Inlägg från: fernandasmamma |Visa alla inlägg
  • fernandasmamma

BF Januari 2017

mkess skrev 2016-11-11 08:54:27 följande:

Var på ultraljud igen igår och bebisen har vänt sig i säte helt plötsligt! Går in i v34 på söndag och vi ska tillbaka i v37 på ett nytt ultraljud. Men visst bör bebisen hinna vända sig själv tills dess?! Livrädd för snitt, blir helt seriöst att stå på huvudet dagligen här hemma så hon trillar rätt

Är det ditt första barn?
    Dom kan väl snurra runt och vända sig några gånger under graviditeten..
    Min barnmorska berättade om en kvinns som var i hissen upp till snittet och då vände sig bebisen rätt..
    Så dom kan nog vända sig rätt sent i graviditeten också..
  • fernandasmamma
    mkess skrev 2016-11-14 09:26:22 följande:
    Det är andra barnet, så det är väl positivt, de brukar väl simma fritt längre när man är omföderska?
    Haha, häftigt! Undrar om mamman blev glad eller besviken där, så himla nära att träffa bebisen liksom. Känns bra att höra det i alla fall, då räknar jag kallt med att bebisen kommer hinna vända sig.
    Ja det måste känts lite snopet..
    Hon berättade inte vad som hände sen om det blev snitt ändå eller vaginal förlossning..

• fernandasmamma
    emmaxxx skrev 2016-11-15 15:37:19 följande:

Hej! Jag har BF 15 januari och hittade den här tråden precis. Ville bara tipsa om Blutsaft för att få upp järnnivåerna. Det är ett helt naturligt kosttillskott som man dricker en shot av 1-2 gånger om dagen. Jag fick toppenresultat på mina blodprov Skrattande

Inte långt tid kvar nu! Jag börjar känna mig nervös inför förlossningen. Hur har ni tänkt gällande smärtlindring?

Hej och välkommen!
    Lustgas blir det nog garanterat iallafall, funderat lite på epidural men vet inte..
    Tycker det känns sådär med en nål i ryggen
  • fernandasmamma
    TyckOmMig skrev 2016-11-15 15:41:59 följande:

Tungt tjejer-jag har ju BF 31/12 och för tidig vattenavgång sen över två veckor och inatt fick jag en blödning också så nu är det ännu jobbigare-valt gå hem igen efter att prover är bra UL bra huvudet ned ruckbart inga värkar men detta börjar bli en mardröm psykiskt gått ner 2 kg...

Nej vad jobbigt
    Kan du få något som får förlossningen att inte sätta igång om det skulle bli så??
  • fernandasmamma
    Emmask skrev 2016-11-20 21:32:27 följande:

Är det någon fler med bf i början av januari som är helt sjukt trött på att jobba? Jag håller på att förlora förståndet. Vill inte vill inte vill inte. Jobbet känns så väldigt oviktigt. Älskar mitt jobb i vanliga fall. Men nu... Jag vill inte. Men jag måste. Hur känner ni?

Jag har visserligen bf 22/1 men vissa dagar känner jag att jag hellre hade varit hemma från jobbet..
    Jag har jättemycket halsbränna på natten så kan inte sova och blir skittrött på morgonen pga det..
    Jag ska jobba December ut är tanken..
    Först hade jag tänkt jobba fram till bf i Januari men det vet jag inte om jag orkar..
    Sen vill väl vikarien hellre börja jobba i början av månaden och inte i slutet..
    Men vete sjutton hur jag ska lösa den ekonomiska biten..
    Kommer bli tufft i Februari utan några pengar alls i princip
  • fernandasmamma
    Emmask skrev 2016-11-21 12:53:34 följande:
    Du vill inte ta ut föräldrapenning redan för januari? Jag kommer att börja ta föräldrapenning, så ekonomin blir lika illa innan barnet är fött som efter haha.
    Min plan är att vara hemma  1 1/2 år så vill ju spara på dagarna så mycket som möjligt..
    Där för vill jag inte börja ta ut dagar i förväg..
    Men att leva på min sambos inkomst bara är inte så kul det heller..
    Jag har 3 veckors semester kvar, men tror inte jag kan ta ut den då min chef tycker jag kan ta ut den senare..
    Det kommer bli tufft att leva på fp sen, hade jag fattat det så hade jag sparat pengar och lagt undan..
    Trodde inte dom drog skatt på fp..
    Men men det är ju lätt att vara efterklok.
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-11-24 14:00:06 följande:

Jag var just på tillväxtultraljud i vecka 32+3 och bebin är en jätte! Han väger redan 2,6 kilo om man får tro ultraljudet och är storleksmässigt i vecka 36+4, så nu var det tal om att jag eventuellt måste ta ut honom tidigare för att inte föda en 5-kilosbebis. :( Jag känner mig jätteledsen och vill absolut inte bli igångsatt, och vill heller inte göra något innan nyår för jag tycker det känns helt snett att medvetet plocka ut ett barn som inte är färdigt, oavsett hur tjock han nu är. Jag fick ingen chans att berätta hur jag känner heller för specmödravården vill inte ens diskutera "hypotetiska scenarion" utan tycker att vi bara ska avvakta till nästa TUL 13 dec. Lätt för dem att säga, de kan ju ta ett beslut som passar dem bäst på stående fot, men det är min kropp och min förlossning. 

Nu måste jag göra ännu en glukosbelastning för att de ska vara helt säkra på att jag inte har graviddiabetes, vilket känns hyfsat onödigt när jag redan fått jättebra resultat på förra. Då frågade jag också barnmorskan som gjorde belastningen om det fanns risk att utveckla diabetes efter belastningen, och hon sa att det hinner du inte, man behöver bara göra en belastning. Jaha? Värdelös info eller? Efter TUL stack de mig dessutom i fingret för att snabbkolla sockret, och det låg på 4,8. Risken att jag skulle ha diabetes med det blodsockret är nog inte så stor! 

Jag är så himla trött och ledsen på allting just nu, har lite högt blodtryck ibland också och det känns som om vårdpersonalen anklagar mig för det trots att jag absolut inte kan göra något åt det. De säger att jag ska ta det lugnt och inte oroa mig men det är inte direkt lätt just nu, eftersom ingen har sagt att det kommer att gå bra! Det är lätt att säga att "ut kommer han alltid", men det ska helst kännas ok för mig med. Hade varit värre om han var tillväxthämmad självklart men jag känner mig så anklagad i det här, som om jag tryckt i mig socker hela graviditeten, vilket jag absolut inte har gjort. Ofta har vi inte ens ätit sött på helgen, bara för att jag varit så nojig för att få en för stor bebis. Min sambo köpte hem alkoholfri glögg och jag ville absolut inte ha nån pga sockernoja. Så blir han så där stor ändå. :( 

Hur ska jag ta mig igenom julen på en sockerfri diet undrar jag.. alla vill ju fika nu också för att hinna titta på magen och jag bara knaprar på en halv bullkant och skyller på liten gravidmagsäck (visserligen sant, pallar inte äta mycket just nu men vore ju kul att kunna äta en kanelbulle!). Känns så meningslöst för båda mina föräldrar vägde ca 5 kilo vid födseln och min bror vägde 4,2, så jag vet inte om jag kan göra något åt det egentligen. 

Nej vad jobbigt
    Men dom kan väl inte "skylla på dig" för att barnet är stort..
    Alla får ju inte stora barn pga vad dom äter, och det borde väl vårdpersonalen ha koll på?
    Usch det låter jättejobbigt detta..
    Hoppas att det ser bra ut på ditt nästa tul då.. <3
    Kram

• fernandasmamma

Bf lista:

Mkess, 27 år, bf 1 januari, andra barnet, flicka.

FruSvensson, 28 år, planerat snitt 2 januari (bf 9/1), tredje barnet. Vet ej kön ????

Oviss01, 30 år, bf 3 januari, första barnen (tvillingar), flickor

Maliiin87, 29 år, bf 12 januari, andra barnet, pojke.

Miinxs, 29 år, bf 17 januari.

Angelikkaj, 32år, bf 24 Januari, tredje barnet.

Thecoc, 26 år, bf 27 januari, första barnet, flicka.

Fernandasmamma, 32 år, bf 22 januari, andra barnet, har inte tagit reda på kön.

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-29 07:52:59 följande:

Herregud.. tiden går fort nu!!! Lite panik haha. VI har ÄNTLIGEN flyttat in i vårat hus (kartonger fortfarande överallt) men idag städar vi lägenheten och kan äntligen fokusera på barnet? Barnrummet är färdig och min man överraskade mig med en liten mysig babyshower ? men ändå har jag ibland svårt att fatta att vi ska ha barn fast det rör sig så mycket! Under december nu ska vi inskaffa det viktigaste och hämta vagnen så kanske blir man lugnare då--

Har fått ischias så varje kväll kan jag knappt gå och har blivit riktigt trött nu, orkar knappt hålla mig vaken på jobbet kl 7 på morgonen? men eftersom min ersättare inte har ens börjat och jag har tagit över en helt ny tjänst typ så är det jobba tills ungen kommer ut? så omotiverad är jag haha. Någon som snart ska gå hem och ta FP redan nu?

När tänker ni packa väskan och skriva brevet? Det känns sjukt att bara tänka att man ska göra detJJ

Åh vad härligt att flytta till hus..

Ni har byggt helt nytt va?
    Vi håller på med renovering fortfarande.. Badrummet håller vi på med just nu, duschvägg och tvättmaskin är fixat, nya badrumsskåp och någon hylla ska upp sen är det klart..
    Sen är det hallen och sovrummet kvar, men det ska min pappa hjälpa oss med..
    Vi har alla babygrejer i ett förråd så länge, och spjälsängen står hos mina föräldrar, antar att vi tar hem alla grejer i Januari någon gång, måste ju fixa klart renoveringen först..
    Ja tiden går fort, dom två senaste veckorna tycker jag att arbetsveckan knappt har börjat förrän det är helg igen..
    Usch vad jobbigt med ischias
    Jag vaknade med kramp i ena benet i morse hatar verkligen att få kramp..

Jag planerar ju att jobba December ut, men just nu har jag ingen vikarie klar så hittar vi ingen så får jag ju jobba i Januari också..
    Det är ju visserligen bättre ekonomiskt då jag kommer vara hemma utan pengar i Januari i så fall då jag vill spara mina fp dagar så mycket som möjligt..

Packa väskan gör jag nog i mitten av Januari, och skriva ett brev har jag inte funderat jättemycket på, hade inget sådant med dottern utan tog det som det kom liksom.
    Det enda är att aurorabarnmorskan har skrivit ner några anteckningar som kommer synas i min journal för dom på mvc och förlossningen.
    Har du börjat skriva på ett förlossningsbrev?

• fernandasmamma
    Kompisen skrev 2016-11-29 11:22:21 följande:

Hej alla!

Hoppar gärna in här om det är okej. Jag har följt tråden länge på avstånd, har inte varit inloggad på familjeliv på år och dar men bestämde mig idag för att logga in och skriva till er :)

Jag har bf 18 januari, är gravid med första barnet. Har dock varit gravid tre gånger tidigare, samtliga graviditeter har dessvärre slutat med missed abortion/missfall. Så både jag och maken är ju självklart överlyckliga att det gick vägen nu! Enligt RUL är det till 90 % en flicka därinne.

Jag har en fråga till er tjejer. Hur ska ni göra med influensavaccinet? Ska ni ta det eller inte? Tycker det är svårt att bestämma sig. Jag tar aldrig detta vaccin annars men jag brukar ju inte vata gravid heller så jag är osäker på om jag borde tänka om i år. Så hur har ni andra tänkt?

Kram

Grattis till graviditeten <3
    Jag tror jag ska skippa vaccinet..
    Tog inte det förra graviditeten heller..
    Min bm tyckte inte det var nödvändigt då vi inte har några småbarn som går på förskola, och jag är friskt och ung..

Svar på tråden BF Januari 2017