• amandajavisst

Måste gå ner i vikt för att få behandling

Hej på er!

Jag är 20 år gammal och försöker att få barn med min sambo (24 år). Jag fick diagnosen PCO i februari däremot är alla värden superbra, det är alltså bara äggstockarna som det är "fel" på.

Nu till det jobbigaste... Jag är överviktig, och vet mycket väl om det. Saken är den att jag har lärt mig att älska min kropp och jag är stolt över mig själv. Jag har inga sjukdomar förutom PCO, jag rör på mig varje dag minst 30-60 minuter rask promenad. Jag har uteslutit sötsaker, kaffe, läsk och har ätit enligt 5:2 dieten. Ingenting har hänt sedan februari då jag började med det.

Jag har ätit en Pergotimekur nu och var igår på VUL för att kolla på äggblåsorna. Då fick jag väga och mäta mig och läkaren blev helt galen!

Hon stonkade med armarna och var högljudd och uttryckte "Oj vad högt, du måste gå ner i vikt". Hon var helt galen helt enkelt.

Hon frågade ingenting om kost och hälsa, om jag åt mediciner, hur jag mådde eller någonting.

Däremot tog hon fram BMI måtten och kollade och påpekade högt och tydligt att jag måste gå ner 10 kilo för att få fortsatt hjälp.

Jag blev så jäkla kränkt, känner mig ful och dålig som människa.

Men jag har försökt mitt bästa att gå ner i vikt länge!

Igår började jag med LCHF och hoppas att det ska ge resultat, fick även metformin utskrivet.

Nu behöver jag höra hur det är för er! Vad äter ni? Hur äter ni? LCHF, som vanligt? Tränar ni, på gym eller hemma?

Vore tacksam för lite stöd och höra hur det gått för er. Det kan väl inte vara helt kört för mig?

• Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling
  • Fröken Apelsin

Som så många andra redan har sagt så äter du inte LCHF. Du ska inte bli sjuk av Vikt Väktarna heller. Det som slår mig då jag läser dina inlägg är att du inte har någon koll alls på hur du ska äta. Eftersom du saknar grundkunskaper skulle jag inte råda dig att läsa på internet, det finns en hel del oseriösa sidor och folk som inte vet vad de pratar om där. Be istället om hjälp av en dietist, du kan få träffa en via sjukvården.

• Knyttan
    amandajavisst skrev 2016-05-14 10:02:29 följande:

Kvargen är från Skånemejerier och har bara 3 gram kolhydrater per 100 gram. Det kan ju knappast vara mycket socker?? Jag vet att det bara är 0,8 procent fett, men om jag äter kvarg och rullar ostskivor eller äter en avocado till borde det ju funka?

Fettsnåla produkter är inte bra med LCHF, det vet jag. Det undviker jag i högsta grad.

Propud är en ny grej som är ett nyttigare variant för fredagsmys eller lördagsgodis. Det innehåller 4,6 gram kolhydrater och 1,5 gram fett. När jag är sugen på godis kommer jag att äta en sån, inte ta en chokladbit. Den används av lchfare och andra hälsomännislor som nyttig efterrät och mys.

Jag har planerat in att få äta en pudding en gång i veckan, fredag eller lördag. Det kommer INTE få mig att misslyckas, troligtvis tvärtom. Eftersom jag inte VILL gå ner i vikt och äta LCHF och allt detta, så behöver jag motivation. Då är det perfekt.

Allting jag äter ska vara på under 5gram kolhydrater per 100 gram och jag ska försöka ligga på under 50 kolhydrater per dag.

Räkna kalorier ska jag inte göra igen. Jag blev sjuk av att göra det förra gången och tänker inte tillåta mig själv att må så dåligt igen.

