• Tess1990

BF December 2016

Shhaw skrev 2016-06-01 13:56:32 följande:

Jag har varit på ultraljud idag och såg min lille sprattla och vända på sig herregud vilken känsla, dör typ av lycka!!!

Sen gick jag ner till vaccinationsavdelningen för stt bara fråga om jag behöver någon vaccination inför min resan till Bali nu 14/6 och där har dem skrämmt mig en del, behöver ta hepatit A vaccination men den är inte testad på gravida och sen tar jag inte den så är det ännu farligare om jag blir smittad! Vad ska jag göraaaa?? Jag kan inte avboka min resa pga all kostnad och de tär ju vår 2 års dag som gifta!! Vill verkligen resa men samtidigt vara säker på att inget händer bebis

Oj jobbig sits :/

Vad jag läste nyss så är vattnet den största smittokällan

Om du undviker att äta musslor, ostron och kall sallader, dricker bara dryck på flaska och bara äter mat som hettats upp

Rengör händerna noga och undviker att få i dig lokalt vatten eller smutsiga saker/hantera livsmedel så minskar du risken iaf

Vet inte vad jag själv skulle gjort, läskigt att ta vaccin som man inte vet är säkert för fostret, även om jag generellt är för vaccinering :/
  • Tess1990
    BIX skrev 2016-06-01 14:10:11 följande:

Jaha haha! Jag tänkte att jag skulle känna mindre helt och hållet, men så lätt kommer jag inte undan :)

Ne så var det iaf inte för mig förra gången

Tror de beror mycket på hur aktiv själva bebisen är, vissa är ju väldigt vilda och andra lite lugnare och försiktigare

Sen min livmoder ligger rätt centrerat, men tex. Min systers livmoder lutar bakåt, så även om hon hade moderkakan bakåt så kände hon mindre och lite senare än vad jag gjorde
  • Tess1990
    Shhaw skrev 2016-06-01 21:21:08 följande:

Jag ska verkligen göra allt för att minska riskerna , äter ju inte musslor och ostron i vanligafall heller så det är väldigt bra. Hoppas hoppas bara allt ska gå bra, det är ju det att hon sa att ingen vaccination är PROVAD på gravida inte kvinnor överhuvudtaget utan dem är testad på män. Och jag skulle inte trot att någon som är gravid skulle riskera sin graviditet för att någon annan ska testa något

www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

Inga vaccin är medvetet provade på gravida, men alla upptäcker ju inte graviditet på bim och kan då ha tagit vaccin innan dom vetat om det, så lite info finns, även om det inte är mycket eller noga undersökt

Verkar lite 50/50 om vaccinering eller få sjukdomen är "värst", inget av det verkar livsfarligt men går ju aldrig att veta
  • Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-02 09:28:23 följande:

Ang mat hur är det med färdiga sallader typ i delikatessen på Ica om jag köper en pastasallad med kyckling och curry (kall) är det ngn fara med tex den kalla kycklingen?

Och färdiga sallader från pizzerior?

Våran ica närmast är så liten att dom brukar sälja slut på allt sånt varje-varannan dag så det är alltid fräscht och nygjort

Så jag har ätit deras räkmackor ett par gånger som gravid, rött kött brukar jag normalt inte äta och kyckling blir jag bara äcklad av just nu :/

Men självplock sallad vet jag inte om jag skulle våga mig på, personalen litar jag på men andra människor kan ju äckla sig och sprida grejer.. glömma stänga luckor, vet inte exakta tempen där hela tiden (även om dom enligt lag måste kollas och hållas)

Beror på, kanske skulle våga på förmiddagen när det precis fyllts på med nytt eller om man frågar personal om datum på allt
  • Tess1990

Förra gången försökte vi teckna gravidförsäkring hos IF och Trygghansa

Blev nekad efter jag lämnat hälsodeklarationen hos båda :/

Inget fel hos varken mig eller barnet men en siffra fel, bmi..

Är samma sak nu så tror inte ens det är värt att försöka ens och bara försäkra så fort barnet är fött, även om det innebär risker

• Tess1990
    Redoförnytt skrev 2016-06-07 14:23:59 följande:

Va??

Oj, då är jag nog också rökt. Har bmi på 31-32 någonting. :S

Trodde inte man behövde hälsodeklaration.

Hur låg ditt bmi sist?

Man måste alltid lämna in personuppgifter om dig själv och barnet, tex. Om RUL visat avvikelser, boende, vikt, sjukdomstillstånd innan graviditet, ärftlighet m.m

Annars vet dom ju inte vad dom ska betala ut för sen, dom betalar ju aldrig för "ursprungsfel" och är något off kan det bli dyrare då riskern är större för dom

Tror de är lugnt för dig om du inte har någon extra riskfaktor också
  • Tess1990
    BIX skrev 2016-06-07 23:17:38 följande:

Angående gravidförsäkring så tecknade jag med trygghansa med dottern och fortsatte med deras barnförsäkring, mycket för att jag är en lat konsument. Det som är viktigt är väl att man kommer ihåg att omvandla gravidförsäkringen till barnförsäkring snarast möjligt efter födsel och inte låta tiden gå (gravidfösäkringen sträcker sig väl ett antal dagar efter födseln). Om en eventuell skada konstateras innan man 'upograderar' till barn så kan de väl neka försäkring för barnet. Så har jag förstått det iaf.

14 dagar läste jag, då måste den vara betald också
  • Tess1990
    Fian88 skrev 2016-06-08 09:15:27 följande:

Hmm, fast bygeln sitter ju under/bredvid bröstet och inte på.

Beror helt på vilken typ av bröst man har och vilken typ av bh

Jag har extremt svårt att hitta bra bhar och kunde absolut inte använda bygel i slutet eller när jag ammade
  • Tess1990
    Fian88 skrev 2016-06-08 22:38:34 följande:

Ah ok! Fick så svårt att se det framför mig bara;). Jag använde bygel hela graviditeten men när jag ammade så var det antingen amningslinne eller bygellös bh i bomull från Kappahl, såå sköna!:)

Allas bröst ser inte likadana ut och byglar är ju väldigt fasta med hur dom är formade, vilket inte passar alla, särskilt inte om man har större/större storlek generellt

Det finns bara ett enda företag i sverige som har min storlek i amningsbh och dom är svindyra :/

Samma sak med amningslinne och "mammakläder"

Extremt svårt att hitta i rätt storlek för mig

Ev. Kan jag använda dom jag köpte förra gången, fast även dom blev små snabbt trots större storlek
  • Tess1990

Jag mår fortfarande illa men har inte kräkts sen i tisdags, så hoppas de värsta är över

Men får (precis som förra gången) som knivhugg i magen/livmodern när jag går längre sträckor :/

Ont i ländryggen, lätt äcklad, mycket sämre flås (tar järn och massa c-vitamin för att få upp järnet) magen är helt förändrad (utanpå och inuti)

Men värst är nog det psykiska, klarar inte av att göra det jag vill och har dåligt samvete för att sonen missat förskola i onödan och jag inte orkar stimulera honom helt, så är rätt deppig :(

Idag var en hyfsat bra dag iaf! Loppis och sen god lunch, sen när vi handlade blev jag helt kallsvettig och illamående i slutet, så blev tyvärr ingen lekpark sen efter, nu kaosar min mage ^^

Svar på tråden BF December 2016