Inlägg från: fernandasmamma |Visa alla inlägg
  • fernandasmamma

BF Januari 2017

mkess skrev 2016-12-21 12:19:06 följande:
    Gör som jag och avboka vändningsförsöket tycker jag! Bästa sättet för dig att få snitt beviljat med ju. Här säger de att endast 50% av vändningsförsöken lyckas, och då antar jag att de inte ens tagit med i beräkningarna de bebisarna som sedan vänder sig med huvudet uppåt igen eller de som råkar ut för komplikationer när de kommit hem.
    Så avbokar jag vändningsförsöket så blir det automatiskt snitt?
    Jag vill verkligen INTE göra ett vändningsförsök då jag har seriöst skitont efter min bm har klämt på magen för att känna hur barnet ligger och efter hon tryckt med den grejen hon lyssnar på hjärtljuden med..
    Så kan tänka mig att ett vändningsförsök gör skitont
    Sen kan jag liksom inte föda den 2/1 då jag inte har någon vikarie ännu så måste jobba i Januari också..
    Om det skulle bli komplikationer efter ett vändningsförsök..

Så du avbokade ditt vändningsförsök och fick ett planerat snitt istället?
    Hur långt efter fick du snitt planerat?

• fernandasmamma
    mkess skrev 2016-12-21 12:46:15 följande:
    Ja, som tur är kan de inte tvinga en att föda vaginalt i säte så då bokar de in snitt istället! Här där jag bor är de nog förmodligen lite snällare med att inte pusha en till ett vändningsförsök, våran läkare sa att det var upp till oss vad vi ville boka och ingen ifrågasatte när jag ville boka in snitt istället. Fick nästan lite känslan att de inte ens tror på vändningsförsök själva haha. Ville verkligen inte riskera att föda tidigt heller. Så förstår dig precis!

Jag fick mitt vändningsförsök inbokat till v37+5, avbokade det några dagar innan och blev inbokad på ett möte med narkosläkaren nu på fredag i v38+5 istället där jag kommer få min snittid. Här snittas man bara efter v39+0 så blir nästa vecka om de kan klämma in mig.
    Vilken tur att dom inte kan tvinga en..
    Alltså ibland känns det som att man ska vara okej med att gå igenom vad som helst när man är gravid
    Är lite orolig bara för vad min bm kommer att säga om bebisen inte vänt sig och jag säger nej till vändningsförsök..
    Jaja det får jag ta ställning till då helt enkelt..

Okej spännande!
    Så det blir bebis nästa vecka då?

Tack så mycket för dina var, det betyder mycket <3
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-12-21 15:57:28 följande:
    Det är ju det som är det tråkiga, när man inte riktigt vet hur de kommer ta det när det väl är dags å om de läser journalen ordentligt mm om sådant. Man är tråkigt nog riktigt utlämnad . Men om nu du har din sambo med så får han vara noga med att påpeka det då. Å hoppas de lyssnar!

Men usch då! Stackarn! Låter lite skrämmande då med vändningsförsök! Men som sagt de kan ju inte tvinga en å många gånger har väl mer barnet vänt sig när det väl varit dags..

Å du! Man får gnälla! Det är helt acceptabelt
    <3 Tack för ditt svar
    Känns så himla bra att ha er i tråden att ventilera och prata med

Jag hoppas verkligen dom tar Auroras anteckningar på allvar..
    Jag tyckte det lät obehagligt när jag läste om vändningsförsök, och så pass vanligt att det inte funkar ändå, att barnet vänder sig tillbaka med rumpan neråt igen..
    Men jag hoppas så klart att h*n har vänt sig med huvudet neråt tills nästa besök.
    Jag har pratat med sambon om det jag är orolig för så blir det så att han är med under förlossningen så får han backa upp mig..
    Inte lätt när man har värkar och ont att föra sin egen talan liksom..

• fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-12-22 07:36:25 följande:
    Ja men visst är det härligt att kunna ventilera sig här för andra som känner igen sig i saker å ting. Männen är ju inte riktigt detsamma att ventilera sig till.

