• Anonym (irriterad pappa)

Vägrade gå på cirkus!

Min son fyllde 7år i veckan, då fick han biljetter till cirkusen som kommer hit snart. Meningen var att jag, min son och min sambo skulle gå. 

Min son blir såklart jätteglad då han älskar djur och aldrig varit på cirkus innan. Han börjar prata med min särbo om vad vi ska göra när hon säger att hon inte tänker följa med! Hon började prata om djur i burar och att det inte är "snällt" mot djuren. Hur kan man säga så till ett barn? Han blev såklart jätteledsen och upprörd, och jag fick sitta i över en timma och trösta honom. Jag sa till honom att vi går utan henne, bara han och jag, men han vill inte! Han vägrar gå utan henne(han är väldigt fäst vid henne) och hon har redan bestämt sig för att hon inte tänker gå.

Vi är båda mellan 30-40år och har varit ihop i ungefär 1.5år. Jag visste att hon var vegetarian, men inte att hon var såhär extrem!

Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag har ingen jag kan ta med istället. Dessutom inte kul behöva berätta för de man känner varför min sambo inte vill gå med oss! Mina föräldrar(som han fick biljetterna av) kommer ju undra hur cirkusen var, vad ska säga? Att min sambo vägrade och förstörde allt?

Vi har ett bra förhållande annars och min son älskar henne. Men jag börjar allvarligt fundera när hon börja "påtvinga" sina åsikter på min son och han blir upprörd! Det är inte första gången heller, ett tag ville min son bli vegetarian och vägrade äta kött. Det blev ett jävla bråk mellan mig och mitt ex(sonens mamma). Som tur var gick det över efter ett tag och flera diskussioner.

• Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sand) skrev 2016-04-25 08:09:12 följande:

De flesta med en något högre utbildning och utvecklat etiskt tänkande går självklart inte på cirkus med djur i. Att påbörja sitt etiska tänkande startar redan i barndomen, detta medför att ts sambo självklart gjorde rätt som informerade om vad man stödjer om man väljer att gå på cirkus med djur i.

Så fel man kan ha! Jag (med mer än sju års eftergymnasiala utbildningar inom miljö och hållbarhet), med många kollegor och andra med högre utbildningen går både på cirkus och på djurpark. Det etiska tänkandet lär det inte heller vara något fel på, även om vi ser djur som djur i och med att både min och min mans far-/morföräldrar var bönder och både har tillbringat somrarna på landet med allt vad det innebär med djurskötsel, slakt etc

I vårt fall så ser vi att dessa besök på djurpark och cirkus väcker barnens intresse för djuren på ett helt annat sätt än vad en film på tv:n gör. Dessutom tar vi och pratar med barnen om hur djuren lever i det vilda och så får de själva fundera på skillnaden mot det de har sett. Och så pratar vi mycket om hur olika länder ser på djurhållning, etc. Precis som vi pratar med dom om krig, svält, de flyktingar som kommer hit, tiggarna, jämställdhet, mobbning etc.

Skillnaden med TS sambo och oss är att vi väcker barnets intresse av att lära sig mera och att vi låter barnet få sin egen syn på saker utan att tvingas ta in en åsikt från någon vuxen
  • elyse
    EnAnonumius skrev 2016-04-25 08:50:31 följande:
    Ja och vad hade DU svarat till en sjuåring om du inte velat gå på cirkus om du var bonusförälder? Det framgår inte av ditt svar.

En bonusförälder som inte vill gå på cirkus och 7-åringen blir ledsen och undra varför, barn frågar faktiskt varför.
    Hade du ljugit för sjuåringen i.o.m varför när man tycker (med all rätta) att exotiska djur blir dåligt behandlade på cirkusar?
    Jag hade diskuterat saken med bioföräldern. Låtit dem gå med någon annan kanske. Som bonusförälder har man inte tolkningsföreträde. Men det är en svår siuation i och med att TS och sambon redan har så olika värderingar gällande djur då den ena är vegetarian och den andra inte. Detta tycker jag är ett typexempel på att det inte handlar om att "Du gör som du vill och jag gör som jag vill".Djurrätt är en stor värdeingsfråga och tycker man inte lika där tror jag att man får stora problem. Men uppenbarligen har de valt varandra i alla fall och då kommer sådana här situationer att bli en del av vardagen.

Hur vi skulle ha lagt upp det hela gällade förklaring till 7åringen hade jag diskuterat med föräldern och sedan tagit ett beslut. Kanske hade det blivit likartat som i TS, men då hade i alla fall bioföräldern varit beredd och kanske haft svar på frågor som sjuåringen har.
  • Anonym (bra sambo!)

Jag tycker din sambo är mycket sympatisk som faktiskt inte besöker ställen där djur blivit plågade för att lyda sin herre. Och jag tycker du är ganska olämplig som tar med din son till såna ställen.

• Notetur Nomen
    Anonym (Mia) skrev 2016-04-25 12:07:43 följande:

Så fel man kan ha! Jag (med mer än sju års eftergymnasiala utbildningar inom miljö och hållbarhet), med många kollegor och andra med högre utbildningen går både på cirkus och på djurpark. Det etiska tänkandet lär det inte heller vara något fel på, även om vi ser djur som djur i och med att både min och min mans far-/morföräldrar var bönder och både har tillbringat somrarna på landet med allt vad det innebär med djurskötsel, slakt etc

I vårt fall så ser vi att dessa besök på djurpark och cirkus väcker barnens intresse för djuren på ett helt annat sätt än vad en film på tv:n gör. Dessutom tar vi och pratar med barnen om hur djuren lever i det vilda och så får de själva fundera på skillnaden mot det de har sett. Och så pratar vi mycket om hur olika länder ser på djurhållning, etc. Precis som vi pratar med dom om krig, svält, de flyktingar som kommer hit, tiggarna, jämställdhet, mobbning etc.

Skillnaden med TS sambo och oss är att vi väcker barnets intresse av att lära sig mera och att vi låter barnet få sin egen syn på saker utan att tvingas ta in en åsikt från någon vuxen

Så ni tvingar inte på era barn åsikter från vuxna alls? Till exempel att det är fel att slåss eller ljuga eller stjäla?

Så jävla korkat, barn behöver vägledning.

Det är att lägga alldeles för mycket ansvar på ett litet barns axlar att peka på en elefant i en liten box och berätta att de egentligen lever och strövar över milsvida savanner, och tycka att barnet ska göra en egen etisk bedömning och ta ställning i frågan.

Du påstår att ni ser djur som djur. Det du menar är att ni ser djur som människors ägodelar. Om man ser djur som djur borde man inte ha något intresse av att flytta dem från sin naturliga miljö och låta dem utföra onaturliga konster för människors höga nöjes skull.

Djur i djurparker får åtminstone vara djur och behålla så mycket som möjligt av sitt naturliga beteende. Djur som föds upp på svenska bondgårdar slipper åtminstone flänga runt hela sina liv, och när de far till slakteriet är det för att de ska bli uppätna, inte för underhållnings skull.

/ dotter till lantbrukare
  • Anonym (n)
    Notetur Nomen skrev 2016-04-25 12:49:22 följande:
    Så ni tvingar inte på era barn åsikter från vuxna alls? Till exempel att det är fel att slåss eller ljuga eller stjäla? Så jävla korkat, barn behöver vägledning. 
    Det är väl mycket bättre att barnen själva (med vuxen vägledning) får komma fram till att det är fel att slåss, ljuga och stjäla än att någon skall "tvinga på dem en åsikt". Det man fått tvingat på sig tenderar man att revolutionera emot.
  • Ess
    elyse skrev 2016-04-25 12:23:54 följande:
    Jag hade diskuterat saken med bioföräldern. Låtit dem gå med någon annan kanske. Som bonusförälder har man inte tolkningsföreträde. Men det är en svår siuation i och med att TS och sambon redan har så olika värderingar gällande djur då den ena är vegetarian och den andra inte. Detta tycker jag är ett typexempel på att det inte handlar om att "Du gör som du vill och jag gör som jag vill".Djurrätt är en stor värdeingsfråga och tycker man inte lika där tror jag att man får stora problem. Men uppenbarligen har de valt varandra i alla fall och då kommer sådana här situationer att bli en del av vardagen.

Hur vi skulle ha lagt upp det hela gällade förklaring till 7åringen hade jag diskuterat med föräldern och sedan tagit ett beslut. Kanske hade det blivit likartat som i TS, men då hade i alla fall bioföräldern varit beredd och kanske haft svar på frågor som sjuåringen har.
    Man måste ju ändå få säga sin åsikt om man blir tillfrågad. Säger man nej tack till att gå på cirkus så blir ju följdfrågan, varför?
    Då verkar det rätt korkat att svara -Jag måste prata med din pappa innan jag svarar dig.

Jag tycker det verkar som om ts största problem är vad hans föräldrar ska säga när sonen och partnern inte ville gå.
    Hade jag varit ts så hade jag pratat med sonen igen, om han ville gå och ta en kompis med sig. Hade han vidhållit nej, så hade jag försökt sälja biljetterna och köpt något annat till sonen. 
  • Ess
    Anonym (n) skrev 2016-04-25 13:03:11 följande:
    Det är väl mycket bättre att barnen själva (med vuxen vägledning) får komma fram till att det är fel att slåss, ljuga och stjäla än att någon skall "tvinga på dem en åsikt". Det man fått tvingat på sig tenderar man att revolutionera emot.
    Det du nämner är inga påtvingade åsikter, utan oskrivna regler för att fungera ihop med andra människor. Vilka man faktiskt börjar lära dem redan från nyfödda i stort sett. 
  • elyse
    Ess skrev 2016-04-25 13:34:36 följande:

Man måste ju ändå få säga sin åsikt om man blir tillfrågad. Säger man nej tack till att gå på cirkus så blir ju följdfrågan, varför?

Då verkar det rätt korkat att svara -Jag måste prata med din pappa innan jag svarar dig.

Jag tycker det verkar som om ts största problem är vad hans föräldrar ska säga när sonen och partnern inte ville gå.

Hade jag varit ts så hade jag pratat med sonen igen, om han ville gå och ta en kompis med sig. Hade han vidhållit nej, så hade jag försökt sälja biljetterna och köpt något annat till sonen. 

Man kan framföra sin åsikt på olika sätt.

Men jag vidhåller att TS och sambon har en framtid av en mängd etiska ställningstagande att diskutera. Personligen förstår jag inte hur man som vegetarian kan välja en köttätare till partner. Då är det väldigt mycket som skiljer i värderingar.
  • Reaction

OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS!!!

De enda djuren som finns på svenska cirkusar är:

KAMELER, HUNDAR, HÄSTAR, GÄTTER.

Inga jävla lejon eller elefanter. Skit ner er! Njut av livet! LÄMNA FAMILJELIV.SE!!! Det är ett fördärv!!!!!!!!!!!!!!

Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!