• Anonym (irriterad pappa)

Vägrade gå på cirkus!

Min son fyllde 7år i veckan, då fick han biljetter till cirkusen som kommer hit snart. Meningen var att jag, min son och min sambo skulle gå. 

Min son blir såklart jätteglad då han älskar djur och aldrig varit på cirkus innan. Han börjar prata med min särbo om vad vi ska göra när hon säger att hon inte tänker följa med! Hon började prata om djur i burar och att det inte är "snällt" mot djuren. Hur kan man säga så till ett barn? Han blev såklart jätteledsen och upprörd, och jag fick sitta i över en timma och trösta honom. Jag sa till honom att vi går utan henne, bara han och jag, men han vill inte! Han vägrar gå utan henne(han är väldigt fäst vid henne) och hon har redan bestämt sig för att hon inte tänker gå.

Vi är båda mellan 30-40år och har varit ihop i ungefär 1.5år. Jag visste att hon var vegetarian, men inte att hon var såhär extrem!

Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag har ingen jag kan ta med istället. Dessutom inte kul behöva berätta för de man känner varför min sambo inte vill gå med oss! Mina föräldrar(som han fick biljetterna av) kommer ju undra hur cirkusen var, vad ska säga? Att min sambo vägrade och förstörde allt?

Vi har ett bra förhållande annars och min son älskar henne. Men jag börjar allvarligt fundera när hon börja "påtvinga" sina åsikter på min son och han blir upprörd! Det är inte första gången heller, ett tag ville min son bli vegetarian och vägrade äta kött. Det blev ett jävla bråk mellan mig och mitt ex(sonens mamma). Som tur var gick det över efter ett tag och flera diskussioner.

• Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!
  • Anonym (cirkus är kul)
    Anonym (irriterad pappa) skrev 2016-04-25 19:08:45 följande:

Jag har aldrig sagt att hon varit våldsam, så jag förstår inte vad dina fördomar har med saken att göra.

Det handlar om Cirkus maximum, och hon kände tydligen till mycket om dem. Jag ifrågasatte samma sak, om den cirkusen verkligen var så dålig. Hon sa att de var bland de värsta och efter att läst lite så förstår jag vad hon menar. Jag tycker ändå hon kunde gått bara en gång, då får hon ju dessutom något att använda i sina åsikter. Påverkar ju knappast att en person går en gång.

Jag har aldrig skrivit att din sambo är våldsam, jag skrev att djuraktivister ofta är extrema. Och att vissa tom går till våldsamheter. Har sett en hel del genom åren, så fördomar handlar det inte om.

Jag tycker din sambo låter extrem på din beskrivning. Tycker verkligen hon kunde tagit sig samman så att ni kunde gå alla tre. Eller dragit sig ur på ett snyggare sätt och låtit din son uppleva en cirkusföreställning med allt vad det innebär. Och kanske tagit en diskussion utifrån sonens upplevelse istället för på det barnsliga sätt som nu blev.

Jag tycker dessutom att det är tråkigt att inte låta sonen ta emot en present från dina föräldrar.  

Jag tycker du ska ta ett snack med sin sambo om uppförande framför din son. Utifrån de värderingar som du har och som du vill föra vidare till honom. Kanske vill du att han ska bli vegan/ vegetarian och då är det ju fine. Men det låter på dina inlägg som att din sambo gör allt för att påverka er båda till att följa hennes normer.   
  • elyse
    EnAnonumius skrev 2016-04-25 18:22:06 följande:

Barnet är 7 år, inte ett litet barn på 3-4 år.

Så jag får ju säga att det låter befängt att man måste diskutera med bioföräldrarna först när det kommer till s.k etiska frågor.

Och jag är knappast övertygad om att bonumamman "tvingar på sonen" sina åsikter bara för att hon berättar om dem och/eller lever efter en viss övertygelse.Och när barn är c:a 4år så börjar ungarna redan begripa att föräldrarna ensamt inte sitter inne med alla svaren på de frågor de har.

Så varför skall man då begränsa en _7åring_ att få lov att ta intryck av omgivningen?

Den begränsningen du talar om prata med föräldrarna först.

Är den för barnets skull, eller är den till för föräldrarnas skull bara för att föräldrar måste  klamra sig fast vi att _de_  skall vara "barnets centrum" så länge som möjligt?

Efter innehållet i TS så skulle JAG önska att bioföräldern hade haft möjlighet att förbereda sig bättre och att sambon backat lite grann. Bara det.
  • Anonym (irriterad pappa)
    Anonym (cirkus är kul) skrev 2016-04-25 20:07:08 följande:
    Jag har aldrig skrivit att din sambo är våldsam, jag skrev att djuraktivister ofta är extrema. Och att vissa tom går till våldsamheter. Har sett en hel del genom åren, så fördomar handlar det inte om.

Jag tycker din sambo låter extrem på din beskrivning. Tycker verkligen hon kunde tagit sig samman så att ni kunde gå alla tre. Eller dragit sig ur på ett snyggare sätt och låtit din son uppleva en cirkusföreställning med allt vad det innebär. Och kanske tagit en diskussion utifrån sonens upplevelse istället för på det barnsliga sätt som nu blev.

Jag tycker dessutom att det är tråkigt att inte låta sonen ta emot en present från dina föräldrar.  

Jag tycker du ska ta ett snack med sin sambo om uppförande framför din son. Utifrån de värderingar som du har och som du vill föra vidare till honom. Kanske vill du att han ska bli vegan/ vegetarian och då är det ju fine. Men det låter på dina inlägg som att din sambo gör allt för att påverka er båda till att följa hennes normer.   

