• Anonym (ledsen mamma)

min son älskar inte mig?

En följande situation har jag:
    har en son på 8 år, som jag har varannan vecka, sedan sonen var drygt 1,5 år gammal.

Relationen mellan mig och farsan har alltid varit väldigt konfliktfylld (har varit genom en massa utredningar från socialen och ligger i en vårdnadstvist nu)..i och med att han är en väldigt manipulerande hatisk person, som i alla år försökt tillsammans med sin mor att obstruera det för mig och svartmåla mig på alla möjliga invecklade sätt för sonen, och tydligen lyckats, då han har en enorm inflytande på sonen, han har mycket auktoritet för lillen, och min åsikt verkar inte väga speciellt mycket..det är bara det som pappan säger gäller.

Nu på sistone märker jag att sonen tappat förtroende för mig helt och hållet.. det som är kvar är en massa begär som jag förväntas uppfylla, han är ganska kaxig mot mig och det går inte att be honom om något..
    Jag som enda i denna familj som varit mån om sonens fritid och framtid, brytt mig om skolor och aktiviteter, har alltid planerat alla våra helger så att de blir händelse- och upplevelserika..Nu för tiden går det inte att locka honom med något. Han vill bara sitta och spela sin iPad dygnet runt.. Föreslagit honom att resa utomlands, hälsa på mormor och morfar - sonen visade noll intresse, typ whatever.

Ringer jag honom för att fråga hur läget är (kanske en gång under farsans vecka?) så verkar han smått irriterad och har inte så mkt att säga egentligen..
    Nyss var han i Sthm hälsade på kusiner i några dagar, inte har han ringt en enda gång. Ringde sen bara för att fråga om jag lagade hans cykel.. Inte säger han typ puss/kram och sånt.. verkar som att han varken saknar eller behöver mig i hans liv, eller behöver mest för att jag ska köpa något eller gjort något för honom..

Det påverkar mitt självförtroende som mor, och det skapas en onda cirkel, där jag känner mig ledsen och otillräcklig, och han hatar alla mina negativa känslor och verkar inte vara lyhörd för dem..

Undrar om jag kan göra något speciellt för att bygga upp hans förtroende..är så rädd att jag aldrig kommer att etablera en bra varm relation till sonen.. .(

• Svar på tråden min son älskar inte mig?
  • Anonym (2barnsmor)
    Anonym (hjälp) skrev 2016-06-08 17:39:50 följande:

Tror inte mina ögon, du verkar ju inte ens förstå dig alls på hur man ska vara som förälder!

Ja när man är 8 år så tycker man kanske att det är pinsamt att hålla på med "puss och kram". Och det är helt okej att tycka så, han är 8 för tusan!

Vad är så viktigt att det inte kan vänta? Isåfall är du dålig på att planera för så ofta kan det inte vara något som inte kan vänta. Du lär ju knappast få en bättre relation till honom genom att fortsätta ringa trots att han blir irriterad.

Nej vi är inte olika utan det är DU som inte förstår dig på föräldraskap och HUR man ska bry sig om sitt barns framtid och fritid. Du är påträngande och jobbig, du gör det du tror är rätt och för att du vill det istället för att fråga ditt barn vad han vill och tycker. DET är att bry sig om sitt barn! Du ska sätta dina egna behov och känslor åt sidan och ägna dig åt vad ditt barn vill och tycker.

Det är dig det är fel på, inte barnet.

Fy vilken otrevlig ton du har. Du tillför ju ingenting till TS, fatta att alla är olika och att du inte kan svara för hur alla 8 åringar är. Tycker att TS verkar mycket kärleksfull och mån om sin son. Jag vill också att mina barn gärna ska visa mig kärlek på något sätt, gärna säga puss/kram/älskar dig...varför inte? Dock inget krav naturligtvis men vill ju hellre ha en sådan jargong i familjen än "fuck you".
  • Anonym (hjälp)
    Bf29okt skrev 2016-06-08 19:55:00 följande:

Vad har du för andledninig att vara otrevlig?

Vad har jag för anledning att vara trevlig?

Det är din åsikt att jag är otrevlig. Inte min. Läs inte om det stör dig.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (2barnsmor) skrev 2016-06-08 19:55:31 följande:

Fy vilken otrevlig ton du har. Du tillför ju ingenting till TS, fatta att alla är olika och att du inte kan svara för hur alla 8 åringar är. Tycker att TS verkar mycket kärleksfull och mån om sin son. Jag vill också att mina barn gärna ska visa mig kärlek på något sätt, gärna säga puss/kram/älskar dig...varför inte? Dock inget krav naturligtvis men vill ju hellre ha en sådan jargong i familjen än "fuck you".

