Inlägg från: fernandasmamma |Visa alla inlägg
  • fernandasmamma

BF Januari 2017

tuuli skrev 2016-11-29 16:38:28 följande:

Jag var på mvc idag och tänkte passa på att prata lite om hur det var på spec, min oro för att föda ett stort barn och så. Trodde att hon skulle vara mycket mer stöttande, men upplevde inget stöd alls. "Tänk positivt annars går det aldrig" var det enda hon sa, och att jag kunde få gå på samtal om förlossningsrädsla om jag ville. Men eftersom jag redan har en riskgraviditet så är jag så mycket på sjukhuset ändå att jag ärligt talat inte har lust att gå dit för terapi dessutom. Plus att jag känner lite att skräcken för att föda ett normalstort barn kan man kanske samtala bort, men en 5-kilosbebis kan bryta nyckelbenet när det föds och speciellt en förstagångsföderska är nästan garanterad en lång och jävlig förlossning - det går liksom inte att prata bort. Jag skulle vilja att ordinarie personalen tog min oro på allvar istället för att dumpa "problemet" på en kurator. 

Hade det varit tidigare i graviditeten så hade jag nog bytt barnmorska efter det bemötandet ärligt talat men i vecka 34 orkar jag bara inte ta tag i den biten utöver allt annat man måste orka. Växlar mellan att känna mig helt avtrubbad och inte bry mig alls om fostret eller vad som händer, och att bara gråta. 

Det värsta var att hon sa att jag led av duktig flicka-syndrom och att det var mitt eget fel och att ingen lagt den pressen på mig utifrån. Va? Det är ju skitmycket press på gravida att äta rätt, inte göra det ena och det andra, och det är ännu mer press när man har risker. Man ska lära sig allting om vad det innebär att bli förälder samtidigt som man ska äta si och så mycket protein, kolhydrat, kalcium, järn, etc etc, man ska motionera när man är jättetrött och har foglossning, man ska lära sig profylaxandning och helst gå på gravidyoga dessutom. Samtidigt som man jobbar, kanske redan har andra barn, ska sköta hemmet någorlunda och ha nån form av socialt liv utöver det. Nej, det är ju ingen press alls att vara gravid! Allt är bara inbillning från min sida! 

Sammanfattningsvis: inte bara hade hon inget uppmuntrande att säga, utan det var dessutom mitt eget fel att jag känner så här. Det var väl inte riktigt det bemötandet jag hade hoppats på, och det fick mig inte att känna att YES jag kan föda den här ungen, det kommer att gå som smort! Snarare som att jag är beredd att bara lägga mig ner och totalvägra på förlossningsdagen. 

Meh! Vilken konstig och osympatisk person!
    Duktigflickasyndromet?!
    Yeez..
    Låter ju helt galet när hon påstår att det bara är något i ditt huvud liksom..
    Nu skrev du att du inte orkar, men har hon ingen chef du kan få prata med så du kan få gå till någon annan??
    Blir riktigt irriterad att din oro inte tas på allvar!
    Kram <3
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-29 13:06:42 följande:
    exakt... hoppas på att bli av med alla flyttkartonger snart... hatar att flytta!!

inte lätt med renovering heller, men håller man på så här så går tiden halet fort!

kramp brukar jag också få nu på nätterna, måste alltid hoppa upp från sängen och gå usch

har tänkt likadant.. vill helst inte ta ut FP I januari eller inte mer än bara några få dagar om det behövs så jag jobbar gärna och får lön istället men det är verkligen inte så jättekul på jobbet nu... så mycket att göra får bara hoppas på att vikarie kan börja snart..

nej jag har inte läst något heller haha... tänkte ta allt när jag är ledig runt jul kanske och läsa min Föda utan rädsla och skriva ner lite... vill mer bara göra några noteringar om vad jag helst vill göra I fall jag skulle glömma eller vara helt borta...tänkte halv-packa väskan då också eftersom jag vill nog ha den I mannens bil.. men än så länge skrattar min mamma åt mig för min syster hade köpt precis allt I vecka 20 kanske I vi har inte ens hämtat vagnen :)) -vi avvaktar-brukar jag svara:))
    Nej, jag kan ju inte hjälpa till med så mycket heller, måla vill jag ju inte göra..Det är därför min pappa kommer och hjälper till, plus att han är en riktigt handyman
    Min sambo är också duktig, men har nog aldrig spacklat och målat väggar, han får sköta det elektriska och sådant.

