• Tess1990

BF December 2016

Ledilnaan skrev 2016-06-21 20:10:18 följande:

Jag är i v14 och jag mår fortfarande illa varje dag. Förra graviditeten så mådde jag illa fram till v.22 tror jag... Hoppas det inte håller i sig så länge denna gången. Jag kräks iallafall inte, det har jag aldrig gjort när jag varit gravid.

På tal om förstoppning, jag har problem med det, äter krossade linfrön och russin, det hjälper. Min barnmorska rekommenderade Psylliumfrön, 1-2 msk i ett glas vatten, vänta 10 min och drick sen. Ska funka väldigt bra tydligen.

Har inte testat själv, eftersom linfröna funkar än så länge.

Jag mådde illa och kräktes fram till dagen innan förlossningen förra gången ^^

Blev lite bättre efter v.20 och de var "bara" några gånger i veckan då

Men förstörde halsen och var inne på akuten i 7e månaden där läkaren ställde fel diagnos och jag fick svamp i munnen av penicillinet han gav mig och sen ville ingen tro på att jag hade svamp.. så fick ingen hjälp och medicin förren jag bröt ihop hos spec.mvc läkaren och bönade om medicin, blev bra efter förlossningen.

Sen fick jag 4 hål + dra ut två ruttna visdomständer :(

Så jag hoppas verkligen att iaf kräkningarna slutar snart!

"Bara" illamående är visserligen illa nog men går ju att dölja hyfsat bra och leva
  • Tess1990
    Cossi skrev 2016-06-22 19:03:19 följande:

Är det någon som fått dille på speciell mat ännu? Eller kommer det senare? Jag kan vara lite sötsugen men annars ingen jätteaptit. Fortfarande massa saker jag absolut inte vill äta men inget speciellt sug, dricker kanske mer apelsinjuice, brukar jag inte dricka annars. I tidigare graviditeter har jag en gång ätit rivet äpple med yoghurt och kanel, en annan gång risifrutti, då åt jag verkligen det varje dag. Efter förlossningen slutade det helt och jag har nog inte ätit en risifrutti de senaste 10 åren!

Nej inte än ^^

Men bad sambon köpa blåbärs gräddglass igår men har inte ätit de än så var nog inte så hyper sugen :P

Förra gången fick jag starka sug men de gick över rätt fort när jag fick de 1-2 gånger

Däremot började jag efter förlossningen att älska räkor och svamp!? :O

Aldrig tyckt om de, brukade pilla bort de från maten till och med men sambon köpte en sallad med räkor när vi skulle åka hem från bb och det luktade sjukt gott, snodde åt mig resten ^^ älskar räkmackor!

På kryssning vill jag äta de minst 3 gånger!

Sen luktade champinjoner otroligt gott i affären, köpte med hem och stekte med ris och kryddor och älskar de och all annan svamp sen dess :P

Jättekonstigt!
  • Tess1990
    Y o L o skrev 2016-06-28 22:34:23 följande:

Om ni promenerar en längre stund (tex idag 75min) får ni ont i ryggen o höfter då? Jag blev helt slut i både rygg o höfter samt även ganska trött i fötterna o benen.

Frågar pga att jag börjar tro att jag kommer få foglossning igen och undrar då om typ Alla blir trötta i rygg o höfter eller om det är kopplat till den förbannade foglossningen.

Jag får ont av foglossningen

Behöver ibland inte ens gå någonting utan de bara kommer, igår låste sig höften på ena sidan så ena benet blev kortare :( gjorde skitont!

Ont i ländryggen av att böja mig och lyfta saker/barn

Annars brukar de bli jobbigt efter 3-4km när jag går till och från sonens förskola (sammanlagt 6km, varav 1,5×2 är uppförsbacke)

Helt död i kroppen på kvällarna då :/

Senast jag var till läkaren beskrev jag de och hon tryckte på min rygg och hon sa iaf att de var foglossning och rekommenderade sjukgymnast
  • Tess1990
    MP88 skrev 2016-07-06 12:09:20 följande:

Har någon börjat fundera på namn? Vi har två favorit namn, vi vet ju inte vad det blir förrens om nån vecka. Våra favoritnamn är Vincent och Lovisa :) Berätta gärna vad ni har för namn på era listor!

Lovina (favorit!)

Lotus (favorit!)

