• Anonym (Lite velig.)

Kalla styvpappa för pappa??

Har ett barn på 3 år.

Jag och biopappan gick isär innan barnet fyllde ett, biopappan har varit närvarande till och från sporadiskt.

Även under förhållandet så va biopappan inte speciellt delaktig.

Nu har biopappan faktiskt skött umgänget varannan helg helt enligt alla ramar under en viss kort tid.

Men biopappan kom för ett tag sen och tycker det är fel att barnet säger pappa till min "nya" och kallar bion för förnamn och ville att det skulle upphöras....

(är förlovad, väntar första gemensamma och sambos med den nya och varit tillsammans ett tag nu)

Själv känner jag bara nej.. Varför då?

Hade exet skött sina kort rätt och inte hållt sig borta i totalt 1,5 år så hade jag varit mer förstående..

Min nya tar papparollen mer än bion, han tröstar vid gråt, hämtar på dagis osv.

Han är mer pappa än vad bion någonsin kommer bli.

Dessutom har barnet själv valt att säga pappa, det är liksom inget vi har präntat in..

Däremot har vi sagt farmor och farfar till mina svärföräldrar.

Men vad säger man till exet? Vill inte dra igång något bråk heller, men vill inte heller börja krångla med "namnbyten" osv.

• Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??
  • Anonym (pappa)

Förklara för biopappan att det är barnet som valt, och att om han tar itu med umgänget och visar att han är pappa så kommer barnet kalla honom för pappa. Förmodligen kommer han kalla båda för pappa, och det är en riktig gåva till ett barn att ha när vuxna som han känner sig så trygg hos och älskar så mycket att barnet kallar den vuxne föra pappa/mamma/farmor/morfar eller vad det nu kan vara.

För barnet handlar det inte om rivalitet, utan är en kärleksbetygelse och tillit, och det ska ingen ta ifrån barnet, om ungen så har 10 "pappor".

• Anonym (Två pappor)

Jag tycker barnet får välja. Alla gånger! Jag hade inte ens väckt diskussionen men barnet, som kan skapa osäkerhet. Speciellt inte med ett sånt litet barn.

Om barnet valt att säga pappa till din nuvarande så ta inte det ifrån honom. Han känner ju uppenbarligen för honom som sin pappa och då ska han ju få säga det.

Jag hade förklarat för exet att det är en treårig ni har och att han får tilltala som han känner. Kanske hade jag själv börjat prata om biopappan som "din pappa", så kanske det kommer med tiden.

Jag hade "två pappor" när jag växte upp. Ingen som tilltalades som styvpappa eller förnamn.

• Titti01

Min dotter bodde varannan vecka. Hon kallade bonusmamman för mamma och bonuspappa för pappa, tror det är ganska vanligt..

• Anonym (Hmm)

Självklart ska ni rätta dottern när hon säger fel. Hon HAR sin pappa i sitt liv, din sambo är bonus/styvpappa och bör kallas vid namn!

Hade hon inte haft någon biopappa vore det en annan sak, men det har hon!

Det ni gör är vidrigt mot barnet då denne blir förvirrad eftersom ni LJUGER för henne!!!

Fy fan vilka hemska föräldrar (mammor och styvfarsor i detta fall) det finns. Stackars unge

• Pastella

Ditt barn har ju en pappa, även om du tycker att han är en dålig pappa så är han ju barnets pappa och närvarande i barnets liv. Om barnet har missförstått detta så är det ju inte ett val utan ett missförstånd. Att kalla bonus vid namn eller PappaJonas, hade inte tagit ifrån dem deras relation.

• Anonym (Kicki)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-12 20:55:10 följande:

Självklart ska ni rätta dottern när hon säger fel. Hon HAR sin pappa i sitt liv, din sambo är bonus/styvpappa och bör kallas vid namn!

Det ni gör är vidrigt mot barnet då denne blir förvirrad eftersom ni LJUGER för henne!!!

Fy fan vilka hemska föräldrar (mammor och styvfarsor i detta fall) det finns. Stackars unge

Vaa? Tror det är jobbigast för föräldrarna.. för barnet kanske styvpappan är mer pappa än biopappan. Låt barnet säga vad det vill!
  • Anonym (pappa)

Snacka om att gå igång på alla cylindrar och dra i alltför höga växlar....
  • FuckGoggleAskMe

Var tydliga med att pappan är pappa, sen kan ni inte göra mer, barnet bestämmer. Min son försöker att kalla mig vid förnamn ( han glömmer ofta, så det blir typ 25% av alla gånger) eftersom det får honom att framstå som stor och tuff tydligen, tror han. Jag skulle föredra att han alltid kallade mig mamma, men ok, om det får honom att känna sig tuffare så ok. Jag har aldrig sagt något om det.

• Anonym (Sara)

Viktigt art tydliggöra roller för er dotter. Lägg till förnamn på styvpappa, t ex pappa Erik.

• Anonym (Likadan)

Varför skall hon rätta sitt barn? Om barnet har valt att kalla sin styvpappa för pappa så är de ju upp till barnet. Jag tror säkert att Ts har sagt när hon åker till sin biopappa att hon skall till pappa och vet garanterat om att de är pappa. Jag började kalla min styvpappa för pappa med när jag var i typ samma ålder och jag hade en sån pappa Ts barn har. Idag har jag 2 pappor men jag har bättre relation till min styvpappa. Detta låter mer som att biopappans stolthet har fått sig en törn låt barnet själv avgöra

Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??