Jag läste den boken men tyckte inte den var så bra..
    Var vissa grejer som stod som jag störde mig på..
    Men det är ju annorlunda från person till person vad man tycker
    Jo det är nog bra att ha skrivit ner tex. hur man vill ha det med smärtlindring etc. ifall man blir lite väck och man inte är så bra på att kommunicera.
    Jag vill tex. inte ha på mig den extremt snygga (!) vita skjortan har hellre mina egna kläder, vill inte visa mig helt naken inför alla, och bad och lustgas är det jag helst använder, epidural är jag lite osäker till, men det kan ju ändras..
    Funderar även på lavemang..
    Och riskerar det att bli tvunget att använda sugklocka så får dom göra snitt istället, det skrev aurorabarnmorskan i min journal, då jag hade en jobbig upplevelse och erfarenhet av sugklockan när dottern föddes.. Så det finns inte på kartan att jag vill gå igenom det igen..

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-30 07:23:11 följande:
    lite så tänker jag...naken vill jag nog inte vara heller och lavemang ska jag köra! har redan mycket problem med allt för att ungen sparkar på mina tarmar haha så det kan vara skönt...men det är lätt att tycka och tänka hemma känner jag och sen kanske blir jag helt paff och bara går på allt:))

jag vill nog mest skippa allt innan andningen osv.. är iaf inte panik rädd och det handlar nog mycket om själva rädslan men alla sager att det är bra att läsa så kanske hittar jag någon dag:))
    tuuli skrev 2016-11-29 16:38:28 följande:

Jag var på mvc idag och tänkte passa på att prata lite om hur det var på spec, min oro för att föda ett stort barn och så. Trodde att hon skulle vara mycket mer stöttande, men upplevde inget stöd alls. "Tänk positivt annars går det aldrig" var det enda hon sa, och att jag kunde få gå på samtal om förlossningsrädsla om jag ville. Men eftersom jag redan har en riskgraviditet så är jag så mycket på sjukhuset ändå att jag ärligt talat inte har lust att gå dit för terapi dessutom. Plus att jag känner lite att skräcken för att föda ett normalstort barn kan man kanske samtala bort, men en 5-kilosbebis kan bryta nyckelbenet när det föds och speciellt en förstagångsföderska är nästan garanterad en lång och jävlig förlossning - det går liksom inte att prata bort. Jag skulle vilja att ordinarie personalen tog min oro på allvar istället för att dumpa "problemet" på en kurator. 

Hade det varit tidigare i graviditeten så hade jag nog bytt barnmorska efter det bemötandet ärligt talat men i vecka 34 orkar jag bara inte ta tag i den biten utöver allt annat man måste orka. Växlar mellan att känna mig helt avtrubbad och inte bry mig alls om fostret eller vad som händer, och att bara gråta. 

Det värsta var att hon sa att jag led av duktig flicka-syndrom och att det var mitt eget fel och att ingen lagt den pressen på mig utifrån. Va? Det är ju skitmycket press på gravida att äta rätt, inte göra det ena och det andra, och det är ännu mer press när man har risker. Man ska lära sig allting om vad det innebär att bli förälder samtidigt som man ska äta si och så mycket protein, kolhydrat, kalcium, järn, etc etc, man ska motionera när man är jättetrött och har foglossning, man ska lära sig profylaxandning och helst gå på gravidyoga dessutom. Samtidigt som man jobbar, kanske redan har andra barn, ska sköta hemmet någorlunda och ha nån form av socialt liv utöver det. Nej, det är ju ingen press alls att vara gravid! Allt är bara inbillning från min sida! 

Sammanfattningsvis: inte bara hade hon inget uppmuntrande att säga, utan det var dessutom mitt eget fel att jag känner så här. Det var väl inte riktigt det bemötandet jag hade hoppats på, och det fick mig inte att känna att YES jag kan föda den här ungen, det kommer att gå som smort! Snarare som att jag är beredd att bara lägga mig ner och totalvägra på förlossningsdagen. 

herregud är allt jag kan saga... ush va dåligt!! hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig det är ju inte ditt fel!

