Anonym (Kännsintebra) skrev 2016-05-30 05:29:31 följande:
Tack för utförligt svar. :)
Jag har tyvärr tom tänkt att lämna min sambo för att slippa känna såhär. Känner skuld över att jag inte accepterar och älskar bonus mer. Men du har rätt jag behöver inte älska honom på det sättet och så fort jag förstod det så släppte lite av ångesten i mig.
Ibland går min irritation ur över honom det ska jag inte ljuga om men oftast håller jag det för mig själv och försöker bara trevlig. Men det är tärande att sitta med de negativa tankarna om honom. Tänker så hemskt ibland.
Jag har backat från att hjälpa till och det gör med att det känns bättre men vet inte hur min sambo tar det. Han säger ibland att han känner sig ensam i att ta hand om bonus och då får jag dåligt samvete. Men vill inte. Vill inte lämna eller hämta honom på dagis om jag inte känner för det etc.
Känns som jag hela tiden bollar med tanken stanna eller gå... :/
För det första gör din sambo fel som skuldbelägger dig för att han känner sig ensam om sonen. Det är han ju egentligen inte, då mamman har pojken varannan vecka, men just era veckor är han ensam som förälder, då du kan välja din roll, vilket han inte kan.
Sedan håller jag med många andra om att 5-6 årsåldern eller våren innan förskoleklass börjar är tärande på barn-vuxenrelationen. Min dotter befinner sig där just nu. Stundtals är hon jättego, men mestadels hittar hon på dumheter med sin lillasyster på rummet. Sedan har hon långa stunder då hon kan koncentrera sig på att rita, pärla, bygga med lego mm. Vid matbordet upprepar hon mamma och en mening, mamma och en mening, vilket blir tröttande efter 10-15 gånger på mindre än en halvtimma.
Varannan helg har vi sambons dotter på snart 12 år. Hon har inte heller lärt sig tugga med stängd mun tyvärr, så det är något jag får påminna om. Hos mamma har hon 3 syskon, 3 år och yngre så hos mamma påminns hon inte, så därför får vi börja om varje gång hon kommer igen. För vår del blir hon ju en dålig förebild för de 2 yngre syskonen här på 3 och 5 år som tar efter både det och annan lättja. Förhoppningsvis lär sig de tugga med stängd mun innan skolan i alla fall.