• Anonym (Kännsintebra)

Irritation över bonus existens

Nu för tiden känner jag mest irritation över bonus existens. Han klampar hårt i golvet när han går, smaskar högt när han äter, är motoriskt klumpig, högljudd, krävande då han vill bli underhållen hela tiden. Jag tittar ofta på honom och tänker bara SUCK vilken unge, orka!

Jag har tappat intresset för att engagera mig i hans utveckling och gör bara saker med honom när det kommer naturligt.

Ibland har vi det dock riktigt bra och han vill kramas, hålla handen och umgås med mig och jag med honom. Men till mestadels tänker jag bara i smyg att han är irriterande och jobbig.

Vad gör man när man känner såhär för bonus?

• Svar på tråden Irritation över bonus existens
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (Kännsintebra) skrev 2016-05-30 08:26:29 följande:

Det är liksom inte riktigt trots, det är hemskt att säga det men tror det är hans personlighet jag inte gillar. Eller vet inte svårt att sätta fingret på vad det är exakt. Han är högljud, kan inte leka ensam utan ska vara på en hela tiden mest på pappan då, han är tramsig och kör med andra vuxna (mig har han respekt för dock), kan inte fokusera på att sitta och pyssla eller göra något seriöst, är som en minivuxen ibland som ska lägga sig i allt. Han är bara störig som en skitunge typ.

Läs det du skriver och tänk att du var mamma till en pojke vars bonusmorsa pratat sådär om. Hur hade du känt? Vad hade du sagt till henne?

Jag tycker du ska flytta. Det är minst 12 år kvar tills han flyttar.
  • Anonym (Kännsintebra)
    Anonym (Elisa) skrev 2016-05-30 08:36:56 följande:

Läs det du skriver och tänk att du var mamma till en pojke vars bonusmorsa pratat sådär om. Hur hade du känt? Vad hade du sagt till henne?

Jag hade avslutat relationen antar jag. Svårt att tänka mig in i situationen dock, har inga egna barn.
  • BioBonus

Med handen på hjärtat - det finns vissa barn jag är glad att jag inte är bonusmamma till. Det finns barn, vars föräldrar jag tycker jättemycket om och respekterar och ser att de är bra föräldrar, men ungarna klarar jag helt enkelt inte av. Och det gör varken mig eller barnen till hemska människor, utan precis som med vuxna så kommer man inte överens med alla. Och med barn är det självklart att det går i peropder, eftersom de utvecklas i en hisnande fart. Fördelen med det är ju att de kommer ur de flesta av sina "pest-och pina"-perioder ganska snabbt.

TS - när det gäller uppfostringsbitar, som att smaska vid maten, eller inte kunna sysselsätta sig själv, så tycker jag verkligen att du ska ta ett allvarligt snack med pappan. Ingen gillar en unge som sitter och tuggar med vidöppen mun eller pockar på konstant uppmärksamhet...

• BioBonus
    Anonym (Elisa) skrev 2016-05-30 08:36:56 följande:

Om min sons bonusmamma sagt så där om honom i sexårsåldern så hade jag förstått henne. Jag hade hoppats att hon inte lät det gå ut över honom, utan att hon antingen valde att dra sig undan eller tog tag i saken och hjälpte hans pappa att uppfostra honom. Hade jag fått indikationer om att hon behandlade honom illa (och med det menar jag inte att överlåta ansvaret till hans pappa), så hade jag självklart tagit upp det med pappan.
  • Anonym (Kännsintebra)
    BioBonus skrev 2016-05-30 08:43:03 följande:

Med handen på hjärtat - det finns vissa barn jag är glad att jag inte är bonusmamma till. Det finns barn, vars föräldrar jag tycker jättemycket om och respekterar och ser att de är bra föräldrar, men ungarna klarar jag helt enkelt inte av. Och det gör varken mig eller barnen till hemska människor, utan precis som med vuxna så kommer man inte överens med alla. Och med barn är det självklart att det går i peropder, eftersom de utvecklas i en hisnande fart. Fördelen med det är ju att de kommer ur de flesta av sina "pest-och pina"-perioder ganska snabbt.

TS - när det gäller uppfostringsbitar, som att smaska vid maten, eller inte kunna sysselsätta sig själv, så tycker jag verkligen att du ska ta ett allvarligt snack med pappan. Ingen gillar en unge som sitter och tuggar med vidöppen mun eller pockar på konstant uppmärksamhet...

Pappan säger åt honom varje gång han tuggar med öppen mun, säger även åt honom att han måste gå in och leka själv på rummet en stund eller lugna ner sig om han är för stojig. Han gör helt rätt i uppfostran tycker jag så där är det egentligen inga skuggor.