Ja jag föredrar inte daltande med dåliga föräldrar som försvarar sig och tycker synd om sig själva, skyller på en 8 åring han gillar mig inte? Hahah PÅ riktigt!? Väx upp.

Ja vad dina 8 åringar föredrar är ditt problem. Men TS barn föredrar det inte och svarar inte heller med "fuck you". Han är en egen individ och har sitt eget privata space som SKA respekteras. Helt sjukt att man tränger sig på en 8 åring på det viset. Hans önskemål och vilja respekteras ju inte ett dugg! Tragiskt.
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (2barnsmor) skrev 2016-06-08 19:55:31 följande:
    tack så mycket för stöd och förståelse!

jag menar, jag skriver ju här för att jag vill bli bättre..och själv klart inser att inte allt jag gör är rätt, fick ingen manual till barnet när han föddes :) men grundläggande värme och ansvarstagande har jag ju..
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (hjälp) skrev 2016-06-08 20:01:48 följande:
    . Hans önskemål och vilja respekteras ju inte ett dugg! Tragiskt.
    vart kunde du läsa av detta?

fast behöver inte svara något mer, jag fattat redan din position.
  • Bf29okt
    Anonym (hjälp) skrev 2016-06-08 19:58:12 följande:

Vad har jag för anledning att vara trevlig?

Det är din åsikt att jag är otrevlig. Inte min. Läs inte om det stör dig.

Du e ju totalt onödig . Hur orkar man vara en sån mega bitterfitta .

Ts , sorry för ot . Förstår att du älskar och vill bara ha en nära relation till din son . Hur mycket man ska vara på kan vara väldigt svårt att avgöra . Förhoppningsvis så e det bara en fas han går igenom . Lite för pubertet kanske . Kram
  • Bf29okt
    Anonym (hjälp) skrev 2016-06-08 19:45:54 följande:

Varför behöver jag vara trevlig?

ts ta inte åt dig av den här personen
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2016-06-08 20:05:57 följande:

vart kunde du läsa av detta?

fast behöver inte svara något mer, jag fattat redan din position.

Läs dina egna inlägg så fattar du stt nej du skrev inte för att då hjälp. Du skrev för att alla ska dalta med dig och säga att sonen beter sig så pga pappan. Fick ingen manual? Du grabben är 8 år. Har du inte lärt dig ännu vad ditt barn behöver så är det mycket märkligt.

Du blir ledsen för att en grabb på 8 år inte säger puss o kram och tror han inte gillar dig. Du ringer honom i onödan fastän han blir irriterad. Du planerar och hittar på grejer han inte vill göra - lätt att tolka eftersom han visar sitt missnöje som du skriver. Ni har ingen relation alls utan du är en förälder han måste åka till bara för att ni vuxna bestämt så. Ja det var rätt många punkter där man kan se att du inte respekterar, frågar eller bryr dig om vad han önskar och vill.

Er relation är redan väldigt kraftigt skadad, vare sig du vill inse det eller ej. Du kan välja att lyssna på det jag säger eller så kan du fortsätta köra ditt race och sätta dig själv i första hand så kommer du förlora din son ännu mer. Jag ger det max 2 år till. Sen kommer han inte vilja komma till dig alls.
  • Mammia

Han låter ganska mycket som en typiskt åttaåring. De brukar många gånger vara fåordiga och det är nog upp till föräldrarna att ringa. Han kan ju även hålla lite distans när han är hos pappa för att skydda sig själv ifrån saknaden av dig. En förälder är en förälder och kärleken finns oftast där ovillkorligen även om barnen inte visar det periodvis.

• Anonym (ledsen mamma)
    Mammia skrev 2016-06-08 20:25:34 följande:

Han låter ganska mycket som en typiskt åttaåring. De brukar många gånger vara fåordiga och det är nog upp till föräldrarna att ringa. Han kan ju även hålla lite distans när han är hos pappa för att skydda sig själv ifrån saknaden av dig. En förälder är en förälder och kärleken finns oftast där ovillkorligen även om barnen inte visar det periodvis.

kanske överreagerar jag..jag hoppas att det är så :)
Svar på tråden min son älskar inte mig?