Inlägg från: fernandasmamma |Visa alla inlägg
  • fernandasmamma

BF Januari 2017

Kompisen skrev 2017-01-23 18:04:55 följande:

Hej tjejer!

Jag har följt tråden noga på avstånd men inte varit aktiv. Tänkte meddela att jag födde vår lilla tös förra måndagen, den 16 januari! Hon var beräknad den 18.

Vattnet gick 01.15 på söndagsnatten och vi åkte in till BB strax för 03. Var då öppen 3 cm och hade värkar. Fick ligga i varmt bad i två timmar, därefter var jag öppen 8 cm. Sen tog det nån timme så var jag helt öppen. Efter ett tag började krystarbetet, det kändes kan jag säga! Men jag lyckades hålla mig till lustgas som smärtlindring, precis som jag hoppats.

Kl 10.24 kom hon ut, som skjuten ur en kanon! Haha, hon höll på att glida ut barnmorskans grepp! Hon vägde 3 088 g och var 49 cm lång.

Vilken känsla när hon kom ut, helt otroligt! Ni har nåt underbart att se fram emot tjejer.

Vi stannade på familje-BB till i onsdags och nu lär vi känna varandra här hemma, vår lilla tjej, min man och jag. Hon ska heta Madeleine :)

BVC var hemma hos oss idag för kontroll och allt var bra.

Oj, blev lite långt.. Kul att dela med sig av upplevelsen. Lycka till med era förlossningar!

Kram

Åh Grattis och skönt att allt gick bra

Fint namn ni valt <3

Jag hade bf beräknat igår men ingen bebis ännu..

Fast det hade blivit tufft o orka med en förlossning idag då jag inte kunde sova inatt pga halsbränna som inte var av denna värld alltså

Så sov till kl halv tolv idag..
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2017-01-24 20:04:30 följande:

Man vill ju verkligen känna sig utvilad för att genomgå en förlossning men konstigt nog så när det sättet igång får kroppen energi från ingenstans ju. Rätt otroligt ändå. Men hoppas du kan få en liten förvarning innan det sätter igång ordentligt iaf.

Ja det känns bättre att ha vilat ut..

Sovit till halv tolv-tolv varje dag nu..

Men sätter det igång på natten så här man antagligen inte hunnit sova så länge :-/

Ja jag hoppas det blir någon förvaring så sambon kan stanna hemma från jobbet..

Känns olustigt att vara hemma själv när det börjar...
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2017-01-25 08:26:37 följande:

Ååå ja. Det känner man ju nästan lite panik för om man är själv hemma å det börjar. Har han långt hem? Fast å andra sidan, när det väl börjar känns ju all tid som en evighet.!

Vi har ju i vanliga fall kanske 40min till förlossningen i Borås å där kände man sig lite nojig för den resan.

Du får passa på att bara slöa nu på dagen också. Även om man kan känna dåligt samvete ibland att man inte "gjort något särskilt" men alla krafter är värda att få. Sen vet man ju inte när man får sova riktigt.

Nej typ 10-15 minuter från där han jobbar nu så det är ju bra..

Jag har blivit tillsagd av sambon att vila så försökte verkligen ta det lugnt..

Tror jag ångrar det sen annars

Ja precis det är som du säger vet inte när jag får sova sen..
  • fernandasmamma
    Snusann skrev 2017-01-28 17:04:16 följande:

Hej!

Måndagen 16/1 födde jag våra tvillingdöttrar. Förlossningen blev oerhört enkel och det känns helt otroligt att de är här efter år av längtan.

Nu kämpar vi på med amning, såriga bröstvårtor och sömnbrist här hemma...

Kram

Åh grattis

Härligt med tvillingar och skönt att det gick bra

Jag är 6 dagar över tiden idag..

Inte för att jag längtar efter smärtan som man går igenom vid förlossningen men är trött på att vara gravid nu och längtar efter den som ligger i magen och det gör sambon med..

Kram
  • fernandasmamma

Nu är väntan över för vår del..

Igår 30/1 20.52 föddes en tjej

Blev snitt efter att ha varit öppen fullt i fyra timmar..

Fick hur bra bemötande som helst av personalen på förlossningen..

• fernandasmamma
    Sagan12345 skrev 2017-01-31 08:57:38 följande:

Stort grattis, hoppas ni alla mår bra.

Hur startade de? Var sambon hemma som du hoppades?

N.

Tack

Jag började känna något litet kl 7 somnade om o vaknade vid tio kom typ tre värkar på en kvart så fick ringa hem han från jobbet..

Kvart i två var vi framme på förlossningen då var jag öppen fem centimeter

Sen tog det väl två timmar till så var jag helt öppen.

Men efter fyra timmar med krystvärkar så blev det snitt.

Hade flera jätte starka värkar innan dom kunde sätta epidural men det var typ himmelriket efter den.