Om jag bara hade gillat honom mer så hade vi nog kommit överens för han gillar mig. Men har försökt det går liksom en stund sen kan jag bara titta på honom och känna Usch!
  • sextiotalist
    Anonym (Kännsintebra) skrev 2016-05-30 08:26:29 följande:
    Det är liksom inte riktigt trots, det är hemskt att säga det men tror det är hans personlighet jag inte gillar. Eller vet inte svårt att sätta fingret på vad det är exakt. Han är högljud, kan inte leka ensam utan ska vara på en hela tiden mest på pappan då, han är tramsig och kör med andra vuxna (mig har han respekt för dock), kan inte fokusera på att sitta och pyssla eller göra något seriöst, är som en minivuxen ibland som ska lägga sig i allt. Han är bara störig som en skitunge typ.
    Kan det vara så att han har en problematik i bakgrunden som gör att han inte fixar det sociala?
    Då är det föräldrarnas förbannade skyldighet att hjälpa honom. Det du beskriver kan ge problem i skolan.

Det fanns en i sonens klass som hade ett vidrigt bordsskick. Sonen fixade inte att sitta i närheten av honom. Han förlorade aptiten direkt. Den killen, visade sig, hade ADHD (nu var det inte det dåliga bordsskicket som var det största problemet, det var självklart annat också)
  • Anonym (Kännsintebra)
    sextiotalist skrev 2016-05-30 08:53:46 följande:

Kan det vara så att han har en problematik i bakgrunden som gör att han inte fixar det sociala?

Då är det föräldrarnas förbannade skyldighet att hjälpa honom. Det du beskriver kan ge problem i skolan.

Det fanns en i sonens klass som hade ett vidrigt bordsskick. Sonen fixade inte att sitta i närheten av honom. Han förlorade aptiten direkt. Den killen, visade sig, hade ADHD (nu var det inte det dåliga bordsskicket som var det största problemet, det var självklart annat också)

Biomamman har haft stora problem med honom. Mycket konflikter och bråk då han har fått utbrott. Det har aldrig skett hos oss dock av någon anledning, vet inte varför faktiskt. Förskolan har även uppmärksammat att han har "problem". Så en psykolog blev inkopplad och han fick göra massa tester etc men psykologen ansåg att han var helt okej.
  • Anonym (Hedh)
    BioBonus skrev 2016-05-30 08:43:03 följande:

Hur skulle du känna om du själv fick bo med någon som verkligen ogillade dig? TS skriver det själv, hon tror att det är hans personlighet hon inte gillar, inte att han på något vis är mer jobbig än något annat barn. Att han smaskar när han äter är också en tolkningsfråga, TS är redan trött på honom så det är klart att hon tycker att han smaskar. Det kan lika gärna vara så att ingen annan lägger märke till det eftersom dom inte känner såna aversioner mot stackarn.

Att du själv inte gillar dina kompisars ungar är kanske inte jätterelevant eftersom du slipper bo tillsammans med dom. Men att leva tillsammans, se varandra praktiskt taget varenda dag, så krävs det att man gillar varandra någorlunda. Hur ska man annars stå ut år efter år? Barn har ingenting att säga till om, dom har så lite makt i sina liv, att på det tvingas bo med någon som inte gillar hur man är som person är för mkt.

TS kan flytta, det kan inte en sexåring
  • Brumma
    Anonym (!) skrev 2016-05-30 06:43:39 följande:

Som tur är känner jag ingen som känner så eller har känt så .

Jag älskar min bonus men mycket hade varit lättare om min man inte haft barn innan. Mestadels pga hennes mamma men visst hade vårt liv varit enklare..

Det är inte samma sak som att önska att ngn försvinner.
  • BioBonus
    Anonym (Hedh) skrev 2016-05-30 09:23:44 följande:
    Hur skulle du känna om du själv fick bo med någon som verkligen ogillade dig? TS skriver det själv, hon tror att det är hans personlighet hon inte gillar, inte att han på något vis är mer jobbig än något annat barn. Att han smaskar när han äter är också en tolkningsfråga, TS är redan trött på honom så det är klart att hon tycker att han smaskar. Det kan lika gärna vara så att ingen annan lägger märke till det eftersom dom inte känner såna aversioner mot stackarn.

Att du själv inte gillar dina kompisars ungar är kanske inte jätterelevant eftersom du slipper bo tillsammans med dom. Men att leva tillsammans, se varandra praktiskt taget varenda dag, så krävs det att man gillar varandra någorlunda. Hur ska man annars stå ut år efter år? Barn har ingenting att säga till om, dom har så lite makt i sina liv, att på det tvingas bo med någon som inte gillar hur man är som person är för mkt.

TS kan flytta, det kan inte en sexåring
    Jag säger inte att TS ska stanna i relationen om hon absolut inte kan lära sig att tycka om sin partners barn. Varken för hennes, sin partners eller barnets skull. Det enda jag säger är att man inte per se är en hemsk människa om man inte tycker om alla barn. 
Svar på tråden Irritation över bonus existens