Ok my bad, kände faktiskt inte till propud innan. Ost o baconkorv är väl inget fel om man kollat att det är hög köttmängd. Men generellt ska man undvika korv också i LCHF eftersom det ofta kan innehålla en stor mängd gömda kolhydrater i form av potatisflingor och liknande som används för att fylla ut köttmängden. När jag åt LCHF tillät jag mig ibland att äta korv och kebabsallad när jag var "onyttig". Max någon gång i månaden.

I vilket fall som helst: det ser ut som du äter alldeles för lite fett för att få det att funka med LCHF utifrån den menyn. Under 5g kolhydrater per 100 g vara är ett bra riktmärke men man kan inte bara gå efter det eftersom du måste fylla på med bränsle från något annat också. Och enligt den måttstocken finns det en massa som man "kan" ta fast man inte borde, t ex tror jag att Funlight saft skulle vara ok men det säger sig ju sjlv att man inte ska dricka det.

Jag gillar själv LCHF eftersom man slipper räkna och det är därför det funkar för mig, jag har också prövat att räkna kalorier men det har bara slutat med misslyckanden, självförakt och hetsätning. En bra måttstock att utgå ifrån är handflatsmodellen: en handflata protein (lax, kyckling, kött etc) en knuten näve ovanjordsgrönsaker (broccoli, blomkål, aubergine etc) en kupad hand fet sås (tar man majons el kryddsmör e dyl så blir det så klart mindre).

Det finns en bra blogg med massor av tips och massor av goda recept, 56kilo heter den. Hjälpte mig jättemycket närjag lchf:ade!
  • Knyttan

Och ang. Mellanmål. Som jag sagt innan, är du hungrig och behöver mellanmål har du ätit fel och förmodligen för lite fett till ditt huvudmål. Du skka inte behöva äta mellanmål om du äter LCHF rätt. OM du ändå blir hungrig är det nättre att du äter en bit ost med hög fetthalt. Kvarg kommer inte att hålla dig mätt någon längre stund utan du kommer bli hungrig snabbt igen.

Om du inte vill äta strikt LCHF r det kanske så att denna diet inte är något för dig. Det är fullt möjligt att du har bekanta som har gått ner mycket på ganska liberala varianter av LCHF. Det finns också människor som har gått UPP i vikt av att äta liberal LCHF. Är det då att man har en ganska kraftig övervikt så kan det vara så att kroppens aptitreglering/ mättnadskänsla / fettförbränning inte fungerar. Det som kan fungera då är att försätta kroppen i ketos genom strikt LCHF och på så vis kickstarta. Det var det enda som funkade för mig iaf. Efter flera misslyckade försök med pulverdieter och flera månader av resultatlös 5:2 funkade LCHF. Men det funkade absolut inte på en gång! Det var först efter ca en månad på strikt LCHF jag började gå ner i vikt och gick ner ca 8 kg på 5 månader. Nu vågar jag inte äta LCHF pga graviditet och har redan lagt på mig 10 kg, men så fort jag avslutat amningen kommer jag börja igen. Men du ska inte tro att bara för stt det funkade

För en kompis att dricka lightläsk mm samtidigt som hon gick ner i vikt så är det ok för dig. Allaär olika och har olika känsliga system i kroppen. LCHF är ett utmärkt sätt att lära känna sin egen kropp men då måste man vara lite mer beredd på att jobba hårt.

En annan sida jag kan rekommendera är lchfingenjören. Hon skriver mycket om personlig motivation och olika sätt att kommavidare efter att man har haft en dålig dag och liknande. Mycket bra inspiration!

• amandajavisst
    Knyttan skrev 2016-05-14 10:55:40 följande:

Ok my bad, kände faktiskt inte till propud innan. Ost o baconkorv är väl inget fel om man kollat att det är hög köttmängd. Men generellt ska man undvika korv också i LCHF eftersom det ofta kan innehålla en stor mängd gömda kolhydrater i form av potatisflingor och liknande som används för att fylla ut köttmängden. När jag åt LCHF tillät jag mig ibland att äta korv och kebabsallad när jag var "onyttig". Max någon gång i månaden.

