• Tess1990

BF December 2016

Miaairam skrev 2016-05-09 22:13:50 följande:

Tror bara jag fastade inför glukosbelastningen i förra graviditeten, alltså test för diabetes, och det var längre fram. Inte för inskrivningen iaf. Dock ombedd att ta med morgonkiss i ett litet rör som jag fick på hälsosamtalet. Kan kanske vara olika rutiner på olika mvc?

Jo inför glukosbelastningen vet jag att man måste fasta innan, klarade inte av att göra det förra gången men tänkte göra det nu, men tror dom gör det först i v.25-28 om man inte har symptom innan

Kommer inte ihåg alls hur dom gjorde med det första blodprovet i armen förr gången

Hon sa inget om kiss till mig nu iaf ^^
  • Tess1990

Inskriven på mvc nu!

Förvånad över hur bra värden jag ändå hade!

Trodde blodtrycket eller blodsockret skulle ligga högt men nepp, fick även gjort det större blodprovet i armen ^^

Tycker jättemycket om min barnmorska också!

Hon är så snäll, duktig och lyssnar verkligen på mig :)

Flygekorre - jag har haft en jävlans molvärk till och från ett par gånger, någon gång har jag varit tvungen att lägga mig ner och det gör ibland väldigt ont när jag typ vrider på mig, drar i nedre delen av magen

Hade som knivhugg i magen under förra graviditeten, ligament vid livmodern som sträcktes när jag gick en längre bit, väldigt jobbigt men tydligen ofarligt

• Tess1990
    Ledilnaan skrev 2016-05-10 15:56:29 följande:

Glukosbelastning? Det har jag inte gjort vid någon av mina graviditeter, eller ens fått frågan om, varför ska ni göra det? 

Ja som dom andra redan sagt så gör vissa mvc det på alla och andra bara på dom med högre risk

Det visar bättre hur kroppen hanterar socker/insulin än bara vanligt blodsockerprov i fingret, graviditetsdiabetes kan missas vid bara vanliga proven ibland

Förra mvc jag gick på ville att jag skulle göra pga. Min övervikt, den jag går till nu vill helst göra på alla
  • Tess1990
    Y o L o skrev 2016-05-11 12:37:28 följande:

När man äter lergigan, måste man tänka på att dricka mindre koffeindrycker då? Dricker inte kaffe men Cola.

Max rekommenderade dosen koffein för gravida är 300mg/dag

1 lergigan comp innehåller 50mg

I glas coca cola (2,5dl) tror jag innehåller runt 20-30mg?

Så det beror på hur många tabletter du tar och om du får i dig koffein från annat (en del choklad kan innehålla lite och the och såklart kaffedrycker)

Så lite kan man ju tänka på det och inte dricka typ 2L coca cola och ta 10 tabletter på en dag ^^ det innebär ju ökad risk för missfall och hjärtklappning och grejer men definitivt livsfarligt är det inte
  • Tess1990
    Y o L o skrev 2016-05-12 07:04:41 följande:

Till er som äter lergigan:

Hjälper det er? Mår ni mindre illa eller slipper ni det helt?

Jag orkar inte må såhär illa hela tiden, tänkte mig att lergigan skulle hjälpa mycket men känns inte så.

Det hjälpte första dagarna jättebra men nu börjar jag tro att det bara var en slump att jag mådde bättre då för jag har både vart illamående och kräkts trots dom :( fick även kliande utslag på underarmarna andra dagen så har tagit en paus nu och tänkte prova igen i helgen

Har du tagit prover för sköldkörteln?

Min bm sa att det kunde vara den som orsakade mitt illamående

Mitt illamående är som ett jäkla lågtryck i huvudet hela tiden, får panik över att kräkas offentligt, på någon eller typ svimma av.. mår inte heller bättre av att kräkas som förra gången utan blir bara skakis och får ont i magen och är fortsatt illamående
  • Tess1990
    Y o L o skrev 2016-05-12 14:49:52 följande:

Nej det har jag inte testat. Är det även sköldkörteln som kan göra att man fryser hela tiden? Tror någon sa det till mig, jag fryser alltid, har tom extra element på nu i detta väder och dubbla tröjor.

