• Monsan

BF Februari 2017

Vi som har plussat och vill följas åt till BF i Februari 2017..

• Svar på tråden BF Februari 2017
  • stor grön drake

Jag vet att en bebis föddes i morse, men hon kanske har lämnat gruppen då hon blev flyttad till början av januari vid KUB (som inte gick att göra utan blev RUL istället).

• Tussilago89

hur har ni det med förvärkar?

Jag har känt starka sammandragningar på eftermiddagen/ kvällen nu de senaste två veckorna. Är 31+5 idag och i torsdags när vi var på Liseberg övergick detta till riktigt rejäla sammandragningar som tillslut gjorde riktigt ont och kom regelbundet var 7-8 min så vi fick åka hemåt. Har varit hos min BM idag som bokade en läkartid åt mig i nästa vecka och gav mig rådet att åka hem från jobbet direkt om jag känner av det igen. Tror hon tänker att det eventuellt kan bli en sjukskrivning.

Hur känns era förvärkar? Hur ofta känner ni av dem?

• Ettanvändarnamningenannanhar

Jag har inte riktigt koll på hur ofta de kommer för det är så oregelbundna för det mesta,som mest har det hållit på i någon timme regelbundet och sen har det trappat av med hjälp av vila.

Det känns som rejäla sammandragningar som du säger, så att man gärna stannar upp lite i det man gör, och med en molvärk/"mensvärk" som hänger kvar. Jag blev också tillsagd att åka direkt hem och vila om det kommer många, och innan jag gick över till v35 skulle jag vila så mycket som möjligt även om jag inte kände sammandragningar för de vill gärna att bebisen är kvar i magen till dess...

Läkaren kommer säkert kolla så att du inte har börjat öppna dig än och sen ta en ev sjukskrivning utifrån det. Hoppas det går bra!

Tussilago89 skrev 2017-01-02 14:36:21 följande:

hur har ni det med förvärkar?

Jag har känt starka sammandragningar på eftermiddagen/ kvällen nu de senaste två veckorna. Är 31+5 idag och i torsdags när vi var på Liseberg övergick detta till riktigt rejäla sammandragningar som tillslut gjorde riktigt ont och kom regelbundet var 7-8 min så vi fick åka hemåt. Har varit hos min BM idag som bokade en läkartid åt mig i nästa vecka och gav mig rådet att åka hem från jobbet direkt om jag känner av det igen. Tror hon tänker att det eventuellt kan bli en sjukskrivning.

Hur känns era förvärkar? Hur ofta känner ni av dem?

• Cecilia13

Vad är egentligen skillnaden på förvärkar och sammandragningar? Och hur vet man om sammandragningarna påverkar tappen? Den här gången är jag väldigt orolig för att förlossningen ska starta förtidigt och blir nervös för minsta tecken. Jag har inte fått något tydligt svar från min bm, hon bara tjatar om att uvi kan orsaka sammandragningar och att så länge det inte känns som värkar är det ingen fara...

Det varierar hur många sammandragningar jag har per dag och hur mycket de känns. Men nu är de oftast ganska obehagliga, sådär så man inte kan röra på sig med tryck neråt och värk i ryggen. Däremot känner jag ingen molvärk/mensvärk efteråt.

Jag vet inte om molvärken hänger kvar för alla, det är säkert lite individuellt. Man får tydligen kraftigare sammandragningar när man är omföderska ;) Vilken vecka är du i?

Cecilia13 skrev 2017-01-02 17:34:56 följande:

Vad är egentligen skillnaden på förvärkar och sammandragningar? Och hur vet man om sammandragningarna påverkar tappen? Den här gången är jag väldigt orolig för att förlossningen ska starta förtidigt och blir nervös för minsta tecken. Jag har inte fått något tydligt svar från min bm, hon bara tjatar om att uvi kan orsaka sammandragningar och att så länge det inte känns som värkar är det ingen fara...

Det varierar hur många sammandragningar jag har per dag och hur mycket de känns. Men nu är de oftast ganska obehagliga, sådär så man inte kan röra på sig med tryck neråt och värk i ryggen. Däremot känner jag ingen molvärk/mensvärk efteråt.

• Gamlamamman

Forst nu senaste veckorna, 33+2 idag, som jag känt av sammandragningar m molvärk. Tre gånger totalt tror jag. Annars sammandragningar utan värk. Väldigt oregelbundet. Tycker det är så häftigt att kroppen förbereder sig. Helt otroligt att det funkar som det gör.

Senaste veckan har jag verkligen börjat känna mig höggravid! Har blivit mycket tyngre och tröttare men känner mig ändå förhållandevis pigg. Skönt att kunna jobba 100% fortfarande men jag kan inte sticka under stolen med att det ska bli ännu skönare att gå hem snart ;)

• stor grön drake

Jag har börjat bli rädd för "vem" eller "vad" som ska komma ut ur detta. Typisk noja över "jag vet vad jag har men inte vad jag får" men tankarna snurrar. Jag var ju inte såhär orolig inför sonens födelse, jag visste inte bättre då oroade jag mig "bara" för att spricka mycket och för annat rent fysiskt. Nu finns såklart en liten oro över sånt med, men mycket mer över vad som händer sen. När vi kommer hem. Sambon kommer vara hemma minst en vecka direkt, sedan en vecka till första månaden (det måste pusslas lite på jobbet då vi riskerar att krocka med sportlovet) och med sonen var jag ju själv, för pappan var inhoppare på färja och låg ute på sjön.

Jag funderar en del på hur det ska bli när det hela startar igång, jag är så van vid förvärkarna nu så tänk om jag "missar" när det är på riktigt?! Jag vet ju bara hur det kändes sist när jag blev igångsatt, vet inte alls hur det känns när en förlossning startar av sig självt. Så har jag börjat noja över havandeskapsförgiftning nu ikväll för fötterna är sååå vätskefyllda! Hur ser era händer och fötter ut? Har ni börjat samla på er vätska? Lite är ju normalt men det ser ut som jag stukat båda ungefär ;)

• Gamlamamman
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2017-01-08 20:20:50 följande:

Jag funderar en del på hur det ska bli när det hela startar igång, jag är så van vid förvärkarna nu så tänk om jag "missar" när det är på riktigt?! Jag vet ju bara hur det kändes sist när jag blev igångsatt, vet inte alls hur det känns när en förlossning startar av sig självt. Så har jag börjat noja över havandeskapsförgiftning nu ikväll för fötterna är sååå vätskefyllda! Hur ser era händer och fötter ut? Har ni börjat samla på er vätska? Lite är ju normalt men det ser ut som jag stukat båda ungefär ;)

Var svullen förra v men jag tycker att det lagt sig. Kan det göra det el har jag inbillat mig att jag var svullen? ;)

Minns inte att jag svullnade alls med mina andra barn. Men det var ju på medeltiden så det är väl inte så konstigt att jag inte minns. Hehe.
Svar på tråden BF Februari 2017