• Svar på tråden BIM - juni 2016
  • Milie
    DevilsDaughter skrev 2016-06-08 11:58:21 följande:

Eftersom alla tempar så var ju jag med tvungen att göra de Oskyldig.. Nu vet jag ju inte alls vad det betyder, hade 37,6, tempade igen då det kändes högt och hade 37,5. Hmm håller jag på att bli sjuk kanske.. Tror jag brukar ligga mellan 36.5 och 37 i vanliga fall. 

Var det just efter du sovit? För att lättare se skillnader så brukar man använda en termometer med två decimaler, men nog kan det fungera med en vanlig också. Jag tror det är runt 0,3-0,5 grader som höjs då jag har haft ägglossning, och sånt hade ju märkts med en vanlig termometer.

En temperaturmätning säger inte så mycket. Helst ska man mäta varje dag och då får man fram ungefär var man ligger mellan mens och ägglossning och hur mycket det höjs efter ägglossningen för att sen sänkas vid mens.
  • Milie
    Emmissara skrev 2016-06-07 22:08:03 följande:
    De va tufft att gå igenom ett MA i v.13 men det känns bättre, ibland ibland slår sorgen till men det känns ändå okej. Har iaf fått utlovat pergotime under 2 cykler när vi känner oss redo så de känns skönt.

Okej, hoppas att su snart får en tempohöjning, jag har använt mig av NC sedan i mars 2015, har lärt mig jättemycket om min kropp
    Jo, det kan jag tänka mig. Det har aldrig hänt mig med det är ändå något jag oroade mig för inför min förra graviditet. Det drabbade en kompis några månader innan vi började försöka sist. Men det låter ju bra att ni har en handlingsplan att förhålla er till då ni känner att det är läge för det.

Idag på morgonen var testet fortfarande negativt. Temperaturen var även låg. Jag kan ta att ägglossningen inte är regelbunden, men då hoppas jag att lutealfasen förlängs också, annars blir det knivigt.
  • DevilsDaughter

Milie: ne det va de inte. Brukar man ha lägre eller högre temp efter man sovit? Om jag tempar mig varje morgon nu innan BIM borde jag kunna se en sänkning den dag jag väntar mensen? Brukar din lutealfas vara oregelbunden? Min lutealfas följer alltid ägglossningen. Min menscykel varierar mellan 25-29 dagar.

• Milie
    DevilsDaughter skrev 2016-06-08 12:22:34 följande:

Milie: ne det va de inte. Brukar man ha lägre eller högre temp efter man sovit? Om jag tempar mig varje morgon nu innan BIM borde jag kunna se en sänkning den dag jag väntar mensen? Brukar din lutealfas vara oregelbunden? Min lutealfas följer alltid ägglossningen. Min menscykel varierar mellan 25-29 dagar.

Lägre. Då man sovit kommer man så nära basaltemperaturen som möjligt, och det är den temperaturen man måste utgå ifrån om man ska se några skillnader som rör menscykeln. Jag kan ha svårt att komma ihåg att tempa innan jag rört mig för mycket. Jag samsover med en 11 månader gammal tjej och för henne är det 0-100 som gäller då hon vaknar. Hehe.

Ja, om du börjar tempa nu så kan du mycket väl se en sänkning då mensen kommer. Vissa är mer eller mindre känsliga för om man mäter vid olika tidpunkter, då man sovit olika länge o.s.v. För min del spelar det inte så stor roll, så länge jag sovit 3-4 timmar i sträck innan.

Jag har inte så bra koll på min cykel sen efter förlossningen för ett år sen. Jag har bara haft tre cykler och inte riktigt hittat ägglossningen. Cykeln är regelbunden på 24-25 dagar, men just nu är jag på CD15 och fortfarande negativt ägglossningstest. Innan jag var gravid hade jag 22 dagar och positivt ägglossningstest på dag 12.
  • Anonym (Preggo?)

Mensen lyser fortfarande med sin frånvaro! Börjar nu bli lite sugen på att ta ett nytt test.. Antingen bim+1 eller bim+3. Ca äl+18..

Fick som sagt ett neg test med kiss nummer två i förrgår! :-/

• DevilsDaughter

Milie: Ok, kan ju vara intressant att göra det då! Om det inte blir ngt denna månad så kan det ju vara bra att börja tempa sig varje dag då kanske så får man ännu bättre koll på när ägglossning verkligen skett.  
    Hur ofta testar du? Använder jag ÄLtest så måste jag testa fm och em, missar lätt stegringen annars då jag bara har stegring under några få timmar.

Preggo: Jag hade nog testat för att få veta säkert..

• Karitziana
    Anonym (Preggo?) skrev 2016-06-08 12:34:42 följande:

Mensen lyser fortfarande med sin frånvaro! Börjar nu bli lite sugen på att ta ett nytt test.. Antingen bim+1 eller bim+3. Ca äl+18..

Har inte dykt upp något här heller! Funderar på att testa på fredag morgon. Då borde jag vara på BIM +5

Åh vad jag hoppas att vi får positivt resultat då!!
  • Milie
    DevilsDaughter skrev 2016-06-08 12:39:17 följande:

Milie: Ok, kan ju vara intressant att göra det då! Om det inte blir ngt denna månad så kan det ju vara bra att börja tempa sig varje dag då kanske så får man ännu bättre koll på när ägglossning verkligen skett.  
    Hur ofta testar du? Använder jag ÄLtest så måste jag testa fm och em, missar lätt stegringen annars då jag bara har stegring under några få timmar.

Preggo: Jag hade nog testat för att få veta säkert..

Ja, gör det. Jag kör med Natural Cycles och de har en väldigt bra app som är lätt att förstå och ger bra med information. Den kostar ju däremot en del, men vad jag förstår finns det en uppsjö av gratisappar där man kan få se diagram av sin temperatur.

Jag testar en gång per dag fram tills det börjar närma sig mitten och sen två gånger per dag. Jag har hört att vissa har superkorta stegringar. Kan ju vara så att det är så för mig nu också. Det känns så konstigt att det ska skilja så mycket från innan graviditet/förlossning till nu.
  • Anonym (EL)
    DevilsDaughter skrev 2016-06-08 10:35:24 följande:

Är du gravid så är det nog stor chans att kunna få positivt redan nu. Jag har ju bara 10 dagar efter ägglossning, sen får jag mens. Jag har alltid fått positivt på min BIM, dvs ÄL+10. Sen är det ju olika för alla, men tror att efter ÄL+10 så är det stora chanser att få positivt om man är gravid.

Åh va det kliade i fingrarna av att läsa det här, haha. ÄR ju så svårt att vänta
  • Anonym (EL)
    Anonym (Preggo?) skrev 2016-06-08 12:34:42 följande:

Jag hade testat. För att vara på den säkra sidan
Svar på tråden BIM - juni 2016