• Anonym (?)

Förstör jag för pappan och barnen?

Min sambo och jag separerade nyligen, vi har två barn tillsammans som är 9 och 11. Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner samt att vi ville olika saker med vår relation.

Jag kommer att bo kvar i lägenheten och köpa ut honom och han kommer att köpa en ny till sig. Detta är vi överens om och han har varit tydlig med att han inte vill bo kvar här. När han har hittat boende till sig kommer vi att ha barnen varannan vecka.

För mig hade det varit helt okej att han bott kvar här tills dess att han hittat en ny lägenhet, men han vill inte utan har valt att bo hos sin bror så länge. Där kan han inte ha barnen varannan vecka så de har bott kvar här hos mig och bara träffat pappan någon gång (det har bara gått ca 2 veckor).

Nu har pappan kommit fram till att han vill vara med barnen lika mycket som jag och hans lösning på det är att vi bor varannan vecka i min lägenhet till dess att han fixat sin egen lägenhet. Denna lösning fungerar inte alls för mig eftersom jag inte har någonstans där jag kan bo varannan vecka under en längre tid. Pappan tycker att jag får lösa det på något sätt.

Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit. Jag har erbjudit mig att sova i ena barnets rum så han kan ha sovrummet för sig själv, men det vill han inte. Jag har då lagt fram som förslag att jag kan hålla mig hemifrån två kvällar i veckan så kan han och barnen umgås här hela kvällen. Samt att jag kan åka bort någon helg. Han får givetvis träffa och umgås med barnen övrig tid också, bara det att det får ske på annan plats än i mitt hem om han inte vill träffa mig.

Pappan tycker att jag är oresonlig och förstör för honom och barnen för att jag inte går med på lämna mitt hem varannan vecka. Jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom, samtidigt som jag så klart inte vill försvåra hans umgänge med barnen. Så vad tycker ni? Förstör jag för pappan och barnen? Borde jag lämna min lägenhet till honom varannan vecka (hur nu det skulle gå till)?

• Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?
  • Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-26 20:03:26 följande:

Egentligen orkar jag inte höra allas personliga historia här men det är nog för de flesta underförstått att jag syftade till den som brutit upp ett förhållande där den ena blir lämnad och får sitt hjärta krossat som ts beskrivning av situationen antyder. Lämnar man en person som bedragit, sårat eller dyl så är det naturligtvis inte samma sak. Gör dig själv en tjänst och var inte så lättkränkt.

Vad ska man ha för bedömningsgrund när man beslutar vem som ska få bo kvar i fred i det gemensamma hemmet? Hur svinigt den som dumpar betett sig? Ska det räknas in hur svinigt den som blivit dumpad betett sig? Eller är det känslorna som räknas? Är det den som är mest ledsen som ska få bo kvar? Räknas det även när den som är överdrivet ledsen? Eller ska den med minst pengar få bo kvar? Eller den med minst möjlighet att slagga hos släkt och vänner? Vilka jävla kriterier ska man ha?
  • fkh
    Anonym (lina) skrev 2016-02-27 00:01:21 följande:

Vad ska man ha för bedömningsgrund när man beslutar vem som ska få bo kvar i fred i det gemensamma hemmet? Hur svinigt den som dumpar betett sig? Ska det räknas in hur svinigt den som blivit dumpad betett sig? Eller är det känslorna som räknas? Är det den som är mest ledsen som ska få bo kvar? Räknas det även när den som är överdrivet ledsen? Eller ska den med minst pengar få bo kvar? Eller den med minst möjlighet att slagga hos släkt och vänner? Vilka jävla kriterier ska man ha?

Det står ganska tydligt i trådstarten att sambon föreslagit ett scenario där båda parter "får bo kvar" veckovis tills han själv hittat nytt boende. Så jag förstår inte riktigt vad du har för huvudbry. Nu har det dessutom framkommit att ts själv föreslagit det som jag själv syftat till så du kanske bör fråga henne om du vill ha ett relevant svar.
  • Anonym (lina)
    fkh skrev 2016-02-27 00:21:45 följande:

Det står ganska tydligt i trådstarten att sambon föreslagit ett scenario där båda parter "får bo kvar" veckovis tills han själv hittat nytt boende. Så jag förstår inte riktigt vad du har för huvudbry. Nu har det dessutom framkommit att ts själv föreslagit det som jag själv syftat till så du kanske bör fråga henne om du vill ha ett relevant svar.

