  • Anonym (Va)
    klyban skrev 2023-12-28 11:46:31 följande:

Det är så de klassar det och ungdom till och med 25år, 26år = vuxen.
    Och detta har inget med juridik att göra, myndig eller annat.

Sen kan man ställa sig frågan varför de valt detta och det har jag inget svar på.
    Själv finner jag detta betydelselöst, men och andra sidan jag får jag inte de rabatter som en ungdom har och som sen försvinner när de blir "vuxna".

Ska se sen om jag orkar googla och se hur de resonerat fram detta.

Vilka är de? Finns ju knappast en instans som bestämt det liksom. Eller menar du att det gäller för vissa fall med typ ungdomsrabatter i vissa städer? Det är ju något helt annat.
  • Anonym (Delta inte i en debatt !)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-28 13:01:21 följande:
    Vad du ''pratar om'' lägger jag ingen vikt vid då du vare sig är ts eller på något sätt auktoritär i ämnet. 
    18 år, punkt. Det går att googla sig till med flera diverse trovärdiga källor. 
    Tråden finns i delen allmän debatt och inte juridik eller något liknande. 
    Du kan Googla vad ordet debatt betyder , du verkar inte veta med tanken på ditt svar. 
  • klyban
    Anonym (Va) skrev 2023-12-28 13:19:27 följande:
    Vilka är de? Finns ju knappast en instans som bestämt det liksom. Eller menar du att det gäller för vissa fall med typ ungdomsrabatter i vissa städer? Det är ju något helt annat.

Undomsrabatt som avslutas vid 25år är inte bara vissa städer, utan vanligt förekommande, dock lite mindre idag än innan.

Du får ta reda på vilka "de" är själv, kanske när jag orkar googla så ger det sig, har du ens försökt själv?

Svar på tråden när är man vuxen?