• Mammatillelise

när är man vuxen?

Har sätt att det är ett hett ämne är inne och tänkte att jag spinner vidare på det i en ny tråd. SÅ, när är man egentligen vuxen?

• Svar på tråden när är man vuxen?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vuxen vid 16) skrev 2016-02-19 19:44:40 följande:
    Fast även om hjärnan inte rent fysiskt är utvecklad förrän runt 20-25 kan man vara vuxen ändå. Själv blev jag vuxen som 16- åring, idag är jag 32 år och anser fortfarande att jag blev vuxen då. Det var ett helvete som jag inte önskar någon. Ingen, verkligen ingen tar än på allvar, det är mycket svårare att hitta vänner och jag missade hela min tonårstid vilket jag fortfarande sörjer. Det var svåra omständigheter som gjorde att jag blev vuxen så tidigt.
    Finns ingen forskning som stödjer att hjärnan uppnår fullmognad vid 20-25 år. Enligt modern forskning är hjärnan inte färdigutvecklad förrän 25-30 år. 
  • Anonym (Troligen)

Idag fostras inte barn till att bli vuxna och ta ansvar. Dom flesta lider av Peter pan-syndrom. Det gör att vi hela tiden skjuter fram definitionen för att vara vuxen. Ge det ett par decennier så är man vuxen vid 40års ålder.

• Anonym (Blå)

Kände mig någorlunda vuxen strax innan 30. Runt 25-års åldern började det gå upp för mig att vuxeneran började inledas. Det är nog olika. Men som jag förstår så är det inte ovanligt med en livskris runt 25. 

• Anonym (Ho)

Man är vuxen när man kan ta hand om sig själv och barn.

• Anonym (Troligen)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-26 22:54:24 följande:
    Finns ingen forskning som stödjer att hjärnan uppnår fullmognad vid 20-25 år. Enligt modern forskning är hjärnan inte färdigutvecklad förrän 25-30 år. 
    Så bara för att inte hjärnan har nått full mognad och utveckling så kan man inte definieras som vuxen? Man behöver ha en 100% fullt utvecklad hjärna för att kallas vuxen?

Med detta synsätt så är man ju pensionär efter 30 då? Eftersom hjärnan blir äldre efter det?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ho) skrev 2023-12-26 23:00:16 följande:

Man är vuxen när man kan ta hand om sig själv och barn.

Så tänker jag med
  • enfunderandeman

När man kan försörja sig själv, ta hand om sig själv. 

Det har väldigt lite göra med om man har barn eller inte. Det är många föräldrar som  använder detta, för att få ett tillfälle slår sig själva lite över bröstet där. För att det ska verka duktiga. Med tanke på hur många vuxna som inte har barn i dagens samhälle. Och där allt fler avstår. Får man nog tänka om lite. Finns oansvariga som har barn med. Och det kan även vara ett moget/vuxet beslut att avstå. Faktiskt inse att det inte "bara är" att skaffa barn. Då skulle fler barn inte behöva råka illa ut ibland. Så det säger egentligen inte mycket. Eftersom en hel del föräldrar saknar konsekvenstänk. Och är urusla på barnuppfostran dessutom.

• Anonym (Pts)

Vad löjligt att koppla det till forskning! Alla är unika individer!! Vi är olika och utvecklas olika!
    Jag har varit ihop med karlar 40+ som har varit omognare än min 16-åring! 
    Jag tror absolut man kan vara vuxen när man är 18, samtidigt som man inte är vuxen fast man fyllt 30.
    Erfarenhet behöver inte vara synonymt med mognad!!

• Anonym (Jrkff)

Alltså vid 18 är man ju myndig så vill ju säga då. Men tycker mer att man är det vid 25-30. 

• Anonym (Man)

Vuxen är väl man väl när en kan ta hand om sig själv,  står för de beslut man gör å tar.
    Många olika åldrar på de !

Svar på tråden när är man vuxen?