• Anonym (Lite velig.)

Kalla styvpappa för pappa??

Har ett barn på 3 år.

Jag och biopappan gick isär innan barnet fyllde ett, biopappan har varit närvarande till och från sporadiskt.

Även under förhållandet så va biopappan inte speciellt delaktig.

Nu har biopappan faktiskt skött umgänget varannan helg helt enligt alla ramar under en viss kort tid.

Men biopappan kom för ett tag sen och tycker det är fel att barnet säger pappa till min "nya" och kallar bion för förnamn och ville att det skulle upphöras....

(är förlovad, väntar första gemensamma och sambos med den nya och varit tillsammans ett tag nu)

Själv känner jag bara nej.. Varför då?

Hade exet skött sina kort rätt och inte hållt sig borta i totalt 1,5 år så hade jag varit mer förstående..

Min nya tar papparollen mer än bion, han tröstar vid gråt, hämtar på dagis osv.

Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli.

Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar.

Men vad säger man till exet? Vill inte dra igång något bråk heller, men vill inte heller börja krångla med "namnbyten" osv.

• Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??
  • Anonym (Tyckaren)
    Brumma skrev 2016-07-14 05:51:12 följande:
    Tycker du verkligen de4 är en bra idé att barnet åker på umgönge till en person barnet inte vet vem det är?

De benämner inte pappan vare sig som pappa eller vid namn.

Även om pappa är ett epitet man gör sig förtjänt av (håller med fullständigt där) hade jag inte skicka iväg mitt barn till någon som barnet inte vet vem de4 är..
    Som jag skrev i mitt tillägg till inlägget du citerade, så är det viktigt att barnet vet vem som är biopappa, däremot skulle jag aldrig försöka tvinga barnet att börja kalla biopappan för "pappa" bara för att hans ego skulle må bra av det.
    Jag skulle heller aldrig skicka iväg mitt barn till någon okänd, en bioförälder som bestämt sig för att söka kontakt efter lång tid måste gå långsamt fram, men det är den förälderns ansvar att bygga upp förtroende hos barnet, inte den närvarande förälderns.
    Däremot är det jätteviktigt att man som förälder förhåller sig neutralt i det läget så att barnet inte får vare sig en onödigt negativ eller onödigt positiv bild.

Om mitt barn hade en pappa som svikit barnet flera gånger skulle jag inte heller prata om honom i onödan, vare sig som pappa eller vid namn. Inte mer än att "din biopappa heter X och han kan tyvärr inte träffa dig så mycket för att han bor så långt bort/jobbar så mycket/någon annan vit lögn som inte kan motbevisas.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tyckaren) skrev 2016-07-14 10:44:13 följande:

Som jag skrev i mitt tillägg till inlägget du citerade, så är det viktigt att barnet vet vem som är biopappa, däremot skulle jag aldrig försöka tvinga barnet att börja kalla biopappan för "pappa" bara för att hans ego skulle må bra av det.

Jag skulle heller aldrig skicka iväg mitt barn till någon okänd, en bioförälder som bestämt sig för att söka kontakt efter lång tid måste gå långsamt fram, men det är den förälderns ansvar att bygga upp förtroende hos barnet, inte den närvarande förälderns.

Däremot är det jätteviktigt att man som förälder förhåller sig neutralt i det läget så att barnet inte får vare sig en onödigt negativ eller onödigt positiv bild.

Om mitt barn hade en pappa som svikit barnet flera gånger skulle jag inte heller prata om honom i onödan, vare sig som pappa eller vid namn. Inte mer än att "din biopappa heter X och han kan tyvärr inte träffa dig så mycket för att han bor så långt bort/jobbar så mycket/någon annan vit lögn som inte kan motbevisas.

Fast just detta barn har en mkt närvarande pappa som har umgänge varannan helg!

Det är inte för pappans ego utan BARNET har rätt att veta vem som är pappa, inte ilurad att styvpappan är det!

Styvpappan kan försvinna ur barnets liv imorgon, biopapoan kommer ALLTID vara pappa och är därav viktigare relation att vårda.

Tycker Ts ska se över möjligheten att ha varannan vecka istället?!
  • Anonym (---)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-14 10:58:15 följande:

Det är inte för pappans ego utan BARNET har rätt att veta vem som är pappa, inte ilurad att styvpappan är det!