Kände inget alls.

Så 20.54 är hon född.

Det gick ju relativt snabbt.

Och hade hon inte legat snett så hade hon säkert först vaginalt och snabbare för barnmorskan kunde se hennes huvud bara att det sjönk aldrig ner.
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2017-02-01 00:42:10 följande:

Jättestort grattis! Tråkigt att det blev snitt, det blev det för mig med, men huvudsaken är ju att det slutar lyckligt.

Tack

Det gör inte så mycket att det blev snitt, är bara så tacksam att dom verkligen läste det jag pratat med aurora om och verkligen respekterade det.

Sen klart det var jobbigt med kateter och när jag skulle resa mig upp första gången och så.

Men nu känns det helt okej, alla är verkligen toppen här..

Och ja det är ju faktiskt huvudsaken att vi mår bra!
    tuuli skrev 2017-02-01 00:42:10 följande:

Jättestort grattis! Tråkigt att det blev snitt, det blev det för mig med, men huvudsaken är ju att det slutar lyckligt.

• fernandasmamma
    tuuli skrev 2017-02-01 00:38:39 följande:

Nu är vår bebis snart tre veckor, så lite sent att meddela födelsen kanske. Men liksom fernandasmamma blev jag snittad (urakut, alltså nedsövd tyvärr) efter att ha varit helt öppen flera timmar. Hade en fruktansvärt usel barnmorska under utdrivningsskedet och en traumatisk upplevelse av de sista timmarna, men försöker tänka på barnmorskan som hade skiftet innan istället. Op-teamet gjorde också ett jättebra jobb även om jag inte minns dem speciellt väl.

Vår son föddes 11 jan på förmiddagen, 4430 g och 50 cm, så en riktigt trind liten kerub. Han hade fullt med hår som börjar bli långt i nacken. :) Otroligt gullig, tycker vi naturligtvis, 

Jag skulle inte rekommendera tidig igångsättning, för er som börjar bli trötta på att vänta. Är man överburen har man ju inget val men om jag kunnat ta tillbaka min igångsättning i vecka 39+3 så skulle jag gjort det på en sekund. Min förlossning tog två dygn och slutade som sagt med katastrofsnitt för att värkarna var för svaga. Det gjorde ONT att vara öppen 10 cm i 3½ timmar kan jag säga, men det värsta var att jag fick panik. Det är jobbigt att tänka på. Hade förlossningen fått starta av sig själv hade jag kanske sluppit allt jag var tvungen att gå igenom för att träffa vår lilla unge. Allt är ju självklart värt det i slutändan men det var ledsamt att inte få se honom förrän två timmar efter operationen.

Amningen funkar fortfarande dåligt pga snittet också, det börjar bli bättre nu men det går väääldigt långsamt. De tilläggsmatade honom från det att jag var sövd och sen var det kört, han ville inte amma, det var för jobbigt och han blev bara arg. Så det är jag också ledsen för. Fick ingen riktig hjälp på BB, mest en massa pikar och kritik för att jag inte satt med ungen till bröstet dygnet runt och kämpade med amningen. Han sov ju jämt! De ställde in en pump på rummet men det kom typ tre droppar på en halvtimme varje gång jag pumpade. Hyrde pump när jag kom hem men tre veckor senare pumpar jag bara ut en tredje- eller fjärdedel av vad han får i ersättning per matningstillfälle, alltså 20-30 ml. Vet inte vad han suger ut men det är iaf alldeles för lite för att han ska bli mätt. 

Hur som, han gillar iaf att amma numera (äntligen!) och kan tänka sig att göra det några ggr om dagen. Det är segt att både amma och blanda till flaskor till varje matning - på nätterna gör vi oftast bara en större flaska för att slippa ilsken hungrig bebis och få lite sömn - men han bryr sig ju inte utan tycker bröst och ersättning är lika gott. Och det är ju huvudsaken, att han är nöjd och växer. Men jag är hyfsat avundsjuk på alla som bara börjar amma på en gång utan problem, och även på alla som fått se sin bebis födas. Jag var så zonkad efter uppvaket att jag minns inte ens de första fotona jag tog på min sambo när han matar bebisen med kopp, det var nog drygt två timmar efter snittet. Att han fick vara med och klippa navelsträng och ta foton när barnet vägdes och sätta på hans första blöja medan jag var sövd, det är deppigt. De kom in med en välkommen till världen-bricka med fika till bara honom. :( Världens deppigaste bricka. Men då sa han till att de fick komma in med en när jag vaknat också, fatta eländigt att sitta där och fika själv medan mamman till ens barn är medvetslös. 

Fy vad tråkigt och vilken jobbig upplevelse

Det är ju så viktigt att man träffar på bra personal det är ju verkligen en jobbig och utsatt situation en förlossning..

