• Anonym (Lite velig.)

Kalla styvpappa för pappa??

Har ett barn på 3 år.

Jag och biopappan gick isär innan barnet fyllde ett, biopappan har varit närvarande till och från sporadiskt.

Även under förhållandet så va biopappan inte speciellt delaktig.

Nu har biopappan faktiskt skött umgänget varannan helg helt enligt alla ramar under en viss kort tid.

Men biopappan kom för ett tag sen och tycker det är fel att barnet säger pappa till min "nya" och kallar bion för förnamn och ville att det skulle upphöras....

(är förlovad, väntar första gemensamma och sambos med den nya och varit tillsammans ett tag nu)

Själv känner jag bara nej.. Varför då?

Hade exet skött sina kort rätt och inte hållt sig borta i totalt 1,5 år så hade jag varit mer förstående..

Min nya tar papparollen mer än bion, han tröstar vid gråt, hämtar på dagis osv.

Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli.

Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar.

Men vad säger man till exet? Vill inte dra igång något bråk heller, men vill inte heller börja krångla med "namnbyten" osv.

• Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??
  • Anonym (S)

Hade jag haft mitt barn varannan helg hos mig och barnet skulle kalla styvmamman "mamma",då skulle jag tagit en bra bok för barn som berättar vem är "mamma".Skulle liksom känns larvigt.

• Anonym (S)

[quote=76794596][quote-nick]Anonym (Anki) skrev 2016-07-13 11:27:27 följande:[/quote-nick]Givetvis är hur jag känner, jag kan bara föra min egen talan.

Min egen far dog när jag var tolv år. Efter några år träffade min mamma en man, de flyttade aldrig ihop men var särbos i många år tills han också avled. Jag kallade honom vid namn, mina söner kallade honom för "farbror Torsten".

Jag skulle inte tycka illa om att något litet barn medföljer i mina söners relationer, tro inte det. Men, de blir inte mina barnbarn för det och då vill jag inte kallas för farmor.

Exakt och skulle inte vilja bli kallad"mamma"om jag bodde ihop med min mans ungar.Skulle kännas som "lögn".Och tur att jag inte har det problemet heller!

• Anonym (Lite velig.)
    Anonym (Tyckaren) skrev 2016-07-13 20:20:38 följande:

Jag tänker gå emot strömmen och tycka att det är bra att ni inte pratar så mycket om en biopappa som kommer och går som han själv känner för.

Att bygga upp ett föräldraförtroende är ingenting ni kan göra åt biopappan, det måste han göra själv, och hur mycket ni än peppar för pappan kommer treåringen ändå att dra sina egna slutsatser. Det värsta som kan hända är att ni peppar upp papparelationen och sedan drar pappan igen. Då har treåringen plötsligt ingen vuxen han kan lita på.

I ditt ställe skulle jag säga åt biopappan att "pappa" är ett epitet man måste förtjäna från ett barn, och att ingen annan än barnet kan bestämma vem eller vilka som förtjänar det. Den som finns där och inte sviker är den som barnet kommer att se som förälder, övriga är bara randomvuxna som kommer och går. Som vikarier på dagis ungefär. Säg även att den dag han bevisat att han tänker vara pappa så kommer du att börja kalla honom det.

Vi tänker lika..

"Anyone can be a father, but it takes someone special to be a dad"

Bion betalar enbart underhåll och vägrar stötta upp på annat som t.ex barnförsäkring osv.

Kan aldrig komma med en spontanköpt tröja, skor, gosenalle, leksaker lr liknande. (underhållet ni vet)

Medans min sambo kan komma hem från en stor handling från mataffären och ha med sig ett par nya regnstövlar/skor till dagis då det va rea på dom...

Säger lite hur olika de prioriterar...
  • Fånga dagen
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 23:35:28 följande:
    Vi tänker lika..

Bion betalar enbart underhåll och vägrar stötta upp på annat som t.ex barnförsäkring osv.

Kan aldrig komma med en spontanköpt tröja, skor, gosenalle, leksaker lr liknande. (underhållet ni vet)

Medans min sambo kan komma hem från en stor handling från mataffären och ha med sig ett par nya regnstövlar/skor till dagis då det va rea på dom...

Ditt inlägg här genomsyras av nedlåtenhet mot ditt barns pappa. Jag börjar få känslan att det  inte är barnet som "valt" din sambo till sin pappa, utan att det istället är du som valt åt barnet.

• Kirenaj68
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-12 20:25:47 följande:

Har ett barn på 3 år.