Beroende på om den är underaktiv eller hyperaktiv så kan man tydligen ha sjukt många olika symptom, är ju hormoner och det är tydligen vanligt att man får problem som gravid eller efter :/

Och just frysa tror jag kan vara ett symptom

Min syster som också har barn har fått d-vitaminbrist och läkare misstänker att det är nåt med bisköldkörteln

Visste liksom knappt vad sköldkörteln var för nåt innan bm nämnde det så är inte så insatt mer än att dom tagit prover för att kolla om den orsakar mitt illamående (och då kanske också har nåt med min vikt att göra? Och andra problem jag haft kanske?)
  • Tess1990
    ranten skrev 2016-05-15 21:05:34 följande:

Någon mer som äter lågkolhydratskost? Jag gjorde inte det förra graviditeten och det känns enorm skillnad! Jag är inte illamående, visst det kan flyga på mig någon minut eller så. Jag känner mig inte hungrig jämt. Sugen visst ibland. Jag är inte alls lika trött om kvällarna. Jag orkar tom. Gå till gymmet. Har inte gått upp något och känner mig inte direkt svullen. I vecka 10 förra gången hade jag gått upp 8kg. Hade varit intressant om det är fler som har liknande erfarenheter?

Annars börjar tröttheten komma för mig nu, är i 7+1 idag. I fredags somnade jag till tre gånger hos tandläkaren när de lagade en tand!!! Lite pinsamt ????

Jag vet inte vad jag skulle äta om jag inte åt kolhydrater... är så äcklad av kött, mejeriprodukter, ost och grejer.. växer i munnen och ryser av bara tanken även om jag tvingar i mig det lite några gånger om dagen..

Ostfralla som fyller upp magen är det som hittills, och var så även förra gången, som dämpar illamåendet och lyckas hindra mig från att kräkas mest

Äter mycket frukt och grönsaker, köpte vattenmelon igår och mums va gott!

Så för mig är det lite tvärtom

Går in i v.12 imorgon och har ännu inte gått upp dom 3kg jag gick ner i magsjukan för ett par veckor sen :/
  • Tess1990
    Miaairam skrev 2016-05-15 22:44:02 följande:

Någon som känner av några "cravings" ännu? Jag är överförtjust i Tropicanas juice "Golden Grapefruit", men inget okontrollerbart hittills. Hoppas slippa kämpa mot lusten all äta sked efter sked med Nutella denna gång...

Jag vill äta leverpastejsmackor!

Inte gjort de på typ 10år.. och jag vill verkligen inte men åh så gott det skulle vara..

Annars är det inget särskilt än förutom att ostfrallor är gott och dämpar mittt illamående och jag kräks inte efter jag ätit de, men de är inget jag känner att jag måste ha

Tappat sugen för choklad, precis som förra gången :P men de är jobbigt ibland med cravings, att vilja ha och knappt kunna sluta ens när man vill
  • Tess1990
    MP88 skrev 2016-05-17 18:21:28 följande:

Hur mår ni alla? Jag mår som en sur disktrasa, har ingen ork, illamående och inte sugen på någon mat. Min stackars sambo får jobba röven av sig här hemma. Jag är så fruktansvärt trött och orkar inte göra nånting!

Samma här! + att sonen kräver sitt som vanligt och måste till förskolan/underhållas under vabb

Jag kräktes offentligt idag :( som tur de ute iaf! Men var massa folk som gick förbi.. ska till läkaren på mvc för mitt illamående imorrn

Tar du nån medicin för de? Lergigan comp hjälpte lite för mig förut men inte längre, ska testa att öka dosen (bara tagit 1 åt gången tidigare och får ta upp till 3)
  • Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-17 19:45:55 följande:

Å stackare att du kräktes offentligt måste ha varit jobbigt.

Oerhört påfrestande psykiskt! Är ju så utelämnande och förnedrande :( som tur de sa ingen nåt, hade nog brytit ihop och börjat gråta då.. torkade av munnen, drack lite vatten och skyndade hem med sonen sen, som satt i vagnen och väntade så tålmodigt! Har så dåligt samvete för att han får se mig må så dåligt och blir åtsidosatt.. hoppas läkaren kan hjälpa mig med nåt mer för det här är inte okej
Svar på tråden BF December 2016