I vilket fall som helst: det ser ut som du äter alldeles för lite fett för att få det att funka med LCHF utifrån den menyn. Under 5g kolhydrater per 100 g vara är ett bra riktmärke men man kan inte bara gå efter det eftersom du måste fylla på med bränsle från något annat också. Och enligt den måttstocken finns det en massa som man "kan" ta fast man inte borde, t ex tror jag att Funlight saft skulle vara ok men det säger sig ju sjlv att man inte ska dricka det.

Jag gillar själv LCHF eftersom man slipper räkna och det är därför det funkar för mig, jag har också prövat att räkna kalorier men det har bara slutat med misslyckanden, självförakt och hetsätning. En bra måttstock att utgå ifrån är handflatsmodellen: en handflata protein (lax, kyckling, kött etc) en knuten näve ovanjordsgrönsaker (broccoli, blomkål, aubergine etc) en kupad hand fet sås (tar man majons el kryddsmör e dyl så blir det så klart mindre).

Det finns en bra blogg med massor av tips och massor av goda recept, 56kilo heter den. Hjälpte mig jättemycket närjag lchf:ade!

Tycker din kommentar är bra, på något sätt blir din kommentar lättare att ta emot än andra. Jag är ganska "lättkränkt" person. Men kan ta åt mig utan att bli ledsen av det du skriver.

Vad ska jag lägga till för fett? Hur gjorde du? Det tar emot att äta massa sås och smör, men om man måste så ska jag ju göra det. Jag har persiljesmör hemma, är det bra?

Det känns så svårt att matcha fett till måltiderna. Vad för sås till kyckling, kött, ägg osv? Berätta gärna hur du gör!

Jag är även laktosintollerant och måste hitta laktosfria såser, och det finns så himla dåligt med det! :(
  • Knyttan
    amandajavisst skrev 2016-05-14 11:15:16 följande:

Tycker din kommentar är bra, på något sätt blir din kommentar lättare att ta emot än andra. Jag är ganska "lättkränkt" person. Men kan ta åt mig utan att bli ledsen av det du skriver.

Vad ska jag lägga till för fett? Hur gjorde du? Det tar emot att äta massa sås och smör, men om man måste så ska jag ju göra det. Jag har persiljesmör hemma, är det bra?

Det känns så svårt att matcha fett till måltiderna. Vad för sås till kyckling, kött, ägg osv? Berätta gärna hur du gör!

Jag är även laktosintollerant och måste hitta laktosfria såser, och det finns så himla dåligt med det! :(

Ok, det behöver inte vara ngt dåligt att vara laktosintolerant när man går på LCHF snarare tvärt om! Laktos är som du kanske vet ett slags socker så det är därför man ibland säger att man även ska undvika mjölkprodukter i lchf. Det gäller bara att få in tänket. Persiljesmör är bra! Stek en bit kött och ha det på, ät en stor näve grönsaker till - behöver inte vara svårare än så! Eller rör ner en klick smör i broccolimos. Ägg och majonäs är ju en klassiker. Kokosfett är bra och nyttigt. Jag hade det i kaffet som sagt, men det är en vanesak. Eller slå ihop en bea, ganska enkelt om man bara får in vanan. Du kan ju ta laktosfritt smör om du är känslig. Lagrad ost är iprincip laktosfritt.

Men tänk som jag sa innan, en del protein, en del grönsaker och sen fett. Kan vara gräddsås eller creme fraise men bäst är så klart majonäs och smör. Undvik alla köpesåser, laga allt från grunden, så slipper du både laktos o tillsatser :)
  • CoolJen

Jag har PCO och får spontana ägglossningar då och då när jag har ett BMI på 23 och under så visst förstår jag henne.
    Fortsätt kämpa.