Styvpappan kan försvinna ur barnets liv imorgon, biopapoan kommer ALLTID vara pappa och är därav viktigare relation att vårda.

Ja, en biopappa som först försvunnit ur barnets liv i 1,5 år och nu lyckats sköta umgänget i några månader är ju helt klart en stabil person i barnets liv. I alla fall tills han behagar försvinna igen.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (---) skrev 2016-07-14 11:19:10 följande:

Ja, en biopappa som först försvunnit ur barnets liv i 1,5 år och nu lyckats sköta umgänget i några månader är ju helt klart en stabil person i barnets liv. I alla fall tills han behagar försvinna igen.

Risken är större att styvfarsan försvinner!

Det är ALDRIG för sent att ha umgänge med sitt barn!

Ts borde istället uppmuntra det och vara glad för sin unges skull!
  • Anonym (Tyckaren)

Förklara för mig hur du lyckas översätta: så är det viktigt att barnet vet vem som är biopappa, däremot skulle jag aldrig försöka tvinga barnet att börja kalla biopappan för "pappa" bara för att hans ego skulle må bra av det.

till något du känner att du måste kommentera med: Det är inte för pappans ego utan BARNET har rätt att veta vem som är pappa, inte ilurad att styvpappan är det!
  • Anonym (---)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-14 11:29:03 följande:
    Risken är större att styvfarsan försvinner!

Det är ALDRIG för sent att ha umgänge med sitt barn!

Ts borde istället uppmuntra det och vara glad för sin unges skull!
    Varför skulle det vara större risk att bonuspappan försvinner?

Den ena mannen drog efter separationen med barnets mamma och höll sig borta i 1,5 år. Nu har han haft umgänge varannan helg en kortare period.

Den andra mannen har levt med barnet i vardagen utan att dra. Han är snart biopappa till barnets syskon och eftersom han redan provat att leva med barn så lär han knappast få en chock vid förlossningen.

Personligen litar jag mycket mer på den person som har en historia av att stanna än på den person som har en historia av att dra när det blir jobbigt.
  • Fånga dagen

För mig handlar det här om barnet. Om ett barns rätt till sin pappa, och att få lära känna honom. Det bör alla vuxna inblandade stödja och hjälpa till med, istället för att på olika sätt motarbeta eller försvåra. Att pappan inte blir motarbetad gör det lättare för honom att fortsätta på den inslagna vägen att träffa och umgås med sitt barn. Vilket i sin tur gynnar barnet.

Jättefint att barnet har en fin bonuspappa. Det är guld värt.  Men det ena ska inte behöva utesluta det andra. Det är viktigt att också få en fin relation till sin biologiska pappa. Förr eller senare börjar alla barn att få funderingar på varför en biologisk förälder är frånvarande i deras liv. Här har vi en pappa som inte skött umgänget med sitt barn, eller misskött det kanske är en bättre beskrivning. Men det är ju tack och lov sällan försent att ändra sig, och göra bättring. Vilket jag innerligt hoppas att den här pappan kommer fortsätta göra.

Det gynnar inte barnet på något sätt att "straffa" pappan för att han varit en urusel far. Det gynnar inte barnet med inställningen "han får skylla sig själv". Det gynnar inte barnet om mamman visar sina antipatier mot pappan.  Men däremot gynnar det barnet att ha tillgång till umgänge med sin pappa, och att det ska vara så bra som möjligt. Det är barnets rätt -  inte förälderns.

• Brumma

Faktiskt har ju pappan INTE varit en närvarande pappa. Tvärtom faktiskt....

Tittar man på bakgrund och omständigheter skulle jag vilja påstå att det är större chans att pappan försvinner igen än att bonuspappan gör det.

Pappan har försvunnit förut - bonuspappan har varor närvarande sedan han kom in i bilden. Han kommer dessutom vara biologisk pappa till treåringen syskon så "försvinna" lär han ju inte göra oavsett.

Varför har du så låg syn på bonusföräldrar? Men hög syn på en föräöder som bevisligen inte varit närvarande?
  • Brumma
    Anonym (Tyckaren) skrev 2016-07-14 10:44:13 följande:

Då låter det som om vi tycker ganska exakt samma :)
  • Brumma

Du tycker på allvar att en treåring skall bo med en människa som varit i barnets liv en kort tid?

Du tycker inte de ska få bygga upp en relation först så barnet kan känna sig trygg?
Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??