Jo man ha tankar och önskemål hur man vill ha det, men man får nog ändå tänka att det kan bli annorlunda än man hade tänkt sig..
    Aj för att ha bebis som sparkar på tarmarna
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-30 12:16:04 följande:
    ja det var mysigt!

nu ångrar jag mig lite att jag har tjatat så mycket om att jag ska ju jobba in I det sista... för nu känner jag bara att jag verkligen inte orkar mer...tror det blir max 50% I januari kanske 2 veckor eller så...men inget tempo här kan jag säga haha somnar snart på kontoret! så nu är det bara överleva fram tills jul...
    angelikkaj skrev 2016-11-30 10:40:31 följande:

Skrev brev med min första dotter. Jag var riktigt rädd för förlossningen då å gick på Aurorasamtal mm. Så var noga med att skriva med det å min rädsla. Sedan också att ja inte ville ha några studenter med. Vilket jag kände var viktigt att de fick veta. Ju mindre personer desto bättre.

Men allt sket sig med brevet. Hade ju mer eller mindre öppen dörr för folk att komma in kändes det som! Så där hade de tyvärr inte engagerat sig så i brevet...

Vaccinet skippar jag också. Nu håller jag bara tummarna att jag slipper magsjuka som barnen har.

vad tråkigt!! man gör ju det för att dem ska iaf försöka kolal lite! det var dåligt!

Jag känner att jag gärna hade gått hem redan nu haha är så trött på mornarna nu, idag vaknade jag lite sent, så blev några minuter sen till jobbet..
    Och hade tyckt det varit skönt att vara hemma, men hade säkert tröttnat efter någon vecka ändå :-P
    Men har du en vikarie klar redan?
    Kan inte hon/han börja tidigare då?
    Vad jobbar du med förresten?
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-30 13:43:04 följande:
    jag har jättesvårt att gå upp! o så ska man hinna äta lite så att det går att åka bil till jobbet..brukar sova I bilen när mannen kör haha..jag hade nog velat vara hemma kanske fredagar eller så...vi får se.. runt jul går jag in I v 36 o man vet aldrig kanske jobbar jag inget I januari:)

nej tyvärr inte än... vi håller på och intervjuar folk nu så jag hoppas hoppas på att tjejen som precis nu sitter hos chefen kanske kan börja snart! vill så gärna jobba för jag har underbara arbetskamrater och är nära BB och BM här men kroppen säger emot lite...

jag jobbar med ekonomi så sitter vid datorn jättemycket.. försöker röra på mig lite för annars svullnar jag upp men börja I mörket och sluta I mörket är inte min grej!

hur går det för dig på jobbet? känns det som att du kan iaf ta det lite lugnt där?
    Okej, ja hoppas hon kan börja tidigare då så du kan gå hem lite innan förlossningen och vila upp dig
    Jag har ingen vikarie ännu, börjar ju bli lite panik då jag tänker jobba December ut..
    Jag jobbar också på kontor (receptionist) så känner igen det där med att sitta ner för mycket
    Jag försöker gå upp och röra på mig då och då men har jag inget ärende in till köket etc. så blir det ju lätt att jag blir sittandes..
    Nu har vi rätt lugnt på jobbet, mest är det att göra våren och sommaren så jag kan sitta och ta det lugnt, det är ju bra
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-11-30 14:00:33 följande:
    Nej, det är det ju faktiskt inte.. Men jag tänker att nu är det bara fyra möten kvar för mig på mvc, max, om jag inte föder tidigare, så det är väl bara att bita ihop med hon jag har. Får väl söka stöd och hjälp i böcker eller nåt sånt istället. 
    angelikkaj skrev 2016-11-30 10:34:41 följande:
    Men fyfasen va tråkigt att höra! Å är det nån gång man känner vilja ha stöttning under graviditeten så är det ju nu!! En bm ska ju mer vara där för en själv tycker man!
    Ja men verkligen! Innan har det ju mest varit prover och kanske inte så mycket att diskutera, men nu börjar det ju närma sig, så det är klart att jag blev paff när hon inte alls hade något uppmuntrande att säga om själva förlossningen, det hade jag tagit för givet från en barnmorska, att det var hennes uppgift. 
    Ja det är väl barnmorskans jobb att stötta en och försöka uppmuntra en?
    Inte bara ta prover och sådant..
    Känns som fel person på fel plats om man inte är empatisk och så?
    Min barnmorska försöker uppmuntra mig med att andra förlossningen brukar gå snabbare och lättare än första när jag har nämnt att jag är orolig för att det ska ta lång tid och vara skitjobbigt denna gången med..
  • fernandasmamma
    maliiin87 skrev 2016-11-30 16:15:54 följande:
    Bra med en uppmuntrande barnmorska. Min är precis likadan. Dock är jag rädd för att andra går fortare än första då min första gick väldigt fort. Men fick tipset om att ringa in så fort jag känner att det är på g :) inte lägga mig o vila som dom oftast vill att man gör :)
    Ja alla barnmorskor där jag går är toppen och är tacksam att jag har bra stöd av min..
    Men så tråkigt att läsa om dom som har mindre bra erfarenhet av sin barnmorska
    Borde ju vara en självklarhet att få bra stöd tycker jag.