Evangeline (mellannamn)

Lily (mellannamn)

Kili

Charlie

Vincent

Freja

Terry

Ingen aning vad de kommer bli, får se när hen föds

Våran son heter Dante :) (pappan heter DANiel och jag THErese ^^ + tre olika personer sa oberoende av varandra att det var ett jättebra namn, när han föddes var det en liten Dante)

Hans mellannamn består av farfars namn och min styvfars namn ihopsatt, var för sig är dom vanliga, tillsammans finns det bara en enda till i sverige som heter ^^ tänkte lägga till Lotus också men blev inte så
  • Tess1990

Var på RUL idag :D

Hen lever och har inte tre huvuden! (Haha drömde de)

Allt såg jättebra ut, blev flyttad fram 2 dagar (19+0 till 19+2) så har nu BF 2a Dec :)

Moderkakan satt lågt i bakvägg så ska tillbaka i v.32 för att kolla läget igen, har just nu inge problem av de iaf

Har känt hen i flera veckor men iförrgår, igår och idag har jag inte känt nåt, men de var för att hen ligger dubbelvikt mot min ryggrad ^^ så lite oroligt var de innan

• Tess1990
    MP88 skrev 2016-07-14 14:02:42 följande:

FOGLOSSNING!!?? Är det någon som börjat känna av det? Jag har haft ont höger om svanskotan och i höfterna i två dagar. Idag på gymmet gjorde jag övingar som skulle vara bra om man hade foglossning. Är det kört nu? Kommer jag ha foglossning resten av graviditeten nu? 

Japp, haft det sen många veckor tillbaka och både läkaren och bm säger att det inte kommer gå över förren efter förlossningen

Fick samma förra gången men kände att det blev lite mindre smärtsamt sista veckorna innan förlossningen

Jag har i ländrygg, blygdben, ljumske och höfter

Gå i trappor är otroligt smärtsamt men de hjälper att gå lugnt och med väldigt små steg, ser aslöjligt ut men ja vad gör man

Gör inga särskilda övningar men försöker att tänka på att ligga med kudde mellan knäna, sitta rakt, små steg och inte sitta stilla för länge och också vila efter en stund aktivitet, inte överanstränga men inte bli för stel heller

Har instabilt bäcken normalt så har nog lite extra illa foglossning
  • Tess1990

Jag känner hen varje dag nu, bök och sparkar

Särskilt på kvällarna och efter jag ätit

Måste ligga ner efter måltider för att inte kräkas så tillbringar mycket tid i sängen :/

Mår fortfarande illa och kräks, foglossning som gör ont och tål inte värmen alls!

Längtar till sval höst nu ^^

Så otroligt skönt att bada i sjön! Hittat en perfekt strand 20min bilväg ifrån, både barnvänlig och möjlighet att simma lite längre sträckor

Slarvat som tusan med järntabletterna :/ blir så otroligt hård i magen av dom.. men måste börja ta dom mer noga nu

• Tess1990

Vi är genusmedvetna och begränsar inget utifrån könsorgan eller förlegade könsroller

Saknar ingenting med min son som en dotter hade kunnat ge

Känslor, empati, omhändertagande, klänningar, rosa och lila, shoppa, gos, låta håret växa, leka med dockor med en massa mera får jag jättemycket tillsammans med min son ("killgrejer" också såklart) att erbjuda honom allt och inte dela världen i två ger otroligt mycket mer för alla oss

Så en till son eller en dotter gör ingen skillnad för oss, särskilt inte när de handlar om små barn, dom är individer först och främst.

• Tess1990
    olw24311 skrev 2016-08-07 12:16:37 följande:

Nu känns det som PK-maffian får ta och lugna ner sig. Det är skillnad på pojkar och flickor. Kom inte och säg något annat. Det är helt normalt och OKEJ att önska sig ett visst kön. Att önska sig något betyder inte att man inte kommer att älska bebisen om dem har det andra könet. Med tanke på att det ALLTID är den första fråga man får som gravid är "pojke eller flicka?" så är det också ganska viktigt. Folk blir nästan förnärmade när jag säger att jag inte tänker kolla.

Jag tänker inte ens låtsas förstå hur ni som har svårt att bli gravida känner er men jag lider med er. Men procentuellt är ni färre och vi som inte har haft några problem måste också få uttrycka våra känslor utan att bli påhoppade. Vi försöker sätta oss in i eran situation. Snälla försök göra detsamma.

Så du tycker de är fullt rimligt och okej att kalla dom som inte håller med för "PK-maffian" och säga att vi inte får säga att det inte är någon skillnad mellan pojkar och flickor?

Förlegade mossiga och skadliga känsroller och påtvingade fack är något bra att pracka på ett till och med ofött barn?

Det folk tycker ska styra om något är viktigt?
  • Tess1990
    olw24311 skrev 2016-08-07 14:08:08 följande:

Flickor och pojkar är olika. Finns inte någon läkare eller forskare som säger motsattsen.

Vad som inte existerar är genusbenämning på saker, sysselsättningar, känslor, beteenden och så vidare.

Inte så olika som vissa här vill påstå och särskilt inte spädbarn/småbarn

Finns gott om studier som visar att det finns större variationer inom grupperna pojke/flicka än mellan dom och att människors förväntningar och beteende mot dom formar dom olika än vad dom egentligen i grunden är

Och dom som Inte vill begränsa sitt barn utifrån kön måste vara "PK-maffia"? Vad är då dom som begränsar sitt barn utifrån kön?
Svar på tråden BF December 2016