Han vill alltså slänga ut sin (snart fd) sambo varannan vecka.. Vem skulle vilja bli utslängd hemifrån sådär? Inte jag i alla fall. Förstår om ts skulle skadat exet på nåt sätt. Men det har hon ju inte. Hon har bara slutat älska honom.
  • Anonym (lina)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-26 23:53:05 följande:

Du och t kanske är de största stolpskott jag någonsin stött på. Med eran login så får FAKTISKT kvinnan skylla sig själv då hon blir våldtagen. För vet du vad, hon hade ju faktiskt en kort kjol på sig. Du pratar om parasiter, dags att ta en självrannsakan!

En extrem parallell men de med någon innanför pannbenet förstår.

Du drar verkligen märkliga paralleller när du jämför våldtäkt och separation.. I en våldtäkt utsätter förövaren offret för fysisk och psykisk skada. När ett förhållande tar slut finns det däremot ingen förövare och därmed heller inget offer. Att sluta älska någon och inte vilja vara med någon innebär inte att man gör någonting mot någon. Istället innebär det att man slutar göra någonting mot någon. Man slutar nämligen bara att älska någon.
  • Anonym (suck)
    fkh skrev 2016-02-27 00:21:45 följande:

Han kräver att hon lämnar lägenheter varannan vecka, men hur det ska gå till skiter han i, hon ska bara ordna det. Att hyra en lägenhet tillsammans är han inte intresserad av då han kan sova hos sin bror varannan vecka.

Lägenheten är bådas än så länge. Båda har lika stor rätt till den. Klarar han inte av att bo där så är det hans problem. TS har gjort mer än vad man kan begära för att hjälpa honom men han vill bara j*vlas. Hur kan man försvara ett sånt omoget beteende? Varför behöver inte han tänka på barnen? Varför ska ts vända ut och in på sig själv för att göra han nöjd? Hon slutade älska honom som en partner. Men det hände inte på 1 vecka. Dom har pratat om det många gånger, dom har gått i terapi tillsammans, det har vart klart länge att dom vill olika med deras relation, så nån jätte chock kan det ju inte ha vart för honom.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-26 23:53:05 följande:

Du och t kanske är de största stolpskott jag någonsin stött på. Med eran login så får FAKTISKT kvinnan skylla sig själv då hon blir våldtagen. För vet du vad, hon hade ju faktiskt en kort kjol på sig. Du pratar om parasiter, dags att ta en självrannsakan!

En extrem parallell men de med någon innanför pannbenet förstår.

Det är något allvarligt fel med dig.
  • Anonym (lina)

Ts har inte gjort någonting elakt mot sitt ex. Det enda hon har gjort är att hon slutat älska hono. Och slutat vilja med honom. I själva verket har hon inte gjort någonting mot exet.

• Anonym (Nnn)
    Anonym (suck) skrev 2016-02-27 02:56:55 följande:

Det är något allvarligt fel med dig.

Mänmiska utan spärrar som njuter av att få kränka andra anonymt. Sådana finns också.
  • fkh
    Anonym (lina) skrev 2016-02-27 02:22:43 följande:

Han vill alltså slänga ut sin (snart fd) sambo varannan vecka.. Vem skulle vilja bli utslängd hemifrån sådär? Inte jag i alla fall. Förstår om ts skulle skadat exet på nåt sätt. Men det har hon ju inte. Hon har bara slutat älska honom.

Han skulle ju lika gärna kunna kräva sin rätt att få köpa ut henne istället för vice versa och bett henne hitta nytt boende. Sen är det en stor skillnad på att slänga ut någon och att be någon hitta en alternativ boendelösning varannan vecka, men varför inte bre på med lite melodramatik. Det ser inte ut som att någon hamnar på gatan iallafall så lugna dig lite.
  • fkh
    Anonym (suck) skrev 2016-02-27 02:56:01 följande:

Han kräver att hon lämnar lägenheter varannan vecka, men hur det ska gå till skiter han i, hon ska bara ordna det. Att hyra en lägenhet tillsammans är han inte intresserad av då han kan sova hos sin bror varannan vecka. .

Jag hinner bara läsa och kommentera på första stycket. Hade trådstarten lydit som följande "Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit eller att vi hyr en lägenhet tillsammans som vi bor i växelvis" istället för enbart det förstnämnda alternativet så hade jag svarat att för barnens skulle är det sistnämnda upplägget det bästa då de på ett naturligt sätt får vänja sig vid separerade föräldrar innan de helt byter hemmiljö på halvtid.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?