• Anonym (irriterad pappa)

Vägrade gå på cirkus!

Min son fyllde 7år i veckan, då fick han biljetter till cirkusen som kommer hit snart. Meningen var att jag, min son och min sambo skulle gå. 

Min son blir såklart jätteglad då han älskar djur och aldrig varit på cirkus innan. Han börjar prata med min särbo om vad vi ska göra när hon säger att hon inte tänker följa med! Hon började prata om djur i burar och att det inte är "snällt" mot djuren. Hur kan man säga så till ett barn? Han blev såklart jätteledsen och upprörd, och jag fick sitta i över en timma och trösta honom. Jag sa till honom att vi går utan henne, bara han och jag, men han vill inte! Han vägrar gå utan henne(han är väldigt fäst vid henne) och hon har redan bestämt sig för att hon inte tänker gå.

Vi är båda mellan 30-40år och har varit ihop i ungefär 1.5år. Jag visste att hon var vegetarian, men inte att hon var såhär extrem!

Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag har ingen jag kan ta med istället. Dessutom inte kul behöva berätta för de man känner varför min sambo inte vill gå med oss! Mina föräldrar(som han fick biljetterna av) kommer ju undra hur cirkusen var, vad ska säga? Att min sambo vägrade och förstörde allt?

Vi har ett bra förhållande annars och min son älskar henne. Men jag börjar allvarligt fundera när hon börja "påtvinga" sina åsikter på min son och han blir upprörd! Det är inte första gången heller, ett tag ville min son bli vegetarian och vägrade äta kött. Det blev ett jävla bråk mellan mig och mitt ex(sonens mamma). Som tur var gick det över efter ett tag och flera diskussioner.

• Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!
  • Zombie von Rymmen
    Anonym (cirkus är kul) skrev 2016-04-25 16:29:44 följande:

Vidrig och trångsynt särbo du har!!! Henne hade jag satt ut på blocket, om jag vore du!

Ta glädjen ur en 7-åring som fått en rolig present är så himla lågt.  
    Det där hade hon kunnat ta i enrum med dig - inte vräka ur sina principer på ett födelsedagsbarn på födelsedagen.

Men djurrättsaktivister är ofta på det viset. Deras agerande står över normala umgängesprinciper. 

Mycket bättre om pojken får gå på cirkus och sen samtalar man efteråt om vad man såg och hur man tror djuren har det. Utifrån barnets synvinkel. Inte vräka på med en massa dogmer. Då kan barnet själv fundera och bilda sig en uppfattning,

Jag är varken vegetarian eller djurrättsaktivist, vräker i mig kött utan dåligt samvete. Jag skulle dock aldrig sätta min fot på en djurcirkus då det är rent djurplågeri. Och hade jag haft råd hade jag köpt ekologiskt kött för hela slanten.

Gå på nycirkus istället, det är riktigt häftigt!
  • nernu

Man kan inte ha en åsikt om något som är fakta. Djur på cirkus har ett surt liv. Däremot kan man tycka antingen att det är helt okej att vi roas av djur som plågas eller så tycker man att det är lite sunkigt. Det är ju upp till var och en. Men det är verkligen inte extremt. I hyfsat bildade sammanhan skulle jag säga att det är vanligt att man inte tycker om konceptet cirkus.

• jjeessiicahh

Inte mer än rätt! Djur på cirkus är vidrigt och det är bra att hon inte visar att sådant är okej!

• Anonym (Try)

Det är ju inte hon som vill påtvinga er något utan du som vill tvinga henne!

• Ellinpque

Blir riktigt irriterad av din syn på saken TS. Går du på cirkus så stödjer du och accepterar hur djuren blir behandlade - även om du "bara går en gång". Djur är inte underhållning, och inte våra att tvinga att göra konster. Hur tror du att de får vilda djur att bete sig så?? 

Se det såhär - någon försöker få dig att göra någonting tex. stå på händer. Du vill inte det, men de fortsätter att tvinga dig och se till att du gör det. Tror du att det går att tvinga dig utan att på något sätt skrämma dig eller hota dig till det?

Din sambo verkar otroligt vettig, och hon lägger över en bra syn till din son, LÅT HENNE GÖRA DET! Låt din son fatta egna beslut. Förändring kommer bara ske om man sätter ner foten och markerar vad som är okej att behandla djur och hur man ska se på djuren. Var en förebild för din son, och lär honom att djur är individer och inte något man utnyttjar för att tjäna pengar på. 

