• Anonym (irriterad pappa)

Vägrade gå på cirkus!

Min son fyllde 7år i veckan, då fick han biljetter till cirkusen som kommer hit snart. Meningen var att jag, min son och min sambo skulle gå. 

Min son blir såklart jätteglad då han älskar djur och aldrig varit på cirkus innan. Han börjar prata med min särbo om vad vi ska göra när hon säger att hon inte tänker följa med! Hon började prata om djur i burar och att det inte är "snällt" mot djuren. Hur kan man säga så till ett barn? Han blev såklart jätteledsen och upprörd, och jag fick sitta i över en timma och trösta honom. Jag sa till honom att vi går utan henne, bara han och jag, men han vill inte! Han vägrar gå utan henne(han är väldigt fäst vid henne) och hon har redan bestämt sig för att hon inte tänker gå.

Vi är båda mellan 30-40år och har varit ihop i ungefär 1.5år. Jag visste att hon var vegetarian, men inte att hon var såhär extrem!

Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag har ingen jag kan ta med istället. Dessutom inte kul behöva berätta för de man känner varför min sambo inte vill gå med oss! Mina föräldrar(som han fick biljetterna av) kommer ju undra hur cirkusen var, vad ska säga? Att min sambo vägrade och förstörde allt?

Vi har ett bra förhållande annars och min son älskar henne. Men jag börjar allvarligt fundera när hon börja "påtvinga" sina åsikter på min son och han blir upprörd! Det är inte första gången heller, ett tag ville min son bli vegetarian och vägrade äta kött. Det blev ett jävla bråk mellan mig och mitt ex(sonens mamma). Som tur var gick det över efter ett tag och flera diskussioner.

• Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!
  • Anonym (Dagisfröken)

7 år är väl en bra ålder för ett barn att få veta hur många människor behandlar djur och vad som händer på en cirkus egentligen. Kommer aldrig i mitt liv gå på cirkus igen! Förstår din sambo och hennes ställning i detta, jag skulle inte kunna ändra hela mitt tänk och gått på cirkus när jag lider av att djuren lider. Det är väl bra att både du och ditt barn får kunskap om detta nu, så kan ni ge den vidare till de ni fick biljetterna av också. Jag hade skämts mer om jag gick på cirkus än om jag lät bli.

Hoppas ni kan lösa det och hitta på nå annat kul.

• BandAnna
    Anonym (irriterad pappa) skrev 2016-04-24 21:32:06 följande:

Jo, hade jag vetat att de tänkt köpa biljetter hade jag frågat min sambo först. Nu fick han biljetterna i ett kort på posten. Mina föräldrar kunde inte veta att de skulle skapa problem. Men jag tycker ändå hon kunde sagt till mig i enrum att hon i framtiden inte ville gå på sånt, det kan jag väl acceptera. Men hon hade inte behövt säga det framför min son och sen vägrat följa med. Så farligt är det väl inte att gå EN gång? Hellre än att skapa osämja hemma :S

nevermind skrev 2016-04-24 21:17:14 följande:

Trolltråd. Ingen är så blåst. Bonusmamman i det här fallet gör helt rätt. Hela min släkt och alla mina vänner vägrar cirkus.

Trots att ni är inte går så finns ju cirkusen uppenbarligen kvar, så någon går ju! Vi har stränga djurlagar i Sverige, inte så att djuren plågas eller misskötts. Det är jätte mycket människor som går på cirkusen här varje år, och jag och min son har varit och kollat på djuren. De ser glada ut.

Du behöver inte kalla mig troll eller blåst bara för att jag inte tycker som du. Du äter väl säkert också kött, eller vägrar hela din släkt det också?

Har du adekvat utbildning för att att kunna avgöra om vilda djur mår bra eller ej?

• Anonym (Dagisfröken)
    Reaction skrev 2016-04-25 13:47:31 följande:

OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS!!!

De enda djuren som finns på svenska cirkusar är:

KAMELER, HUNDAR, HÄSTAR, GÄTTER.

Inga jävla lejon eller elefanter. Skit ner er! Njut av livet! LÄMNA FAMILJELIV.SE!!! Det är ett fördärv!!!!!!!!!!!!!!

Fast nu har du fel. Kolla länken som nån postade högre upp.
  • Anonym (Din sambo gör rätt!)

Jag tycker din sambo gör helt rätt, och jag tycker det är bra att hon finns som förebild för din son! Problemet i hela denna situationen var att dina föräldrar köpte biljetter utan att diskutera med dig (och du med din sambo) först, då hade denna situation aldrig uppstått från första början! Men eftersom dom nu gjorde som dom gjorde så skulle du pratat med din sambo innan sonen hann fråga, så du i alla fall kände till hennes ståndpunkt, vilket man nog kan tycka att du redan borde gjort med tanke på att hon är vegetarian!

