• Anonym (ledsen mamma)

min son älskar inte mig?

En följande situation har jag:
    har en son på 8 år, som jag har varannan vecka, sedan sonen var drygt 1,5 år gammal.

Relationen mellan mig och farsan har alltid varit väldigt konfliktfylld (har varit genom en massa utredningar från socialen och ligger i en vårdnadstvist nu)..i och med att han är en väldigt manipulerande hatisk person, som i alla år försökt tillsammans med sin mor att obstruera det för mig och svartmåla mig på alla möjliga invecklade sätt för sonen, och tydligen lyckats, då han har en enorm inflytande på sonen, han har mycket auktoritet för lillen, och min åsikt verkar inte väga speciellt mycket..det är bara det som pappan säger gäller.

Nu på sistone märker jag att sonen tappat förtroende för mig helt och hållet.. det som är kvar är en massa begär som jag förväntas uppfylla, han är ganska kaxig mot mig och det går inte att be honom om något..
    Jag som enda i denna familj som varit mån om sonens fritid och framtid, brytt mig om skolor och aktiviteter, har alltid planerat alla våra helger så att de blir händelse- och upplevelserika..Nu för tiden går det inte att locka honom med något. Han vill bara sitta och spela sin iPad dygnet runt.. Föreslagit honom att resa utomlands, hälsa på mormor och morfar - sonen visade noll intresse, typ whatever.

Ringer jag honom för att fråga hur läget är (kanske en gång under farsans vecka?) så verkar han smått irriterad och har inte så mkt att säga egentligen..
    Nyss var han i Sthm hälsade på kusiner i några dagar, inte har han ringt en enda gång. Ringde sen bara för att fråga om jag lagade hans cykel.. Inte säger han typ puss/kram och sånt.. verkar som att han varken saknar eller behöver mig i hans liv, eller behöver mest för att jag ska köpa något eller gjort något för honom..

Det påverkar mitt självförtroende som mor, och det skapas en onda cirkel, där jag känner mig ledsen och otillräcklig, och han hatar alla mina negativa känslor och verkar inte vara lyhörd för dem..

Undrar om jag kan göra något speciellt för att bygga upp hans förtroende..är så rädd att jag aldrig kommer att etablera en bra varm relation till sonen.. .(

• Svar på tråden min son älskar inte mig?
  • Miss Skywalker

Men på dina veckor, kan du inte prata igenom detta med sonen, så att han får veta att han inte ska tro på deras lögner?

• Anonym (ledsen mamma)
    Miss Skywalker skrev 2016-06-08 16:13:24 följande:

Men på dina veckor, kan du inte prata igenom detta med sonen, så att han får veta att han inte ska tro på deras lögner?

vill inte involvera honom i detta och framstå som en som smutskastar, dessutom är det svårt när han är redan hjärntvättad... :(

hoppas att han kan förstå något själv när han blir stor?..
  • Anonym (pappa)

Låter som en helt normal 8-åring i lill-puberteten, lite sent kanske. Ta inte åt dig för mycket, det går över. Prata utan att anklaga, förklara utan att vara tillrättavisande och var öppen för vad han tycker och känner.

Att hans pappa manipulerar och svartmålar kommer han se igenom om du bara står stolt och trygg. 

Och sluta försöka muta honom. Han ser igenom dig också. Visa istället ett intresse för vad han gör och vad han vill.

• LFF
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2016-06-08 16:18:22 följande:
    vill inte involvera honom i detta och framstå som en som smutskastar, dessutom är det svårt när han är redan hjärntvättad... :(

hoppas att han kan förstå något själv när han blir stor?..
    Men du behöver ju inte smutskasta för att prata igenom med sonen hur hans beteende påverkar dig. Du behöver inte dra in pappan alls i den diskussionen egentligen. 

