BF December 2016
Tack alla!
Öppen 3cm nu, men har en del krans och tapp kvar men vi får stanna! Väntar på rum just nu :D äntligen! Fast de börjar bli lite läskigt nu
Tack alla!
Öppen 3cm nu, men har en del krans och tapp kvar men vi får stanna! Väntar på rum just nu :D äntligen! Fast de börjar bli lite läskigt nu
18.51 kom lilla Lovina :D
Gick väldigt fort efter dom tog hål på vattnet, ingen trodde att jag hade krystvärkar än så ingen var beredd haha, undersköterskan fick inte äta middag och bm kom precis och fånga barnet typ ^^
Gjorde hemskt ont men var skönt att få krysta och följa kroppen, fick ha lustgas hela tiden då de gick så fort, hann inte med epidural
Förlorade dock 1,3L blod och fått medicin för de, kommer stanna ett par dagar för att hålla koll på mitt mående, är hel annars ^^
Och bebis mår jättebra!
Vi var inlagda på BB fre-mån pga. För hög andningsfrekvens hos lillan, dom tog även prover som visade tecken på infektion :(
Massa blodprov och kontroll varannan timme 1 dygn och sen var 4e timme, snack om lungröntgen och flytt till neo, men så sjönk andningsfrekvensen och infektinsproverna och vi fick äntligen åka hem!
Fast bara nån timme innan tog dom HB på mig och de var lite väl lågt, 87, så dom snackade om att låta oss stanna längre och behandla mig för de.. men då jag mådde okej och vi verkligen ville åka hem så fick vi åka, men mår jag minsta dåligt så ska jag åka tillbaka eller till akuten :/
Ska till mvc på torsdag och ta HB och blodtryck.
Nu har storebror åkt på världens förkylning, feber och kräkts en gång, och bara jag får trösta så slits mellan att mata lillan och trösta storebror :/ pappan hjälper så gott han kan
Mina muskler i rygg och mage börjar strejka nu också, märks att jag genomgick något väldigt fysiskt bara för några dagar sen! Medicinerna och livmodermassagen jag fick mot blödning har iaf gjort att jag blöder väldigt sparsamt nu ^^
Hoppas verkligen alla ni andra som fortfarande väntar får träffa era små snart! Och att allt går smidigt och bra
Grattis alla som har fått nu!
Blir helt gråtig av era förlossningsberättelser ^^
Här går de jättebra! Storebror är så himla duktig och hjälpsam, han verkar helt kär i lillasyster <3
Och hon är så snäll och lugn! Kan ligga och bara titta helt tyst, skriker extremt sällan och i princip bara om de tar nån sekund för mycket att ta tag i bröstet ^^ men jag är nära henne hela tiden och erbjuder på första signal så de händer inte så sällan, ammar allt ifrån 2-3 timmar non stop till 2-3 timmar imellan, funkar bättre och bättre efter en del sår och för litet tag i början men vi övar på
Hon blev 1 vecka gammal igår, och navelstumpen trillade av inatt :) kan inte fatta att hon är här och bara vår! Helt förälskad i henne <3
Jag vet att detta är omöjligt att svara på men nu gick min slempropp. Hur långt efter att den har gått satte förlossningen igång för er som fött?!
Amningen med första barnet funkade inge bra, dåligt tag, sår och krångel, ingen hjälp, knappt nå stöd, dåliga råd och dumma kommentarer
Övertygad nu i efterhand att han hade för kort läppband
Helammade 4 veckor iaf, sen delamma och gav flaska med ersättning fram till 8 veckor, då hade han börjat vägra amma sen nån vecka tillbaka och då började mjölken sina, pumpade och gav fram till 9 veckor och sen blev de bara ersättning
Så besviken och arg på hela den upplevelsen :(
Nu i och med att jag blödde vid förlossningen så dröjde amningen en liten stund, men de kändes okej för de var jag som sa att pappan fick ta barnet och inte dom som bara tog bort henne från mig
Första amningen var lite knepigt med position men funkade, sen började de göra ont!
Andra dygnet ammade hon 6 timmar non stop!
Och taget var lite för litet så jag fick sår och smärta, sökte hjälp i en grupp på fb, och sen övade vi och använde purelan <3
Nu tar hon stora tag och ammar mer sällan och väldigt effektivt, mjölkstasen var/är okej, får handmjölka lite när hon sover länge bara
På bb gick hon ner 130g från födelsevikten (vägde 3980g när hon föddes) sen 1 dygn efter hade hon gått upp 25g ^^
I måndags var vi på bvc och då hade hon gått upp 525g på 1 vecka!
