• Anonym (Lite velig.)

Kalla styvpappa för pappa??

Har ett barn på 3 år.

Jag och biopappan gick isär innan barnet fyllde ett, biopappan har varit närvarande till och från sporadiskt.

Även under förhållandet så va biopappan inte speciellt delaktig.

Nu har biopappan faktiskt skött umgänget varannan helg helt enligt alla ramar under en viss kort tid.

Men biopappan kom för ett tag sen och tycker det är fel att barnet säger pappa till min "nya" och kallar bion för förnamn och ville att det skulle upphöras....

(är förlovad, väntar första gemensamma och sambos med den nya och varit tillsammans ett tag nu)

Själv känner jag bara nej.. Varför då?

Hade exet skött sina kort rätt och inte hållt sig borta i totalt 1,5 år så hade jag varit mer förstående..

Min nya tar papparollen mer än bion, han tröstar vid gråt, hämtar på dagis osv.

Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli.

Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar.

Men vad säger man till exet? Vill inte dra igång något bråk heller, men vill inte heller börja krångla med "namnbyten" osv.

• Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??
  • Brumma
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 10:15:48 följande:

Helt ärligt vet jag inte. Visst i början när vi va tillsammans så sa jag ju pappa, men då va barnet under året.

Vi har aldrig pratat om biopappan hemma, jag har aldrig nämt han vid förnamm inför barnet heller.

Måste erkänna att jag tycker det låter lite konstigt. Hur kommer det sig att du valde att inte prata med ditt barn om barnets pappa?

Vi har ofta pratat om bonusbarnets mamma tex. Hon är inte en del av min o min mans familj men en del av barnets. Även om de inte träffats så ofta så känns det dom en ganska grundläggande del att prata med sitt barn om?
  • Anonym (Lite velig.)
    Brumma skrev 2016-07-13 11:44:54 följande:

Måste erkänna att jag tycker det låter lite konstigt. Hur kommer det sig att du valde att inte prata med ditt barn om barnets pappa?

Vi har ofta pratat om bonusbarnets mamma tex. Hon är inte en del av min o min mans familj men en del av barnets. Även om de inte träffats så ofta så känns det dom en ganska grundläggande del att prata med sitt barn om?

1. Barnet va så litet då och inte förstod.

2. Barnet frågar aldrig om biopappan
  • Brumma
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 12:16:29 följande:

Nej, det är ju ett ganska litet barn.

Tänker ock ändå att det är en del av barnet. Hade pappan varor helt frånvarande s0 ok, men när umgänge startade tex? Typ förbereda barnet på v3n som ska hämta osv - idag skall du träffa pappa osv..

Du skriver att ni aldrig pratar om pappa - var sig som pappa eller vid namn, när umgämge skulle starta - lär ni barnet bara tro att det var en "random snubbe"? Förstår faktiskt ändå inte..
  • Fånga dagen

Antingen barn förstår eller inte så brukar man väl prata till barnet om sig själv och varandra som mamma och pappa? Men du menar att du aldrig sa pappa, eftersom barnet inte var tillräckligt gammal för att förstå?
  • Anonym (Hmm)

Men nu är barnet stort nog att förstå så nu kan ni lära barnet vem som faktiskt ÄR pappa!

Bedrövligt att du aldrig pratar om barnets pappa! Mitt barns pappa lämnade oss på BB, men jag är som tur är inte lika bitter som du utan har pratar mkt med barnet om pappan!
  • Anonym (Lite velig.)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-13 14:35:52 följande:

Men nu är barnet stort nog att förstå så nu kan ni lära barnet vem som faktiskt ÄR pappa!

Bedrövligt att du aldrig pratar om barnets pappa! Mitt barns pappa lämnade oss på BB, men jag är som tur är inte lika bitter som du utan har pratar mkt med barnet om pappan!

Jag är inte bitter för 5 öre.

Förstår dock inte vitsen med att prata om bion/exet inför en treåring?!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 14:38:43 följande:

Vad säger du till barnet när pappan hämtar för umgänge?
  • Brumma

Inte inför. Prata MED och OM.

Varför? För att pappan är en del av barnets liv, även om hsn inte är en del av er fsmilj längre.

Pratar du om andra i barnets liv? Normalt gör man ju det menar jag - om mormor, kusinen osv. Tittar på lite bilder och berättar historier.

Min yngsta hann aldrig träffa din farmor men vi pratar om henne, visar bilder osv.

Helt ärligt känns det som en förälders ansvar att prata med barnet om de människor som finns runt barnet.

Hur gjorde ni när barnet skulle börja ha umgänge med sin pappa?. Lämnade du verkligen över honom till en okänd människa barnet inte ens vet vem det är?
  • Brumma

Sen undrar jag lite varför du inte tror att en treåring har ngt ut av att få höra om sin förälder? Min treåring är mycket medveten om "jaget" och nyfiken på hur alla hör ihop.

Han vet att hsn låg i min mage och kom från pappas pung. Att jag låg i mormors mage och att morfar låg i gamlafarmors mage osv.

Benämner NI din sambo som pappa i spana frågor?
  • Anonym (Två pappor)

Sjukt att tvinga på detta barn andras känslor och åsikter om bonusbarn. Om barnet, bonuspappan och bonusfarmor/farfar tycker det är okej så är väl det jättebra. Tror det kan vara skönt för barnet nu när syskonet kommer att barnet är lika mycket del av deras nya familj. Ta inte det ifrån barnet!!

Att det inte funkar för alla och att man inte vill bli kallad farmor av bonusbarnbarn är väl fine, men i detta fallet verkar alla parter vara överens om att det är okej.

Barn är inte dumma. Om barnet träffar sin biopappa och har någon typ av kontakt med honom så vet barnet vem som är biopappa. Det gör inte kärleken till bonuspappan mindre. Låt det vara tycker jag!

Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??