Du ska ju självklart inte göra något mot din vilja! Så vill du inte vändningsförsök så kan de ej tvinga dig!

Nä när man är i själva förlossningsarbetet så är man ju inte riktigt i sitta rätta medvetande med att föra en talan om saker. Blir väl lätt att man mer blir tagen på att man yrar pga värkar mm..
    Ja verkligen
    Har försökt prata med sambon men äh han förstår inte lika bra som ni gör fast han försöker

• fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-12-22 10:23:43 följande:

Vart hos bm idag. Allt såg fint ut förutom att eg vill hon att mitt blodvärde skulle vara högre, låg på 115... men skulle kämpa på som vanligt med de ja äter. Fick göra ett UL för att se hur huvudet låg då hon vart osäker, å ja huvudet ligger neråt. Å hjärtljuden lät toppen. Å idag var de blivande syskonen med också å fick lyssna å titta. Den yngsta tyckte det ar riktigt spännande då hon aldrig varit med på det. Den äldsta har ju vart med när yngsta låg i magen. Men de längtar ordentligt nu. Å det är kul! Den äldsta går gärna a och tittar efter bebiskläder i affärerna. Å lägger iordning kläderna flera gånger om i bebisens garderob. Medans den yngsta längtat efter att få sitta i soffan å hålla bebisen å att köra barnvagnen

Åh vad kul att storasyskonen längtar <3
    Så gulligt att äldsta plockar i ordning bebiskläderna
    Min dotter som blir 14 nästa år hon är inte så intresserad..
    Fast hon valde ut lite kläder när vi var iväg för ett tag sen..
    Men hon har två småsyskon på pappans sida så hon tycker väl inte det är nytt och spännande direkt

• fernandasmamma
    mkess skrev 2016-12-22 21:15:44 följande:
    Håller helt med, speciellt i sverige! Man ska vara på ett visst sätt och föda på ett visst sätt och det är liksom okej att bli tvingad till saker man absolut inte vill. Inte så himla lugnande...
    Bm har ju verkligen ingenting att säga till om där! Bara säga att du inte känner dig trygg med det och att du oroar dig för att bebisen ska fara illa och att du hellre riskerar din hälsa med ett snitt då. Sen att du pratat om snitt tidigare spelar ju ingen roll, ett vändningsförsök är ju en helt annan sak.

Ja, förmodligen, om hon inte vänder sig under helgen! Har så svårt att acceptera ett snitt så känner mig fortfarande bombsäker på att hon ska vända sig.

Men såklart! Det är ju därför vi är här, för att prata av oss
    Ja, här känns det som att man ska tåla typ vad som helst..
    Jag får gå igenom mina argument i huvudet ordentligt innan nästa Fredag så jag kan stå på mig ifall hon skulle försöka övertala mig..
    Pratade med en kollega om vändningsförsök, men hon var fel person att prata om det då hon fött ett barn i säte och gjort vändningsförsök med alla sina 4 barn så hon tyckte inte det var något att fundera på ens..
    Spelar visserligen ingen roll, det är ju mitt beslut..
    Men hon är väl sådan som tycker att man ska klara av det som man måste gå igenom vad det än är..
    Eller haft lätt att föda barnen vad vet jag?

Då håller jag tummarna att hon vänder sig då
    Men dom gör ju som dom själva vill hehe
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-12-26 14:07:35 följande:

God fortsättning alla januarimammor! (och några decembermammor)

Jag har svällt upp som en gurka under julhelgen, herregud.. okej att jag ätit julmat men tror jag gått upp 3 kilo på en vecka, och det motsvarar ju knappast vad jag ätit! Blir lite orolig över all vätska faktiskt. Fingrarna är som tjocka korvar och vaderna ser inte riktigt kloka ut. 

Mamma hade sytt dregellappar och två sovpåsar till bebisen, det var gulligt. Dregellapparna var visserligen jättefula så jag vet inte ens om jag vill använda dem ärligt talat, men vi får väl se. Sovpåsarna var fina iaf. Alla höll sams med varann. 