• Cyborg
    amandajavisst skrev 2016-05-14 11:15:16 följande:

Du måste givetvis inte äta en massa smör, men om du periodvis ska göra det , så är det sannolikt mer hälsosamt om du tillagar det från grunden själv så att du vet bättre exakt vad du får i dig, du du själv kan välja ut vilka råvaror som skall användas. Det finns massor av kokböcker med såser, dressingar, örtsmör och dylikt som relativt enkelt kan modifieras till LCHF. 

Här är ett exempel på vad du skulle kunna laga till grillade kött- eller fiskrätter i sådana fall:
    beurre maitre d'hotel
    80 g smör
    5 kvistar bladpersilja
    saften av 1/4-1/2 citron
    1/4-1/2 tsk cayennepeppar
    1/2 tsk salt
    Gör så här:
    Ta fram smöret ur kylskåpet ett par timmar innan örtsmöret ska göras, så att det får rumstemperatur.
    Skölj bladpersiljan.

Plocka av och finhacka bladen.

Rör ner den finhackade bladpersiljan, citronsaften, cayennepepparn och saltet i smöret och blanda väl.
    Smöret är färdigt att serveras.
    I det klassiska, franska köket serveras det här oftast i runda skivor.
    Smöret packas in i folie och rullas sedan ut som en korv och läggs kallt.

Eventuellt kan man fylla smöret i en spritspåse och klicka ut det eller servera det direkt ur skålen med en sked.
    Aioli är en sås du snabbt kan vispa ihop, den serveras ofta till hårdkokta ägg, sniglar och kalla kött-och fiskrätter. 
    Du kan göra den så här (ett gott men mer komplicerat sätt, finns betydligt enklare sätt, bara söka fram receptet på nätet):

1 hel vitlök
    2 råa äggulor (rumstempererade)
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk vitpeppar från kvarn
    3/4 dl Rapsolja/olivolja (rumstempererat)
    (Valfritt: 0,25-0,5 msk dijonsenap (rumstempererat) )
    0,25-0,5 tsk vitvinsvinäger(rumstempererat)

Dela vitlöken i klyftor och bred ut dem på en bakplåt utan att ta av skalet.
    Stek klyftorna i 200° i cirka 20 minuter, tills de är möra.
    Tryck ut vitlöksköttet ur skalet och lägg det i en skål, låt svalna. 
    Lägg i äggulorna tillsammans med salt,peppar(och senap) Blanda väl.
    Tillsätt sedan oljan i en tunn stråle under ständig omrörning.
    När tre fjärdedelar av oljan tillsatts och aiolin börjar tjockna tillsätts vinägern i en tunn stråle under fortsatt omrörning.

Vinägern kommer att göra aiolin tunnare i konsistensen.
    Tillsätt resten av oljan, lite i taget, så att aiolin tjocknar igen.

Fortsätt vispa tills den får rätt konsistens.

Här har du basen till hollandaise som går att variera i det oändliga för att den skall passa olika rätter.
    250 g smör
    3 äggulor
    3 msk vatten
    2-3 tsk citronjuice
    salt och kajennpeppar
    Ta en stor och två små kastruller.
    Koka upp ett vattenbad i den stora kastrullen, smält smör i en av de små och häll äggulorna och 3 msk vatten i den andra.
    Sätt kastrullen med äggulorna i vattenbadet.
    Vispa med elvisp samman äggulor och vatten till en jämn smet. Häll därefter långsamt i det smälta smöret under kraftig vispning.

Smaka av med salt, peppar och citronsaft.
     Med vänliga hälsningar 
  • Madraykin
    Som någon annan redan nämnt - om du blir hungrig mellan målen så betyder det ofta att du åt för lite fett till huvudmålet. 