Hoppas att du kan se tillbaka på det på ett bättre sätt om ett tag fast förstår om det inte går så hade jag det efter mitt första barns födelse..

Skickar massa kramar till dig <3
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2017-01-31 09:09:06 följande:

Jag kännde det nästan på mig!! Stort grattis!! Nu får ni njuta det ni har väntat på sååå länge!

Och nu måste det vara min tur!!!! ))

Tack!

Ja snart måste det vara din tur

Lycka till när det är dags
  • fernandasmamma
    Sagan12345 skrev 2017-02-01 14:22:37 följande:

Låter som de flöt på relativt bra och att dom agerade på ett bra sätt.

Hade du inga känningar om att det var på g innan kl 7?

En annan har inga känningar alls och tänkte om de bara kan smälla till :)

Slemproppen gick i Fredags och lossnade mer under lördag en och söndag en men förutom det så kände jag inte av något direkt förrän måndagen

Var inställd på att det nästan skulle bli igångsättnig så trodde inte det äntligen hade satt igång..

Med min första så var det exakt samma kände inga tecken på att något var på g förrän det satte igång fast det tog 22 timmar från första värken.
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2017-02-02 10:17:20 följande:

Ååå Grattis till eran tjej! Äntligen!

Åh tack <3

Idag får vi åka hem, känns lite konstigt och overkligt

Kram
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2017-02-02 10:32:04 följande:

Ååå va roligt! Ja det är ju en helt ny vardag med att komma hem,men såå skönt efter man vart på BB.

Va vägde hon?

Ja det blir något helt annat

Men skönt att komma hem..

Hon vägde 4460 gram så en rätt stadig tjej <3
  • fernandasmamma
    Sagan12345 skrev 2017-02-02 11:59:03 följande:

Spännande hur de bara kan smälla till..

Mysigt att ni har er lilla hos er nu :)

Ja det är kul att det bara sätter igång utan åt känna något direkt innan som förvarning..

Ja det är helt underbart <3

Nu är vi på väg hem..

Ska bli kul att se hur våra två katter reagerar på vad det är för liten sak vi har med oss hem

Och längtar tills min dotter kommer hem efter skolan..

Hon har nog längtat trots att hon försökte låtsas cool för en tonåring ska väl inte bry sig

Men hon har sett bilder och frågat när hon får hälsa på (hon bor växelvis hos sin pappa och bonusmamma och halvsyskon)
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2017-02-02 12:17:06 följande:

åh vad roligt.. nu är jag avis haha...jag hoppas.. har lite otrevlig kännsla där nere sen igår så huvudet har kanske sjunkit lite.. o börjad emå illa på morgonen (eller dygnet runt nu) också...tror jag åker in till förlossningen nästa vecka innan igångsättning om det inte blir nåt för att få något att sova iaf de nätterna innan eftersom jag inte sover något nu...

Förstår det..

Men snart är det väl din tur med.. <3

Men fy vad segt det är att gå över tiden alltså..

Hoppas du kan få sova lite innan igångsättningen då.

Kram
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2017-02-03 10:25:25 följande:

Dagens bebisar verkar vara större, våran Runa vägde 4580g å var 53cm lång..

Vi har också två katter, på 8mån. De var väldigt skeptiska till vad det är för något vi kom hem med. Kastrerade hankatten är fortfarande lite anti mig. Förut var matte bäst av alla, men det är som han tycker att jag svikit honom. Honkatten är väldigt nyfiken å försiktig. Men gråter hon måste hon komma å kolla hur läget är..

Haha ja dessa tonåringar som verkar vara coola men känslorna finns där inne ändå.

Vår hane blir rädd när hon gråter Men är nyfiken och vill gärna nosa på henne.

Fast han känner sig nog lite avis och utanför

Men honkatten bryr sig inte alls..

Ja dom är ju så tuffa

Men igår efter skolan så ville hon hålla henne hela tiden fick knappt ge henne mat

Och idag kom hon hem på sin lunchrast för att vara med henne <3

Jag som var orolig för hur hon skulle ta det med att få syskon men nu känns det hur bra som helst.. <3
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2017-02-03 17:32:17 följande:

Tack för omtanken, vi har blivit erbjudna terapi så jag tänkte börja gå snart när allt lugnat ner sig lite. Jag har lyckligtvis inga problem att knyta an till barnet men jag är lite deppig och mentalt trött, och när jag tänker på förlossningen blir jag rätt ledsen. Hoppas de har en bra kurator på BVC. 

Åh blir ledsen själv när du skriver att du blir ledsen när du tänker på förlossningen

Det är ju inte så det ska vara..

Dom på förlossningen borde ju få veta hur deras beteende påverkat dig..

Hoppas verkligen du får en bra kontakt att prata med på bvc.

Men skönt att du knutit an bra till barnet
Svar på tråden BF Januari 2017