• Tess1990

BF December 2016

Emmask skrev 2016-04-22 09:57:09 följande:

Hoppar in här. Plussade i dag. Hade fyra dagar sen ägglossning (hade bara sex den dagen, 11/4, så jag vet att det var just den dagen jag blev gravid), så baserat på den är BF 1/1 2017, men på senaste mens blir det kring 28-31/12. Min plan är att ställa in mig på ett sent decemberbarn (födde på bf förra gången). Har inte fattat detta ännu. Svårt att koncentrera mig på jobbet. Det blir, om detta håller sig, 2 år och 3 månader mellan våra barn. Någon fler som har det spannet? Känner att det blev väl tätt. Hade tänkt mig minst 2,5 år mellan. Men några månader kanske inte gör så stor stillnad?

Vi kommer ha ungefär 2år och 10 månader mellan våra nu, med tanke på hur hemskt jag mår som gravid hade jag nästan velat ha 4år imellan

Innan jag blev gravid första gången ville jag ha med 2år imellan 1an och 2an, 4år mellan 2an och 3an och 2år mellan 3an och 4an ^^

Nu blev de som de blev och får se om de ens blir nån 3a, kommer nog ha 8-10år mellan 2an och 3an då om de går att bestämma..

Ursäkta mig, nu ska jag gå och kräkas tror jag :/
  • Tess1990
    Mariro skrev 2016-04-22 11:42:12 följande:

Hej alla, tänkte kolla med er om ni kan känna hugg/kramp/ilningar i livmoder/äggstockar om ni skrattar eller hostar plötsligt? Jätteskum känsla som försvinner lika snabbt som den uppkommer?

Ett av mina första graviditetstecken förra gången var pirr i livmodern ^^

Sen fick jag som hugg i magen när jag gick mer än 50 meter :/ började i v.11 och fortsatte fram till v.30

Gjorde riktigt jävla ont ibland, barnmorskan förklarade att det var ligamenten vid livmodern som töjdes
  • Tess1990
    Mariro skrev 2016-04-22 12:48:43 följande:

Tack för snabba svar! Men en till grej - jag ska inte till BM förens den 17 maj, och det är då inskrivningen kommer vara förstår jag det som. Vad händer under det besöket, tas prover? Jag bor i Stockholm så jag kommer att bli erbjuden ett kub-test, men det görs väl inte förens senare? Och man gör alltså inte första UL förens i v 12 typ?

På inskrivningen brukar dom ta prover, kolla immunitet, järndepå, hormonnivå, sjukdomar m.m

Om dom inte gör där så får du en remiss och får gå till ett labb och ta inom 1 vecka typ.

Dom brukar också kolla blodtryck, vikt och lite info

Det brukar ske i v.10-11

Innan kan man få komma på ett hälsosamtal i v.6-7

Då är det vara information om kost, motion och lite allmänt

Om du gör kub så görs UL i v.12-13

Gör man de inte kan man få vänta till v.17-19 för att göra RUL om man inte bokar ett själv.
  • Tess1990
    linnea91 skrev 2016-04-22 22:12:33 följande:

Jösses amalia! V 6 (5+4) idag, min mage är såååå uppsvälld. Ser ut som att jag är i v 20. På morgonen är den inte alls lika uppsvälld men så fort jag ätit frukost sväller den upp. Någon mer??

Jag är visserligen överviktig

Men min mage svullnar upp som tusan när jag äter något! Ser höggravid ut.. och då blir jag löjligt mätt av ingenting samtidigt, men blir hungrig lika snabbt igen

Det hände inte förren mycket senare förra gången :/

Och då och då kräks jag eller blir dålig i magen och då blir jag "normal" igen och sen börjar de om..

Kräkts 2 gånger idag

En gång när jag skulle torka upp hundens spya och andra gången när jag borstade tänderna.. "fuskade" med en halv dextrosol i morse, slapp värst illamåendet och kunde fixa frukost

Bara kex hjälper inte för mig :(
  • Tess1990
    busmonstret skrev 2016-04-22 22:38:09 följande:

Jag känner redan nu att jag kommer gå upp hur mycket som helst under denna graviditet. För äter jag inte mår jag illa... Får försöka bli bättre på vad jag äter bara. Även om jag varit sugen på frukt och dylikt :)

Jag är jättesugen på kolhydrater, frukt och grönsaker!

Otroligt osugen på fett och protein :/
  • Tess1990
    busmonstret skrev 2016-04-22 23:06:10 följande:

Jag är inte sugen på socker alltså rent godis osv. men bröd är extra gott just nu! :P

Ja jag är inte heller sugen på godis ^^ choklad har jag inte ätit på över 1 månad nu, men bröd, potatis, russinbullar och liiite sugen på tårta så det är tur man fyller år om typ 2 veckor :)
  • Tess1990
    Ledilnaan skrev 2016-04-24 16:40:25 följande:

Förresten, är det nån mer som vill börja handla saker? Fick ett mail från jollyroom med bra pris på bla åkpåse och bärsele, känner mig så sugen på att beställa, men tänker att det kanske är för tidigt...

Vi har börjat köpa grejer ^^ vi har kvar lite basic grejer från förra gången men då fick vi vårbebis som levde i blöja och body första 6 månaderna ^^ så vi saknar vinterkläder och har också sålt och gett bort grejer
  • Tess1990
    Ledilnaan skrev 2016-04-24 17:05:57 följande:

Detta är mitt fjärde barn, men då min yngste är 6 år så har vi inget kvar, så måste köpa allt igen. Funderar på hur mycket jag ska köpa begagnat och hur mycket jag ska köpa nytt.

Vi bor i sthlm och loppissäsongen har precis dragit igång så tror vi kommer köpa allt begagnat förutom babyskydd :)

Var faktiskt på loppis idag, började bra men slutade allt annat än bra, sonen satt i sele på pappans rygg och började kräkas plötsligt, sen kräkts både i bilen, i badkaret och soffan

Magsjuka :(

Så kämpar på med vätskeersättning hemma nu och jag hoppas jag inte blir sjuk!
  • Tess1990
    Seaflower skrev 2016-04-25 14:05:58 följande:

Ja, det måste ju vara hemskt..! Hellre att få reda på det så snart som möjligt, innan man har berättat för alla också..

För övrigt så frågade jag BM om KUB/NUP också då jag fyller 35 i höst, men man måste vara 35 vid senaste mensen för att bli erbjuden detta.

Dock tyckte hon inte att det var något jag skulle oroa mig över!

En annan sak, ni som har fler barn, när berättar ni för dem att de ska få ett syskon?

Vi berättade efter en vecka efter plusset

Nu är han bara 2år men han börjar förstå mer och mer, han gillar att titta på bilderna i gravidappen och han blir glad när vi pratar om bebisen i mammas mage ^^

Min systerdotter är avundsjuk, hon vill också att hennes mamma ska ha en bebis i magen, haha :P
  • Tess1990

Bokade in ett UL den 26e maj, borde vara i v.12+2 då

Hoppas bara det finns nåt där!

Har ju haft magsjuka nu, kräktes 17 gånger, otroligt ont i revbenen och magen nu, kan inte skratta och är obehagligt att ta djupa andetag, magen är helt ur spel och jag har gått ner 3kg :/

Gör visserligen inte så jättemycket då jag är överviktig men läskigt då jag läste att moderkakan håller på att ta över helt nu och då är ju hen helt beroende av mig och jag vet inte än hur mina värden och allt är.. förhoppningsvis nojjar jag bara

Svar på tråden BF December 2016