Frukostar som jag står mig en halv dag på:
    Äggröra - 1 ägg, 1/3 paket bacon, stekt i en stor klick smör och en skvätt grädde. Gärna med bladspenat och lite tomat. 
    Bacon och halloumi, ihop med lite grönsaker
    Omelett på grädde, med ost i
    Men frukost äter jag bara på helger. Vardagar dricker jag bara kaffe till frukost, men med grädde i. Under en förmiddag kan jag lätt få i mig runt 1 dl grädde i kaffet. Men för många funkar det med kokossmör också. Dessa dagar äter jag en stadig lunch, sen nåt mindre mål till middag/kvällsmat (men fortfarande med hög fetthalt).

Feta grönsaksgratänger är ett toppentillbehör till proteinet. Vilka grönsaker en nu har hemma - broccoli, blomkål, paprika t.ex. Ringla över olivolja, en skvätt grädde eller créme fraiche, salta och peppra, ringla över en god smältost (min favorit: Kavli jalapeno eller paprika), och sen rikligt med riven ost över. Går bra att frysa in också, och slänger en med lite skinka eller korv så har man en full måltid!
  • trina

Jag blir ganska upprörd när du skriver att du är kränkt, det är du inte alls. Läkaren vill ditt bästa och dessutom så kan övervikt vara ett hinder för att pergotime ska fungera samtidigt som det är en riskfaktor i en graviditet.

Självklart förstår jag att det här är en jobbig situation och kudos till att du känner dig bekväm med din kropp, men den utgör ett hinder i din behandling.

Dessutom kan du förmodligen få igång en egen ägglossning om du går ner i vikt. Vad känns bäst, springa till läkaren flera gånger i månaden och bli undersökt och tillsagd när du ska ha sex, eller kunna försöka hemma själv?

Jag har pcos och jag har gjort hela resan till IVF, hade jag haft möjlighet så hade jag försökt hemma utan tvekan! (Jag är inte överviktig men svarade tyvärr inte på pergotime och det som tillslut funkade för oss var IVF.)

Så be istället om en remiss till en dietist om du har problem med att gå ner i vikt. Börja röra på dig mer! Bra att du fått metaformin utskrivet. Det bästa för alla parter är om du går ner i vikt. Kränkt är du inte iallafall.

Folk använder det ordet så jävla lätt och förstår inte innebörden av det....

• amandajavisst
    trina skrev 2016-05-14 21:48:05 följande:

Jag blir ganska upprörd när du skriver att du är kränkt, det är du inte alls. Läkaren vill ditt bästa och dessutom så kan övervikt vara ett hinder för att pergotime ska fungera samtidigt som det är en riskfaktor i en graviditet.

Självklart förstår jag att det här är en jobbig situation och kudos till att du känner dig bekväm med din kropp, men den utgör ett hinder i din behandling.

Dessutom kan du förmodligen få igång en egen ägglossning om du går ner i vikt. Vad känns bäst, springa till läkaren flera gånger i månaden och bli undersökt och tillsagd när du ska ha sex, eller kunna försöka hemma själv?

Jag har pcos och jag har gjort hela resan till IVF, hade jag haft möjlighet så hade jag försökt hemma utan tvekan! (Jag är inte överviktig men svarade tyvärr inte på pergotime och det som tillslut funkade för oss var IVF.)

Så be istället om en remiss till en dietist om du har problem med att gå ner i vikt. Börja röra på dig mer! Bra att du fått metaformin utskrivet. Det bästa för alla parter är om du går ner i vikt. Kränkt är du inte iallafall.

Folk använder det ordet så jävla lätt och förstår inte innebörden av det....

Igen annan människa kan säga åt mig och jag är kränkt eller inte.

Eftersom du inte är överviktig så kanske du inte förstår just den känslan. Jag blev kränkt, sårad eller vad du nu vill kalla det.

Du behöver inte kommentera om du blir upprörd, det är upp till dig. Du har heller ingen aning om vad jag kämpat med tidigare, så du ska inte dra egna slutsatser över hur mycket jag rör mig osv.

Onödig kommentar av dig!
Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling