• Anonym (irriterad pappa)

Vägrade gå på cirkus!

Min son fyllde 7år i veckan, då fick han biljetter till cirkusen som kommer hit snart. Meningen var att jag, min son och min sambo skulle gå. 

Min son blir såklart jätteglad då han älskar djur och aldrig varit på cirkus innan. Han börjar prata med min särbo om vad vi ska göra när hon säger att hon inte tänker följa med! Hon började prata om djur i burar och att det inte är "snällt" mot djuren. Hur kan man säga så till ett barn? Han blev såklart jätteledsen och upprörd, och jag fick sitta i över en timma och trösta honom. Jag sa till honom att vi går utan henne, bara han och jag, men han vill inte! Han vägrar gå utan henne(han är väldigt fäst vid henne) och hon har redan bestämt sig för att hon inte tänker gå.

Vi är båda mellan 30-40år och har varit ihop i ungefär 1.5år. Jag visste att hon var vegetarian, men inte att hon var såhär extrem!

Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag har ingen jag kan ta med istället. Dessutom inte kul behöva berätta för de man känner varför min sambo inte vill gå med oss! Mina föräldrar(som han fick biljetterna av) kommer ju undra hur cirkusen var, vad ska säga? Att min sambo vägrade och förstörde allt?

Vi har ett bra förhållande annars och min son älskar henne. Men jag börjar allvarligt fundera när hon börja "påtvinga" sina åsikter på min son och han blir upprörd! Det är inte första gången heller, ett tag ville min son bli vegetarian och vägrade äta kött. Det blev ett jävla bråk mellan mig och mitt ex(sonens mamma). Som tur var gick det över efter ett tag och flera diskussioner.

• Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!
  • Anonym (cirkus är kul)
    Anonym (irriterad pappa) skrev 2016-04-25 20:22:28 följande:

Fast du skriver ju uppenbarligen utfrån dina egna värderingar och åsikter. Inte vad du tycker om hennes sätt att göra det. Det är rätt uppenbart.

Som jag skrev har inte aldrig försökt få min son att bli vegetarian, utan bara väldigt lätt förklarat varför hon inte äter kött. Vad tycker du hon ska säga? "Djur har inga känslor, och lever glada långa liv och sen somnar in för att vi ska äta dem"?

Jag tycker det är väldigt bra att hon håller det nere den delen så mycket som hon gör. Jag kan ju inte tvinga henne att ljuga eller inte få svara min son. Vad vore jag för förälder som jag tvinga alla i min son omgivning att endast uttrycka vissa åsikter som jag bestämt? Jag är varken inskränkt eller religiös.

Min son är 7år, inte efterbliven. Vill han gå på cirkus så skulle han göra det, vill han hålla med min sambo så får han göra det. Han är en egen person och får forma sina egna åsikter. Jag vill inte att han ska vara en kopia av mig själv. Jag har inget behov av att påtvinga mina åsikter på honom.

Hur menar du att hennes sätt att barnsligt? Hon sa det på ett bra sätt, bara för att jag inte håller med det så är det inte barnsligt. Hon sa inget om att min son inte borde gå, utan försökte snarare få honom att gå ensam med mig eller bjuda med någon annan. Bara att min son ville gå familjen, det som var problemet.

Jag är inget fan av cirkus heller, men jag bryr mig inte. Jag hade aldrig aktivt köpt biljetter till en cirkus. Men det är verkligen inte extremt att bojkotta cirkus med djur.

Hon är inte heller någon djurrättsaktivist, utan har bara några åsikter om djurrätt. Djurrättsaktivister är inte heller våldsamma eller extrema, bara det att det är dem du ser i media.

Sen brukar inskränka människor som dig själv ofta anta väldigt om andra som inte råkar hålla åsikter som dig själv. Är det någon som är extremt så är det uppenbarligen du.

Så bra att du och sambon är överens. Att du kom över den ilska som du uttryckte i din trådstart. Slutet gott allting gott?

Ledsen att jag stödde dig i din ilska över din sambos reaktion. Jag kunde ju inte veta att du inte ville veta att din ilska var sund och relevant i sammanhanget. Att du istället ville ha stöd i att acceptera att din sambos hantering av sonens present var sund och ståndaktig.  

Det är tråkigt att du attackerar mig och har så många åsikter om hur jag omvärldsbevakar och att jag är inskränkt. Det är en bra strategi när man inte vill ta in någon annans perspektiv på ett forum. Men du kan ju inte veta att jag är vegetarian och har levt ihop med människor som har starka åsikter om djurrättsfrågor och tom är djurrättsaktivister på riktigt. 
  • Anonym (äckligt)

Skoj att höra att du inte bryr dig om djuren på cirkus. Hoppas din son blir en bättre människa (eftersom det finns för många av dig), kanske med lite nyanser ifrån din sambo.

Varför inte gå ut i skogen och kolla på ekorrarna och hararna. Sitt en stund till så kan man se en räv eller två. Det skulle din son tycka var intressant och mycket naturligt.

• Anonym (äckligt)

Längre videon: 

• Anonym (Håller med)

Helt rätt av henne enligt mig. Vi går inte på cirkus med våra barn för vi stödjer inte djurplågeri.

• Anonym (Djuraktivist)

Anonym (äckligt), jag anmälde din senaste rasistiska kommentar bara så du vet. Förstår din frustration men inte okej att uttrycka sig sådär.

• Anonym (Aldrig)

Cirkus med djur är grymt. Att vi har djurskyddslagar i Sverige betyder inte att allting är frid och fröjd. Eller att vi har precis alla djurskyddslagar som behövs för djurens skull.

Skulle aldrig i livet "ställa upp" med att gå på Cirkus. Aldrig någonting. Det får mig att må både fysiskt och psykiskt dåligt. Man ser helt klart att det inte är optimalt för djuren. Något jag själv faktiskt kom fram till som 7 åring, och då har mina föräldrar tagit dit mig och jah har även blivit tvingad av skolan. Hemskt är vad det är.

//köttätare som dessutom håller på med egna slaktkaniner!

• Anonym (dubbeltupp)
    Anonym (Djuraktivist) skrev 2016-04-26 16:19:01 följande:

Anonym (äckligt), jag anmälde din senaste rasistiska kommentar bara så du vet. Förstår din frustration men inte okej att uttrycka sig sådär.

Den stackars elefanten lider i 20 års tid efterföljt av 2 minuter av frihet (och lite payback) sedan dödas den av nära 90 kulor...och du oroas av ett ord som i bästa fall är en referens till någons hårfärg eller hudfärg.

Vad för typ av djurrättsaktivist är du då?

Men du är väl bara en av alla dessa som får betalt av en utländsk stat att fiska trådar och ändra folkets åsikter (speciellt rörande "rasism")?
  • Anonym (dubbeltupp)
    Anonym (äckligt) skrev 2016-04-26 15:42:43 följande:

Skoj att höra att du inte bryr dig om djuren på cirkus. Hoppas din son blir en bättre människa (eftersom det finns för många av dig), kanske med lite nyanser ifrån din sambo.

Varför inte gå ut i skogen och kolla på ekorrarna och hararna. Sitt en stund till så kan man se en räv eller två. Det skulle din son tycka var intressant och mycket naturligt.

Håller helt med. Stå på dig angående båda av dina åsikter, känner precis likadant när jag ser videon Vi är flera. 
  • Anciol5

Jag håller i sak med din särbo i just elefantfrågan, men det spelar ingen roll i den här debatten. Hon har ändå handlat fel. En styvförälder ska inte lägga sig i styvbarnens uppfostran - i alla fall inte i de "stora" frågorna som politik, religion, etik, moral o.s.v.. (Alla vuxna måste dock förstås få säga åt alla barn att hänga upp handduken efter sig i badrummet, och sådana praktiska saker som måste fungera i ett gemensamt hushåll.) I det här fallet var det speciellt dumt som ni inte ens bor ihop, och hon har varit del av ditt och sonens liv en så kort tid.

Särbon är förstås inte tvungen att gå på cirkus, men hon kunde ha skyllt på något annat. Hon borde inte ha dragit en moralläxa för din son, om du inte ville att han skulle ha denna läxa. Om din son inte vill gå med bara dig är det något ANNAT som är fel...

• cosinus
    Anciol5 skrev 2016-04-26 20:33:33 följande:

Jag håller i sak med din särbo i just elefantfrågan, men det spelar ingen roll i den här debatten. Hon har ändå handlat fel. En styvförälder ska inte lägga sig i styvbarnens uppfostran - i alla fall inte i de "stora" frågorna som politik, religion, etik, moral o.s.v.. (Alla vuxna måste dock förstås få säga åt alla barn att hänga upp handduken efter sig i badrummet, och sådana praktiska saker som måste fungera i ett gemensamt hushåll.) I det här fallet var det speciellt dumt som ni inte ens bor ihop, och hon har varit del av ditt och sonens liv en så kort tid.

Särbon är förstås inte tvungen att gå på cirkus, men hon kunde ha skyllt på något annat. Hon borde inte ha dragit en moralläxa för din son, om du inte ville att han skulle ha denna läxa. Om din son inte vill gå med bara dig är det något ANNAT som är fel...

Håller med! Biljetterna var redan köpta så sponsringen av cirkusen var s a s redan klar.

Som vuxen får man absolut vägra gå men i det här fallet hade en vit lögn suttit fint.

Och nej, mina barn har aldrig varit på cirkus då jag inte vill stödja det men hade de fått biljetterna av far/morföräldrar då hade de fått gå
  • Anonym (Djuraktivist)
    Anonym (dubbeltupp) skrev 2016-04-26 19:02:58 följande:

Den stackars elefanten lider i 20 års tid efterföljt av 2 minuter av frihet (och lite payback) sedan dödas den av nära 90 kulor...och du oroas av ett ord som i bästa fall är en referens till någons hårfärg eller hudfärg.

Vad för typ av djurrättsaktivist är du då?

Men du är väl bara en av alla dessa som får betalt av en utländsk stat att fiska trådar och ändra folkets åsikter (speciellt rörande "rasism")?

Ursäkta? Vadå oroas? Det är klart man ska anmäla när någon uttrycker sig rasistiskt, det är aldrig okej oavsett hur upprörd man är eller vad det handlar om.

Har ingen aning om vad du pratar om gällande "utländska stater som ändrar folkets åsikter". Hoppas du mår bättre snart!
  • Nottinotti

Jag håller med din särbo om att cirkus med djur inte är OK. Jag vill inte heller se det. Men hon kunde ha skött förmedlandet av den åsikten snyggare, för barnets skull.

• Zombie von Rymmen
    Anonym (Djuraktivist) skrev 2016-04-26 16:19:01 följande:

För detta?

"Skoj att höra att du inte bryr dig om djuren på cirkus. Hoppas din son blir en bättre människa (eftersom det finns för många av dig), kanske med lite nyanser ifrån din sambo."

Eller är inlägget redan borttaget?
  • Anonym (pp)
    Anciol5 skrev 2016-04-26 20:33:33 följande:

Tycker inte att sambon la sig i ts uppfostran. Hon uttryckte enbart sin egen åsikt i frågan.

Om man väljer att umgås med andra människor och låter sina barn umgås med andra människor måste man acceptera att de andra har egna åsikter som ibland även avviker från ens egna. Det är inte schysst att försöka sätta munkavle på andra.
Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!