Senaste dagarna har jag börjat må akut illa på morgonen och torrhulka över toan, och på kvällarna får jag sammandragningar som varar nästan hela natten. Känns som om jag somnar med sammandragningar och vaknar med dem. Ibland gör de riktigt ont och ibland är det bara spänt. Är trött och måste sova middag varje dag.

Avbokade just en kontroll av cervix om två dar bara för att det är så extremt oskönt där nere just nu att jag faktiskt inte orkar en gynundersökning mer än två veckor i förtid bara för att se om jag är öppen. Kommer ungen så kommer den, och om den inte kommer så får de väl börja rota då. Just nu vill jag faktiskt mest vara ifred med min sambo och slippa alla läkarbesök så länge det bara går. 

Detsamma till dig
    Jag har haft jättesvullna fötter två dagar i rad nu, ser ju inte klokt ut, och stövlarna fick jag knappt på mig när vi skulle åka hem..

Jag förstår att du inte orkar med en gynundersökning, det är ju inte det skönaste man kan gå igenom direkt..
  • fernandasmamma
    mkess skrev 2016-12-26 20:46:08 följande:
    Gör så! Förhoppningsvis klarar BM av att hålla sig från att fälla snorkiga kommentarer! I slutändan är det ju ändå vi som måste leva med våra val medan barnmorskan förmodligen glömmer en rätt fort så bara att försöka stänga av öronen.
    Haha! Skönt att vara som henne ändå! Hon gjorde säkert inte misstaget att googla om vändningsförsök innan hon genomgick sitt första. Jag tror att om detta varit under graviditeten med dottern så hade jag förmodligen sagt ja för då sa jag ja till allt de föreslog istället för att gå hem och googla. Det var en helt annan graviditet så oroade mig inte alls på samma sätt som nu efter att vi förlorat tre graviditeter redan.

Jag ska snittas på fredag och trots allt kommer jag nog bli besviken om det inte blir av, vet inte om jag orkar rassla runt som en övergödd val i två veckor till

Ja jag hoppas hon inte kommer säga några kommentarer om mitt beslut, men får väl ta det då..
    Haha nej jag tror inte kollegan googlade om vändningsförsök
    Hennes äldsta är född 92 vet inte om google var så utvecklat då..

Åh spännande! Så det blir bebis på Fredag

• fernandasmamma

Hej hej tjejer!
    Hur går det för er??
    Hoppas alla mår bra.

Jag var hos min bm idag och nu ligger bebisen med huvudet neråt, så är tacksam över att det inte blev tal om något vändningsförsök
    Men hon var tvungen att kolla med ultraljud hur barnet låg då hon hade svårt att känna om det var rumpan eller huvudet som hon kände..
    Det är en busig unge den sparkade och hade sig under tiden hon gjorde ul och även när hon lyssnade på hjärtljuden
    Det enda som inte var bra är att jag hade lite lågt järnvärde så får äta två järntabletter om dagen nu istället för en..

Jag önskar er ett Gott Nytt År

• fernandasmamma
    mkess skrev 2016-12-26 20:46:08 följande:
    Gör så! Förhoppningsvis klarar BM av att hålla sig från att fälla snorkiga kommentarer! I slutändan är det ju ändå vi som måste leva med våra val medan barnmorskan förmodligen glömmer en rätt fort så bara att försöka stänga av öronen.
    Haha! Skönt att vara som henne ändå! Hon gjorde säkert inte misstaget att googla om vändningsförsök innan hon genomgick sitt första. Jag tror att om detta varit under graviditeten med dottern så hade jag förmodligen sagt ja för då sa jag ja till allt de föreslog istället för att gå hem och googla. Det var en helt annan graviditet så oroade mig inte alls på samma sätt som nu efter att vi förlorat tre graviditeter redan.

Jag ska snittas på fredag och trots allt kommer jag nog bli besviken om det inte blir av, vet inte om jag orkar rassla runt som en övergödd val i två veckor till
    Hur går det för dig??
    Kanske du är inne och föder nu? <3
Svar på tråden BF Januari 2017