Hur fort gick din första förlossning?

• fernandasmamma
    maliiin87 skrev 2016-11-30 18:07:45 följande:
    Ja det håller jag med om.

Började med värkar runt 23 tiden på kvällen. Va på förlossningen vid 02.40 och 03.17 var han ute :) så det gick smidigt och fort:)

Trodde det skulle ta längre tid än vad de gjorde då man hört att de kan hålla på länge.

Hur lång tid tog din?
    Min tog 22 timmar..
    Åkte in vid 8-tiden på morgonen, värkarna började kl 02 på natten, var öppen 4 cm kl 13 på dagen..
    Avstannade lite runt kl 20, fick dropp för att öka värkarna..
    Hon är född kl. 23.53..
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-12-01 07:36:40 följande:
    min chef ska nu på semester hela nästa vecka och veckan efter så jag börjar få lite panik med haha...har bestämmt mig för att jobba till 22/12 och sedan jobbar jag bara en vecka I januari och tar semester en vecka innan BF... det går så fort I magen och det börjar göra ont när bebisen sparkar, kunde inte alls vila igår kväll för det gjorde sånt ont när han sparkade ...så man marker att man var kanske lite för optimistisk när man trodde att man kan typ gå till BB från jobbet :):)
    Okej, skönt att du kan ta lite ledigt innan barnet kommer då..
    Tror det är skönt att ta det lugnt ett tag innan..
    Jag känner av en del riktigt hårda sparkar jag med haha, men det är mysigt tycker jag <3
    Det är ju inte så lätt att veta hur man kommer känna sig i slutet av graviditeten så ja lätt att vara lite optimistisk
    Jag var hos bm idag, hon var tvungen att lyssna på hjärtljuden två gånger då dom var uppe i 190 första gången..
    Men efter typ 20 minuter så var dom nere i 145..
    Knepigt då jag inte alls kände mig stressad?
    Så blev lite nervös när dom var så höga....
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-12-05 08:25:30 följande:
    jag hoppas på det och alla gissar att jag ska gå over minnst en vecka så vi får väl se!
    det har blivit helt galet I magen så misstänker att bebisen kanske är på väg ner med huvudet kanske, får se vad BM känner på onsdag!

nu känns det verkligen nära! Vi ska på föräldrargrupp imorgon, sen har man BM besök, ammningskurs, andra föräldrargrupp, studiebesök på BB, Bm besök o så är det jul! Efter det kan vad som helst hända, det är helt galet haha
    Ja tiden går fort
    Jag funderar också på att gå på besök på förlossningen, inte för min skull då, jag har ju redan varit med om det en gång..
    Men sambon vill gärna göra det.
    Men det får bli i Januari då jag inte kan ta ledigt för att gå på en sådan nu i December..
    Hoppas du slipper gå över tiden..
    Jag gjorde inte det med dottern, hon är född på beräknad dag, och jag hoppas jag inte kommer gå över tiden denna gången heller
Svar på tråden BF Januari 2017