• Zadre
    Reaction skrev 2016-04-25 13:47:31 följande:

OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS!!!

De enda djuren som finns på svenska cirkusar är:

KAMELER, HUNDAR, HÄSTAR, GÄTTER.

Inga jävla lejon eller elefanter. Skit ner er! Njut av livet! LÄMNA FAMILJELIV.SE!!! Det är ett fördärv!!!!!!!!!!!!!!

Ok. Så elefanterna jag såg betande utanför ett cirkulärt i somras var inbillning. Gotcha.

den här elefanten brast det för.
  • Nenne666
    Anonym (irriterad pappa) skrev 2016-04-25 19:08:45 följande:

Jag har aldrig sagt att hon varit våldsam, så jag förstår inte vad dina fördomar har med saken att göra.

Det handlar om Cirkus maximum, och hon kände tydligen till mycket om dem. Jag ifrågasatte samma sak, om den cirkusen verkligen var så dålig. Hon sa att de var bland de värsta och efter att läst lite så förstår jag vad hon menar. Jag tycker ändå hon kunde gått bara en gång, då får hon ju dessutom något att använda i sina åsikter. Påverkar ju knappast att en person går en gång.

Jag går inte heller på cirkus, och jag skulle definitivt inte ta mina barn dit. Att gå 'bara 1gång' är att sponsra dessa att fortsätta sina aktiviteter med djuren. Jag tycker att din sambo gjorde rätt och sådana här saker är bra att man uppmärksammar tidigt, barn behöver vara väl medvetna om vad som verkligen råder bakom kulisserna.
  • nernu
    Ellinpque skrev 2016-04-26 09:31:13 följande:

Blir riktigt irriterad av din syn på saken TS. Går du på cirkus så stödjer du och accepterar hur djuren blir behandlade - även om du "bara går en gång". Djur är inte underhållning, och inte våra att tvinga att göra konster. Hur tror du att de får vilda djur att bete sig så?? 

Se det såhär - någon försöker få dig att göra någonting tex. stå på händer. Du vill inte det, men de fortsätter att tvinga dig och se till att du gör det. Tror du att det går att tvinga dig utan att på något sätt skrämma dig eller hota dig till det?

Din sambo verkar otroligt vettig, och hon lägger över en bra syn till din son, LÅT HENNE GÖRA DET! Låt din son fatta egna beslut. Förändring kommer bara ske om man sätter ner foten och markerar vad som är okej att behandla djur och hur man ska se på djuren. Var en förebild för din son, och lär honom att djur är individer och inte något man utnyttjar för att tjäna pengar på. 

Det argumentet är ju faktiskt spännande. "Jag går bara en gång". Tror folk att det finns människor som reser med cirkusen och går på alla föreställningar? Alla går väl en gång?
  • Anonym (cirkus är kul)
    EnAnonumius skrev 2016-04-25 23:01:41 följande:

Man kan ju undra lite hur många tänker som anser att särbon gjorde fel.
    Ungarna börjar redan när de är 3-4 år fatta att mamma och pappa inte är "centrum" i världen.
    Vid 7års ålder så har de ju nått en viss mognad så de kan höra andras åsikter.

Man kan inte hålla på att skydda ungarna från verkligheten och  skydda barnen från andras åsikter. Eller lära sig från andra vuxna än "bara föräldrarna". 

Barnet är 7år. Skall börja i årskurs 1, om han inte redan går i skolan. Redan i skolan så börjar de lära sig om andra värdegrunder och får lära sig i skolan om att folk har olika värdegrunder och olika åsikter. 

Så det är ju bara direkt befängt att gnälla på TS särbo när hon berättade varför hon inte ville gå med. 

Jag skulle inte tycka att TS sambos agerande varit OK om det så var en grupp med vuxna. Det är ett extremt oartigt sätt att formulera sig. Om jag skulle få en present av en väninna som jag tycker är oetisk är det inget jag skulle ta upp och konfrontera henne med direkt vid presentöppningen. Vanligt hyfs säger att man tackar för presenten. Vill man inte ha den får man ta det i särskild ordning. 
  • Anonym (cirkus är kul)
    Anonym (Galet) skrev 2016-04-25 22:34:10 följande:

Va?! Ska ni gå till en NÖJESPARK istället?! Vet ni hur plasten och metallen har tillverkats där? Är det inga barnarbetare som fått lida i framställningen av karusellerna?! Hur mycket regnskog har skövlats i framställningen av åkbandet?

Och tänk på allt buller som drabbar de omkringboende djuren
Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!