Fast du skriver ju uppenbarligen utfrån dina egna värderingar och åsikter. Inte vad du tycker om hennes sätt att göra det. Det är rätt uppenbart.

Som jag skrev har inte aldrig försökt få min son att bli vegetarian, utan bara väldigt lätt förklarat varför hon inte äter kött. Vad tycker du hon ska säga? "Djur har inga känslor, och lever glada långa liv och sen somnar in för att vi ska äta dem"?

Jag tycker det är väldigt bra att hon håller det nere den delen så mycket som hon gör. Jag kan ju inte tvinga henne att ljuga eller inte få svara min son. Vad vore jag för förälder som jag tvinga alla i min son omgivning att endast uttrycka vissa åsikter som jag bestämt? Jag är varken inskränkt eller religiös.

Min son är 7år, inte efterbliven. Vill han gå på cirkus så skulle han göra det, vill han hålla med min sambo så får han göra det. Han är en egen person och får forma sina egna åsikter. Jag vill inte att han ska vara en kopia av mig själv. Jag har inget behov av att påtvinga mina åsikter på honom.

Hur menar du att hennes sätt att barnsligt? Hon sa det på ett bra sätt, bara för att jag inte håller med det så är det inte barnsligt. Hon sa inget om att min son inte borde gå, utan försökte snarare få honom att gå ensam med mig eller bjuda med någon annan. Bara att min son ville gå familjen, det som var problemet.

Jag är inget fan av cirkus heller, men jag bryr mig inte. Jag hade aldrig aktivt köpt biljetter till en cirkus. Men det är verkligen inte extremt att bojkotta cirkus med djur.

Hon är inte heller någon djurrättsaktivist, utan har bara några åsikter om djurrätt. Djurrättsaktivister är inte heller våldsamma eller extrema, bara det att det är dem du ser i media.

Sen brukar inskränka människor som dig själv ofta anta väldigt om andra som inte råkar hålla åsikter som dig själv. Är det någon som är extremt så är det uppenbarligen du.

• Fröken Apelsin

Vilken klok sambo du har. Hon har inte vingat på några åsikter på den son bara förklarat varför hon inte vill gå och varför, sedan är det upp till din son att ta till sig det hon säger eller avfärda henne. Du har dssutom sagt vad du tycker också. Det din sambo säger är ju helt sant, det är inget man behöver ljuga eller undanhålla för barn. Man behöver inte låsas att skinka är en växt heller. Jag äter förövrigt kött.

• Furienna

Min mamma skulle aldrig ha gått på cirkus heller, och av precis samma anledning som TS:s sambo. Men jag fick gå på cirkus ett par gånger ändå som liten: en gång med dagis och en gång med min storasyster. 

• Anonym (:))

TS, din sambo får göra vad hon vill. Vill hon inte gå på cirkus så behöver hon inte göra det. Din son frågade varför och din särbo svarade på ett bra sätt. Är det inte bättre att hon är ärlig mot din son än att hon ljuger för honom? Ärlighet varar längst. 

Tycker du kan googla lite också för att se själv hur djuren på cirkus har det. Ni får någon timmes underhållning, medan cirkusdjuren får plågsamma skador, ibland inte någon bra vård heller efteråt. Djuren tvingas göra konster som är onaturliga för dem och som påföljd får de skador. Elefanter är t.ex. inte gjorda för att stå på två ben, eller på en pall. Det är cirkustränarna som tvingar djuren inta onaturliga poser som gör att djuren oftast skadas. 

Sedan ska vi inte tala om transporterna. 

Ni som säger att TS särbo gjorde fel, får hon inte ha någon egen vilja och åsikter? Varför måste hon gå på cirkus bara för att hennes bonusson vill det? Han frågade varför hon inte ville gå, och hon svarade ärligt och hon försökte inte hjärntvätta honom, utan hon gav ett ärligt svar bara.

• Anonym (Galet)

Va?! Ska ni gå till en NÖJESPARK istället?! Vet ni hur plasten och metallen har tillverkats där? Är det inga barnarbetare som fått lida i framställningen av karusellerna?! Hur mycket regnskog har skövlats i framställningen av åkbandet?

• EnAnonumius
    elyse skrev 2016-04-25 20:19:53 följande:
    Efter innehållet i TS så skulle JAG önska att bioföräldern hade haft möjlighet att förbereda sig bättre och att sambon backat lite grann. Bara det.
    Nu skippar du förklaringarna igen, så man kan hänga med hur du tänker.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-25 20:55:33 följande:
    Vilken klok sambo du har. Hon har inte vingat på några åsikter på den son bara förklarat varför hon inte vill gå och varför, sedan är det upp till din son att ta till sig det hon säger eller avfärda henne. Du har dssutom sagt vad du tycker också. Det din sambo säger är ju helt sant, det är inget man behöver ljuga eller undanhålla för barn. Man behöver inte låsas att skinka är en växt heller. Jag äter förövrigt kött.
  • EnAnonumius

Man kan ju undra lite hur många tänker som anser att särbon gjorde fel.
    Ungarna börjar redan när de är 3-4 år fatta att mamma och pappa inte är "centrum" i världen.
    Vid 7års ålder så har de ju nått en viss mognad så de kan höra andras åsikter.

Man kan inte hålla på att skydda ungarna från verkligheten och  skydda barnen från andras åsikter. Eller lära sig från andra vuxna än "bara föräldrarna". 

Barnet är 7år. Skall börja i årskurs 1, om han inte redan går i skolan. Redan i skolan så börjar de lära sig om andra värdegrunder och får lära sig i skolan om att folk har olika värdegrunder och olika åsikter. 

Så det är ju bara direkt befängt att gnälla på TS särbo när hon berättade varför hon inte ville gå med. 

Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!