Så första dagarnas smärta och 6 timmars maraton amningen var så värt de
Har dessutom ammat framför svärfar, ett par vänner och bvc sköterskan utan ångest ^^
Så jag är bara stolt och glad över våran amning som jag hoppas funkar bra länge till!
Jag o mina funderingar :)
Undrar om ni blöder fortfarande? Jag gjorde ju KS 19 dec o blöder inget, har inte gjort det på några dagar. Har ju för mig att det höll på flera veckor? Kommer det igång igen sen eller hur var det?
Jag fick stora mängder av något för att livmodern skulle dra ihop sig, kan det påverka att jag blöder mindre nu?
Får bomba Bvc-sköterskan med frågor i morgon om inte annat hehe
Ringde. Bröts 2 gånger. Dom hann säga typ "har du varit mer fysisk aktiv". Det har jag ju, städat lite mm. Blödde nyss igenom binda, trosor o byxor men tror o hoppas att det lugnat ner sig. Har fortfarande ont i magen.
Våran plutt är 20 dagar idag, imorrn 3 veckor alltså och stora första tillökningsperioden är här och de märks!
Ammat 7 gånger på 3,5 timme nu, helst skulle jag nog inte fått lägga bort bröstet alls för henne men vi är hos deras farmor och farfar och ska ha middag med släkt snart, vi lovade att komma förut och våran stora vill ju leka med sin kusin, men jag vill bara ligga i sängen, amma och sova!
Sitter i soffan i vardagsrummet och ammar visserligen och de är okej nu innan för mycket folk kommit men sen vette fasen om jag kommer känna mig så bekväm med de, lite svårt att amma så diskret, stora mjuka bröst och hon tar tag och släpper lite hipp som happ, behöver ibland rapar mitt i också
Haha behöver egentligen inte öka mängden heller, har mer än nog! Nu senast gick hon upp 330g på 11 dagar (770g sen födelsevikten och växt 2cm)
Kiwi16
Jag kände mig redo för igångsättning redan v.37-38 i och med att dom trodde de skulle bli ett väldigt stort barn och jag hade så ont i blygdbenet, var helt inställd på igångsättning någon gång innan bf iaf eftersom jag också hade haft lite tecken på havandeskapsförgiftning men nepp, mådde bättre och bättre så fick gå tiden ut
Födde BF+7, kom igång själv men eftersom hon inte ville komma ner helt i tid så fick jag cytotec för att göra värkarna starkare och få ner henne, funkade otroligt effektivt
Men visst vet inte om de orsakade eller gjorde blödningarna som jag fick efter, värre :/
Men min erfarenhet av cytotec sen förut är iaf positivt
Vid första förlossningen fick jag värkstimulerande för att göra värkarna bättre och de funkade också väldigt bra
Ballong och andra igångsättningsmetoder eller "kicka igång de mer/fortare" har jag ingen erfarenhet med men vet att ju mer man själv är redo ju lättare är de, vet du om du är öppen eller mogen något? Har du fått hinnsvepning?
Ska ni göra kontroll av moderkakan innan? Om du inte är mogen och moderkakan är bra kanske ni kan få en skonsammare/långsammare metod men annars blir de ju som de blir, kräv att dom informerar om allt iaf!
Ang amning, hur mycket får ni ut när/om ni pumpar ut? Jag får aldrig ut mer än 60 ml, borde vara mer nu. Kunde aldrig helamma första barnet, verkar bli samma denna gång.
Hon verkar inte bli mätt, kan ligga vid bröstet länge o sen ändå verka hungrig. Kan då ge ersättning typ 90-120 ml som hon drar i sig utan problem. Hon går upp i vikt o kissar mycket o bajsar men som sagt får hon ju ersättning också.
En till fråga till dig med koll.
Ibland när hon legat vid bröstet länge så har hon spytt. Tänker att hon fått i sig mycket mjölk? Kan det va något annat som gör att hon spyr tror du? Kan det va om jag ätit något olämpligt tex?
