• Tess1990

BF December 2016

28+4 idag för mig, 79 dagar kvar enligt gravidappen ^^

Min bm har stenkoll på mig, gjort glukosbelastningstestet och det visade ingen diabetes och alla andra provet har sett bra ut :)

Ska dit igen den 29e och sen ultraljud 3e okt för att kolla om moderkakan flyttat på sig, hur stort barnet är och hur navelsträngen ser ur (min son hade en otroligt kort som hade kunnat orsaka komplikationer, upptäcktes inte förren vid födseln)

Sen besök på förlossningen den 5e för att diskutera förra förlossningen och kommande och sen blir de nog ännu tätare kontroller på mvc tills de är dags

När ska egentligen den riktiga hösten komma!?

Är så jäkla varm av mig att jag längtar till riktig kyla nu!

• Tess1990
    BIX skrev 2016-09-15 08:44:15 följande:

Läste tidigare att det var någon (minns inte vem) som kommenterade värmen.. Jag tycker också det är jättejobbigt. Hade ett gräl med sambon i morse, för att jag klagade på att det var för varmt i sovrummet efter att jag legat vaken halva natten pga att det varit för varmt för att sova. Jag tycker vi måste få ner temperaturen och han menar att det redan är svalt och att jag är helt oresonlig, särskilt med tanke på att vår dotter på 16 månader sover där med oss. Jag har sedan innan tagit bort täcke och har bara påslakanet, samt ett linne och ett par luftiga shorts på mig. Det är svårt att skala bort mer eftersom jag inte gillar att inte ha någonting över mig, och dottern som ligger mellan oss genast börjar pilla med med mina bröst om jag är naken. Sambon sover i kallingar och ett tunt sommartäcke. Känns som att det är läge för honom att antingen sätta på sig pyjamas eller ta ett varmare täcke. "Jag har aldrig problem med att sova" säger han. Vafan!?! Det handlar ju inte om hans sömn, utan om min... Ok att jag säkert har högre kroppstemperatur nu när jag är gravid (är ganska varm av mig annars också) men det har väl ingen betydelse! Fattar inte vad han vill att jag ska göra, mer än hålla med om att det inte är för varmt.  Bla bla bla gnäll och tjat 

Men shit va taskigt!

Jag har haft fönstret öppet i sovrummet varje kväll nu, men måste sluta nu för fick in en monster spindel igår.. som satt på väggen bakom oss när vi satt i soffan på kvällen.. och ja jag är livrädd för spindlar och fick panikångest!

Men vi har stora fläktar som är på när jag vill, sambon och sonen får ha på sig kläder eller filtar om dom tycker de är kallt

Mitt behov av att inte må illa och kräkas (vilket jag ibland gör av värmen) och sova så mycket som möjligt går först, och annars finns ett annat sovrum eller soffan för dom.

Tycker inte alls att du är gnällig eller tjatig när du vill göra de bekvämt för dig för att kunna sova, jätteviktigt ju! Han som bara är taskig och inte hjälper..
  • Tess1990
    Miaairam skrev 2016-09-18 00:49:40 följande:

Skönt att han tagit sitt förnuft till fånga. Här sover sambon med vintertäcke, jag utan täcke och fönstret står på vid gavel... Mot slutet av förra graviditeten, i smällkalla februari, sov han med mössa och två täcken, medan jag bara hade påslakan och ett linne, även då med öppet fönster!

Haha! Med bulle i ugnen så kan man verkligen bli som en ugn!

Förra gången gick jag runt i december med tunna leggings och tunn kortärmad bomulls klänning medans de snöade och alla andra hade vinterjacka, mössa, vantar, benvärmare, tjocktröjor och ja allt för att hålla värmen!

Sambon försökte få på mig jacka iaf men jag blev bara jättevarm och mådde illa av de ^^

Lite jobbigare nu är de dock, måste ju klä på sonen för förskolan men blir alltid tveksam om jag kan lita på mig själv eller om jag kommer klä honom för kallt bara för att jag tycker de är varmare, så får fråga sambon hela tiden och ta med fler ombyten/lager ^^
  • Tess1990
    Hallondricka skrev 2016-09-19 21:18:50 följande:

Måste bara fråga. Kostar era ultraljud något? Rutinultraljudet var gratis men uppföljande ultraljud som jag måste göra kostar 300:- Det är ej privat utan inom landstinget. Tredje ultraljudet är denna veckan och tack och lov är kommer jag då upp i summan för frikort. Har graviditetsdiabetes så betalar för provtagning och läkarbesök varje månad med. Och mödravården säger dem är gratis...

Men alltså va!?

Jag ska göra ett extra ultraljud om 2 veckor och troligen minst 1 till, alla kommer vara gratis då det är på remiss från mvc

Även provtagningen för femte sjukan och glukosbelastningstestet var gratis då de var på remiss

Verkar ju jättekonstigt att de inte är gratis då de är på remiss/graviditetsrelaterat!?
  • Tess1990
    sillencillasill skrev 2016-09-20 17:15:46 följande:

Kanske en jättekonstig fråga men varför alla extra ultraljud? Tillväxt ul? Eller är det något annat?

För mig är det för att moderkakan var för långt ner på RUL, finns risk att den inte flyttar upp vilket kan göra de omöjligt för vaginal förlossning eller ge ökad risk för blödningar :/

Och sen vill dom att jag ska göra TUL då jag är överviktig (trots att dom kan mäta livmodern bra och känna allt bra på utsidan)
  • Tess1990
    mocha8676 skrev 2016-09-21 11:43:59 följande:

Jag ska på en extrakontroll hos Bm om en vecka för att mäta måttet på magen. Hade mått 29 och det var högt över kurvan. Är det högt nästa mätning så måste ultraljud göras för att se om det kan bero på mycket fostervatten, stort barn osv.

Vilken vecka är du i?
  • Tess1990
    mocha8676 skrev 2016-09-21 13:15:38 följande:

När jag var på kontrollen var jag i 25+4. Nu 26+4

Oki! Jag var i v.29 (28+3) när jag hade mått 29, så då är de ju lite skillnad

Hoppas de jämnar ut sig eller bara beror på stor livmoder
  • Tess1990
    mocha8676 skrev 2016-09-24 15:07:57 följande:

Nu är vi alla i tredje delen av graviditeten va? Jag går in i vecka 28 idag och inser att det bara är 90 dagar kvar till beräknat datum :) känns så nära, samtidigt som det känns långt bort.

Någon mer än jag som känner att tröttheten som var dom första månaderna kommit tillbaka? Det är jobbigt att vara så trött. Ligger just nu på soffan i vilorummet på mitt jobb.. Fattar inte hur jag ska orka jobba en timme till efter rasten...

Jag gick in i v.31 idag (30+0) har 69 dagar kvar enligt appen ^^

Har också blivit sjukt trött igen :(

Trots att jag knappt gör något egentligen, men de har nog flera orsaker, bråk med närstående, ingen sömn pga. Aktiv bebis och halsbränna hela nätterna, ont i fogarna och magen :/

"Tur i oturen" att jag inte har nåt jobb, skulle aldrig klarat av att jobba som gravid!
Svar på tråden BF December 2016