Dessutom förstår jag inte alls varför det var ett sånt problem att din son ville bli vegetarian, varken för dig eller ditt ex, det enda skulle väl vara att ni är lata och inte orkar laga vegetarisk mat! Jag tycker definitivt att man som sjuåring måste få bestämma sådant själv! Jag och min sambo är själva inte vegetarianer men kommer stötta våra barns beslut om dom väljer att bli vegetarianer, det skulle jag snarare bara tycka vara bra. Men jag antar att du, TS, inte är varken särskilt allmänbildad eller har någon högre utbildning?

Lyssna på din son och sambo och respektera deras beslut, de har dessutom helt rätt! Och din sambo har inte förstört något alls, dina föräldrar gjorde fel från början och sen du, din sambo har bara vettiga principer som du borde respektera!

• Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Mia) skrev 2016-04-25 12:07:43 följande:

Så fel man kan ha! Jag (med mer än sju års eftergymnasiala utbildningar inom miljö och hållbarhet), med många kollegor och andra med högre utbildningen går både på cirkus och på djurpark. Det etiska tänkandet lär det inte heller vara något fel på, även om vi ser djur som djur i och med att både min och min mans far-/morföräldrar var bönder och både har tillbringat somrarna på landet med allt vad det innebär med djurskötsel, slakt etc

I vårt fall så ser vi att dessa besök på djurpark och cirkus väcker barnens intresse för djuren på ett helt annat sätt än vad en film på tv:n gör. Dessutom tar vi och pratar med barnen om hur djuren lever i det vilda och så får de själva fundera på skillnaden mot det de har sett. Och så pratar vi mycket om hur olika länder ser på djurhållning, etc. Precis som vi pratar med dom om krig, svält, de flyktingar som kommer hit, tiggarna, jämställdhet, mobbning etc.

Skillnaden med TS sambo och oss är att vi väcker barnets intresse av att lära sig mera och att vi låter barnet få sin egen syn på saker utan att tvingas ta in en åsikt från någon vuxen

Väcker ni barnets intressen av att få hela sanningen bakom fasaderna? Hur kalvarna tvingas ifrån mamma kossorna för att det ska finnas mjölk för människorna att konsumera? Eller hur grisar står nästan på vara dra och inte alls badar i härliga gjyttjebad hela tiden på våra normala grisar? Jag tvivlar. Ni väljer vad ni berättar.
  • Anonym (Sanningen.)
    Reaction skrev 2016-04-25 13:47:31 följande:

OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS!!!

De enda djuren som finns på svenska cirkusar är:

KAMELER, HUNDAR, HÄSTAR, GÄTTER.

Inga jävla lejon eller elefanter. Skit ner er! Njut av livet! LÄMNA FAMILJELIV.SE!!! Det är ett fördärv!!!!!!!!!!!!!!

Det finns lama, kamel, papegoja, dromedar och getdjur. Så skärp dig!
  • Anonym (pp)

Hon tvingar inte sina åsikter på din son på något sätt. Hon är bara öppen med sin egen åsikt och hållning. Vilket är bra. Det värsta som finns är människor som är oäkta eller inte vågar stå för vilka de är.

Du har valt att ha henne i ditt barns liv. Och då måste du acceptera att hon kommer att ha en påverkan på din son. Välj partners med bättre omsorg om du tycker de har dålig inverkan på dina barn.

• Anonym (X)
    Anonym (pp) skrev 2016-04-25 14:47:47 följande:
    Hon tvingar inte sina åsikter på din son på något sätt. Hon är bara öppen med sin egen åsikt och hållning. Vilket är bra. Det värsta som finns är människor som är oäkta eller inte vågar stå för vilka de är.

Du har valt att ha henne i ditt barns liv. Och då måste du acceptera att hon kommer att ha en påverkan på din son. Välj partners med bättre omsorg om du tycker de har dålig inverkan på dina barn.
    Det är andra gången hon försöker överföra sina egna värderingar på pojken, mot pappans och mammans vilja.
  • Ess
    Anonym (X) skrev 2016-04-25 15:39:39 följande:
    Det är andra gången hon försöker överföra sina egna värderingar på pojken, mot pappans och mammans vilja.
    Det är väl inte speciellt konstigt att pojken ville bli vegetarian när en person han ser upp till är det. Det är knappast sista gången något sådant händer.
  • Lena

Har hon kollat vilka sorts djur som finns på cirkusen. Den vi har på med barnen hade bara hundar och hästar.

Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!