Jag och biopappan gick isär innan barnet fyllde ett, biopappan har varit närvarande till och från sporadiskt.

Även under förhållandet så va biopappan inte speciellt delaktig.

Nu har biopappan faktiskt skött umgänget varannan helg helt enligt alla ramar under en viss kort tid.

Men biopappan kom för ett tag sen och tycker det är fel att barnet säger pappa till min "nya" och kallar bion för förnamn och ville att det skulle upphöras....

(är förlovad, väntar första gemensamma och sambos med den nya och varit tillsammans ett tag nu)

Själv känner jag bara nej.. Varför då?

Hade exet skött sina kort rätt och inte hållt sig borta i totalt 1,5 år så hade jag varit mer förstående..

Min nya tar papparollen mer än bion, han tröstar vid gråt, hämtar på dagis osv.

Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli.

Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar.

Men vad säger man till exet? Vill inte dra igång något bråk heller, men vill inte heller börja krångla med "namnbyten" osv.

Ditt ex kommer alltid att vara biopappan. Men eftersom han valde att vara passiv som pappa får han allt finna sig i att spela andrafiolen när det gäller att bli kallad pappa. Att han kommer i efterhand och tycker och kräver saker är bara patetiskt.
  • Brumma
    Anonym (Lite velig.) skrev 2016-07-13 23:35:28 följande:

Vi tänker lika..

Nu räknas ju tex försäkring in i barnets kostnader - vilket pappan betalar sin del av genom underhållet.

Eller tänker du att han ska betala din del också?

Jag håller med ovanstående - ditt förakt för pappan lyser igenom och gör förmodligen de4 även inför barnet.

Tycker barnet om sin pappa (eller random snubbe som ni tydligen ser honom som)?

Jag tycker som sagt att det är upp till barnet att välja vad han/hon vill kalla sina närstående men oavsett vad pappan kallas måste barnet få tycka om honom. Det blir inte lätt att skapa en nära relation till någon som ens mamma - som är den som varit där hela tiden - visar att hon inte gillar/litar på personen.

Hur ska barnet kunna känna sig trygg och glad över umgängena med pappan när mamma annat och inte ens kan prata med barnet om personen barnet skall åka iväg och träffa. För jag antar att du inte vill att barnet skall vara rädd, ledset och otrygg på umgänge?
  • Brumma
    Anonym (Tyckaren) skrev 2016-07-13 20:20:38 följande:

Jag tänker gå emot strömmen och tycka att det är bra att ni inte pratar så mycket om en biopappa som kommer och går som han själv känner för.

Att bygga upp ett föräldraförtroende är ingenting ni kan göra åt biopappan, det måste han göra själv, och hur mycket ni än peppar för pappan kommer treåringen ändå att dra sina egna slutsatser. Det värsta som kan hända är att ni peppar upp papparelationen och sedan drar pappan igen. Då har treåringen plötsligt ingen vuxen han kan lita på.

I ditt ställe skulle jag säga åt biopappan att "pappa" är ett epitet man måste förtjäna från ett barn, och att ingen annan än barnet kan bestämma vem eller vilka som förtjänar det. Den som finns där och inte sviker är den som barnet kommer att se som förälder, övriga är bara randomvuxna som kommer och går. Som vikarier på dagis ungefär. Säg även att den dag han bevisat att han tänker vara pappa så kommer du att börja kalla honom det.

Tycker du verkligen de4 är en bra idé att barnet åker på umgönge till en person barnet inte vet vem det är?

De benämner inte pappan vare sig som pappa eller vid namn.

Även om pappa är ett epitet man gör sig förtjänt av (håller med fullständigt där) hade jag inte skicka iväg mitt barn till någon som barnet inte vet vem de4 är..
  • Anonym (S)

Såklart ska TS säga till barnet att hon/han ska träffa sin pappa.När dom ses.Vem av männen köper gummistövlar och liknande har ingen större betydelse .Viktigt vårda förhållandet med bioföräldrarna.

• Lilla Gs mamma

Jag skulle säga att den biologiska fadern är "far" och styvfadern är "pappa". Men barnet kan väl välja själv?

• Anonym (Lite velig.)
    Kirenaj68 skrev 2016-07-14 01:25:46 följande:

Ditt ex kommer alltid att vara biopappan. Men eftersom han valde att vara passiv som pappa får han allt finna sig i att spela andrafiolen när det gäller att bli kallad pappa. Att han kommer i efterhand och tycker och kräver saker är bara patetiskt.

Precis.
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??