Ta kontakt med BVC eller BUP för att få hjälp att hantera det hela. I din text ser jag inget som tyder på att pojkens beteende beror på pappa och farmor, snarare en pojke som har en egen vilja och vill göra det han vill helt enkelt. Vännernas barn (äldre än mina) har också haft så att de bara vill hålla på med platta/dator/xbox/playstation även fast föräldrarna är tillsammans så jag tror mer att den biten har med åldern att göra än något annat.
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (pappa) skrev 2016-06-08 16:21:55 följande:

Låter som en helt normal 8-åring i lill-puberteten, lite sent kanske. Ta inte åt dig för mycket, det går över. Prata utan att anklaga, förklara utan att vara tillrättavisande och var öppen för vad han tycker och känner.

Att hans pappa manipulerar och svartmålar kommer han se igenom om du bara står stolt och trygg. 

Och sluta försöka muta honom. Han ser igenom dig också. Visa istället ett intresse för vad han gör och vad han vill.

grejen är att han inte har intresse för något. det är enbart minecraft som gäller.
    om jag inte insisterade på att göra något annat, skulle han suttit med plattan heeela dagen :(
    men jag förstår vad du menar så klart. blir svårt när jag redan i förväg vet att min opinion inte betyder något och han vill inte berätta något i förtroende till mig..
  • Anonym (hjälp)

1. Ring inte honom på pappans veckor.

Låt ungen vara.

2. Varför ska man säga puss/kram? Löjligt

3. Du kanske skulle brytt dig mer om att skaffa känslomässigt band med honom än att locka med saker och köpa till dig kärlek? Ungen är ju stor nog nu att fatta att det är en fasad.

Sluta vara kompis och var förälder istället, avsätt tid för plattan. Övrig tid tillbringas tillsammans och det innebär INTE att du ska bjussa på roliga aktiviteter.

• Anonym (LillaJag)

Min son är 9år, han har bott varannan vecka sedan han var 2 år. Vi har alltid haft en tight relation, men på senaste halvåret/året så har han blivit mer "pappas kille". Saknar pappa när han är här och ringer honom ofta. När han är hos pappa ringer han sällan mig. Vet att det inte beror på att han älskar mig mindre på något sätt, men just nu är pappa lite extra viktig i hans liv. Tror kanske det är en "killgrej", att pappa är extra viktig. Med vår dotter har det alltid varit tvärtom, där är det vi som har en närmare relation än vad hon och pappa har. Så tror inte du ska göra ett så stort problem av det. Det är naturligt att han börjar bli stor och inte vill hitta på saker med mamma hela tiden längre, kompisar och intressen är viktigare än både mamma och pappa. De vet att vi finns där när de behöver oss.

• Harmagedon

Men haha! Minecraft är som en drog för åttaåriga pojkar. Min åttaåring leker med kompisar och går på träningar/matcher men så fort han kommer innanför dörren så smiter han in på sitt rum och spelar. Förr hängde han oss i hälarna och ville göra saker tillsammans hela tiden. Nu måste man komma på något riktigt spännande för att få hans sällskap. Be om saker och ta alla ens ansträngningar för givet tror jag ingår i konceptet att vara barn. Så dra inte så stora växlar på en åttaårings trulighet.

• Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (hjälp) skrev 2016-06-08 16:43:42 följande:

1. Ring inte honom på pappans veckor.

Låt ungen vara.

2. Varför ska man säga puss/kram? Löjligt

3. Du kanske skulle brytt dig mer om att skaffa känslomässigt band med honom än att locka med saker och köpa till dig kärlek? Ungen är ju stor nog nu att fatta att det är en fasad.

Sluta vara kompis och var förälder istället, avsätt tid för plattan. Övrig tid tillbringas tillsammans och det innebär INTE att du ska bjussa på roliga aktiviteter.

vart fick du ifrån att jag försöker köpa hans kärlek?
    det är min naturliga uppgift att ta hand om honom??

man SKA inte säga puss o kram, men för mig vore det något, då jag inte känner över huvudtaget att han är glad åt mig.

• Anonym (ledsen mamma)
    . Be om saker och ta alla ens ansträngningar för givet tror jag ingår i konceptet att vara barn. Så dra inte så stora växlar på en åttaårings trulighet.
    kanske..
Svar på tråden min son älskar inte mig?