Hur är det med er andra, har ni börjat ha sex igen efter förlossningen? Börjar känna mig sugen igen, har gått drygt 4 veckor sedan förlossningen nu. Kommer inte roligt ihåg när vi började igen förra gången så funderar när kroppen är redo och läkt. :)
Våran plutt blev 6 veckor i fredags
Vägde 3980g och var 53cm vid födseln och vägde 5720g och var 59cm vid bvc besöket i fredags ^^
På läkarbesöket för 2 veckor sen var alla imponerade av henne ^^ hon och storebror har i princip kunnat hålla upp huvudet sen födseln, väldigt stark nacke
Hon följer oss och saker med blicken och huvudet sen ett tag och ger svarsleenden sen strax innan 4 veckor, jollret/skrattet är på väg nu :) pappa är tydligen roligast ^^
Otroligt snäll och lugn, blir bara förbannad när maten tar för lång tid eller en rap sitter fast, snabbt fixat och sen är de bra, grannarna märker nog knappt att vi har en liten här nu ^^
Jag mår bra men avslaget vill inte riktigt sluta, förra veckan behövde jag inte ens binda längre, kom bara när jag var på toaletten men iförrgår kom de mer igen, trodde först de var mensen men är jättelite igen nu
Är stel och öm i höfterna efter amning!
Storebror är jättesnäl mot henne och mig, hjälpsam och vill krama och pussas men blir arg och frustrerad ibland men tar ut de på pappan, som är hemma med oss 2 veckor till, guld värt att vara tillsammans första tiden!
Storebror började förskolan smått förra veckan, än så länge går ingen sjukdom där och de går bra
Var på efterkontroll idag, allt såg jättebra ut ^^
HB var 119 (var 87 när vi åkte hem från bb och 93 en vecka efter) och blodtrycket 120/80
Rosa och fuktiga slemhinnor, perfekt livmodertapp, haha! Gjorde cellprov samtidigt, kändes ingenting :)
Kommer sakna att träffa min bm!
Lillplutt växer som fasiken! Bytt till strl.68 nu och hon väger bra över 6kg (inte vägt exakt, gissar utifrån våran egen våg när vi bär henne)
Äter bara 2-3 gånger på natten så jag får sova! Amningen funkar jättebra.
Storplutt ska strax byta till stora avdelningen på förskolan och är så jäkla duktig, tagit eget initiativ till potträning och är så snäll mot lillasyster hela tiden <3
Stl 68.. hur lång är hon? Vår kille har 56 fortfarande. Stl 62 skulle säkert funka att byta till, men hans kläder som han har är ju så fina. Inte för små än enl mig. Vet inte hur stor han är. Har kontroll först i slutet av feb.
Hur går det för er, håller ni er friska?
Min lilla är snorig, när jag ger koksalt kommer det ut mycket så det är ju bra iaf. I övrigt är hon pigg o glad.
Mammor jag behöver råd från er !
Jag har lite för lite mjölkproduktion, försökt öka upp den o själv gått på akupunktur för att stimulera hypofysen mm, men tyvärr är dottern inte nöjd efter Ammningen, jag har börjat ge Althera mjölkproteinfri ersättning och hittils har ja gett efter ja ammat ca 30-90 ml men nu de senaste har ja kunnat ge 160 ml EFTER ammning från båda brösten :/ nu ska ja gå över till o amma innan läggdags på natten o kanske någon gång på dagen mer för hennes skull än min. men här e min egentliga fråga :
hur ofta ska jag he henne ersättning? De står ju 4 timmar Imellan målen OM man endast ger ersättning. Men ja ammar ju typ 3-4 ggr om dagen + ersättning kanske 4-5 ggr. Och jag ger ju inte full dos som är ca 180 ml ,
Nu har hon blivit hungrig efter ca 1,5- 3 timmar
Min dotter 8,5 vecka
Förlåt för ett komplicerat inlägg men de e så komplicerat de känns för mig nu med delammningen, funderar på o sluta helt just för att de känns lättare o veta exakt va hon får i sig under en dag o inte som nu där hon tex kan vilja ha 60 ml på morgonen efter ammning. 150 ml på dagen utan ammning o spyr upp 10 ml , en timma efter vill amma o ammar henne plus ger 20 ml osv osv
Hej alla mammor!
Hur går allt för er? Finns det nån som kommer ihåg den här tråden än? Min tjej fick 3 månaders vaccinet i veckan, hur reagerade era små på det? Är det nån som ska gå på nån föräldragrupp i Stockholm snart, vart isåfall?
Trevlig helg alla!